Exkluzivní osmiválcové kupé-kabriolet na sebe strhává více pozornosti než by se mohlo zdát. Absence agresivních křivek známých především u německých prémiových vozů této třídy z něj totiž činí jedinečný dopravní prostředek, s nímž se lze na našich silnicích setkat pouze výjimečně.
– Lexus SC430 (TEST)
Exkluzivní osmiválcové kupé-kabriolet na sebe strhává více pozornosti než by se mohlo zdát. Absence agresivních křivek známých především u německých prémiových vozů této třídy z něj totiž činí jedinečný dopravní prostředek, s nímž se lze na našich silnicích setkat pouze výjimečně. |
Po týdenním redakčním testu lze konstatovat, že Lexus SC430 představuje třešničku na dortu současné produkce luxusní divize Toyoty. Ať se již jedná o expanzi prémiových vozů s hybridním pohonem nebo nezvyklé ticho v kabině každého automobilu lexus, i model SC430 má rozhodně co nabídnout. Přestože noblesní karosérie tohoto japonce nevyvolává na první pohled přílišné emoce, čím déle jsme s vozem jezdili, tím více jsme obdivovali jednoduché avšak působivé křivky designového ztvárnění. |
Opravdu stačí krátké posezení na venkovní terase oblíbené kavárny před zaparkovaným vozem a tvary tohoto kupé umí působivě chytit za srdce. Pro zajímavost dodejme, že právě tyto křivky vznikly již před pěknou řádkou let. Datum narození „escéčka“ v roce 2001 mluví sám za sebe, vždyť jen málokterý vůz tohoto ročníku dokáže oslovit příznivce čtyř kol právě tak jako je tomu v tomto případě. |
Dopředu posunutá kabina interiéru vyvedeného v mimořádně kvalitním koženém čalounění navozuje dojem luxusu stejně jako obložení leštěným dřevem. Ne, tohle nebude týden plný adrenalinu, ale ochutnávka opravdového světa aristokratů. Naše těla dokonale svírají pohodlná sedadla a dobře čitelný barevný displej navigačního systému začíná zobrazovat první informace o předem zvolené trase. Preference zní jasně - žádné dálnice ani frekventované silnice plné kamiónů, tentokrát to musí být klikatá kvalitní cesta projetá s maximální plynulostí. |
Ne že by se tomuto Lexusu příčily dálnice, rychlé cestování dokonce zvládá stejně dobře (a tiše) jako jeho větší sourozenci, spojení osmiválce a kabrioletu však poskytuje svému majiteli úplně jiný rozměr cestování. Úžasný zvuk pohonné jednotky s objemem válců 4293 cm3 jen tak nenahradí ani současná technologie moderního přeplňování čtyřválcových či šestiválcových motorů. |
Není se co divit, že je téměř každé zrychlení doprovázeno hlubokým "návykovým" tónem, jenž chce řidič slyšet znovu a znovu. Zážitek z průjezdu tunelem se staženou střechou snad ani nemusíme popisovat... Tohle není agresivita vytočeného motoru zvyšující hladinu adrenalinu v krvi, tohle je balzám na starosti všedních dnů. Tělo posádky navíc netlačí sportovní sedadla ani neruší tvrdý podvozek nadupaného supersportu. Sedadla sice nenabízí masážní funkci známou z BMW či Mercedesu, zato ovšem poskytují dostatečný komfort a to i osobám vyššího vzrůstu. |
Noblesní dojem dotváří vysoká kvalita zpracovaní přístrojové desky s velkým množstvím tlačítek a ovladačů. Zde však nebylo nic ponecháno náhodě, jednotlivé ovládací prvky fungují bezchybně a jen potvrzují nejvyšší úroveň testovaného vozu. Po otočení klíčku v zapalování se z pod kapoty ozve kultivovaný projev osmiválcového zážehového motoru s výkonem 210 kW při 5600 ot/min. |
Křivka největšího točivého momentu 419 N.m vrcholí při 3500 ot/min. Velký dynamický potenciál je samozřejmostí, líbilo se nám především spojení motoru se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Automat totiž přesně odpovídá charakteru vozu a řadí neuvěřitelně sametově bez jakéhokoli citelného rázu či škubnutí. Sportovní jízdu přenecháme jiným a proto ani o něco delší prodleva v řazení po razantním sešlápnutí plynu nepředstavuje citelnou újmu. |
Navíc lze tento nedostatek částečně kompenzovat pomocí manuálního módu automatické převodovky. Vidlicový osmiválec s variabilním časováním ventilů nabízí téměř kdykoli dostatečný přísun výkonu, na časté řazení tak nemusíte ani myslet. |
Na třetí převodový stupeň lze totiž zdolávat alpské vlásenky stejně dobře a hbitě jako oblíbenou okresku za vaším domem. Myslíme ale dynamickou jízdu, ne sportovní svezení. Tomu se tento model poněkud brání nejen komfortně naladěným vzduchovým odpružením, ale také charakterem motoru. Nutno ale poznamenat, že se svým sprintem z 0 na 100 km/h za 6,2 sekund strčí tento Lexus do kapsy většinu automobilů, které potkáte na silnici. |
Nenechte se ale mýlit, i bez sportovních ambic dokáže "escéčko" vykouzlit úsměv na tváři a to zejména v zatáčkovitém úseku. Klasická koncepce pohonu zadních kol a dobře vyváženého podvozku v kombinaci s výkonným motorem jsou zárukou zábavných průjezdů zatáček za doprovodu skvělé akustiky. |
Lexus SC430 je automobil s vytříbeným stylem, který dává komfortu zábavnější rozměr a sportovní vlastnosti odsunuje na jinou kolej. Absence dlouho očekávaného nástupce tohoto modelu vytvořila z SC430 téměř nesmrtelnou legendu, jejíž majitelé netouží po falešném aplausu před luxusní restaurací. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Lexus SC430 |
Motor |
Zážehový vidlicový osmiválec o zdvihovém objemu 4293 ccm. Nejvyšší výkon 210 kW při 5600/min. Největší točivý moment 419 N.m při 3500/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon zadních kol. Šestistupňová samočinná převodovka. |
Karoserie |
Samonosná s pevnou skládací střechou. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 16,3 / 8,6 / 11,4 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2620 mm. Celkové vnější rozměry 4535/1825/1370 mm. Objem palivové nádrže 75 l. |
Základní cena vozu |
2 199 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | SC430 |
Karosérie: | Kabriolet |
Motor: | SC430 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2008 |
Technické parametry |