Oblíbený zástupce Toyoty v manažerském segmentu střední třídy se dočkal faceliftu zaměřeného především na designové prvky exteriéru. Inovovaný model Avensis nyní také vyjíždí s horkou novinku pod kapotou označovanou jako 2.0 D-4D…
Ale pěkně od začátku. Toyota Avensis nahradila v roce 1997 model Carinu a okamžitě si začala získávat evropské zákazníky a to hned z několika důvodů. Bezpochyby moderní technologie pod kapotou a neotřelý vzhled přilákal mnoho zájemců stejně jako prestižní umístění značky na prvních příčkách renomovaných společností zabývajících se spolehlivostí automobilů. V roce 2002 si odbyla svojí premiéru další generace tohoto modelu a okamžitě začala bodovat vynikajícími výsledky v nárazových testech Euro NCAP. Nyní před námi stojí nedávno modernizovaný automobil s pozměněnou přední maskou chladiče a dalšími prvky. |
Jiný je nejen tvar žebrování zmiňovaného krytu chladiče, ale zároveň došlo i k zmenšení otvoru pro přístup vzduchu. Toto řešení je z estetického pohledu více uhlazenější a elegantnější, na druhou stranu ale poněkud ubírá na robustnosti předchozího provedení. Také zadní světla prošla modernizací, znatelné je hlavně odlišné rozmístění světelných prvků. |
Směrová světla na bočních stranách se podle současných trendů přemístila na vnější zpětná zrcátka. Pravdou je, že tento povedený a stále více oblíbený designérský prvek bohužel poněkud ztrácí na své původní originalitě. Jistě každý uzná, že byly doby kdy se na zpětná zrcátka vozů od výrobce Mercedes-Benz (jednoho z průkopníků tohoto řešení) všichni dívali s daleko větším respektem. Asi nejvýraznější změnou v interiéru je přesunutí palubního počítače ze středové konzoly přímo na přístrojový panel. Řidič má nyní praktické provozní údaje více na očích, velikost číslic se ale bohužel zmenšila. |
Na místě původního palubního počítače přibyla praktická odkládací schránka na různé drobnosti, kterou ocení posádka hlavně při delším cestování. Testovali jsme vůz v základní výbavě a proto jsme byli velmi zvědaví co zákazníkům tato cenově přátelská varianta umí nabídnout. |
V porovnání s lépe vybavenými modely nepůsobí interiér Avensisu příliš honosně a to hlavně s ohledem na absenci jakýchkoli dekorativních imitací a v neposlední řadě také kůží obšitému volantu či konzoly řadící páky. Na druhou stranu se pocit z jízdy s tímto vozem pochopitelně nemění, výrazněji nám vadila snad jen chybějící loketní opěrka, kterou bychom očekávali i v základní výbavě automobilu střední třídy. V oblasti bezpečnosti lze postrádat světlomety do mlhy, jenž umí dobře „zviditelnit“ vůz právě při jízdě v nepříznivém počasí. |
Při náročné cestě do zahraničí jsme naopak ocenili optimálně tuhá sedadla s příkladným bočním vedením a dostatek prostoru ve všech směrech a to i na zadních sedadlech. Dobře přístupný zavazadlový prostor má objem solidních 520 litrů. Převoz rozměrnějšího nákladu je samozřejmě jednoduší u verze kombi. |
Pod kapotou se nacházel zcela nový vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1998 cm3 se systémem vstřikování Common rail. Nabídka vznětových pohonných jednotek se tak v rámci modelové řady Avensis rozšířila o další moderní dieselový agregát, právě tento motor má totiž nahradit dosavadní poněkud zastaralý "dvoulitr" s nejvyšším výkonem 85 kW. Oproti výkonnější variantě 2,2 l (110 kW) představuje námi zkoušené provedení s maximálním výkonem 93 kW při 3600 ot/min sice „papírově“ slabšího, ale v praxi relativně nebezpečného protivníka. Výkonový deficit i o něco nižší kultivovanost jsou sice znát, rozdíly ale nejsou tak velké jak by se dalo očekávat. |
Subjektivně motor dobře zatahuje a to hlavně díky největšímu točivému momentu 300 N.m, který je k dispozici v rozmezí 2000 – 2800 ot./min. Při akceleraci jsme nezaznamenali výrazný turboefekt, přísun síly je velmi plynulý od 1800 ot/min a nepolevuje zhruba do hranice 4000 ot./min. Při jízdě rychlostí 130 km/h na šestý převodový stupeň točí motor příznivých 2300 ot./min. |
Celková vzdálenost redakčního testu měřila 1400 kilometrů a z 80% zahrnovala jízdu po německé dálniční komunikaci převážně vysokým rychlostním tempem kolem 190 km/h. Zbývající část jsme absolvovali buď ve městě nebo v náročných horských průsmycích. Není se co divit, že nás velmi příjemně překvapila dosažená hodnota spotřeby paliva, která činila příznivých 6,2 l/100 km. Nastavení podvozků automobilů výrobce Toyota jsou nastaveny spíše pro komfortní jízdu a ani model Avensis není výjimkou. |
Pohodlné cestování v našem případě ještě více potrhovaly zimní pneumatiky na plechových discích o rozměru šestnáct palců. Silnou stránkou vozu je přejezd příčných nerovností, který probíhá při zachování maximálního pohodlí posádky. Vylepšené řízení nabízí dobrou zpětnou vazbu, ocenili bychom snad jen volant s tlustším věncem. |
Hledání chyb na původním Avensisu byl určitě nelehký úkol pro vývojové oddělení značky a tak se není čemu divit, že inovace avizovaného automobilu nebyla nikterak dramatická. Technologie jednoho z největších výrobců vozů na světě je ale na špičkové úrovni, což dokládá i novinka v podobě moderního dieselového motoru 2.0 D-4D. Toyota Avensis je automobil vyvážený po všech směrech a dobrou volbou hlavně pro zákazníky, kteří od svého vozu očekávají především praktického a spolehlivého pomocníka. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Toyota Avensis 2.0 D-4D |
Motor |
Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1998 ccm. Nejvyšší výkon 93 kW při 3600 ot/min. Největší točivý moment 300 N.m při 2000-2800 ot/min. |
Převodné ústrojí |
Přední poháněná náprava. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Karoserie |
Samonosná, čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,1/4,6/5,5 l/100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2700 mm. Celkové vnější rozměry 4645/1760/1480 mm. Palivová nádrž 60 l. |
Základní cena (Cena testovaného provedení) |
659 900 Kč (674 900 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Avensis |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 2.0D-4D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |