Další zábavný „hothatch“ na trhu sice neboduje papírovými výkony ani nejlepšími časy na okruhu, ale množstvím nabízeného adrenalinu za volantem, které je v této kategorii vozů neméně důležité. V rámci týdenního redakčního testu jsme jezdili s nejzábavnější hondou všech dob…
Nový Civic Typer R – je možná až příliš dlouho očekávaná novinka, kterou jsme letos v Ženevě tolik obdivovali a těšili se na první svezení. Již standardní provedení civicu v nás totiž zanechalo velmi dobrý dojem z jízdy a to hlavně díky komunikativnímu řízení se strmým převodem, jenž působí na dynamicky založené řidiče jako balzám na duši. V Civicu Type R navíc umocňuje jízdní zážitky veškerá ta paráda kolem. A to nemluvíme jen o točivém motoru se skvělým zvukem. |
Zvenku byl futuristický základ civicu totiž ozdoben nejen většími koly o rozměru osmnáct palců, ale také detaily jako je například zadní přítlačné křídlo, (které však poněkud brání ve výhledu z vozu) nebo atraktivními prahy a pozměněnými nárazníky. O 15 milimetrů snížený podvozek varianty Type R nejen zlepšuje vizuální stránku, ale především jízdní vlastnosti. A ještě je tady ta povedená imitace trojúhelníkových koncovek výfuků… |
Uvnitř vozu je o cestující toužící po adrenalinu také dobře postaráno, tělo posádky v zatáčkách výborně drží sportovní sedadla čalouněná alcantarou s výrazně červenou tkaninou. Emoce navíc dráždí i kůží obšitý sportovní volant, hliníková hlavice řadící páky (jenž bohužel poněkud klouže v ruce) a v neposlední řadě také aluminiové pedály s pryžovými ploškami. Výsledkem je sportovní celek podpořený pokrokovým ztvárněním přístrojové desky detailně popisované v předchozích redakčních testech této modelové řady. |
Nezbytným základem každého ostrého hatchbacku je pochopitelně motor. Srdcem nového Type R se stal atmosférický dvoulitrový čtyřválec s nejvyšším výkonem 148 kW při 7800 ot/min. Žádné přeplňování, na které jsme zvyklí téměř u všech ostrých hatchbacků konkurence se nekoná, výrobce vsadil na svůj velmi oblíbený dvoulitr, který lze vytočit až za magickou hranici 8000 ot/min. |
Prakticky shodný nejvyšší výkon ve srovnání s předchozí generací této pohonné jednotky je ale k dispozici o 400 ot/min. později. Největší točivý moment 193 N.m. je naopak využitelný již při 5600 ot/min., což je o 300 ot/min dříve. Kouzlo tohoto vysokootáčkového motoru samozřejmě tkví ve známém dvoustupňovém variabilním časování ventilů i-VTEC. Milovníci plynulého zátahu motoru budou v Civicu Type R ve svém živlu, díky této vlastnosti se do řízení nepřenáší nepříjemné výkonové zatížení, což je u vozu s přední poháněnou nápravou důležité. |
Líbil se nám precizní chod řadící páky šestistupňové převodovky s kratším odstupňováním. Za jejího přispění atakuje vůz stokilometrovou rychlost během 6,6 sekund. |
Již první projetá zatáčka naznačuje opravdu hodně. Pneumatiky se z velkou chutí zakusují do asfaltu a přestože panovaly jisté obavy z použití jednoduchých vlečných ramen vzadu, musíme uznat, že celek funguje velmi dobře. Stabilita je ovšem vykoupena velmi tvrdým nastavením odpružení, které u konkurence působí při stejných výkonech v zatáčkách komfortněji. Jízdní vlastnosti příznivě ovlivňuje vyztužení závěsů ramen vpředu i vzadu. Type R exceluje zejména v rychlých zatáčkách, kde úroveň stability až bere dech. |
V prudkých zatáčkách naopak dochází k prokluzu vnitřního předního kola, námětem na řešení by tak mohl být samosvorný diferenciál. Slova chvály si zaslouží brzdy, vzadu výrobce použil kotouče o rozměru 260 mm, vpředu dokonce o rozměru 300 milimetrů. |
Brzdová soustava citlivě reaguje na pokyny řidiče a ani při opakovaném razantním brždění před zatáčkou na našem oblíbeném silničním úseku nedochází k jejímu vadnutí. Spotřeba pohonných hmot vysokootáčkového motoru odpovídala našemu očekávání. Při ostré sportovní jízdě není problém atakovat hranici 15 l na 100 kilometrů, umírněná jízdní styl si naopak žádá kolem 8 l/100 km. Honda Civic Typer R je vyspělý vůz, který se svým charakterem značně odlišuje od sportovních hatchbacků ostatních konkurenčních značek. |
Není zaměřena na nejvyšší výkon zato se jí daří být nesmírně vyváženým automobilem a zajistit posádce velkou zábavu potlačující nevýhody vozu s koncepcí přední poháněné nápravy a také nerovnoměrného přísunu výkonu přeplňovaných motorů. |
Připočítáme-li k tomu originální designové ztvárnění exteriéru i interiéru a hlavně komunikativní strmé řízení, vyjíždí tak na silnici sportovně pojatý automobil, který vás bude bavit nejen na těch nejlepších okreskách. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Honda Civic Type R |
Motor |
Zážehový atmosférický čtyřválec o zdvihovém objemu 1998 ccm. Nejvyšší výkon 148 kW při 7800/min. Největší točivý moment 193 N.m při 5600/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Podvozek |
Zavěšení McPherson s vinutou pružinou a příčným stabilizátorem vpředu. Zkrutný nosník vzadu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 235 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 12,7 / 7,0 / 9,1 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2620 mm. Celkové vnější rozměry 4270/1785/1445 mm. Palivová nádrž 50 l. |
Základní cena |
789 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Honda |
Model: | Civic Type R |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 2.0 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2008 |
Technické parametry |