Ještě nedávno Peugeot v Česku suverénně kraloval trhu užitkových vozů. Poslední pár let však automobilku sužovala čipová krize a přidaly se i logistické a výrobní problémy. Teď se ale lev rozhodl opět vytasit drápy a to například omlazeným modelem Expert.
Lehké užitkové vozy od koncernu PSA Peugeot Citroën hrají klíčovou roli v jeho obchodní strategii a patří mezi lídry trhu. Proto představuje právě modernizace Peugeotu Expert důležitý milník pro francouzského výrobce, který si od ní slibuje další posílení své pozice v segmentu.
Testovali jsme základní provedení ve výbavě Furgon a to v kratší verzi L2. O pohon vozu se staral osvědčený dvoulitrový turbodiesel 2.0 BlueHDI ve spojení s manuální převodovkou. Jedná se o prostřední výkonovou variantu, která vozu poskytuje nejvyšší výkon 106 kW.
Už při prvním pohledu na karosérii této novinky je zřejmé, že Peugeot Expert prošel modernizací. Okamžitě zaujme především přepracovaná přední část s charakteristickými designovými prvky nejnovějších modelů značky Peugeot. Nová maska chladiče, upravený nárazník a inovativní světlomety s typickým trojitým světelným motivem dodávají vozu dynamičtější a výraznější vzhled.
Ačkoliv jde o drobné změny, celkový dojem působí svěže a moderně. Základní tvar karosérie samozřejmě zůstává hranatý s důrazem na praktičnost a funkčnost než designové prvky. Testovaná verze L2 se chlubí délkou 4 983 mm. Pro ty, kdo potřebují více prostoru, je k dispozici i prodloužená varianta L3 s délkou 5 333 mm – rozdíl tvoří delší zadní převis. Varianta L2 je díky svým kompaktním rozměrům ideální například do města.
Standardní výbavou jsou posuvné dveře na pravé straně a zadní dvoukřídlé dveře, přičemž za příplatek lze získat i levé posuvné dveře nebo zadní výklopné dveře s oknem. K těm se pak přidává i přepážka s oknem, aby sklo nebylo jen na okrasu.
Po usednutí do vozu kvitujeme perfektní výhled dopředu a do stran. Při couvání jsme se pochopitelně museli spolehnout na rozměrná boční zrcátka a parkovací senzory. Vnitřní zpětné zrcátko samozřejmě chybí, jelikož posádku odděluje od nákladového prostoru pevná přepážka.
Přístrojová deska je přehledná a kvalitně zpracovaná. Mezi novinky patří například přepracovaný čtyřramenný volant. Skvěle se drží a nechybí mu několik tlačítek pro ovládání základních funkcí. Už základní výbava zahrnuje elektromechanickou parkovací brzdu, která však vyžaduje chvíli zvyku. Automaticky se aktivuje jen při vypnutí motoru, takže pokud řidič otevře dveře se zařazeným neutrálem, může se vůz samovolně rozjet.
Základní výbava Furgon námi zkoušeného modelu sice zahrnuje digitální přístrojový štít i centrální displej, ovšem ten má jen pět palců. Není to příliš, ale na druhou stranu na běžné používání bohatě stačí. Palec nahoru zaslouží pohodlná sedadla. Už v základu má dvojsedadlo u spolujezdce praktický úložný prostor. Bravo!
Testovaný vůz postrádal řadu volitelných prvků, které Peugeot nabízí prostřednictvím široké škály paketů. Například paket Connect přidává desetipalcový HD dotykový displej, vestavěnou navigaci a stejně velký digitální přístrojový štít. Právě oblast multimédií prošla při loňském faceliftu největší proměnou.
Jako u každé užitkové dodávky zde hraje hlavní roli praktičnost. Odkládacích prostor je tu nespočet a příjemným překvapením je přihrádka pod displejem vybavená bezdrátovým nabíjením telefonu. Díky paketu Moduwork je pod krajním sedadlem spolujezdce průchozí otvor do nákladového prostoru. Po odstranění krytu lze skrz pevnou přepážku prostrčit dlouhé předměty až do kabiny, čímž se přepravní délka prodlouží o 1,16 metru. Navíc lze krajní sedadlo zvednout, takže i delší předměty se vejdou do prostoru pro nohy spolujezdce.
Základní délka nákladového prostoru činí přibližně 2,5 metru, což nemusí být vždy dostačující. Pokud jde o příplatky, určitě stojí za zvážení dřevěná podlaha (+20 tisíc korun). Nejedná o levnou záležitost, ale ochrání plechovou podlahu, která se bez ní během několika dnů používání nevyhnutelně poškrábe a promáčkne.
Nejvýraznější změnou nedávné modernizace modelu Expert byla elektrifikace. Peugeot dostal nový elektromotor s výkonem 136 koní a dvěma variantami baterie. Prodejním statistikám u nás bude ale pochopitelně dominovat vznětová varianta.
My jsme zkoušeli verzi s dvoulitrovým čtyřválcem BlueHDi s nejvyšším výkonem 106 kW při 3750 ot/min. Jeho maximální točivý moment 340 Nm vrcholí při 2000 ot/min. Motor standardně spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Pro méně náročné zákazníky je k dispozici menší 1.5 BlueHDi, zatímco ti, kteří chtějí více výkonu, mohou sáhnout po silnější dvoulitrové verzi s automatem, který nabízí 130 kW.
Testovaný turbodiesel poskytuje vozu solidní dynamické vlastnosti a zároveň relativně kultivovaný chod. Převodovka je optimálně odstupňovaná, delší kulisa řazení však vyžaduje chvíli zvyku. A jak je na tom tento motor se spotřebou pohonných hmot? V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 7,8 l na 100 km, ve městě spotřeba snadno atakuje devítilitrový průměr. Nádrž má velmi slušný objem 69 litrů, který vozu poskytuje dostatečný dojezd na jedno natankování.
Navzdory tomuto nedostatku se s Exertem cestuje příjemně. Jde o svižnou a relativně pohodlnou dodávku. Kvůli plechové zadní části je samozřejmě v kabině více hluku a přepážka nutí řidiče sedět vzpřímeněji. Jinak je ale celkový komfort na solidní úrovni a na běžné pracovní nasazení nemá smysl si stěžovat.
Pochvalu zaslouží brzdy, jsou účinné a nevadnou ani po opakovaném brzdění. Posilovač řízení je poměrně účinný, čímž usnadňuje manévrování s relativně velkým vozem v nízkých rychlostech. Zpětnou vazbu od řízení ale očekávat nelze.
Peugeot Expert Furgon L2 2.0 BlueHDI představuje osvědčenou stálici mezi užitkovými vozy. Disponuje jednoduchým avšak moderně zpracovaným interiérem a praktickou nákladovou částí vnitřního prostoru. Relativně úsporný turbodiesel poskytuje vozu dostatečnou dynamiku a to i při plně zatížení. Modernizace přinesla spíše kosmetické úpravy, než revoluční změny. Díky ní je ale exteriér elegantnější. Kromě verzí se spalovacími motory tak asi nejzásadnější novinkou zůstává nový elektromotor. Otázkou zůstává, zda se nemalý příplatek za elektrickou verzi ve výši 300 tisíc korun vyplatí.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | Expert Furgon |
Karosérie: | Užitkový vůz |
Motor: | 2.0 BlueHDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1997 ccm |
Nejvyšší výkon: | 106 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 340 / 2000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 182 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | N/A s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 7,4 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 5300 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 69 |
Pohotovostní hmotnost: | 1799 Kg |
Nosnost: | 935 Kg |
Základní cena: | 901 450 Kč (1.5 BlueHDi MAN6, L2 Furgon) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 955 900 Kč (2.0 BlueHDi 145 MAN6, L2 Furgon) |