Hyundai Santa Fe zaujme nejen odvážným designem, ale zejména komfortem na úrovni prémiových SUV a bohatou výbavou. Testovali jsme špičkově vybavenou variantu Calligraphy s hybridním motorem a pohonem všech kol.
Zatímco některé modely automobilů si i po letech drží svůj typický vzhled a mezi generacemi se mění spíše v drobnostech, jiné s každou novou verzí procházejí radikální metamorfózou. Do té druhé skupiny rozhodně patří pátá generace Hyundai Santa Fe, které se od svých předchůdců výrazně liší.
Hyundai Santa Fe působí na první pohled opravdu majestátním dojmem. Dvojnásob to platí o testovaném modelu v bílém matném laku. Originalita mu rozhodně nechybí, vizuálně totiž nevychází z žádného jasného vzoru mezi konkurencí. Pokud bychom měli hledat nejbližší příbuznost, paradoxně ji najdeme spíše uvnitř vlastní značky. Určitou podobnost vidíme zejména s futuristickým elektromobilem Hyundai Ioniq 5.
Designéři postavili vizuální identitu páté generace na motivech ve tvaru písmene „H“. Ty se promítají do předního nárazníku, denního svícení i zadních světel. Nejvíc však zaujme dramaticky kolmá záď, která vypadá, jako by byla načrtnutá jedním tahem. Tento výrazný geometrický prvek dodává vozu robustní a lehce industriální nádech, který v segmentu SUV nepůsobí vůbec obvykle.
Karoserie měří na délku úctyhodných 4,83 metru a dostatečný vnitřní prostor pak zajišťuje 2815 milimetrů dlouhý rozvor. V rámci mezigeneračního srovnání je zřejmé, že nový Hyundai Santa Fee prošel zásadní proměnou, která mu vtiskla úplně jiný charakter. Zákazníci si mohou vybrat mezi pětimístnou, šestimístnou či sedmimístnou variantou, takže Santa Fe se dokáže přizpůsobit rodinám i cestovatelům s rozmanitými nároky na praktičnost. Nechybí ani pohon všech kol, který je v nabídce u všech výbavových stupňů!
Po několika dnech strávených za volantem vozu, je zřejmé, že se modelu Santa Fe podařilo propojit moderní digitální technologie s každodenní praktičností. Velké displeje doplňují klasické otočné ovladače a dotykové panely, takže ovládání je intuitivní a není nutné složitě hledat funkce v menu. Volant působí robustně a svým designem připomíná luxusní vozy, což není náhoda. Vždyť kvalita zpracování, materiály i celková atmosféra kabiny posouvají Santa Fe blízko k prémiovému segmentu.
Testovaná verze v nejvyšší výbavě Calligraphy poskytuje posádce vysoký jízdní komfort. Za zmínku bezesporu stojí tzv. relaxační sedadla vpředu, která kombinují komfort s elegancí. Mají ergonomický tvar, elektrické nastavení, vyhřívání i ventilaci, a navíc elektricky výsuvnou podpěru nohou, díky níž lze zaujmout vysoce pohodlnou polohu. Palec nahoru zaslouží kvalitní kožené čalounění.
Technologie hrají v interiéru klíčovou roli. Klasický klíček může nahradit smartphone nebo chytré hodinky, k dispozici jsou dvě bezdrátové nabíječky, head-up displej, hlasové ovládání a špičkový audiosystém Bose (součást nejvyšší výbavy). Praktickým detailem je i funkce Easy Access - při nastupování se sedadlo automaticky posune dozadu a volant zvedne, takže usednutí za volant je naprosto pohodlné. Výborný výhled dopředu i do stran je další předností, stejně jako dostatek prostoru ve všech směrech.
Šestimístné uspořádání nabízí vysokou míru pohodlí i v druhé řadě sedadel. Samostatná dvojice křesel totiž poskytuje spousty prostoru a nechybí ani elektrické nastavování sedáku, sklonu opěradel či vyhřívání. Dvojice sedadel v třetí řadě se vyklápí přímo z podlahy zavazadelníku, jejich komfort je pochopitelně limitovaný. Potěší i praktické detaily, například držáky na nápoje nejen v loketní opěrce, ale i přímo ve dveřích. Vhod přijdou také do opěradel integrované USB-C konektory.
Zavazadlový prostor je dalším trumfem Santa Fe. Hybridní šestimístná verze nabízí 628 litrů, po posunutí nebo sklopení zadních sedadel objem dále roste. Velmi praktické je i řešení s integrovanou ochrannou plachtou v podlaze kufru, která chrání nárazník před poškozením či ušpiněním při nakládání.
