Na trhu kombíků nižší střední třídy není nouze o pragmatické volby. Peugeot 308 SW však míří výš a oslovuje nejen rozum, ale i emoce. Sází na netradiční vzhled, který vyčnívá z davu, a slibuje k tomu každodenní použitelnost. V redakčním testu jsme prověřili verzi s úsporným naftovým čtyřválcem 1.5 BlueHDi v prostřední výbavě Allure.
Peugeot 308 SW boduje odvážným designem a interiérem, který působí prémiově. Na silnici působí agilním dojmem, což posádka ocení při různorodých jízdních situacích. Ačkoli nepatří ke špičce v prostornosti ani nabídky motorizací, vynahrazuje to stylovým vzhledem a příjemným jízdním projevem.
Peugeot 308 SW působí na první pohled sebevědomě a vyzrále. Karosérie s délkou 4636 milimetrů opticky protahuje siluetu a dodává vozu elegantní proporce. Nízká stavba karoserie zároveň podtrhuje dynamický charakter, díky čemuž vypadá vůz sportovně, i když zrovna stojí na místě.
Dominantou čelní partie je výrazná maska chladiče s novým lvím logem, která navazuje na úzké Full LED světlomety, připomínající dravčí pohled. Denní světla ve tvaru šavlovitých „tesáků“ posouvají vizuální identitu značky do ještě agresivnější roviny.
Zadní partie pak zdobí trojrozměrné LED svítilny ve tvaru lvích drápů. Tento motiv se stal ikonickým právě pro značku Peugeot. Výrazné linie karoserie s ostře tvarovanými blatníky propůjčují vozu nádech agresivity a sebevědomí. Aerodynamiku pomáhá vylepšovat dlouhý zadní spoiler navazující na splývavou střechu, zatímco prodloužená přední kapota dotváří celkový prémiový dojem.
Celkové ztvárnění karoserie si zaslouží uznání za originální pojetí a výrazný, snadno zapamatovatelný styl. Peugeot navíc vsadil na detail, což potvrzují například vkusné chromované prvky a atraktivní design litých kol, které vozu dodávají šmrnc. Výsledkem je kombi, které zaujme nejen hlavu, ale i srdce.
Po usednutí za volant Peugeotu 308 SW vás okamžitě obklopí interiér, který působí vyspěle a technicky vyspělým dojmem. Značka vsadila na originální architekturu kabiny i-Cockpit, která i po modernizaci zůstává věrná svému charakteristickému rukopisu – malý sportovní volant se zploštělou spodní částí a vyvýšený digitální přístrojový štít přímo v zorném poli řidiče. Displej před řidičem je plně digitální, nabízí několik vizuálních režimů a jejich přepínání je pohodlně dostupné přes ovladače na volantu.
Kabina působí nejen ergonomicky propracovaně, ale i vizuálně čistě a moderně. Pro výbavu Allure je za příplatek k dispozici Pack Comfort (+30 tisíc koru), který řidiči nabízí špičkové sedadlo se zdravotní certifikací AGR. Má elektrickou bederní podporu a nechybí mu ani elektricky nastavitelný sklon sedáku. Naopak sedáku na zadních sedadlech je posazen níže, což může být u vyšších pasažérů znát při delších cestách.
Středovému panelu dominuje desetipalcový dotykový displej s ostrou grafikou a rychlými reakcemi. Peugeot k němu přidal i-Toggles – chytrou dotykovou lištu s možností naprogramování funkcí podle preferencí řidiče. Tento prvek zvyšuje přehlednost ovládání a přispívá k vyšší bezpečnosti za jízdy. Nechybí bezdrátové propojení s Apple CarPlay a Android Auto.
Přední část kabiny nabídne dostatek prostoru i pro vyšší postavy, vzadu je to už o něco skromnější a to zejména v oblasti kolen a hlavy. Zato kufr nezklame: se základním objemem 608 litrů se řadí k nadprůměru ve své třídě.
Pro příznivce naftových motorů je třistaosmička v nabídce s oblíbeným vznětovým čtyřválcem 1.5 BlueHDi a to výhradně ve výkonnější verzi. Její maximální výkon činí 96 kW při 3750 ot/min a největší točivý moment 300 N.m vrcholí při 1750 ot/min. Zajímavostí je, že se jedná o jediný konvenční pohon v nabídce pro tento model. Ostatní motorizace mají vždy určitý stupeń elektrifikace. K dispozici je samozřejmě i čistě elektrická verze (115 kW).
V praxi jsme ocenili hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a to díky minimální prodlevě turbodmychadla. Dynamika motoru je pouze průměrná, což naznačuje i výrobcem uváděná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Svůj podíl na tom má i pohotovostní hmotnost vozu, která činí 1475 kilogramů. Předjížděcí manévry tedy vyžadují více obezřetnosti a to především při jízdě s plně naloženým vozem. Pro běžné jízdní tempo je ale výkon motoru dostatečný. Zapracovat by se mohlo na kultivovanosti motoru a také odhlučnění.
Turbodiesel si velmi dobře rozumí s osmistupňovým automatem EAT8 z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Mezi největší přednosti pohonné jednotky patří úsporný provoz.
My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,3 l/100 km, což je perfektní hodnota. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba pohybuje dokonce pod pětilitrovou hranicí, ve městě se pak jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. Palivová nádrž má objemu 53 litrů, což vozu zajišťuje dojezd přes 1000 kilometrů na jedno natankování.
Zatímco naftový čtyřválec zůstává spíše konzervativní volbou, podvozek Peugeotu 308 SW ukazuje zcela jinou tvář. Je totiž agilní a dobře funguje i při rychlejší jízdě. Výrazně tomu napomáhá naladění hydraulických tlumičů, které přináší tužší, ale stále kultivovaný jízdní projev. Sedmnáctipalcová kola testovaného provedení navíc zajišťují dostatečný jízdní komfort bez rušivých rázů.
Pochvalu si zaslouží stabilita vozu i při vyšším zatížení. Na běžné silnici drží stopu s jistotou a nedotáčivost se projeví až při ostřejší jízdě. I přes použití jednoduché torzní příčky vzadu si podvozek poradí i s rozbitým asfaltem, na kterém vůz zůstává stabilní a čitelný. Dobře odladěné odhlučnění přispívá k pohodě při dálničních přesunech, a to i na hrubším povrchu.
Brzdový systém přesvědčí jak účinkem, tak dávkovatelností. Navíc stále velmi dobře funguje i při opakovaném zatížení. Méně nadšení vzbuzuje posilovač řízení, který je sice lehký a příjemný ve městě, ale ochuzený o zpětnou vazbu.
Součástí výbavy testovaného vozu byl i ovladač pro volby jízdního režimu. Ten pomocí voleb Normal, Eco a Sport upravuje reakci na plyn, charakteristiku posilovače řízení i chování převodovky. Ve sportovním režimu působí vůz živěji a intenzivnější zážitek podtrhuje i změna podsvícení přístrojového štítu.
Peugeot 308 SW s motorem 1.5 BlueHDi a převodovkou EAT8 osloví řidiče, kteří hledají kombinaci stylu, agility a úsporného provozu. Interiér působí hodnotně, nechybí kvalitní materiály ani moderní technologie. Naftový čtyřválec sice výkonem neohromí, ale potěší nízkou spotřebou a tichým chodem. Zásluhou pečlivě naladěného podvozku si vůz drží jistotu i v rychlejších zatáčkách.
Zavazadelník s dvojitou podlahou nabídne velkorysý objem, naopak místa není nazbyt na zadních sedadlech. Vzhledem k bohaté výbavě a moderním technologiím dáváme palec nahoru cenovce, která se drží na sympatické hranici 650 tisíc korun.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 308 SW |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | BlueHDi 130 EAT8 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 207 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,0 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 508 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 53 |
Pohotovostní hmotnost: | 1475 Kg |
Nosnost: | 475 Kg |
Základní cena: | 599 000 Kč (BlueHDi 130 EAT8, Style, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 599 000 Kč |