Vůni nafty se sportovní jízdou nelze příliš slučovat dohromady. To ovšem neplatí posadíte-li se za volant BMW s naftovým šestiválcem dopovaným dvěma turbodmychadly. Tato kombinace totiž umí vykouzlit úsměv na tváři i zarytým příznivcům benzinových motorů.
Nekonečné srovnávání charakteru zážehových a vznětových pohonných jednotek jsou takřka na denním pořádku a to nejen u odborné motoristické veřejnosti. Není žádným tajemstvím, že mezi špičkové motoráře vznětových motorů bezesporu patří mnichovský výrobce prémiových vozů BMW. Přestože je jejich technologie propracovaná téměř k dokonalosti a ztráta výkonu ve vyšších otáčkách značně minimalizovaná, přeci jen nedosahují srovnatelného lineárního průběhu točivého momentu jako jejich benzinové protějšky. |
Kultivovanost, ochota zrychlovat ve vysokých rychlostech a v neposlední řadě i zvuk linoucí se z výfuků těchto pohonných jednotek také nejsou na takové úrovni. Nutno podotknout, že všechny tyto aspekty většinou uvádí především nároční příznivci sportovního charakteru benzinových motorů. |
S nástupem dvojitě přeplňovaného třílitrového šestiválce uloženého nejprve do BMW řady 5 a následně i do řady 3 uštědřil producent vozů z Mnichova pořádnou ránu všeobecné nadvládě benzinových jednotek. Jedná se totiž o technologických skvost současné motorizace spalující naftu. Přestože objem motoru zůstal oproti standardnímu naftovému šestiválci zachován (2993 cm3), označení 535d na zádi testovaného kombi jasně naznačuje jeho skrytý potenciál. Dvojité přeplňování je totiž mimořádně efektivní a není se co divit, že se začíná rozšiřovat i do nižších objemových kategorií vznětových pohonných jednotek. |
Malé turbodmychadlo se roztáčí v nižších otáčkách, větší naopak vstupuje do hry v otáčkách vyšších, čímž zaručuje motoru dostatečný výkon tam, kde to ostatní diesely už dávno vzdaly. Již první pohled na technickou specifikaci slibuje úžasné jízdní zážitky. Aby také ne, pohonná jednotka s nejvyšším výkonem 210 kW při 4400 ot/min. byla ověnčena několika tituly v nadnárodních soutěžích o nejlepší motor. |
Je to ale především její největší točivý moment (580 N.m od 1750 ot/min), kterým BMW nekompromisně poráží nejeden konkurenční osmiválec spalující benzin. Nevýhodou při výběru varianty 535d (335d) může být snad jen existence jedné koncepce pohonu kol a jednoho převodového ústrojí. Vůz se totiž nabízí pouze s pohonem zadní nápravy a samočinnou převodovkou. Přilnavosti i zábavy je na suchém povrchu dostatek, více jsme se ale obávali absence klasického řazení, které je neodmyslitelně spjaté s dynamickou jízdou. Zajímavostí je, že podle neoficiálních informací nemá zatím výrobce k dispozici vhodnou manuálních převodovku pro přenos tak velkého točivého momentu na zadní kola. Po usednutí do vozu musíme pochválit špičková sedadla M paketu, která pevně svírají naše tělo stejně jako do ruky skvěle padnoucí volič automatické převodovky, jehož pohybem dáváme automobilu povel k jízdě. Na první rovince prudce sešlapujeme plynový pedál, na což vůz reaguje dechberoucí akcelerací, při které má i elektronický systém prokluzu kol spousty práce se zajištěním optimální trakce zadních kol. |
Rodinné kombi vyšší střední třídy hravě atakuje rychlost 100 km/h během 6,5 sekund. Díky důmyslnému odhlučnění interiéru navíc testované BMW až nebezpečně dobře „maskuje“ skutečnou rychlost, jejíž nejvyšší hodnota je elektronicky omezena na 250 km/h. Hlavní předností této pohonné jednotky je však zejména její pružné zrychlení a to téměř z jakékoliv rychlosti. |