U předchozí generace Santa Fe byl jasnou volbou většiny zákazníků turbodiesel, současná generace se v Evropě prodává výhradně s přeplňovanou šestnáctistovkou v kombinaci hybridní technikou. Na výběr je buď klasický hybrid s výkonem 215 koní, nebo plug-in hybrid, který nabídne až 253 koní. Plug-in varianta kvůli větší baterii logicky přidává na hmotnosti, přičemž ji Hyundai dodává výhradně s pohonem všech kol. Standardní hybrid lze mít buď s předokolkou, nebo s 4x4, kterým byl vybaven i námi testovaný vůz.
Zážehový motor 1.6 T-GDI poskytuje 117,6 kW při 5500 ot./min., elektromotor přidává 47,7 kW a výsledkem je kombinovaný výkon 158 kW (215 k) při 5600 ot./min. Maximální točivý moment 367 Nm je dostupný od 1000 do 4100 ot./min. Sprint na stovku zvládne Santa Fe za 9,8 s a elektronický omezovač jej zastaví na 180 km/h. Pohonná jednotka působí kultivovaně a díky dobrému odhlučnění je přechod mezi elektřinou a benzinem téměř nepostřehnutelný. Řidič si může zvolit jízdní režimy Eco, Sport a My Mode. I v úsporném nastavení Eco ale motor nabízí dost výkonu pro pohodové cestování.
Ve srovnání s naftovým čtyřválcem předchozí generace působí dynamika nového hybridu o něco živěji. Stále však platí, že Santa Fe není stavěno na sportovní jízdu, ale na komfortní a plynulé cestování. Kombinovaná spotřeba se pohybuje okolo 7 l/100 km, na dálnici se ustálí zhruba na 8 litrech, zatímco ve městě či při klidné jízdě po okreskách není problém jezdit i za šest. Praktickým bonusem je velká 67litrová nádrž, která zajišťuje solidní dojezd.
Podvozek nové generace Hyundai Santa Fe je naladěn tak, aby upřednostňoval pohodlí před sportovními ambicemi. I na dvacetipalcových kolech, která patří k vyšším výbavám, si posádka užívá klidné překonávání nerovností. Vůz působí suverénně jak v městských ulicích s výmoly, tak na rozbitých okreskách, což jen potvrzuje jeho orientaci na komfort. Při svižnější jízdě se ale projevuje vyšší hmotnost a široká karoserie – auto působí těžkopádně, zvlášť v utažených zatáčkách.
Adaptivní podvozek výrobce nenabízí ani za příplatek, což je trochu překvapivé. Na druhou stranu nechybí víceprvková zadní náprava, která výrazně zlepšuje jízdní stabilitu. I tak je v obloucích znát větší náklon karoserie, daný měkčím nastavením odpružení. Řízení odpovídá charakteru SUV – je lehké, přesné a příjemně usnadňuje manévrování ve městě. Pochvalu si zaslouží i rekuperační brzdy, které fungují plynule a bez trhavých přechodů.
Pohon všech kol zajišťuje velmi dobrou trakci při prudším rozjezdu nebo akceleraci v zatáčkách. Na mokrém asfaltu či nezpevněných cestách navíc dodává řidiči potřebnou dávku jistoty. Kdo tedy plánuje jezdit častěji po horách či mimo asfalt, doporučujeme zvolit čtyřkolku. Podvozek má dostatečnou světlou výšku i pro jízdu v lehkém terénu a poskytuje velmi dobrý komfort odpružení.
Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV 4x4 je velké SUV, které zaujme odvážným designem a mimořádně prostorným interiérem. Kvalitní materiály a moderní technologie posouvají celkový dojem do prémiové úrovně, přesto si vůz drží výrazně příznivější cenovku než většina konkurentů. Plusové body sbírá také za nabídku hybridního pohonu. Další výhodou je možnost volby pohonu všech kol a to v rámci všech výbavových stupňů. Právě 4x4 rozšiřuje možnosti využití vozu i pro občasnou jízdu mimo zpevněné komunikace a dodá potřebnou dávku jistoty především v zimním období.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | Santa Fe |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.6 T-GDI HEV 4x4 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2025 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový + elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 117,6 / 5500 přepočtený výkon soustavy 158 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 265 / 1500 - 3500 přepočtený toč. moment soustavy 367 / 1000-4100 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,8 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 6,9 – 7,3 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 628 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 67 |
Pohotovostní hmotnost: | 2025 - 2155 Kg |
Nosnost: | 645 Kg |
Základní cena: | 1 149 900 Kč (1.6 T-GDI HEV Hybrid, 2WD, Comfort, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 199 990 Kč (1.6 T-GDI HEV Hybrid, 4WD, Comfort, akční cena) |