Ostrý hatchback Yaris prošel v minulém roce modernizací. Změny se dotkly nejen exteriéru, ale ladila se i technika. Auto má výkonnější motor a významnou úpravou prošel v neposlední řadě i podvozek. Novinkou je také osmistupňový automat, kterým byl vybaven i námi testovaný vůz.
Toyota Yaris v ostrém provedení, osazená téměř 300koňovým motorem a pohonem všech kol, se už několik let řadí mezi malé a lehké vozy, které dokážou svou dynamiku přetavit v dechberoucí jízdní výkon. Na klikatých okreskách tak často překvapí i podstatně silnější konkurenty. Není divu – vývojáři z Gazoo Racing ji totiž od počátku koncipovali jako základ pro špičkový rallye speciál.
Už na první pohled je zřejmé, že ultimativní Toyota Yaris vzhledově vychází z konvenční varianty. Na druhou stranu však nelze přehlédnout inspiraci závodním Yarisem WRC, kterou potvrzuje například dravý předek s výraznou maskou chladiče. Jelikož je ale přední nárazník při ostré jízdě často vystaven nárazům, konstruktéři ho v rámci modernizace rozdělili na více částí. Díky tomu stačí při poškození vyměnit jen postiženou sekci, místo celého dílu. Další praktickou změnou je nahrazení plastové mřížky v nárazníku odolnějším kovovým provedením.
Úpravy se ale neomezily jen na příď. Zásadní inovací je nově přidaný otvor ve spodní části zadního nárazníku, který zlepšuje proudění vzduchu pod vozem. Díky tomu dochází k snížení aerodynamického odporu, zvýšení stability a optimalizaci odvodu tepla od výfukové soustavy.
Couvací a mlhové světlo už nenajdete ve spodní části zadního nárazníku. Nově se přesunuly přímo do zadních sdružených svítilen, kde jsou lépe chráněny před poškozením. Konstruktéři rovněž přesunuli i třetí brzdové světlo, které se místo původní polohy ve střešním spoileru posunulo níže. Díky tomu teď všechna zadní světla leží v jedné linii, což nejen zlepšuje estetiku, ale i funkčnost.
Namísto sedmnáctipalcových kol BBS předchozího provedení se novinka chlubí tmavými koly o rozměru osmnáct palců. Součástí nadstandardní výbavy (paket VIP) jsou rovněž lehká kovaná kola. Sportovní verzi lze také poznat podle sníženého podvozku, který nejen opticky přibližuje auto k silnici, ale zároveň zlepšuje jízdní vlastnosti. Sportovní DNA pak podtrhuje dvojice robustních koncovek výfuků.
Hlavní změnou interiéru oproti předchozí verzi je jednoznačně nová palubní deska. Přestože na někoho může působit zastarale, nám se velice líbí! Připomíná totiž kokpit závodního auta – přesně tak, jak se na homologační speciál sluší a patří. Fyzická tlačítka a otočné ovladače jsou tam, kde mají být, což znamená, že ovládání je intuitivní a funkční.
Infotainment sice používá menší displej než v jiných modelech Toyoty. Má ale rychlou odezvu a dobrou spolehlivost. Pochvalu zaslouží přední sportovní sedadla, která perfektně drží tělo v zatáčkách a zároveň poskytují pohodlný posez. Navíc se na nich sedí o poznání níže v porovnání s předchozí generací tohoto modelu. A právě to ještě více podtrhuje sportovní charakter interiéru. Bravo!
Interiér je solidně zpracovaný, s pevným slícováním a odolnými, byť tvrdými plasty. Bohužel, Toyota se nevyhnula určitým kompromisům v kvalitě detailů. Reproduktory v palubní desce nejsou dokonale zapuštěné a z palubní desky se občas ozvou nepříjemné zvuky. Madla dveří působí poněkud křehce a při lehkém tlaku se znatelně prohýbají. Příplatkový audiosystém JBL sice hraje slušně, ale při střední hlasitosti už basy rezonují s interiérovými plasty, což rozhodně nepřispívá k prémiovému dojmu. Na druhou stranu v tomto voze jde především o jízdní zážitky!
Pohon testovaného vozu zajišťuje výkonný tříválec o objemu 1618 ccm. V rámci modernizace však prošel výrazným posílením – výkon vzrostl z původních 261 na 280 koní a točivý moment se zvýšil o 30 Nm na celkových 390 Nm. Nejde však o obyčejný chiptuning, úpravy směřovaly nejen k vyšším výkonům, ale i k lepší spolehlivosti.
Motor dostal robustnější rozvody, výfukové ventily byly vyrobeny z odolnějšího materiálu a tlak vstřikování paliva se zvýšil. Změny se dotkly i samotných pístů, které byly nahrazeny vylepšenými verzemi. Pro náročnější řidiče je navíc k dispozici speciální „chladicí paket“ určený pro okruhové ježdění – ten přidává dodatečný chladič a upravené sání, aby motor zvládal extrémní zatížení ještě lépe.
Pohonná jednotka rychle reaguje na sebemenší přidání plynu a to prakticky v jakýchkoliv otáčkách. Palec nahoru zaslouží relativně lineárně nastupující síla. V rámci povolených rychlostních limitů ji navíc má na rozdávání!
Zásadní novinkou je rozšíření nabídky o variantu s automatickou převodovkou. Toyota sáhla po osmistupňové skříni, která nese oficiální označení GAZOO Racing Direct Automatic Transmission. Automat je vybaven senzory sledujícími styl jízdy – na základě intenzity sešlápnutí plynu a brzdění přizpůsobuje strategii řazení tak, aby vždy volil ideální rychlostní stupeň. Díky tomu poskytuje rychlé a přesné reakce v automatickém režimu. V manuálním módu navíc nepřeřadí ani v omezovači. Bravo!
Puristé pravděpodobně sáhnou po klasickém šestistupňovém manuálu, který samozřejmě zůstává v nabídce. Testovaný automat však rozšiřuje možnosti využití vozu a činí ho více univerzálním. O jízdní zážitek se ale řidiči obávat nemusí. Auto si navíc zachovává sofistikovaný pohon všech kol doplněný o samosvorné diferenciály Torsen na obou nápravách, které posunují trakci vozu na vyšší level.
A jak je na tom GR Yaris se spotřebou pohonných hmot? Při klidné jízdě jsme jezdili za 8 l/100 km, dálniční svezení pak atakovalo spotřebu 10 l na 100 kilometrů. Pokud budete častěji využívat výkonový potenciál auta, snadno se apetit motoru zvýší na 12 litrů a při ostrém nasazení i výrazně více. Palivová nádrž o objemu 50 litrů je v tomto segmentu spíše průměrem.
Podvozek tohoto vozu je vyladěn s naprostou precizností, což mu propůjčuje jízdní vlastnosti blízké ryzím závodním automobilům. Můžete řídit nekompromisně – prudce zatáčet, náhle brzdit nebo naopak přidat plyn přímo v apexu – a auto zůstane naprosto stabilní. Žádné přetáčení, žádná nedotáčivost, žádné naklánění. Prostě drží stopu jako přilepené k asfaltu!
A pokud zatáhnete za tradiční ruční brzdu? Okamžitě pošlete zadní část do smyku. Jakmile ji však povolíte, pohon zadních kol se okamžitě obnoví a auto opět získá trakci. Díky pečlivě naladěnému podvozku navíc bez problémů absorbuje většinu nerovností, takže se nemusíte obávat, že by vás některá nečekaná vlna poslala mimo trať. Hledáte nejčitelnější a nejovladatelnější sériové auto? Už nemusíte.
Systém pohonu všech kol si můžete přizpůsobit podle vlastních preferencí díky volbě jízdních režimů. Standardní nastavení rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu v poměru 60:40, ale díky pokročilému variabilnímu systému se v režimu Track tento poměr dynamicky mění od 60:40 až po 30:70. Při nájezdu do zatáčky auto pracuje s rozložením 60:40, ale při výjezdu se přenáší více výkonu dozadu, až na 30:70, což maximalizuje trakci a stabilitu. V režimu Gravel se pak výkon přerozděluje v poměru 53:47, což pomáhá zvládat i náročnější povrchy. Jednotlivé režimy se ovládají otočným ovladačem na středovém panelu.
Slova chvály zaslouží i brzdy. Masivní odvětrávané kotouče zajišťují konzistentní brzdný účinek i po dlouhých kilometrech agresivní jízdy. Jedinou slabinou může být řízení, které je sice přesné, ale jeho tuhost ubírá něco ze zpětné vazby od předních kol. Komunikaci s řidičem však skvěle kompenzuje precizně vyladěný podvozek.
Toyota GR Yaris je skutečným polozávodním hothatchem s limitovaným počtem vyrobených kusů. Omezené produkci a drahému vývoji odpovídá také pořizovací cena, která u verze s automatickou převodovkou činí 1.369.000 Kč. To je docela dost peněz za hothatch tohoto segmentu. Auto však skrývá zajímavý investiční potenciál a především nabízí poctivou radost ze sportovní jízdy. Pochvalu si zaslouží nejen skvěle naladěný motor, ale také podvozek a hlavně sofistikovaný pohon všech kol. Bravo!
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | GR Yaris |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.6 Turbo |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 1618 ccm |
Nejvyšší výkon: | 206/6500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 390/3250-4600 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 230 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,2 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 8,7 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 141 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1300 Kg |
Nosnost: | 365 Kg |
Základní cena: | 1 299 000 Kč (1.6 Turbo 280k MAN6 GR-Four AWD) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 369 000 Kč (1.6 Turbo 6st. man. GR four 4WD, Dynamic) |