Příznivá cena v kombinaci s rozumnou spotřebou pohonných hmot dělají z mladoboleslavského vozu vybaveného vznětovým čtyřválcem 1.9 TDI optimální volbu. V rámci redakčního testu jsme vyzkoušeli variantu hatchback.
Vzhled avizovaného hatchbacku je možná o něco méně atraktivní než v případě modelu combi, rozhodně však tato škodovka stále nabízí elegantní design karosérie. Ten zdůrazňují především atraktivní koncové svítilny (světelná plocha do tvaru písmena C) a v neposlední řadě také lichoběžníková přední maska a do stran protáhlé světlomety. Oproti předchozímu modelu působí interiér více robustním dojmem, znatelné je především použití kvalitnějších plastů a v neposlední řadě také vylepšená ergonomie. |
Pohodlná sedadla mají lepší boční držení těla, únavu rovněž zmírňují delší sedáky. Zejména při delších cestách ocení posádka velké množství odkládacích schránek a přihrádek na různé drobnosti. |
Již v předchozím testu jsme opěvovali dostatek místa na zadních sedadlech, což pochopitelně opět potvrdilo i v rámci námi testovaného provedení. Není se co divit, vždyť o sedm centimetrů prodloužená karosérie odpovídá spíše rozměrům automobilů o třídu větších. Zavazadlových prostor při srovnání s předchozí generací vozu Škoda Octavia povyrostl na úctyhodných 560 litrů. Objemný zavazadelník navíc skrývá plnohodnotnou rezervu. |
Středem našeho zájmu pro nás byl přeplňovaný vznětový čtyřválec TDI se systémem vstřikování čerpadlo-tryska, který nabízí nejvyšší výkon 77 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 250 N.m je k dispozici při 1900 ot/min. |
Výkon a především točivý moment zajišťují automobilu dostatečnou dynamiku pro běžné cestování. Při předjíždění s plně naloženým vozem je pochopitelně nutné počítat s delší časovou rezervou. Pohonná jednotka ochotně akceleruje zhruba do 4000 ot/min, od této hranice začíná vůz ztrácet na síle. Tato vlastnost patří mezi hlavní nevýhody daného vznětového motoru oproti pohonným jednotkám se vstřikováním common-rail. |
Překvapení naopak spotřeba pohonných hmot, která se při běžné jízdě pohybuje do 6 litrů na 100 km. I při svižném dálničním tempu lze spotřebu udržovat na hranici 7 l/100 km. Nejen na dálnici ocení posádka skvělé odhlučnění interiéru, které je zárukou pohodlného cestování. |
Motor dobře koresponduje s pětistupňovou převodovkou s relativně přesnými dráhami řazení. Vzhledem k delšímu zpřevodování jednotlivých stupňů jsme ani příliš nepostrádali šestou rychlost. Stejná podvozková platforma s modely VW Golf a Audi A3 je zárukou optimálních jízdních vlastností. Vůz se v zatáčkách příliš nenaklání a zejména ve spojení s nízkoprofilovými pneumatikami o rozměru sedmnácti palců výborně drží zvolenou stopu. |
Je vidět, že nezávislé zavěšení zadní nápravy (oproti předchozí generaci) posunulo jízdní stabilitu o pořádný kus dopředu. Výhradu máme proti nepříliš komunikativnímu řízení, které neposkytuje řidiči dostatečné informaci o tom co se děje pod předními koly. |
Škoda Octavia je ve spojení s oblíbeným vznětovým motorem 1.9 TDI nejen zárukou ekonomického provozu, ale především vynikajícího poměru ceny k užitné hodnotě vozu. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Škoda Octavia 1.9 TDI |
Motor |
Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1896 ccm. Nejvyšší výkon 77 kW při 4000/min. Největší točivý moment 250 N.m při 1900/min. |
Převodné ústrojí |
Přední poháněná náprava. Pětistupňová přímo řazená převodovka. |
Karoserie |
Samonosná. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 192 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 6,8 / 4,2 / 5 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2578 mm. Celkové vnější rozměry 4572/1769/1468 mm. Palivová nádrž 55 l. |
Základní cena |
509 900 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 1.9 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2006 |
Technické parametry |