Automobil má neskutečnou chuť akcelerovat a síla šestiválce umí posádku vozu razantně zatlačit do sedadel i v rychlostech kolem 180 km/h. Jak jsme již u BMW zvyklí, vozu navíc nechybí schopnost projíždět zatáčky s chirurgickou přesností a to hlavně díky sofistikovanému podvozku a tužšímu naladění odpružení. Nelze samozřejmě čekat hravost BMW řady jedna, ale s ohledem na rozměry a hmotnost neubírá tento Touring řidiči téměř nic na radosti z jízdy. |
Ať s ním již projíždíte alpské vlásenky nebo záludné zatáčky našich okresních silnic věřte, že je spojení relativně komunikativního řízení a jedinečné pohonné jednotky dostatečným předpokladem pro zvýšení hladiny adrenalinu v krvi. Není žádným překvapením, že výkonný motor umožňuje zkušeným řidičům i nějaký ten průjezd zatáčkou s rozhozenou zádí. Potěšila nás i samočinná převodovka, jejíž manuální mód řadí jednotlivé rychlostní stupně velmi hbitě a příliš tak nekazí zábavu s příchutí nafty. |
Jediným nedostatkem může být snad jen absence sportovního zvuku pohonné jednotky, který je tolik blízký jeho zážehovým soukmenovcům... Spotřeba pohonných hmot dosahuje až překvapivých hodnot. Při snaze o úspornou jízdu si BMW 535d žádá kolem 7 l/100 km, ani při rychlém svezení však výrazně nepřekročí hranici 10 l na 100 kilometrů. Nedávno provedený facelift páté řadě BMW rozhodně prospěl. Pozměněné přední světlomety získaly na větší dynamice stejně jako upravené zadní svítilny nyní vybavené diodami. |
Také interiér doznal některých změn, praktické jsou nové výplně dveří a v neposlední řadě i výše umístěná loketní opěrka. Ovladač pro někoho možná až příliš složitého systému iDrive byl přepracován, na středové konzole navíc přibylo osm programovatelných tlačítek. Nový je i volič automatické převodovky, který padne skvěle do ruky stejně jako sportovní volant námi testovaného provedení s bohatou nadstandardní výbavou. |
Ocenili jsme sofistikovaný prvek aktivní bezpečnosti v podobě head-up displeje, jenž čitelně promítá důležité provozní ukazatele včetně informací navigačního systému na přední sklo. Řidič tak není nucen odklápět zrak od vozovky a může se lépe koncentrovat na dopravní situaci. Za high-tech výbavu lze považovat systém nočního vidění (night vision), který pomocí infrakamery zobrazuje situaci před vozem na hlavním displeji. |
Ten je pochopitelně mimo zorné pole, takže odhalování zvěře či nočního chodce na vozovce není příliš pohodlné, optimální by bylo promítat obraz na přední sklo. Vůz byl dále vybaven aktivním tempomatem nové generace, jenž dokáže nejen velmi plynuje zrychlovat a zpomalovat, ale v případě potřeby dokonce i zastavit vozidlo do úplného klidu a znovu ho uvést do pohybu. Tento systém je tudíž dobře využitelný také v zácpách městské aglomerace. |
Atraktivní BMW 535d Touring je mimořádně vyspělý a rychlý vůz se špičkovou technikou pod kapotou. Osloví hlavně příznivce sportovnější jízdy s velkými nároky na prostorný interiér rodinného vozu. Nevýhodou může být relativně drahá nadstandardní výbava, která cenu námi testovaného vozu navýšila až na 2 278 250,- korun. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW 535d Touring |
Motor |
Dvojitě přeplňovaný vznětový šestiválec o zdvihovém objemu 2993 ccm. Nejvyšší výkon 210 kW při 4400 ot/min. Největší točivý moment 580 N.m při 1750 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon zadní nápravy. Šestistupňová samočinná převodovka s manuálním módem. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 9,4 / 5,6 / 7,0 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2886 mm. Celkové vnější rozměry 4843/1846/1491 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena (cena testovaného provedení) |
1 608 500 Kč (2 278 250 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | BMW |
Model: | řada 5 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 3.0 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |