Honda Civic sedan se na první pohled výrazně liší od svého sportovně pojatého provedení hatchback. Právě ten nám v rámci posledního redakčního testu poskytl opravdové potěšení z jízdy a to především díky strmému převodu řízení a mimořádné jízdní stabilitě. Co zákazníkům nabízí provedení sedan s hybridní technologií pod kapotou?
Testovaná čtyřdveřová verze již na první pohled evokuje komfortně pojatý vůz se zajímavými estetickými detaily jako je například extrémně skloněné čelní sklo, z kterého výborně stéká voda při nepříznivých povětrnostních podmínkách. Předurčení této varianty pro asijské a americké trhy je zřejmé, právě na těchto kontinentech si totiž výhody hatchbacku jen těžko nechají rozmluvit. Líbí se nám odlišné pojetí designu a použití zcela jiných prvků v porovnání s jeho pětidveřovým sourozencem. |
Přestože je toto řešení pro výrobce bezesporu nákladnější, výsledkem je svým způsobem jedinečný vůz působící přirozeně, což se nedá tvrdit o několika evropských automobilech, kterým avizovaná úprava na variantu sedan po desingnové stránce spíše uškodila. |
Uvnitř čeká na posádku rovněž překvapení a to v podobě interiéru s pozměněnou přístrojovou deskou, jenž není tak futuristická v porovnání se svým stejnojmenným modelem avšak originalita ji rozhodně nechybí. Digitální displej, nacházející se téměř u předního okna, poskytuje řidiči informace o rychlosti, stavu paliva a teploty motoru, bezprostředně za volantem je kaplička s otáčkoměrem a multifunkčním displejem. Výtku si zaslouží snad jen nevhodně umístěná ruční brzda, která poněkud omezuje pravou nohu řidiče. |
I v případě jízdních vlastností se potvrzuje zcela jiná koncepce vozu, jízda je daleko pohodlnější a to hlavně díky měkčímu nastavení podvozkových prvků a v neposlední řadě také vyšší hmotnosti. |
Při dynamickém svezení poněkud překvapí na hondu nezvykle zvýšený boční náklon karosérie a také menší zdvih odpružení, což je cítit hlavně při přejezdu hlubších výmolů. Účinnost brzd je spíše průměrná, ke snížení jejich účinku ale nedochází ani při opakovaném intenzivním brzdění. O výhodách hybridního pohonu jsme se již zmiňovali v předchozích redakčních testech vozů jako je například Toyota Prius nebo i některých modelů od prémiového Lexusu. Dodejme, že tento Civic představuje zajímavou alternativu právě k avizované toyotě. |
Již po usednutí do hondy je jasné, že se pod kapotou skrývá moderní technologie hybridního pohonu. To naznačuje především variátor automatické převodovky CVT, který disponuje mimo standardních režimů jízdy také na první pohled poněkud neznámým označením (S a L). |
V případě módu "S" se motor více vytáčí a automobil je pochopitelně svižnější a to především s ohledem na nejvyšší výkon zážehového čtyřválce, který je k dispozici až při 6000 ot/min. Režim "L" lze definovat jako praktického pomocníka hlavně pro účinné brzdění při sjíždění kopců. V tomto jízdním režimu elektromotor slouží jako velmi účinný generátor. Právě směr toku energie a stav nabití akumulátoru se zobrazuje v kapličce přístrojové desky hned vedle otáčkoměru. Zážehové pohonné jednotce s objemem 1339 ccm a nejvyšším výkonem 70 kW pomáhá elektromotor o nejvyšším výkonu 15 kW při 2000 ot/min. |
Díky největšímu točivému momentu 103 Nm při 0-1160 ot/min je podpora elektromotoru znatelná především v nízkých otáčkách. Naopak na dálnici je zdrojem téměř veškeré energie spalovací motor, který s ohledem na danou objemovou kategorii poněkud limituje snahu o svižnější jízdu. |
I tak je ale tento civic rozhodně zajímavým dopravním prostředkem, díky kterému byla Honda oceněna několika vavříny. Přestože jsme v kombinovaném režimu nedosáhli výrobcem uváděné spotřeby paliva, můžeme považovat výslednou hodnotu 5,5 l/100 km za solidní. Spotřeba paliva ve městě se může vyšplhat až k sedmilitrové hranici na 100 kilometrů, o něco vyšší hodnota může úzce souviset s kombinací hybridní technologie a vysokootáčkového motorem. |
Úspory lze dosáhnout při popojíždění v dopravních zácpách nebo při čekání na semaforech, kdy dochází k automatickému vypínání zážehové jednotky. Z praktických zkušeností můžeme ale s klidem konstatovat, že jsme ani s konkurenčním priusem nejezdili za výrobcem deklarované hodnoty spotřeby pohonných hmot. |
Poslání hybridní technologie ale rozhodně není pouze v úspoře finančních prostředků při nákupu pohonných hmot, smyslem je také ekologický provoz těchto automobilů. Navíc jistá dávka charisma a v případě Hondy Civic Hybrid i příznivá pořizovací cena začínající na hranici 649 000 Kč dělá právě z tohoto dopravního prostřeku zajímavou nabídku nejen pro příznivce moderních pohonů. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Honda Civic Hybrid |
Motor |
Zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1339 ccm. Nejvyšší výkon 70 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 123 N.m při 4600/min. + Elektromotor s nejvyšším výkonem 15 kW při 2000 ot/min. Největší točivý moment 103 N.m k dispozici v rozmezí 0-1160 ot/min. |
Převodné ústrojí |
Přední poháněná náprava. Automatická převodovka CVT. |
Podvozek |
Zavěšení předních kol typu McPherson, dvojité lichoběžníkové závěsy vzadu. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 185 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,1 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 5,2 / 4,3 / 4,6 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2700 mm. Celkové vnější rozměry 4545/1750/1430 mm. Palivová nádrž 50 l. |
Cena |
649 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Honda |
Model: | Civic |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 1.3 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2008 |
Technické parametry |