Usedám do vozu a tuhá sportovní sedadla svírají moje tělo. Otáčím klíčkem v zapalování a slyším hluboký tón jednoho z nejpovedenějších přeplňovaných benzinových čtyřválců v současnosti. Ještě jednou prohlížím specifikaci zapůjčeného automobilu s označením FR na zádi a přidávám plyn.
Již delší dobu označují dvě písmena FR na zádi modelů Seat dynamické naladění těchto vozů, v případě Leona může zákazník získat ještě sportovnější potenciál snad už jen v netrpělivě očekávané verzi Cupra. Charismatickým rysem vozu Seat Leon FR je především mohutný přední nárazník, na jehož linii plynule navazují robustně vzhlížející prahy. Když si k tomu domyslíte efektní pětiparpsková kola o rozměru 17” nebo třeba dvojitou koncovku výfuku, je hned o agresivně vzhlížející hatchback postaráno. |
Již standardní provedení tohoto modelu působí podle odborné veřejnosti daleko povedenějším dojmem než třeba svérázné Toledo. Také přidáváme náš názor a subjektivně hodnotíme právě Leona jako designově nejpovedenější současný model této značky. |
Velmi čisté linie jsou k vidění hlavně na zadní části automobilu se sportovně tvarovanými světlomety. Nutno dodat, že provedení FR je ještě o stupeň atraktivnější, obzvlášť pokud vozí provokativní žlutý odstín karosérie jako námi testovaný vůz. Celkový dojem ale dotváří i další doplňky jako jsou třeba vnější zrcátka vyvedená ve stříbrném provedení nebo anatomicky tvarovaná sedadla, která určitě stojí za povšimnutí. Jejich provedení a optimální tuhost totiž výborně koresponduje s teprve nedávno vzniklou pomyslnou třídou vozů označovanou jako „hothatch“. |
Příkladné boční vedení těchto sedadel skvěle „podrží“ tělo v jakékoliv rychle projeté zatáčce a i jedinci s vyšší postavou nejsou délkou jejich sedáku a opěradla jakkoli znevýhodněni. V superlativech lze také psát o anatomicky tvarovaném volantu s relativně malým průměrem a silným věncem, jenž opravdu dobře padne do ruky. |
Přístrojovému panelu dominuje dvojice kruhových ukazatelů s bílým podkladem, dynamický charakter vozu naznačuje tachometr cejchovaný do 260 km/h.Postrádali jsme naopak pedály v hliníkovém provedení, které by vhodně dotvořily celkovou koncepci automobilu. Srdcem vozu Seat Leon FR může být buď turbodmychadlem přeplňovaný „dvoulitr“ FSI s přímým vstřikem benzinu nebo výkonná varianta vznětového čtyřválce 2.0 TDI o nejvyšším výkonu 125 kW, která je dobře známá ze současné Octavie RS. |
My jsme pro náš test zvolili právě zážehový 2.0 TFSI, který jsme si pochvalovali již v Audi A4 quattro. Není se tedy co divit, že s relativně lehkým a především sportovněji pojatým Leonem ještě více vynikl jeho potenciál. |
Pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1984 cm3 poskytuje vozu nejvyšší výkon 147 kW. Největší točivý moment je uváděn hodnotou 280 N.m. a je k dispozici již při 1800 ot/min. Na silnici je točivý moment přenášen přes šestistupňovou ručně řazenou převodovku s velmi přesným řazením a lehkým chodem. Při jízdě na povrchu se sníženou adhezí měla přední náprava značné problémy s přenosem relativně velkého výkonu, zde jsme poněkud postrádali pohon všech čtyř kol. |
Není žádnou výjimkou, že se při razantní akceleraci také na suché silnici poměrně často aktivuje elektronický protiskluzový systém a to i na druhý převodový stupeň. Pozitivně nás překvapila spotřeba paliva, která byla pochopitelně značně závislá na jízdním stylu, s kombinovanou hodnotou 8,5 l na 100 km jsme byli příjemně překvapeni. |
Při častém využívání výkonového potenciálu se spotřeba pochopitelně šplhá až k 15 litrové hranici na 100 kilometrů. Opět jsme si potvrdili, že současné přeplňované zážehové motory působí jako elixír pro sportovně založené řidiče, na jejich úžasný zátah téměř od volnoběhu a zároveň lineární přísun síly až do omezovače otáček se prostě jen tak nezapomíná. Není se co divit, že vůz atakuje 100 km/h již za 7,3 sekundy (s převodovkou DSG za 7,2 s), troufáme si tvrdit, že tuto hodnotu poněkud zkresluje pohon přední nápravy a související omezená schopnost trakce v malé rychlosti. |
S tímto Leonem FR lze uhánět rychlostí až 229 km/h, daleko větší zábavu lze ale očekávat na klikatých silnicích. Důležitým atributem sportovně pojatého hatchbacku je bezesporu podvozek a řízení, proto jsme neváhali testovaný Seat potrápit na okresních silnicích v oblíbených zatáčkách. |
Přestože zimní obutí poněkud degradovalo skutečný potenciál vozu, není pochyb o tom, že avizované FR disponuje tvrdým nastavením podvozkových prvků a to i dokonce v porovnání s koncernovým sourozencem VW Golf GTI. V zatáčkách je tak Leon dlouho neutrální a téměř se nenaklání. Nevýhodou je jen málo citlivé řízení s příliš účinným posilovačem. Co se týká ergonomie řadíme však FR na pření místo ve srovnání s „ostrými“ modely jako jsou zmiňovaný VW Golf GTI, Ford Focus ST, nebo třeba Renault Megane RS. Motorizací mu pochopitelně poněkud ujíždí Focus ST s přeplňovaným pětiválcem 2,5 l, který by se z tohoto pohledu mohl spíše srovnávat s avizovanou Cuprou či nekompromisní Astrou GTC OPC od divize Opel. Oproti nim je ale Seat Leon FR 2.0 TFSI téměř o 100 tisíc korun levnější… Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Seat Leon FR 2.0 TFSI |
Motor |
Zážehový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1984 ccm. Nejvyšší výkon 147 kW, největší točivý moment 280 N.m při 1800/min. |
Převodné ústrojí |
Přední poháněná náprava. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Podvozek |
McPherson se stabilizátorem vpředu, víceprvkové zavěšení vzadu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 229 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 11/ 6,2/ 7,9 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2578 mm. Celkové vnější rozměry 4315/1768/1458 mm. Palivová nádrž 55 l. |
Základní cena |
665 900 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Seat |
Model: | Leon |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 2.0 TFSI |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |