Oproti předchozí generaci představuje současná Toyota Yaris pořádný posun dopředu a to především s ohledem na její vnitřní prostor a moderní technologie. Bude novinka z minulého roku také tak úspěšná jako její předchůdkyně?
Téměř roční statistiky prodeje druhé generace Toyoty Yaris naznačují, že ano. Modelová strategie pokračuje podobným směrem jako v případě předchozího vozu. Yaris totiž opět vyjel v tří a pětidvéřovém provedení, nechybí ani relativně oblíbený „litrový“ benzinový motor. U současného designově více vyváženého modelu byla zachována také vyšší stavba karosérie. Dominantním prvkem je charakteristická maska chladiče, na kterou navazuje krátké víko motorového prostoru s výraznějšími prolisy. Ty opticky kopírují protáhlé přední světlomety s výbornou účinností v obou režimech. |
Rovněž zadní část automobilu nyní působí modernějším dojmem, přeci jen však více evokuje předchozí provedení. Již při otevírání a následném zavírání dveří zaujme překvapivě tichý chod dveřního mechanismu, který je obvyklý většinou u vozů vyšších tříd… |
Kromě vynikajících mechanických vlastnosti dveří nás také zaujaly robustně vyhlížející sloupky karosérie, jenž mají lépe ochránit posádku v případě kolize. Výhradu naopak máme vůči pátým dveřím zavazadelníku, které ohrožují hlavu dospělé osoby při nakládání zavazadel. Jinak ale Toyota Yaris nabízí skvělou variabilitu , dobře využitelný zavazadlový prostor lze zvětšit jednoduchým sklopením zadních opěradel se symetrickým dělením. Interiér bezesporu dospěl a to hlavně díky hranatějším tvarům a vyšší kvalitou použitých plastů. |
Velký displej uprostřed přístrojové desky byl pochopitelně zachován, nyní však disponuje lepším grafickým provedením digitálního rychloměru a vizualizovaného otáčkoměru. Jednotlivé ovladače jsou velmi přehledné a jejich ovládání intuitivní. |
Posádce se jistě zalíbí velké množství odkládacích schránek stejně jako originální kapsy po stranách středové konzoly. Za volantem se sedí o něco výše než je obvyklé u malých vozů, což zaručuje dobrý výhled z automobilu. Ten ocení převážně ženy, jedincům s vyšší postavou však může znepříjemnit cestování nedostatek prostoru v oblasti hlavy. Díky posunovatelným zadním sedadlům vzniká dostatek místa pro nohy cestujících, pohodlí vzadu ale poněkud kazí nevýrazné tvarování opěradel a hlavové opěrky s omezenou možností jejich nastavení. |
Novinkou pod kapotou námi testované Toyoty ve výbavě Terra byl přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1364 cm3. Naftové motory s malým objemem se v současnosti výrazně rozšířili právě v této kategorii vozů. |
Při jejich volbě ale doporučujeme pečlivě zvážit pořizovací cenu a potenciální úsporu plynoucí z nižších provozních nákladů s většinou levnějšími benzinovými protějšky. Pohonná jednotka s nejvyšším výkonem 66 kW při 3800 ot/min. si libuje kolem 2500 ot/min., při kterých má řidič k dispozici pružný dopravní prostředek. Pozitivní je, že ani ve městě spotřeba paliva nepřesáhla hranici 6 l/100 km, obzvlášť přihlédneme-li k našim častým jízdám na krátké vzdálenosti a v neposlední řadě také zimnímu provozu. Mimo město není problém udržovat spotřebu pod „magickou“ pětilitrovou hranicí. |
Líbil se nám také kultivovaný projev motoru a jeho dobré odhlučnění. Pětistupňová manuální převodovka by si zasloužila přesnější ovládání. Yaris se v zatáčkách chová překvapivě stabilně a zároveň si zachovává mrštnost malého vozu. |
Také brzdová soustava disponuje skvělou účinností i při intenzivním opakovaném brzdění. Dieselový Yaris překvapí ve městě a nezklame ani při jízdě na středně dlouhé vzdálenosti. Líbí se nám hlavně jeho variabilita a tichý úsporný motor. Základní cena pětidvéřového provedení se solidní výbavou Terra a avizovaným vznětovým čtyřválcem 1,4 D-4D začíná na 374.900,- Kč. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Toyota Yaris 1.4 D-4D Terra |
Motor |
Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1364 ccm. Nejvyšší výkon 66 kW při 3800 ot/min. Největší točivý moment 190 N.m při 1800 ot/min. |
Převodné ústrojí |
Přední poháněná náprava. Pětistupňová manuální převodovka. |
Podvozek |
Zavěšení typu McPherson vpředu, vlečná ramena vzadu. |
Karoserie |
Samonosná, pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 175 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 5,4 / 4,0 / 4,5 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2460 mm. Celkové vnější rozměry 3750/1695/1530 mm. Palivová nádrž 42 l. |
Základní cena s motorizací 1.4 D-4D |
374.900,- Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Yaris |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.4 D-4D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |