Odbočuji na dálnici a svižně akceleruji. Již na nájezdu si však na tempomatu nejvýkonnějšího modelu Hondy Accord 2.4 i-VTEC nastavuji požadovanou rychlost a přejíždím do levého pruhu. Pravou nohu nepoužívám stejně jako dálkové světlomety na upozornění pomaleji jedoucích řidičů. Dnes mi totiž místo v levém pruhu dělat nemusí, sympatická Honda je ....
Jeden z nejmodernějších prvků současné automobilové produkce se nedávno objevil na seznamu příplatkové výbavy u špičkové verze modelu Accord s motorem 2.4 i-VTEC. Vůz, který jsme podrobně popisovali v rámci dvou předchozích redakčních testů nás nyní uchvátil především díky této jedinečné novince a v neposlední řadě také provedeného faceliftu. V rámci modelového roku 2006 vyjela Honda Accord s lehce pozměněnou maskou chladiče, líbivým designem sedmnáctipalcových kol z lehkých slitin a přepracovanými nárazníky. Příjemný je také o něco silnější věnec volantu a zejména palubní počítač, který vozu opravdu chyběl. |
Asi nejvíce ale oceňujeme především pozměněnou geometrii podvozku této Hondy a jeho tužší nastavení. Právě podvozek měkčího charakteru totiž v minulosti omezoval požitek z jízdy a při prvním rychlém průjezdu zatáčkou byl pro nás spíše zklamáním. |
V současnosti však Honda Accord poskytuje řidiči opravdu solidní dávku zábavy a to právě při průjezdu zatáčkovitým úsekem. Se sportovním charakterem totiž výborně koresponduje tvrdší naladění tlumících prvků stejně jako možnost přitáhnout si volant pořádně k tělu a nechat se hýčkat výbornými sedadly s dostatečným bočním vedením těla. Řízení je navíc o něco tuží a to díky pozměněnému nastavení posilovače řízení, k lepšímu vychutnání dynamické jízdy by se hodil snad jen strmější převod. Chování vozu v zatáčkách je přísně neutrální, laik by dokonce mohl váhat mezi koncepcí pohonu. |
Přední kola pohání čtyřválcový zážehový motor s variabilním časováním ventilů, který si zaslouží respekt a to zejména s přihlédnutím ke svému nejvyššímu výkonu 140 kW při 6800 ot/min. Líbila se nám hlavně ochota motoru zrychlovat a to již od 1800 ot/min., při kterých se některé benzinové čtyřválce teprve blíží ke svému provozu schopnému režimu. |
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 10,5 l/100 km, při umírněné jízdě mimo město se dokonce přibližuje k hranici 8 l na 100 kilometrů. Pojďme se ale podívat jak funguje adaptivní tempomat Adaptive Cruise Control. Automobil je vybaven radarovým snímačem zabudovaným v přední masce vozidla. Právě toto zařízení na základě rádiového signálu monitoruje vpředu jedoucí vozidlo a v závislosti na aktuální rychlosti vypočítává bezpečnou vzdálenost. |
Ovládání se standardním umístěním na volantu disponuje navíc tlačítkem DISTANCE pro volbu požadovaného odstupu od vpředu jedoucího vozu. Tlačítkem ACC se tempomat aktivuje, ovladačem RES/ACCEL lze zvýšit nebo snížit rychlost bez nutnosti použití plynového pedálu, tlačítko CANCEL slouží pro jeho deaktivaci. |
Při jakémkoli zásahu do řízení rovněž dochází k automatické deaktivaci jako v případě běžných tempomatů. Systém dále komunikuje s multifunkčním displejem, jenž upozorňuje na aktuální nastavení příp. signalizuje potřebu okamžitého zásahu ze strany řidiče. Požadovanou rychlost lze pomocí ovladačů nastavit přímo na displeji a pak už jen stačí sundat nohu z plynu a koncentrovat se na řízení. Ze začátku jsme pochopitelně byli nedůvěřiví a při prvním zdánlivém přibližování se k automobilu jedoucího před námi jsme drželi nohu těsně nad brzdovým pedálem připraveni kdykoli zasáhnout. Tento prvek budoucnosti tak skutečně funguje a my jsme se snažili zjistit, kde jsou jeho hranice a to především v souvislosti s bezpečností silničního provozu. Pokud Vám při vysoké rychlosti vjede do levého pruhu pomalu jedoucí automobil systém okamžitě vyšle signál, který začne samovolně vůz brzdit za doprovodu oranžově blikajícího displeje s vykřičníkem (nápisem crash) a varovného tónu. Zároveň elektronika inteligentně rozpoznává převodový stupeň v závislosti na aktuální rychlosti vozidla a v případě potřeby si zobrazením šipky na displeji žádá o podřazení. |
V rámci samovolném brzdění téměř do zastavení je nutné převzít kontrolu na vozem a automobil dobrzdit manuálně, tempomat totiž funguje až od 30 km/h. Nejvyšší rychlost pro jeho využití je kolem 180 km/h. Systém funguje velmi spolehlivě, problém může způsobit snad jen příliš znečištěný radarový snímač. V tomto případě se tempomat deaktivuje a řidič je o problému informován. K samovolnému vypnutí dochází i za špatného počasí. |
Zde bychom chtěli upozornit na možná rizika vyplývající z používání adaptivního tempomatu při jízdě na povrchu se sníženou adhezí a to zejména v zimním období. Zvýšená pozornost by se rovněž měla věnovat dopravním prostředkům s odlišnými rozměry jako jsou například motocykly. Jinak ale po týdenním ježdění s vozem vybavených touto moderní technologií můžeme s klidem konstatovat, že adaptivní tempomat představuje výraznou úlevu pro řidiče a to především na dlouhých a mnohdy vyčerpávajících cestách, čímž výraznou mírou přispívá ke zvýšení cestovního komfortu a v neposlední řadě i bezpečnosti. |
Tým AUTOiNDEX.cz
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Honda Accord 2.4 i-VTEC |
Motor |
Zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 2354 ccm. Nejvyšší výkon 140 kW při 6800/min. Největší točivý moment 223 Nm při 4500/min. |
Převodné ústrojí |
Přední poháněná náprava. Šestistupňová přímo řazená převodovka. |
Podvozek |
Dvojité lichoběžníkové závěsy předních kol. Pětiprvkové závěsy vzadu. Kotoučové brzdy na všech kolech. Pneumatiky 225/45 R17. |
Karoserie |
Samonosná, čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 227 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,0 s. Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 12,7/6,9/9,0 l/100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2670 mm. Celkové vnější rozměry 4665/1760/1445 mm. Palivová nádrž 65 l. |
Základní cena |
869 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Honda |
Model: | Accord |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 2.4i-VTEC |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2008 |
Technické parametry |