V loňském roce představený facelift malého MPV Hyundai Matrix zlepšil nejen vzhled tohoto modelu, ale stejně přínosné jsou i inovace v interiéru. Asi tím nejpodstatnějším je však nasazení nové vznětové pohonné jednotky, která nejen výrazně zvyšuje výkon, ale také příjemně snižuje spotřebu.
Účelná variabilita je spojena se zdařilým designem od studia Pininfarina a právě to je na celém voze znát nejen při celkovém pohledu, ale i při posouzení řady detailů. Pro Matrix je typická snížená hrana bočních oken a výrazněji skloněná přední kapota. Přínosem designového ztvárnění je také velmi dobrý přístup do zavazadlového prostoru, což je nejen praktické, ale zároveň i efektní. |
Při srovnání s konkurencí je vůz o zhruba 20 cm kratší, na druhé straně je karosérie o poznání vyšší než srovnatelné modely s cílem především získat nové užitné vlastnosti. Řidič a jeho spolujezdec mají skutečně dost prostoru pro pohodlné cestování. Vzadu je dostatek místa pro nohy i hlavu, vlastní sedáky bychom si ale přeci jen představovali o něco delší. |
Líbila se nám možnost podélného posunu zadních sedadel v rozsahu cca 20 cm a tak lze rychle a jednoduše upravit zavazadlový prostor. Na předních sedadlech nabízí avizovaný model výtečný komfort i osobám s výškou přesahující 190 cm, což rozhodně není v této třídě pravidlem stejně jako páté dveře s úhlem otevření 84 stupňů. Díky rozměrnému čelnímu sklu i bočním oknům má posádka dostatečný výhled. Světlé interiérové plasty v kombinaci s tmavými ukazateli působí příjemně. |
Řada ovladačů se přesunula doprostřed palubní desky a jsou nyní praktičtější a přehlednější. Sklopením zadních opěradel, která jsou dělená v poměru 1 : 2 se získá relativně velký přepravní prostor o kapacitě až 1284 litrů. Přestože zmiňované úpravy výrazně zvyšují užitnou hodnotu vozu asi nejvíce nás zaujal nově použitý vznětový čtyřválec s proměnlivou geometrií lopatek turbodmychadla (VGT) a technologií vstřikování common rail. |
Tento agregát nahrazuje původní naftový tříválec a ve srovnání s ním nabízí o poznání agilnější vlastnosti. Pohonná jednotka totiž disponuje nejvyšším výkonem 75 kW při 4000/min., největší točivým moment je udává hodnota 235 Nm při 2000 ot./min. Solidní dynamické vlastnosti v kombinaci s nízkou spotřebou pohonných hmot činí z tohoto agregátu téměř ideální motorizaci pro prezentovaný model. Posádka vozu rovněž ocení tichý chod motoru, který neruší ani při dálničním cestování. |
Jediným limitním bodem tak může být výše uložené těžiště s čímž úzce souvisí větší naklánění vozu v zatáčkách. Je však jasné, že potenciální majitelé o Matrixu jako sportovním náčiní jistě uvažovat nebudou. Hyundai potěší především ve městě a v neposlední řadě i na našich nekvalitních silnicích a to zejména díky řešení zavěšení kol a nastavení tlumičů. |
Díku tomu podvozek výborně eliminuje drobnější nerovnosti. K pohodlí dále přispívá nastavitelný volant i sedadlo řidiče. Ověřili jsme si, že výrobcem uváděné hodnoty spotřeby paliva jsou bez problémů dosažitelné i v praxi. Ve městě lze s tímto automobilem jezdit kolem 6,5 l/100 km, při plynulejší jízdě pak spotřeba klesá až k pětilitrové hranici na sto kilometrů. Jako již tradičně u této značky se velká pozornost věnovala důkladné ochraně posádky |
Základní výbava zahrnuje nejen airbag řidiče a spolujezdce, ale také boční bezpečnostní ochranné vaky. K dispozici jsou moderní prvky aktivní a pasivní bezpečnosti jako ABS s EBD, které dokážou regulovat brzdný tlak v závislosti na rozložení zatížení vozidla a udržet směrovou stabilitu i při intenzivnějším brzdění. |
Testovaný model v provedení Dynamic nabízí již v základní ceně bohatou standardní výbavu. Vůz byl navíc vybaven příplatkovou metalízou, kvalitním audiosoupravou a disky kol z lehkých slitin. Hyundai Matrix s vynikajícím poměrem ceny a užitné hodnoty ještě více potěší příznivce rodinného cestování a to zejména díky nové moderní pohonné jednotce a příjemnému ovládání vozu. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Hyundai Matrix 1,5 CRDi VGT |
Motor |
Vznětový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1493 ccm. Nejvyšší výkon 75 kW při 4000/min. Největší točivý moment 235 N.m při 2000/min. |
Převodné ústrojí |
Pětistupňová přímo řazená převodovka. |
Podvozek |
Pneumatiky 195/55 R 15 |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Nejvyšší rychlost 164 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,3 s. Spotřeba pohonných hmot město/mimo město/kombinovaná 6,8/ 4,6 / 5,4 l/100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2600 mm. Celkové vnější rozměry 4050 /1740/1635 mm. Palivová nádrž 55 l. |
Cena testovaného vozu |
495 590 Kč s DPH |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | Matrix |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 1.5 CRDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2006 |
Technické parametry |