Škoda Karoq sice patří mezi služebně nejstarší modely značky, ale rozhodně ještě nepatří do důchodu. I po letech na trhu působí jako poctivě vyzrálé SUV, které sází na osvědčené hodnoty – přehlednost, solidní zpracování a jistotu za volantem. Možná už nepřekvapí moderními technologiemi, zato nabízí přesně to, co od auta této třídy většina řidičů opravdu chce. Testovali jsme špičkovou variantu Karoq 2.0 TSI 4x4 ve výbavě Sportline.
Karoq patří mezi nejprodávanější SUV automobilky Škoda, a proto je stále považován za velmi důležité vozy mladoboleslavské značky. Aby také ne, vždyť se ho prodalo již kolem tři čtvrtě milionu kusů. Potenciální zájemce tento model láká nejen prostorným interiérem, ale také například skutečností, že se většina funkcí stále ovládá klasickými tlačítky.
Škoda Karoq i po několika letech na trhu stále působí svěžím dojmem, a to zejména díky faceliftu, který testovaný exemplář před dvěma lety prošel. Navíc výbavy Sportline mu opravdu sluší! Testovaný vůz v bílé karoserii s kontrastními černými doplňky působí sebevědomě už zepředu – ostré linie, zamračené světlomety a nenápadný úsměv masky chladiče dávají přední části charakter, který zaujme na první pohled. Sportline verze zde rozhodně přidává body, Škoda Karoq díky ní působí dynamičtěji a atraktivněji.
Boční profil je typicky kompaktní, středně velké SUV, ale černá kola, prahy, zrcátka a lišty okolo oken dodávají karoserii šmrnc a živost. I přes drobné detaily je celkový dojem velmi vyvážený a působí propracovaněji než běžné standardní verze v tomto segmentu. Zadní partie vozu, se sportovními prvky Sportline, ladí s celkem a finálně umocňují celkově harmonický design.
Škoda Karoq Sportline tak i po faceliftu dokazuje, že může být stylovým a vizuálně dobře vyváženým SUV, které zaujme nejen tradiční fanoušky značky, ale i řidiče hledající moderní a sebevědomý vzhled.
Dominantou přístrojové desky je středový devítipalcový displej s uživatelsky příjemným infotainmentem. Ten se může pochlubit pěknou grafikou a intuitivním ovládáním. Pod ním se nachází samostatný panel s klasickými otočnými ovladači klimatizace.
I přes moderní nádech interiéru díky zmiňované přítomnosti displejů se většina funkcí stále ovládá klasickými tlačítky a kolečky. Například start/stop systém vypnete poctivým tlačítkem, teplotu klimatizace nastavíte otočením knoflíku a režim převodovky zvolíte klasickou pákou. Zní to banálně, ale v době, kdy řidiči v moderních autech často bojují s vlastní palubní technikou, je to vlastně obrovská výhoda.
Kabina Karoqu sází na funkčnost a intuitivnost místo efektního designového pozlátka. Ano, architektura interiéru už něco pamatuje a vedle futuristických kokpitů může působit lehce konzervativně, ale to mu naopak dodává jistou dávku poctivosti. A pokud patříte k řidičům, kteří místo animovaných menu ocení jednoduchost, přehlednost a okamžitou reakci na každý dotyk fyzického tlačítka, Karoq vás bude bavit.
Zkrátka, v době, kdy mnohá auta připomínají spíš chytré telefony na kolech, představuje Karoq příjemně staromódní návrat k tomu, co má řízení skutečně být tj. přirozené, jednoduché a bez zbytečných „zlodějů“ řidičovi pozornosti.
Škoda Karoq zaslouží palec nahoru také za opravdu slušný vnitřní prostor. Překvapí především dostatkem místa v oblasti hlavy a to pro všechny členy posádky. Zavazadelník má ve standardním uspořádání objem 500 litrů (varianta s pohonem 4x2 pak 521 l), po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste objem na velmi slušných 1609 litrů.
Zadní sedadla mohou být klasická s asymetrickým sklápěním nebo s funkcí VarioFlex tj. tři samostatně vyjímatelná a posuvná. Obecně sedadla zaslouží pochvalu za příjemné provedení a hlavně optimální tuhost. Na přání mohou být vybavena účinným vyhříváním. Pochvalu zaslouží množství přihrádek na odkládání věcí či nápojů v interiéru.
Pod kapotou testované Škody Karoq pracuje dvoulitrový čtyřválec TSI s přeplňováním turbodmychadlem. Jedná se o motor, který z papírových hodnot jasně naznačuje, že se řidič rozhodně nudit nebude. Nabízí 140 kW v pásmu od 4200 do 6000 ot./min a točivý moment 320 Nm dostupný už od 1500 ot./min. V praxi to znamená, že výkon přichází s příjemnou plynulostí napříč téměř celým spektrem otáček a motor působí nečekaně živě.
