Zadní poháněná náprava. Optimální délka vozu 4575 milimetrů. Podvozek subjektivně "rychlejší" než pohonná jednotka. Pohodlná pozice za volantem a řízení s vynikající zpětnou vazbou. Tak to mám opravdu rád První vozy značky Lexus na svět přišly paradoxně na americkém trhu, přestože v rodném listě figurovali jen japonští rodiče.
Prémiová značka Lexus známého japonského výrobce vozů Toyota má na světě další novinku v podobě radikálně inovované modelové řady IS. Jedná se o sedan střední třídy, který má být konkurentem především německým a švédským luxusním automobilům jako jsou BMW řady 3, Mercedes-Benz C, Audi A4 a v neposlední řadě také Volvo S60. Modelová řada IS pochopitelně přichází s cílem snížit pomyslnou nadvládu a oblíbenost svých konkurentů. |
Je jasné, že to právě v Evropě nebude mít ani trochu jednoduché, při snaze o objektivitu jsme však po našem redakčním testu přesvědčeni o některých nesporných výhodách nové verze IS. Testovaný vůz Lexus IS 220d je nejmenším modelem této automobilky, která v současnosti nabízí pět modelů. Automobil se svým charakterem poněkud vymyká ostatním modelům značky Lexus. Ale pěkně popořádku. |
Automobil se svým charakterem poněkud vymyká ostatním modelům značky Lexus. Ale pěkně popořádku. Vůz navrhl šéfdesignér Sugujama Fukusato a nutno dodat, že je to právě vzhled, který vás dokáže chytit za srdce již v rámci prvního seznámení s touto novinkou. Elegantní křivky s jasným sportovním podtextem činí z řady IS kompaktní celek. Snad jen až příliš rozměrná zpětná zrcátka nekorespondují s koncepčním ztvárněním automobilu. Uvnitř vozu zaujme tříramenný volant s příjemně tlustým věncem a multifunkčním ovládáním. |
Středová konzola plynule navazuje na přístrojovou desku a tunel s řadící pákou. Líbilo se nám především provedení bíle svítících optitronových přístrojů, které v případě rychloměru a otáčkoměru pomocí oranžového kroužku indikují dosažení předem nastavených otáček a rychlosti. To se provádí třemi tlačítky pod volantem.Výborně anatomicky tvarovaná sedadla, ale i čistě komfortní prvky jako je například spouštění motoru pomocí tlačítka umožňují řidiči vychutnat si jízdu ve velkém stylu. |
Dostatečný prostor vpředu je zárukou pohodlného cestování i pro jedince s vyšší postavou, vzadu je pochopitelně místa o něco méně. Zadní opěradla bohužel nelze sklápět, za loketní opěrkou je alespoň odklápěcí přepážka vhodná pro převážení delších předmětů, například lyží. Nejmenší Lexus se na našem trhu nabízí se zážehovým vidlicovým šestiválcem o objemu 2500 cm3, příznivci vznětových motorů jistě ocení turbodiesel 2,2 s nejvyšším výkonem 130 kW upravený od mateřské Toyoty. |
Posledně jmenovanou pohonnou jednotkou bylo vybaveno i námi zkoušené provedení. Výrobce si byl v rámci jejího výběru naprosto jistý, že pokud má atakovat konkurenty jako Audi, BMW a Mercedes musí na evropského trhu nabídnout skutečně sofistikovaný diesel. Volba proto padla právě na jeden z nejvýkonnějších agregátů ve své třídě 2.2 D-4D D-CAT, který si za relativně krátkou dobu získal již mnoho příznivců. |
Hnací agregát je známý z modelů Toyota Avensis a Corola Verso. Motor o objemu 2231 cm3 využívající piezoelektrické in-line vstřikovače common rail poskytuje nejvyšší výkon 130 kW při 3600 ot./min. a největší točivý moment 400 N.m při 2000-2600 ot./min. Hodnoty akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,9 a maximální rychlosti 215 km/h sice neřadí IS 220d v kategorii střední třídy v rámci vznětových pohonných jednotek této kategorie na přední místa, naopak svojí výbušností a v neposlední řadě i nízkými emisemi snadno konkurenci předčí. |
Motor dobře koresponduje s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou s nekompromisně přesným řazením. Platforma podvozkových prvků využívá vpředu lichoběžníkové a vzadu víceprvkové závěsy. Zvětšil se průměr jednoplášťových pístů, což se příznivě projevilo na ovladatelnosti automobilu. |
V kombinaci s sedmnáctipalcovými koly byly rychlé průjezdy zatáček opravdovým potěšením. Stabilitu zádě při razantním zacházení navíc zlepšovaly o dvacet milimetrů širší zadní pneumatiky oproti předním s rozměrem 245/45 R 17. Hranici přetáčivého smyku pečlivě střeží elektronika, kdo ale preferuje výjezdy ze zatáček s vybočenou zádí může deaktivovat protiprokluzový systém. |
Na nekonečné driftování ovšem zapomeňte, automobil stále střeží elektronická stabilizace bez možnosti její úplné deaktivace. Lze to přirovnat k dvoustupňovému DSC od BMW, v případě modelu IS by však bylo možné vyřadit pouze stupeň první. |
O zážitky z jízdy ale určitě není nouze, Lexus jede jako po kolejích a dohromady s komunikativním řízením nabízí velmi podobnou zábavu jako konkurenční modely. Potenciální zájemci navíc můžou řídit stylový automobil, který rozhodně nepotkají na každém rohu a v případě varianty bez nízkoprofilových pneumatik i značně komfortní vůz na pohodlné cestování. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Lexus IS 220d |
Motor |
Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 2231 ccm. Nejvyšší výkon 130 kW při 3600/min. Největší točivý moment 400 N.m při 2000-2600/min. |
Převodné ústrojí |
Zadní poháněná náprava. Šestistupňová přímo řazená převodovka. |
Podvozek |
Lichoběžníkové/víceprvkové. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 215 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Kombinovaná spotřeba paliva 6,3 l/100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2730 mm. Celkové vnější rozměry 4575/1800/1425 mm. Palivová nádrž 65 l. |
Základní cena |
899 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | IS |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 220d |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2008 |
Technické parametry |