Alternativa k naftě - Subaru Outback 2.5 R LPG (TEST)

Testy
08.05.2007

F T G

Alternativa k naftě - Subaru Outback 2.5 R LPG (TEST)

Renomovaný výrobce vozů s pohonem všech kol, Subaru, stále více naslouchá místním zvyklostem a postupně inovuje jednotlivé modely právě ve prospěch evropských zákazníků. Český importér těchto automobilů navíc nachystal překvapení v podobě cenově výhodného modelu Subaru Outback 2,5 R Trend s alternativním pohonem LPG.

 

První otázka při přebírání vozu se týkala důvodu rozhodnutí o dodatečné montáži pohonu LPG, která je pochopitelně homologována pro tento typ automobilu.

„Vysoká poptávka po vznětových motorech v ČR nás vedla k rozhodnutí o dodatečné montáži této varianty pohonu, který zákazníkům ušetří nemalé finanční prostředky a navíc zachová klasické přednosti našich benzinových motorů“, uvedl Zdeněk Zikmund, obchodní a marketingový ředitel českého zastoupení Subaru.

Určitě není žádným tajemstvím, že Subaru na letošním ženevském autosalonu představilo koncept vznětového motoru s protilehlými válci, s jehož výrobou se počítá v nadcházejícím kalendářním roce.

Vzhledem k jedinečné technologii dieselového motoru typu boxer (mimochodem první sériově vyráběný vznětový motor tohoto typu na světě) lze zároveň očekávat i vyšší cenu. Naopak systém na relativně levné LPG může v současnosti zákazník pořídit za akční cenu 23.800,- Kč vč. DPH (původně 64.800 Kč), což je bezesporu lákavá nabídka pro potenciální zájemce o modely Outback a Forester.

Avizovaný pohon má pochopitelně i své stinné stránky. Jednou z nich je například omezená síť čerpacích stanic s dostupností tohoto paliva a to zejména mimo velká města naší republiky.

Vlastní tankování probíhá za pomocí speciálního tankovacího adaptéru, který se může dle jednotlivých zemí lišit. Dodavatel systému LPG vždy musí vyřešit otázku umístění nádrže s LPG, která se v případě námi testovaného vozu nachází na původním místě rezervního kola. To se tudíž přemístilo do zavazadlového prostoru a poněkud omezilo jeho objem.

V zavazadelníku je kolo z praktických důvodů pevně uchyceno a nedochází tak k jeho samovolnému pohybu. Snížení objemu zavazadlového prostoru lze řešit buď menším dojezdovým kolem případně speciální sadou pro opravu defektu.

V souladu s naší l egislativou však může tato sada nahradit rezervu pouze v případě, že je vůz vybaven systémem nepřetržitého měření tlaku v pneumatikách, kterým byl vybaven i náš stříbrný outback. Při vlastní jízdě alternativní LPG prakticky nezaznamenáte a ani jeho spotřeba se výrazně nelišila od spotřeby klasického benzinu.

Je jasné, že Subaru Outback, nabízí v tomto provedení úctyhodný akční rádius a to především s ohledem na objem nádrže pro alternativní palivo (61 litrů) a samozřejmě standardní benzinovou nádrž o objemu 64 l.

Prakticky obdobnou zkušenost jako se spotřebou jsme zaznamenali s výkonem automobilu, který subjektivně zůstal zachován, ať už jsme využívali benzin či LPG. Ukazatel stavu zkapalněného plynu v přídavné nádrži je umístěn hned vedle řadící páky a pomocí pěti modrých diod indikuje množství paliva.

Po nastartování pracuje motor vždy na benzin, následně se automaticky přepíná na LPG. Tím systém chrání benzinové čerpadlo před chodem na sucho a benzinové vstřiky před nečistotami. Jak již označení vozu napovídá pod kapotou se nacházel zážehový čtyřválec s nejvyšším výkonem 121 kW při 5600 ot/min. Největší točivý moment 226 N.m vrcholí při 4400 ot/min.

Každý válec této ploché pohonné jednotky je vybaven čtyřmi ventily s variabilním časováním. Přestože se nejedná o nějakou novinku, pohonná jednotka stále nabízí solidní parametry plně vyhovující charakteru automobilu.

Výtku si zaslouží snad jen jeho vyšší hlučnost, která poněkud ručí posádku hlavně při rychlé dálniční jízdě. To však souvisí také s pětistupňovou manuální převodovkou (s redukcí do terénu), které by šestý rychlostní stupeň rozhodně slušel.

I tak se ale spotřeba paliva pohybovala na rozumné úrovni 10 l/100 km v kombinovaném režimu, což je na auto se stálým pohonem všech čtyř kol solidní hodnota. Právě symetrický pohon obou náprav poskytuje vozu jisté chování téměř v jakýchkoli jízdních podmínkách.

Ani výše umístěné těžiště nevyvede automobil ve svižně projížděné zatáčce příliš z míry, což úspěšně kompenzuje právě zmiňovaný Subaru Symmetrical AWD.

Při jízdě na hranici adheze je prezentované Subaru mírně nedotáčivé, což mohou zkušenější řidiči korigovat plynem. Jinak pochopitelně na ubírání plynu v zatáčce (především na kluzké vozovce) rychle zapomeňte, za to umí většina „čtyřkolek“ tvrdě potrestat nečekaným přetáčivým smykem. Se Subaru jsme si ale užívali i na polních cestách a dokonce v nenáročném terénu.

Je až s podivem co lze s tímto relativně konvenčně vzhlížejícím vozem projet.

Subaru Outback je s pohlednou karosérií o délce 4730 mm bezesporu pohledný automobil, jehož nedávná modernizace (podrobnosti v některém dalším testu modelu Legacy) vůz ještě více přiblížila evropskému standardu. V případě Subaru však zachovala jedinečnost jízdních vlastností a v neposlední řadě také originalitu a image značky podpořenou sportovními úspěchy.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Subaru Outback 2.5 R

Motor

Zážehový čtyřválec boxer o zdvihovém objemu 2457 ccm. Nejvyšší výkon 121 kW při 5600/min. Největší točivý moment 226 N.m při 4400/min.

Převodové ústrojí

Stálý pohon všech kol. Pětistupňová manuální převodovka.

Podvozek

Nezávislé zavěšení předních kol McPherson vpředu, víceprvková náprava Multi-Link vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 198 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 12,2 / 7,0 / 8,9 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2670 mm. Celkové vnější rozměry 4730/1770/1545 mm. Palivová nádrž 64 l.

Základní cena

899 800 Kč

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Outback
Karosérie:Kombi
Motor:2.5 R LPG
Palivo:plyn
Rok výroby:2007
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -