Subaru Forester 2.5 XT Turbo - lovec adrenalinu (TEST)

Testy
02.11.2006

F T G

Subaru Forester 2.5 XT Turbo - lovec adrenalinu (TEST)

„Opravdu ne kamaráde, s mým nabroušeným vozem Mercedes-Benz SLK si tento Forester od Subaru měřit síly nemůže“, povídá mi známý a poněkud s despektem usedá na sedadlo spolujezdce výkonného Subaru Forester 2.5 XT Turbo. Razantně akceleruji a zhruba po šesti sekundách, kdy ručička tachometru nekompromisně atakuje číslici 100 km/h na vytočený druhý převodový stupeň je jasné, že ....

 

Ani agresivní spoiler ani nápis STi příp. WRX, pouze sací otvor pro mezichladič stlačeného vzduchu na kapotě decentně naznačuje fakt, že se jedná o „ostrou“ verzi vybavenou přeplňovaným motorem. Právě s ní se však nemusíte bát ani do lehkého terénu, což je jedna z hlavních předností tohoto univerzálního modelu.

O loni provedeném faceliftu poslední generace v rámci řady Forester jsme se podrobněji zmiňovali v rámci redakčního testu varianty 2.0 X.

Dnes můžeme s klidem konstatovat, že provedené úpravy posunuly vůz na pomyslném žebříčku oblíbenosti u zákazníků o solidních pár míst výše. Vždyť právě přepracovaná přední maska chladiče včetně světlometů tomuto kombi náležitě sluší, stejně jako ukazatele směru integrované do rozměrných zrcátek.

Lepší nájezdové úhly v terénu nyní zajišťuje pozměněné tvarování nárazníků. Chválu si také zaslouží optimálně tuhá sedadla a v neposlední řadě i přehledná a lépe propracovaná přístrojová deska včetně středového panelu. Pohodlí na dlouhých cestách zajišťují sedadla, jejichž sedáky a opěradla byly oproti předchozímu provedení prodlouženy o 40 milimetrů.

Zavazadlový prostor zůstal relativně mělký, vstupní otvor do zavazadelníku se však rozšířil, což je praktické hlavně při nakládání zavazadel.

Pod hliníkovým víkem motoru se v našem případě nacházel přeplňovaný čtyřválcový motor typu boxer o objemu 2457 cm3 s rozvodem DOHC. Právě tato pohonná jednotka s variabilním časováním sacích ventilů AVCS byla zárukou jedinečné kombinace sportovních a terénních vlastností.

Nejvyšší výkon motoru činí úctyhodných 169 kW při 5600 ot/min, největší točivý moment 320 N.m vrcholí při 3600 ot/min. Při prudké akceleraci je posádka vozu silou tohoto plochého motoru s nízko umístěným těžištěm nekompromisně tlačena do sedadel.

Sprintem z 0 na 100 km/h, který vůz zvládá za neuvěřitelných 6,0 sekund, si tak může Forester směle měřit síly s mnohem dražšími vozy prémiových značek vybavenými vrcholovou motorizací.

S přihlédnutím ke koncepci a zpřevodování této jednotky je v rámci tohoto srovnání pochopitelně nejvyšší rychlost o něco nižší (221 km/h), v reálném provozu je ale jasné, že je svezení s tímto automobilem opravdovým zážitkem. Ten je navíc zdůrazněn přítomností pověstného stálého pohonu všech kol s třemi diferenciály (zadní diferenciál disponuje měkkou viskózní spojkou pro lepší jízdní stabilitu ve vysokých rychlostech).

Námi zkoušené provedení bylo vybaveno pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, která ještě více zdůraznila sportovní charakter. Absence systému jízdní stability, kterou je vybavena varianta s automatickou převodovkou a protiskluzového systému umožňuje vychutnat si jízdu ve velkém stylu a to téměř na jakémkoli povrchu.

Díky pohonu všech kol jsou problémy s trakcí snad jen při využití maximálního výkonového potenciálu, kdy se při razantním rozjezdu všechna čtyři kola protočí i na suchém (!) asfaltu.

V zatáčkách Subaru dobře drží stopu, s přihlédnutím k vyšší stavbě vozu je Subaru až překvapivě stabilní. Velký podíl na tom bezesporu má zmiňovaný plochý motor. Pohonná jednotka této varianty je ale pochopitelně „rychlejší“ než podvozek, což je první věc, kterou by si měl řidič při řízení uvědomit.

Pokud můžeme jízdním vlastnostem něco vytknout, tak jsou to brzdy s pomalým nástupem a nepříliš velkým účinkem. Prezentované Subaru však nenabízí pouze sportovní vyžití i v lehkém terénu umí totiž zdolat kdejakou nástrahu a právě tato kombinaci je podle nás jeho největší výhodou.

Troufáme si dokonce tvrdit, že mimo zpevněné cesty se Forester vyrovná většině vozům kategorie SUV, jejichž jízdní stabilitu na silnici výrazně zhoršuje vyšší stavba karosérie.

Na druhou stranu je ale jasné, že charakter přeplňovaného zážehového čtyřválce s lesními úseky příliš nekoresponduje.

O zábavu je ale opět postaráno a to hlavně na rychlých polních cestách, kde navíc Forester umí výborně žehlit nerovnosti. Výrobce s šesti hvězdami ve znaku tak znovu potvrzuje, že vyrábí osobité vozy, které svými jízdními vlastnosti dokáží splnit mnohdy i specifické požadavky zákazníků.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Subaru Forester 2.5 XT Turbo

Motor

Přeplňovaný zážehový čtyřválec typu boxer o zdvihovém objemu 2457 ccm. Nejvyšší výkon 169 kW při 5600/min. Největší točivý moment 320 N.m při 3600/min.

Převodné ústrojí

Stálý pohon všech kol se třemi diferenciály. Pětistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

Nezávislé zavěšení kol Mc Pherson vpředu, víceprvkové zavěšení vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 221 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,0 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 14,7 / 8,4 / 10,7 l/100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2525 mm. Celkové vnější rozměry 4485/1735/1585 mm. Palivová nádrž 60 l.

Základní cena (Cena testovaného provedení)

878 800 Kč (893 600 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Forester
Karosérie:SUV
Motor:2.5XT
Palivo:benzín
Rok výroby:2006
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -