Konečně. Tento moment jsme v našem redakčním kalendáři testovacích termínů považovali za tak trochu svátek. Měli jsme totiž příležitost urazit několik tisíc kilometrů s vozem Škoda Octavia Combi – bestsellerem segmentu střední třídy u nás.
Vše začalo ve velkém stylu, přebíráme totiž klíčky od nadstandardně vybaveného vozu s příplatkovou metalízou Sahara Brite, která výborně koresponduje se světlým čalouněním interiéru. Výbava na přání zahrnuje například multifunkční kožený volant, kvalitní audio s CD měničem na 6 disků, xenonové světlomety, vnější osvětlení vozu s funkcí coming home/leaving home, tempomat a v neposlední řadě i elektronicky seřiditelné sedadlo řidiče s pamětí. |
Příplatková efektní sedmnáctipalcová kola sice nezlepšila komfort na našich ne příliš kvalitních silnicích, ale rozhodně přispěla k jízdní stabilitě. Testované octavii chybí snad už jen navigační systém a kožené čalounění. |
Okamžitě po usednutí do vozu je jasné, že jde o zcela nový automobil, jakékoli srovnání s původním modelem octavie rozhodně není na místě. Automobil povyrostl téměř ve všech směrech, interiér je nyní prostornější, což ocení především cestující na zadních sedadlech, na které bylo v rámci staršího modelu poněkud zapomenuto. Navíc zadní sedadla lze po snížení hlavových opěrek jednoduše sklopit dopředu, čímž vznikne nadprůměrný prostor 1620 litrů. Na první pohled je zřejmá kvalita zpracování, výhradu si zaslouží pouze některé plastové prvky v interiéru. |
Líbí se nám rovněž ovládání automatické klimatizace a v neposlední řadě i efektní umístění palubního počítače mezi kruhovým rychloměrem a otáčkoměrem. Dalším překvapením je podvozek, který posunuje jízdní vlastnosti octavie o pořádný kus dopředu. |
Vše je dáno především víceprvkovou zadní nápravou, jenž zlepšila stabilitu automobilu a to i na nekvalitních silnicích při vyšších rychlostech. V rámci tohoto jízdním režimu pronikají rázy od kol do interiéru minimálně, díky čemuž řidič částečně ztrácí přehled o okamžité rychlosti. Nová platforma z Audi A3 a VW Golf se nezalekne ani prudkého vyhýbavého manévru, karosérie se výrazněji nenaklání ani nekroutí.Při jízdě na hranici adheze se o něco více projevuje nedotáčivost především kvůli těžšímu vznětovému motoru nad přední nápravou. |
Moderní dieselový čtyřválec má objem 1968 cm3 a s nejvyšším výkonem 103 kW při 4000 ot./min. výborně koresponduje s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. |
Pohonná jednotka poskytuje solidní dynamické vlastnosti, jedinou nevýhodou může být o něco vyšší hlučnost zejména ve studeném režimu. Zato spotřeba pohonných hmot byla opravdovým překvapením. Naše trasa vedla z 80% převahou po dálnicích a cestovní rychlost se zde pohybovala kolem 140 km/h. Výsledný průměr spotřeby paliva 5,7 l/100 km se středně zatíženým vozem proto považujeme za vynikající. |
V současnosti je prodejnost modelu octavia v těsném závěsu za menší fabií a není pochyb o tom, že se jedná o stěžejní vůz mladoboleslavské automobilky. |
V zahraničí je nový model octavie chválen především díky vynikajícímu poměru ceny a užitným vlastnostem a nejinak je tomu i u nás. Zde však navíc hraje velkou roli i přetrvávající národní hrdost na „českého“ automobilového výrobce, který má pro nás připravenou další novinku v podobě vozu Škoda Roomster. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI |
Motor |
Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1968 ccm. Nejvyšší výkon 103 kW při 4000/min. Největší točivý moment 320 Nm při 1750/min. |
Převodné ústrojí |
Pohon předních kol. Šestistupňová přímo řazená převodovka. |
Karoserie |
Samonosná, pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 207 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 s. Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 6,9/5,5/4,7 l/100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2580 mm. Celkové vnější rozměry 4570/1770/1460 mm. Palivová nádrž 55 l. |
Cena bez příplatkové výbavy |
689 900 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2006 |
Technické parametry |