Okamžitě po usednutí do představované novinky letošního roku v kategorii SUV nám bylo jasné, že nový Hyundai Santa Fe startuje další úspěšnou „ofenzivu“ proti svým konkurentům. To platí dvojnásobně vezmeme-li v úvahu agresivní cenovou politiku této korejské automobilky…
S předchozí generací má prezentovaný vůz společný opravdu snad jen název. Moderní design automobilu s délkou téměř 4,7 m nás zaujal hned na první pohled a nutno dodat, že přesně koresponduje se současným pojetím automobilů určených pro aktivní životní styl. Dominantou vozu jsou aerodynamicky vyvedené přední sdružené světlomety a v neposlední řadě také robustní maska chladiče. Fakt, že vůz poněkud připomíná model Touareg od VW evokují především opticky zajímavě řešené zadní svítilny a také profil karosérie. |
Eleganci vozu v našem případě podtrhoval i originální hnědofialový odstín karosérie. Okamžitě po usednutí za volant bylo zřejmé, že ani jedinci s vyšší postavou nebudou trpět nedostatkem prostoru. To se týká nejen podélného, ale především příčného směru, nedostatek právě v této oblasti se velmi často stává limitujícím faktorem současných „SUVéček“. |
Přední sedadla jsou příjemně tuhá, bohužel však nenabízí příliš oslnivé boční vedení těla. Ani při delších cestách jsme však nepocítili únavu, ocenili bychom snad jen delší sedáky. Pozice za volantem se více podobá té, na kterou jsme zvyklí z klasických sedanů, sympatické také je, že nohy neomezuje ani středový panel ani příliš zasahující podběhy karosérie do vnitřního prostoru. Zadní sedadla jsou rovněž zárukou dostatečně komfortní jízdy, sklopením jejich opěradel vznikne zcela rovná ložná plocha. |
Zavazadlový prostor s relativně vysoko umístěnou nakládací hranou disponuje objemem 528 litrů, pokud vezmeme v úvahu i hluboké plastové schránky pod podlahou lze do vozu naložit až 774 litrů nákladu (bez nutnosti sklopení zadních opěradel). |
Přístrojová deska s kvalitními materiály připomíná spíše evropský vůz, je přehledná a jednotlivé ovladače jsou optimálně rozmístěné. Zajímavostí je modré osvětlení přístrojů, v noci však poněkud ruší zářící displej autorádia. Pod kapotou námi zkoušeného modelu Santa Fe se nacházel přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2188 cm3. Nejvyšší výkon 110 kW je k dispozici při 4000 ot/min. V rozsahu 1800-2500 ot/min vrcholí křivka největšího točivého momentu 335 N.m, který vozu poskytuje odpovídající dynamiku. Líbilo se nám odhlučnění pohonné jednotky, které je hlavně díky variabilní geometrii lopatek na vysoké úrovni. |
Postrádali jsme naopak šestý převodový stupeň, který se dnes stává již téměř samozřejmostí. Díky delšímu zpřevodování lze ale absenci „šestky“ pocítit pouze při vysokých rychlostech na dálnici. Testovaný Hyundai potěší nejen příznivou pořizovací cenou, ale také spotřebou pohonných hmot. |
V rámci našeho cestování se kombinovaná spotřeba paliva ustálila na hodnotě 7,5 l/100 km, což s přihlédnutím k vyšší pohotovostní hmotnosti vozu 1898 kilogramů považujeme za výborný výsledek. Na šumavských silnicích jsme nemohli neodbočit na lesní a polní rozbahněné cesty. Neustále jsem si v hlavě opakoval hodnotu 195 mm (světlá výška vozu) a také nájezdové (26°/23° p/z) a přechodové (18,5°) úhly, které poněkud krotily představy o odvážných průjezdech oblíbených lesních pasáží. |
Před prvním opravdu strmým stoupáním jsme uzavřeli tlačítkem před řadící pákou rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravou na poměr 50:50. Jednotlivé diferenciály pochopitelně uzavřít nelze, i tak se však úspěšně Santa Fe "vyškrábalo" prudkým svahem vzhůru a potvrdilo tak svojí užitnou hodnotu i v těchto relativně náročných podmínkách. |
Již z technickým parametrů uváděných výrobcem, bylo jasné, že mimo zpevněné cesty nový Hyundai Santa Fe premiant třídy asi nebude, bezesporu však dokáže splnit běžné potřeby svých uživatelů při jízdě po polních a lesních cestách. Díky zmiňovanému delšímu zpřevodování se v těžším terénu stává limitujícím faktorem zejména absence redukční převodovky, kterou však pochopitelně nenabízí žádný z hlavních konkurentů. |
Na silnici vůz primárně pohání přední kola, při snížené adhezi se pak pomocí elektromagnetické spojky připojuje náprava zadní. V zatáčkách se Hyudai příliš nenaklání, čímž řidiči umožňuje relativně pohodovou jízdu i na běžných silnicích. |
Na závěr můžeme konstatovat, že designově velmi podvedený vůz Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi představuje v kombinaci s moderním vznětovým motorem a v neposlední řadě také příznivou pořizovací cenou opravdu lákavou nabídku na současném trhu automobilů kategorie Sport Utility Vehicle. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi |
Motor |
Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 2188 ccm. Nejvyšší výkon 110 kW při 4000/min. Největší točivý moment 335 N.m při 1800-2500/min. |
Převodné ústrojí |
Pohon všech čtyř kol, lamelová spojka v olejové lázni. Pětistupňová manuální převodovka. |
Podvozek |
Nezávislé zavěšení kol vpředu i vzadu. |
Karoserie |
Samonosná. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 179 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,6 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 9,6 / 6 / 7,3 l 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2700 mm. Celkové vnější rozměry 4675/1890/1725 mm. Palivová nádrž 75 l. |
Základní cena (Cena testovaného provedení) |
719 000 Kč (863 400 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | Santa Fe |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.2 CRDi |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2006 |
Technické parametry |