Je čtvrtek večer a přede mnou se začínají rozprostírat alpské průsmyky v okolí německého Berchtesgadennu, který se nachází pod nacismem „zamořenou“ horou Kehlstein. Služební cestu absolvuji ve stříbrném BMW 120d, jedním z nejzábavnějších hatchbacků současnosti jako stvořeným pro úchvatné zatáčky evropských velehor.
BMW řady jedna rozhodně není nejpraktičtější ani nejkrásnější hatchback. Co se praktických vlastností týká asi nemá cenu chodit s metrem a měřit prostor pro kolena cestujících vzadu nebo skládat do zavazadlového prostoru jeden kufr za druhým. Vzhled vozu je více subjektivní záležitostí a nutno dodat, že si „jedničku“ buď zamilujete nebo naopak. Přestože může ztvárnění karosérie působit poněkud kontroverzně, v redakci jsme se shodli, že krása tohoto vozu spočívá spíše v originálním designu, který automobil odlišuje od těch „klasických“ hatchbacků současnosti. |
Agresivní a svalnaté provedení přední části potrhují kola v rozích karosérie, která dodávají tomuto BMW nekompromisně sportovní nádech. Mezi další designové lahůdky řady jedna rovněž řadíme M paket a v neposlední řadě také relativně nové třídveřové provedení. |
Proč však vlastnit vůz, jenž není tím klasickým optickým trhákem a ani ideálním dopravním prostředkem pro realizaci velkých nákupů vaší ženy? Odpověď je jednoduchá. Téměř vše se v tomto voze soustředí na maximální jízdní zážitek. Ten začíná u koncepce zadního pohonu a také ideálního rozložení hmotnosti mezi jednotlivé nápravy. Zážitek za volantem byl v případě námi testovaného provedení ještě více umocněn nekompromisním M paketem, jenž posádce umožní vychutnat si jízdu ve velkém stylu. |
Ne snad, že by byla tato výbava nepostradatelnou součástí mnichovských vozů, ale pro milovníka dynamického svezení působí jedny z nejlepších sedadel (s možností nastavitelného bočního držení těla) a tlustý věnec volantu s malým průmětem jako balzám na duši. Nedílnou součástí této výbavy je také upravený podvozek, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 205/50 R17 vpředu a 225/45 R17 vzadu nebo třeba pozměněné nárazníky či široká koncovka výfuku. Po usednutí do vozu je jasné, že byla řidiči opravdu věnována velká pozornost. |
Všechny ovladače jsou dobře dostupné, ve dvou směrech nastavitelný volant padne skvěle do ruky a krátká řadící páka šestistupňové převodovky naznačuje sportovní ambice automobilu. Ten byl navíc vybaven automatickým vypínáním pohonné jednotky při zastavení (efektivní především v městském provozu). Vzhledem k ohleduplnému chování k dieselovému motoru (vhodnosti několikasekundového ochlazením turbodmychadla při volnoběhu motoru po zastavení) není dle našeho názoru tato funkce příliš vhodná, lze ji však ručně deaktivovat. |
Jak již bylo naznačeno k dispozici jsme měli variantu s přeplňovaným vznětovým motorem o objemu 1995 cm3, jejíž nejvyšší výkon byl zvýšen na 130 kW při 4000 ot/min. V kombinaci s největším točivým momentem 350 N.m při 2000 ot/min se jedná o jeden s nejvýkonnějších dieselových agregátů v dané objemové kategorii. Není žádným tajemstvím, že jsou dieselové motory bavorské automobilky vyhlášené především díky své kultivovanosti a relativně lineárnímu průběhu točivého momentu. Síla využitelná v širokém spektru otáček je tudíž vhodná i pro dynamické svezení. |
Pro tento účel se pochopitelně více hodí motory zážehové, mnichovský výrobce však díky svému vynikajícímu motor-managementu dokázal diesely posunout na velmi vysokou úroveň. Model 120d dokáže s vozem o hmotnosti 1450 kilogramů opravdové zázraky, automobil nekompromisně akceleruje již od 1500 ot/min. Tam kde ostatní diesely výrazně ochabují, avizovaný „dvoulitr“ stále žene automobil silou vpřed. Důkazem je i akcelerace z 0 na 100 km/h za 7,6 sekund a v neposlední řadě také maximální rychlost 228 km/h. |
Přestože není BMW s tímto motorem v přímce nejrychlejší (od toho je tu varianta s benzinovým šestiválcem 130i), dokáže na okreskách a technických pasáží ukázat zadní světla i mnohem silnějším soupeřům. Vše je dáno skvělým podvozkem výborně zvládajícím jakékoliv zatáčky a způsob jízdy. Automobil si lze „přehazovat“ z jedné zatáčky do druhé za doprovodu minimálních náklonů karosérie a plynem korigovat případnou přetáčivost či nedotáčivost. Sedět několik centimetrů nad zemí a užívat si tento způsob jízdy je opravdu návykové. |
Ve výbavě na přání nám chybí snad jen diferenciál s omezenou svorností, což však bude více mrzet majitele mnohem výkonnější varianty 130i. V určité úhlu zatáčky podpořené klouzavý asfaltem se ale i u verze 120d setkáte s přizvednutím vnitřního zadního kola a jeho následného prokluzování. To jsou ale extrémní situace a nutno poznamenat, že vůz dobře zvládá například i městský provoz. Překážkou mohou být pouze rozbité silnice, jejichž nerovnosti nechá BMW svojí posádce řádně pocítit, což je dáno hlavně tuhými sedadly a podvozkem na přání. |
Pochválit musíme komunikativní řízení, které poskytuje řidiči dostatek informací od přední nápravy. Naopak se nám nelíbil tužší chod řadící páky. Přestože byla slabší verze dvoulitrového dieselu (120 kW) občas kritizována za vyšší spotřebu, u námi posílené varianty jsme tento neduh nezaznamenali. |
Při ujeté vzdálenosti 1500 kilometrů jsme dosáhli kombinované spotřeby 6,5 l/100 km a to včetně náročného přejezdu horských silnic. Mimo město spotřeba klesá až k hranici 5 l na 100 kilometrů, což zaručuje malému automobilu solidní dojezd na jednu nádrž (50 litrů). BMW řady jedna je prémiový hatchback, který svému majiteli umí poskytnout velkou dávku zábavy za volantem. Přestože si výrobce nechá zejména za nadstandardní výbavu řádně zaplatit, opravdové potěšení z jízdy není v tomto případě pouze reklamním sloganem. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW 120d |
Motor |
Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1995 ccm. Nejvyšší výkon 130 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 350 N.m při 2000 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon zadní nápravy. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Podvozek |
Víceprvková náprava vzadu, odlehčená hliníková konstrukce vpředu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 228 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 6,2 / 4,1 / 4,9 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2660 mm. Celkové vnější rozměry 4239/1934/1421 mm. Palivová nádrž 50 l. |
Základní cena (Cena testovaného vozu) |
801 600 Kč (980 580 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | BMW |
Model: | řada 1 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 2.0 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |