Rozměrné MPV s nadprůměrným komfortem? Na trhu jich je jen hrstka a Hyundai Staria patří mezi ty největší. Zkoušeli jsme variantu v nejvyšší výbavy Luxury a hybridním motorem, který nedávno nahradil naftový čtyřválec.
Rodiny s více než dvěma staršími dětmi často čelí výzvě, jak vybrat auto, které by pohodlně pojmulo všechny členy domácnosti. Jelikož segment prostorných MPV vozů pomalu mizí z trhu, zbývají v nabídce především velká SUV se sedmimístným uspořádáním nebo osobní verze dodávek. Alternativou může být právě velkoprostorový model Staria, který se chlubí nejen futuristicky pojatým designem.
Design Hyundai Staria je skutečně nepřehlédnutelný a charakterizuje ho především výrazný přední LED pás světel pro denní svícení a maska chladiče s nízko posazenými hlavními LED světlomety. Elegantně a futuristicky zároveň působí oblá příď, u níž kapota v jednom oblouku navazuje na čelní sklo. Zadní část vozu pak upoutá pozornost mohutnými vertikálními světly s propracovanou grafikou. Díky těmto prvkům si Hyundai Staria s konkurenty jen tak nespletete.
Za zmínku rozhodně stojí i velkoryse prosklená plocha vozu. Boční okna jsou neobvykle hluboko zasazená do dveří, takže jejich spodní hrana sahá přibližně k úrovni pasu. Výsledkem je pocit otevřenosti a skvělý výhled ven a to nejen pro řidiče a spolujezdce, ale i pro malé pasažéry vzadu. Děti v autosedačkách tak mají perfektní výhled na okolní svět, což ocení nejen ony, ale i jejich rodiče během delších cest. Bravo!
Co se týče rozměrů, Staria překonává i prodloužený Volkswagen Multivan. Zatímco německý model měří 5 173 mm, korejská Staria má délku úctyhodných 5 253 mm. Výška karosérie se rovněž liší - VW Multivan se svou výškou pod 1,9 metru často projede i do nižších garáží, zatímco Staria s téměř dvoumetrovou výškou nabídne na oplátku vzdušnější interiér. Za zmínku stojí i nadstandardní šířka vozu, která činí téměř dva metry (1 997 mm), což pozitivně ovlivňuje zejména vnitřní prostor.
Jakmile usednete do pohodlného kapitánského sedadla s vlastní loketní opěrkou, okamžitě vás zaujme jedinečný pocit prostoru. Staria působí neobyčejně vzdušně, a to nejen díky efektní panoramatické střeše námi zkoušeného vozu, ale hlavně díky již zmiňované nízké linii bočních oken.
Palubní deska působí moderně a vychází z aktuálního designového jazyka značky Hyundai. Hlavní dominantou je digitální přístrojový štít s přehlednou grafikou a chytrým zobrazením „digitálních zrcátek“ při aktivaci směrovky, zatímco centrální infotainment s úhlopříčkou 10,25 palce nabízí běžné funkce přehledně a intuitivně.
Specifikem varianty ve výbavě Luxury je mimo jiné druhá řada sedadel. Jedná se o dvojici masivních kožených křesel, která působí spíše jako sedadla v business třídě letadla než součást interiéru osobního vozu. Nabízejí elektrické vyhřívání, odvětrávání, možnost sklopení téměř do vodorovné polohy a jako třešničku na dortu i elektricky výsuvné podnožky, které posouvají úroveň cestovního komfortu ještě o úroveň výš. Pro cestující vzadu to znamená maximální pohodlí i na delších trasách.
V rámci nejvyšší výbavy získá interiér Starie exkluzivnější atmosféru díky čalounění stropu a bočních sloupků do světlé Alcantary. Tento luxusní materiál sice působí velmi elegantně a interiéru dodává prémiový nádech, na druhou stranu vyžaduje pečlivější údržbu. Naopak praktickou stránkou interiéru jsou například USB porty v druhé a třetí řadě, skvělým bonusem pak integrované sluneční roletky v posuvných dveřích.
Klimatizace pro zadní část vozu má vlastní ovládací panel umístěný prakticky napravo nad posuvnými dveřmi. Nedaleko od něj se nachází také modul s mikrofonem a palubní kamerou, který slouží k monitorování posádky a umožňuje obousměrnou komunikaci přes interkom. Zvuk je přenášen prostřednictvím reproduktorů integrovaných ve výplních elektricky ovládaných dveří. Škoda je snad jen to, že jim chybí automatická pojistka, která by včas zastavila zavírání v případě zachycení předmětu či ruky.
Sedadla ve druhé i třetí řadě jsou sice posuvná a sklopná, ale jejich demontáž bez speciálního nářadí není možná a běžný uživatel je tak z vozu neodstraní. Pokud tedy potřebujete přepravovat větší předměty Hyundai Staria asi nebude hlavním kandidátem v rámci výběru. I když při úplném posunutí zadní lavice dopředu vznikne solidní zavazadlový prostor o objemu 431 litrů, v případě plného obsazení všech sedadel klesne kapacita kufru na skromných 117 litrů. Pro zavazadla lze samozřejmě alternativně využít i zadní lavici příp. související prostor pro nohy.
Zadní výklopné dveře nabízejí dostatečně vysoký průchod, ale trochu zamrzí absence osvětlení prostoru za autem. Naopak Hyundai zaslouží uznání za praktické plnohodnotné rezervní kolo, které je součástí výbavy už od druhé nejnižší specifikace Smart.
Pohon modelu Staria má výhradně na starost klasický hybrid, který tvoří přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,6 litru s výkonem 118 kW a elektromotor o výkonu 54 kW. Celkový výkon soustavy činí 160 kW a největší točivý moment činí 367 Nm. Na přední kola se výkon přenáší prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky s hydrodynamickým měničem.
Co se týká dynamiky, papírové parametry nevypadají špatně. Výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy, což je solidní. V reálném provozu se však projeví vyšší hmotnost vozu, která činí 2345 kilogramů. Při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu otáčky motoru rychle rostou, což je doprovázeno rostoucím hlukem v kabině. Svůj podíl na tom pochopitelně má hydrodynamický měnič automatu. Tento neduh se však projevuje především na dálnici. Při běžné jízdě a zejména ve městě působí hybridní pohon velice kultivovaným dojmem.
Palec nahoru zaslouží spotřeba pohonných hmot. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 7,5 l na 100 kilometrů. Na dálnici apetit roste k devíti litrům, mimo město nás naopak palubní počítač odměnil hodnotou 6,7 litru. Díky nádrži o objemu 65 litrů se tak netřeba obávat častých zastávek u čerpacích stanic.
Některé aspekty by si ale zasloužily doladit. Při delších sjezdech se malá baterie rychle nabije, což u tak těžkého vozu znamená konec rekuperace – a tím i konec brzdného účinku elektromotoru. Větší akumulátor by v tomto směru rozhodně pomohl, případně by systém mohl nabídnout alespoň simulaci rekuperačního brzdění, aby měl řidič pocit větší kontroly při zpomalování.
Celkové nastavení vozu jednoznačně směřuje k pohodové, klidné jízdě. To platí i na dálnici, kde při cestovní rychlosti 115 km/h je na palubě znatelně tišší prostředí než při 130 km/h, a to nejen kvůli nižším otáčkám motoru, ale i aerodynamickému hluku. A to je škoda, zejména s ohledem na perfektní zvuk audiosystému Bose, jež byl součástí standardní výbavy Luxury.
Co se týká jízdních vlastností, je jasné, že relativně dlouhý rozvor sice pomáhá komfortu, ale omezuje agilitu. Vůz si navíc navzdory svým rozměrům zachovává překvapivě dobrou ovladatelnost při parkování. Velkou zásluhu na tom mají 360stupňové kamery, které poskytují přehledný obraz okolí, a také nízko vedená boční okna. Ty zlepšují výhled z vozu a usnadňují manévrování ve stísněných prostorách.
Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV Luxury je futuristicky laděné MPV, který posádce poskytuje zvýšený posed, skvělý výhled z kabiny a především obrovský vnitřní prostor. Nabízí množství šikovně rozmístěných úložných míst, dobře přístupné USB porty a nezávislé ovládání klimatizace pro jednotlivé zóny, což výrazně zvyšuje jejich komfort. Interiér působí otevřeně, je prosvětlený a i při plném obsazení si vůz zachovává svou praktičnost a nenudí stísněností. Sedm pohodlných míst k sezení v rámci nejvyšší výbavy skvěle poslouží pro delší jízdní přesuny.
Pozitivní body sbírá i úsporný hybridní pohon, který je příjemným společníkem při běžné jízdě po okreskách nebo ve městě. Pro častější dálniční přesuny bychom ale přeci jen ocenili pohonnou jednotku s větším objemem. S ohledem na užitnou hodnotu vozu a cenovku, která se i v nejvyšší výbavě drží pod hranicí 1,5 milionu korun, je ale Hyundai Staria rozhodně zajímavou volbou!
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | Staria |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 1.6 T-GDI HEV 4x2 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 117,6 / 5000 přepočtený výkon soustavy 160 / 5500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 265/1500 – 3500 přepočtený toč. moment soustavy 367 / 1000 - 4000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 167 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,2 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 7,6 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 117 - 431 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 65 |
Pohotovostní hmotnost: | 2345 Kg |
Nosnost: | 605 Kg |
Základní cena: | 1 179 990 Kč (1.6 T-GDI, Comfort, 9 míst) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 179 990 Kč |