Už od nízkých otáček se dvoulitr ochotně sbírá a mezi dvěma až čtyřmi tisíci otáčkami nabízí solidní tah, který plynule pokračuje až k omezovači. V běžném provozu to znamená dostatek síly pro sebevědomá předjíždění, svižné dálniční tempo i táhlá stoupání bez nutnosti častého podřazování. Karoq s tímto motorem nepůsobí jako vyložený sportovec, ale spíš jako ideální společník pro ty, kteří chtějí výkon využít s lehkostí, bez stresu a s rezervou pod plynem.
Pohon všech kol a sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG tvoří sehrané duo. Většinu času řadí hladce a logicky, jen při popojíždění v kolonách se občas připomene typickým „cuknutím“, které dvouspojky zkrátka mají v povaze. V běžném režimu má DSG tendenci držet motor v nízkých otáčkách, což prospívá spotřebě, ale občas zpožďuje reakci na plyn. Když se to stane, nezbývá než přidat víc, a pak přijde trochu hrubé, i když účinné podřazení. Sportovní režim tyto manýry kompenzuje a motor udržuje ve vyšších otáčkách.
Pohonná jednotka i převodovka využívá režim plachtění, při kterém dojde k odpojení převodu při sundání nohy z plynu, což pomáhá šetřit palivo. Na okreskách se tak dá jezdit za velmi příjemných 6,4 l/100 km, dálnice pak znamená spotřebu kolem 8 l. Ve městě se apetit motoru pohybuje v rozmezí 8 – 9 litrů na sto kilometrů. Ve výsledku jsme s vozem dosáhli kombinované hodnoty spotřeby 7,5 l, což je vzhledem k výkonu a hmotnosti auta naprosto přijatelný.
Celkově lze říct, že dvoulitrové TSI je volba pro náročnější uživatele. Motor je velice kultivovaný, nabízí dost síly a jistoty, kterou od rodinných SUV v této třídě čekáte. A když mu dáte prostor, odmění se klidným, ale sebevědomým zátahem, který z Karoqa dělá univerzálního společníka pro každý den.
Co se týká jízdních vlastností, modely s pohonem 4x4 jsou standardně vybaveny zadní víceprvkovou nápravou v kombinaci s osmnáctipalcovými koly. Karoq se dokáže hravě vypořádat s nekvalitními silnicemi a dobře drží zvolenou stopu. Osmnáctipalcová kola sice na nerovnostech občas poskočí, zajišťují však perfektní stabilitu. Pochvalu si auto zaslouží za neutrální nastavení podvozku s mírným sklonem k nedotáčivosti.
Testovanému vozu nechyběl adaptivní povozek, jehož charakteristiku lze měnit příslušnými jízdními režimy. K dispozici jsou módy Normal, Sport, Eco, Comfort a Individual. Pohon všech kol pak přináší jistotu při jízdě za zhoršených jízdních podmínek. Technicky má 4x4 na starost elektronicky řízená mezinápravová spojka šesté generace. Jedná se o vylepšené ústrojí, které je lehčí a dokáže prakticky bez prodlení aktivovat plnou pomoc zadní nápravy.
Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 je velmi dobře vyvážené SUV. Nabízí příjemně jisté jízdní vlastnosti, velmi dobrou úroveň komfortu a praktičnost a prostorově se řadí mezi Kamiq a Kodiaq. Výkonný benzinový čtyřválec nabízí dostatečnou sílu a kultivovaný chod.
V době, kdy se většina konkurence snaží zaujmout přemírou dotykových ploch a minimalistickým ovládáním, působí Karoq svým klasickým přístupem až starosvětsky. A právě to je jeho trumf. Tlačítka, kolečka a přehledné uspořádání interiéru dávají uživateli pocit naprosté kontroly, bez zbytečného rozptylování a studování menu na displeji. Není to futuristické, ale funkční. A možná právě díky tomu si Karoq dokáže své řidiče udržet – ne proto, že by chtěli být „trendy“, ale protože chtějí mít auto, které funguje tak, jak má.
Tým AUTOiNDEX.cz
| Základní parametry | |
|---|---|
| Výrobce: | Škoda |
| Model: | Karoq |
| Karosérie: | SUV |
| Motor: | 2.0 TSI AT 4x4 |
| Palivo: | benzín |
| Rok výroby: | 2024 |
| Technické parametry | |
| Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
| Válce: | 4 |
| Objem motoru: | 1984 ccm |
| Nejvyšší výkon: | 140/4200-6000 [kW, ot/min] |
| Největší toč. Moment: | 320/1500-4100 [Nm, ot/min] |
| Maximální rychlost: | 221 km/h |
| Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,0 s |
| Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 7,5 – 8,1 l, kWh |
| Velikost zav. prostoru: | 500 l |
| Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 55 |
| Pohotovostní hmotnost: | 1586 - 1766 Kg |
| Nosnost: | 527 - 664 Kg |
| Základní cena: | 700 000 Kč (1.0 TSI 85 kW, Selection) |
| Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 120 000 Kč (2.0 TSI 140 kW 4x4, DSG, Sportline) |