Renomovaný výrobce vozů s pohonem všech kol, Subaru, stále více naslouchá místním zvyklostem a postupně inovuje jednotlivé modely právě ve prospěch evropských zákazníků. Český importér těchto automobilů navíc nachystal překvapení v podobě cenově výhodného modelu Subaru Outback 2,5 R Trend s alternativním pohonem LPG.
První otázka při přebírání vozu se týkala důvodu rozhodnutí o dodatečné montáži pohonu LPG, která je pochopitelně homologována pro tento typ automobilu. „Vysoká poptávka po vznětových motorech v ČR nás vedla k rozhodnutí o dodatečné montáži této varianty pohonu, který zákazníkům ušetří nemalé finanční prostředky a navíc zachová klasické přednosti našich benzinových motorů“, uvedl Zdeněk Zikmund, obchodní a marketingový ředitel českého zastoupení Subaru. |
Určitě není žádným tajemstvím, že Subaru na letošním ženevském autosalonu představilo koncept vznětového motoru s protilehlými válci, s jehož výrobou se počítá v nadcházejícím kalendářním roce. Vzhledem k jedinečné technologii dieselového motoru typu boxer (mimochodem první sériově vyráběný vznětový motor tohoto typu na světě) lze zároveň očekávat i vyšší cenu. Naopak systém na relativně levné LPG může v současnosti zákazník pořídit za akční cenu 23.800,- Kč vč. DPH (původně 64.800 Kč), což je bezesporu lákavá nabídka pro potenciální zájemce o modely Outback a Forester. |
Avizovaný pohon má pochopitelně i své stinné stránky. Jednou z nich je například omezená síť čerpacích stanic s dostupností tohoto paliva a to zejména mimo velká města naší republiky. Vlastní tankování probíhá za pomocí speciálního tankovacího adaptéru, který se může dle jednotlivých zemí lišit. Dodavatel systému LPG vždy musí vyřešit otázku umístění nádrže s LPG, která se v případě námi testovaného vozu nachází na původním místě rezervního kola. To se tudíž přemístilo do zavazadlového prostoru a poněkud omezilo jeho objem. |
V zavazadelníku je kolo z praktických důvodů pevně uchyceno a nedochází tak k jeho samovolnému pohybu. Snížení objemu zavazadlového prostoru lze řešit buď menším dojezdovým kolem případně speciální sadou pro opravu defektu. V souladu s naší l egislativou však může tato sada nahradit rezervu pouze v případě, že je vůz vybaven systémem nepřetržitého měření tlaku v pneumatikách, kterým byl vybaven i náš stříbrný outback. Při vlastní jízdě alternativní LPG prakticky nezaznamenáte a ani jeho spotřeba se výrazně nelišila od spotřeby klasického benzinu. |
Je jasné, že Subaru Outback, nabízí v tomto provedení úctyhodný akční rádius a to především s ohledem na objem nádrže pro alternativní palivo (61 litrů) a samozřejmě standardní benzinovou nádrž o objemu 64 l. Prakticky obdobnou zkušenost jako se spotřebou jsme zaznamenali s výkonem automobilu, který subjektivně zůstal zachován, ať už jsme využívali benzin či LPG. Ukazatel stavu zkapalněného plynu v přídavné nádrži je umístěn hned vedle řadící páky a pomocí pěti modrých diod indikuje množství paliva. |
Po nastartování pracuje motor vždy na benzin, následně se automaticky přepíná na LPG. Tím systém chrání benzinové čerpadlo před chodem na sucho a benzinové vstřiky před nečistotami. Jak již označení vozu napovídá pod kapotou se nacházel zážehový čtyřválec s nejvyšším výkonem 121 kW při 5600 ot/min. Největší točivý moment 226 N.m vrcholí při 4400 ot/min. Každý válec této ploché pohonné jednotky je vybaven čtyřmi ventily s variabilním časováním. Přestože se nejedná o nějakou novinku, pohonná jednotka stále nabízí solidní parametry plně vyhovující charakteru automobilu. |
Výtku si zaslouží snad jen jeho vyšší hlučnost, která poněkud ručí posádku hlavně při rychlé dálniční jízdě. To však souvisí také s pětistupňovou manuální převodovkou (s redukcí do terénu), které by šestý rychlostní stupeň rozhodně slušel. I tak se ale spotřeba paliva pohybovala na rozumné úrovni 10 l/100 km v kombinovaném režimu, což je na auto se stálým pohonem všech čtyř kol solidní hodnota. Právě symetrický pohon obou náprav poskytuje vozu jisté chování téměř v jakýchkoli jízdních podmínkách. |
Ani výše umístěné těžiště nevyvede automobil ve svižně projížděné zatáčce příliš z míry, což úspěšně kompenzuje právě zmiňovaný Subaru Symmetrical AWD. Při jízdě na hranici adheze je prezentované Subaru mírně nedotáčivé, což mohou zkušenější řidiči korigovat plynem. Jinak pochopitelně na ubírání plynu v zatáčce (především na kluzké vozovce) rychle zapomeňte, za to umí většina „čtyřkolek“ tvrdě potrestat nečekaným přetáčivým smykem. Se Subaru jsme si ale užívali i na polních cestách a dokonce v nenáročném terénu. |
Je až s podivem co lze s tímto relativně konvenčně vzhlížejícím vozem projet. Subaru Outback je s pohlednou karosérií o délce 4730 mm bezesporu pohledný automobil, jehož nedávná modernizace (podrobnosti v některém dalším testu modelu Legacy) vůz ještě více přiblížila evropskému standardu. V případě Subaru však zachovala jedinečnost jízdních vlastností a v neposlední řadě také originalitu a image značky podpořenou sportovními úspěchy. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Subaru Outback 2.5 R |
Motor |
Zážehový čtyřválec boxer o zdvihovém objemu 2457 ccm. Nejvyšší výkon 121 kW při 5600/min. Největší točivý moment 226 N.m při 4400/min. |
Převodové ústrojí |
Stálý pohon všech kol. Pětistupňová manuální převodovka. |
Podvozek |
Nezávislé zavěšení předních kol McPherson vpředu, víceprvková náprava Multi-Link vzadu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 198 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 12,2 / 7,0 / 8,9 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2670 mm. Celkové vnější rozměry 4730/1770/1545 mm. Palivová nádrž 64 l. |
Základní cena |
899 800 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Outback |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.5 R LPG |
Palivo: | plyn |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |