Neotřelý design, skvělá pověst, spolehlivost a moderní technologie – místenku v prestižní kategorii luxusních vozů SUV získáváte podpisem kupní smlouvy automobilu Lexus RX350, který je dnes patrně nejprodávanějším SUV nejvyšší třídy. Lidé, kteří se neradi „vystavují“ na obdiv v někdy až příliš agresivně působících německých prémiových automobilech ...
Lidé, kteří se neradi „vystavují“ na obdiv v někdy až příliš agresivně působících německých prémiových automobilech a zároveň vyžadují vysokou kvalitu a preciznost v každém detailu, velmi často volí právě Lexus. Velmi dobře prodávaným modelem je SUV s označením RX, které představuje opravdu pohodlný dopravní prostředek na dlouhé vzdálenosti stejně jako účinného pomocníka v lehkém terénu. |
Fakt, že luxusní divize automobilky Toyota nemá stále k dispozici odpovídající vznětovou pohonnou jednotku pro modelovou řadu RX, jenž by korespondovala s vrcholovým pojetím tohoto vozu, zákazníky nemusí příliš znepokojovat. Výrobce se totiž vydal cestou vývoje hybridních pohonů, což dokládá varianta RX400h s dosavadní nad očekávání úspěšnou prodejní statistikou. |
Pro příznivce standardní zážehové motorizace byl letos zahájen prodej modelu s označením RX350, který má nahradit původní RX300. O 53 kW vyšší maximální výkon ve srovnání s předchozí pohonnou jednotkou nabízí zážehový šestiválec se zvětšeným objemem na 3456 cm3 a neuvěřitelně sametovým během. Nejvyšší výkon 203 kW je k dispozici při 6200 ot./min., největšího točivého momentu 342 N.m pak hnací agregát dosahuje při 4700 ot./min. |
Vzhled je většinou subjektivní záležitostí, nutno však dodat, že z avizovaného Lexusu RX vyzařuje nenásilné pojetí, což je patrné především na zaoblené přední části vozu. Celkově Lexus působí vyváženým dojmem, líbí se nám zejména zadní svítilny v čirém provedení. Uvnitř vozu je dostatek místa ve všech směrech, pochválit musíme hlavně opravdu pohodlná elektricky seřiditelná sedadla, kterým chybí snad jen o něco větší boční vedení. |
V základní výbavě si za jejich kožené čalounění musíte připlatit stejně jako za navigační systém s dotykovým displejem, parkovací kameru nebo audiosystém Mark Levinson s osmi reproduktory. Námi testovaná verze v nejvyšší výbavě však byla vybavena všemi těmito moderními prvky a ještě navíc hýčkala posádku vzduchovým odpružením a elektricky otevíratelným víkem zavazadlového prostoru. Není se co divit, že se cena takto vybaveného vozu blíži k hranici dvou miliónů. |
Modelovou řadu RX jsme nyní více zkoušeli v terénu, abychom na závěr mohli zhodnotit jeho schopnosti právě v těchto podmínkách. Na silnici se totiž jedná o mimořádně pohodlný dopravní prostředek, k jízdnímu pohodlí výrazně přispívá výborné odhlučnění interiéru, což je znát především při dálniční jízdě vysokou rychlostí. |
Díky výkonnější pohonné jednotce má nyní toto SUV téměř vždy dostatek síly pro předjížděcí manévr. Jízdní charakteristika v zatáčkách je přísně neutrální a to hlavně díky trvalému pohonu všech kol s elektronickou regulací prokluzu. Překvapující byla spotřeba pohonných hmot, která se ve městě pohybovala na hranici 13,5 l/100 km, při jízdě po okresních silnicích palubní počítač dokonce ukazoval 9,0 l na 100 kilometrů a to je s přihlédnutím k pohotovostní hmotnosti a výkonové charakteristice vozu skutečně výborná hodnota. |
Varianta RX400h používá převodovku s plynulým převodem CVT, model RX350 má klasický pětistupňový automat s možností ručního řazení. |
Změny jednotlivých převodových stupňů probíhaly plynule a převodovka reagovala na řidičovy pokyny velmi intuitivně. Přestože je Lexus RX primárně určen na silnici, neváhali jsme a prověřili ho i ve středně náročném terénu. Světlou výšku jsme pochopitelně maximalizovali díky její elektronické regulaci (3 stupně) tlačítkem na středovém panelu. Při prvním přejezdu terénní nerovnosti nám jedno z kol svojí výškou nad zemí dávalo jasný signál, že je hodnota křížení náprav spíše podprůměrná. |
Na druhou stranu však musíme konstatovat, že Lexus zvládl i takové nástrahy, kde asi největší překážkou pro jejich zdolání byla naše odvaha. Není se co divit vždyť s luxusním SUV v této cenové kategorii vybaveným navíc světlým čalouněním interiéru jsou někdy terénní hrátky poněkud stresující... |
V neprospěch terénních vlastností vozu hovořila také skutečnost, že jsme po celou dobu jezdili na značně opotřebovaném letním obutí, přesto ale vůz dokázal zdolat několik opravdu strmých stoupání. Silný a úsporný motor Lexusu RX350 bezesporu zamotá hlavy všem zástupcům konkurenčních výrobců obdobných modelů stejně jako jeho komfortní jízdní vlastnosti a precizní zpracování interiéru. Jedinou nevýhodou tak může být o něco vyšší základní cena s přihlédnutím ke standardní výbavě.
|
Tým AUTOiNDEX.cz
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Lexus RX350 |
Motor |
Zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 3456 ccm. Nejvyšší výkon 203 kW při 6200/min. Největší točivý moment 342 N.m při 4700/min. |
Převodné ústrojí |
Stálý pohon všech kol. Pětistupňová samočinná převodovka. |
Podvozek |
Nezávislé zavěšení kol vpředu/vzadu |
Karoserie |
Samonosná. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 201 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 15,7 / 8,5 / 11,2 l 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2720 mm. Celkové vnější rozměry 4770/1880/1705 mm. |
Cena (Cena testovaného provedení) |
1 434 000 Kč (1 869 000 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | RX |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 350 V6 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2006 |
Technické parametry |