Novým modelem toyoty v rámci nižší střední třídy se nedávno stal netrpělivě očekávaný auris. Uvedení vozu na trh totiž předcházela bohatá publicita ze strany výrobce. Několik měsíců po uvedení vozu na evropské trhy je ale jasné, že Toyotou slibovaná revoluce v segmentu nižší střední třídy se konat pravděpodobně nebude.
Atraktivní marketingovou strategií při vývoji nového aurisu byla především orientace na evropského zákazníka. Výsledkem je vůz vzhledově odlišný od corolly, což byl také možná jeden z důvodů změny názvu modelové řady. Název auris má foneticky daleko více společného s označením yaris, který pravidelně obsazuje přední místa na žebříčků prodejů kategorie malých automobilů. V případě designového ztvárnění nového aurisu lze najít jistou podobu právě s menším yarisem. |
Toyota tak vsadila na úspěšnost svého malého vozu a předpokládá, že se po vzhledové stránce zalíbí i nový auris. Interiér se nese v duchu tvrdých plastů, jednotlivé díly ale vypadají velmi kvalitně. |
Přístrojová deska působí přehledně a pokrokově, přístroje mají oranžové podsvícení. Při jízdě po nekvalitní povrchu jsme nezaznamenali žádné nepříjemné zvuky. Nad hlavou řidiče a spolujezdce je dostatek místa, potěší i prostor pro nohy cestujících vzadu. Líbila se nám také tuhá sedadla s dostatečným bočním vedením těla. Ovládací prvky jsou dobře dostupné a logicky uspořádané, výhradu máme pouze proti ovladači hlasitosti audiosoustavy. |
Ten je totiž ozdoben kroužkem z leštěného kovu, po kterém značně kloužou prsty, což pochopitelně zhoršuje ovládání. Pochvalu naopak zaslouží objemný zavazadlový prostor (354 litrů) s víkem otevírajícím se v širokém úhlu. |
Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel vznětový čtyřválec s označením 2.0 D-4D známý například z Toyoty Avensis. Motor o zdvihovém objemu 1998 cm3 poskytuje nejvyšší výkon 93 kW při 3600 ot/min. Nejvyšší točivý moment 300 N.m je k dispozici v rozmezí 2000 – 2800 ot/min. Největší výhodou této pohonné jednotky je úsporný provoz v kombinaci s dostatečným výkonem. Ať již naplno využíváte dynamiky tohoto čtyřválce nebo popojíždíte v městských zácpách, spotřeba se jen málokdy přehoupne přes hranici 7 l/100 km. |
Ačkoliv jsme vůz nijak nešetřili a většinou ho využívali ve městě, palubní počítač na konci redakčního testu dokonce ukazoval 5,8 l na 100 kilometrů. Avizovanou pohonnou jednotku tak lze bez nadsázky považovat jako za jednu z hlavních předností této novinky. |
Pojďme se ale projet v zatáčkách a na rozbitých českých okreskách. Přestože auris v kombinaci s motorem 2.0 D-4D nedisponuje zadní víceprvkovou nápravou potěší řidiče svojí stabilitou a jistým chováním při průjezdu zatáčkou. Karosérie se trochu naklání, ale při vlastním průjezdu dobře drží stopu. Ocenili bychom snad jen lepší odhlučnění podvozku, při jízdě po výmolech se rázy přenáší do interiéru a vyšší úrovní hluku tak ruší posádku. |
Koncepce pohonu přední nápravy pochopitelně způsobuje nedotáčivé chování v mezních situacích. Pochválit musíme také brzdy, které ani při opakovaném razantním brzdění téměř nic neztrácí na své účinnosti. |
Toyota dokázala postavit dospělý automobil, který je v kombinaci s námi zkoušenou vznětovou motorizací mimořádně úsporným dopravním prostředkem. Auris je zdařilým nováčkem v rámci nižší střední třídy, rozhodně však nezapře svůj japonský původ. I díky inspiraci z některých evropských vývojových směrů se stává nepříjemným konkurentem právě pro evropské automobilky. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Toyota Auris 2.0 D-4D |
Motor |
Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1998 ccm. Nejvyšší výkon 93 kW při 3600/min. Největší točivý moment 300 N.m při 2000-2800/min. |
Převodové ústrojí |
Přední poháněná náprava. Šestistupňová manuální převodovka. |
Podvozek |
Vlečná náprava vzadu, vzpěry McPherson vpředu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 195 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,0 / 4,6 / 5,4 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2600 mm. Celkové vnější rozměry 4220/1760/1515 mm. Palivová nádrž 55 l. |
Základní cena (Cena testovaného provedení) |
554 900 Kč (569 300 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Auris |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 2.0D-4D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |