Klíčovým modelem v pestré nabídce automobilky Subaru je dobře známý Forester, který si od svého uvedení na trh v únoru 1997 získal celou řadu příznivců nejenom na prioritním americkém trhu, ale také v řadě evropských zemí. Celkem se vozů s tímto označením prodalo za 27 let více než pět milionů kusů a nyní přichází jeho šestá generace.
Forester si během své existence získal renomé všestranného SUV se stylovým komfortem, které si kdykoliv poradí i s opravdu náročným terénem. Dnes je v Evropě třetím nejprodávanějším vozem značky Subaru. Podle vyjádření Zdeňka Zikmunda, ředitele společnosti Subaru ČR, jenom u nás bylo za tuto dobu prodáno téměř 7200 foresterů.
Novinka se dočkala podstatné změny vzhledu. Přední část má nyní výraznou horizontální linií, která spojuje masku chladiče se světlomety a to automobil opticky rozšiřuje. Tenká světla denního svícení a zatmavené vnitřní plochy světlometů dodávají celkově ostřejší, svěžejší a modernější vzhled. Boční partie s nápadně vystouplými blatníky disponují výraznou linií, která probíhá od přední části až k zádi a svým profilem zdůrazňují délku vozu.
Vzadu zase vysoko umístěná horizontální linie elegantně spojuje zadní světla. Poměrně vysoké víko zavazadlového prostoru navíc zlepšuje využití vnitřního prostoru. Nově použité designové prvky, jako je motiv kolibříka na čelním skle a střešním okně, otisky nohou na předních prahových lištách a otisky tlapek na zadních prahových lištách jenom potvrzují snahu tvůrců o optimální uživatelské řešení skutečně do každého detailu.
Šestá generace výrazně rozšiřuje nabídkovou paletu barev. Nyní je k dispozici celkem 11 barevných řešení, z nichž dvě jsou nové včetně zcela nově vyvinuté barvy River Rock Pearl. Rozhodně také zaujmou líbivá 18palcová a nová 19palcová kola. Zavazadlový prostor má nyní lepší design, provedení i praktičnost. Nový Forester aktuálně nabízí objemný zavazadlový prostor, od minimálně 508 litrů až po 1720 litrů při sklopených zadních sedadlech. Ve výbavě jsou také nově přidané háčky a kotvicí body, které lépe slouží pro různé převozy a upevnění nákladu. K dispozici je bezdotykové ovládání elektrického víka zavazadlového prostoru, nyní navíc aktivované pohybem nohy pod zadním nárazníkem. Toto řešení výrobce použil prakticky poprvé. Pro snazší nakládání a vykládání je nyní minimální výška otevření zadních dveří zvýšena přibližně o 30 mm.
Novinka přichází s prostorným a propracovaným interiérem pro cestující vpředu i vzadu a také s dostatečným prostorem pro hlavu a nohy. V kabině nového Foresteru zaujme použití 3D lišt, které v interiéru vytvářejí výraznou horizontální linii. Také plynule řešené přechody mezi palubní deskou a dveřmi nebo vlastní řešení středového tunelu v návaznosti na kvalitní čalounění a obložení jenom potvrzuje vysokou úroveň vlastního řešení interiéru. Nový Forester je vybaven novými předními sedadly minimalizujícími pohyby hlavy, která jsou navržena tak, aby na dlouhých cestách pasažéry méně bolela záda a šíje. Technické úpravy v různých částech vozu přispěly ke snížení akustického hluku od vozovky a od motoru.. Kromě toho užší opěrky hlavy a oblast ramen předních sedadel umožňují lepší výhled a snadnější přístup na zadní sedadla.
Na palubní desce dominantní 11,6palcovým infotainment s rozlišením Full HD 1920x1080 aktuálně nabízí intuitivnější obsluhu i zásluhou pevně umístěných ovládacích prvků. Pro minimalizaci rozptylování řidiče při jízdě jsou pro vybrané funkce i nadále k dispozici klasická tlačítka. Systém má vylepšenou konektivitu, včetně bezdrátových propojení Apple CarPlay a Android Auto. Vylepšená navigace nyní podporuje Apple Maps a funkci what3words. Pro větší pohodlí během cestování nyní ve středové přihrádce nechybí ani rychlá bezdrátová nabíječka s výkonem 10 W a na předních i zadních sedadlech jsou k dispozici USB porty typu C i A.
Novinka v šesté generaci si zachovává charakteristickou kombinaci trvalého symetrického pohonu všech kol Symmetrical AWD s jedinečným mild hybridním pohonným ústrojím e-BOXER. Ten upravuje rozdělení výkonu mezi spalovacím motorem a elektromotorem cíleným přepínáním mezi třemi jízdními režimy (pohon pouze na spalovací motor, pouze na elektromotor a kombinace obou zdrojů síly) tak, aby co nejlépe odpovídal konkrétním jízdním podmínkám a zároveň nabízel nižší spotřebu paliva. Vůz pohání atmosféricky plněný 2,0litrový čtyřválcový motor s protilehlými písty (řada NA), který je spárován s elektromotorem umístěným v převodovce Lineartronic. Výsledkem je plynulejší a pohotovější zrychlení s vyšším točivým momentem. Motor a převodovka byly dále vylepšeny s cílem zvýšit dynamické schopnosti, spolehlivost a hospodárnost.
Podvozková platforma Subaru Global Platform (SGP) byla dále vylepšena použitím konstrukce s uzavřeným vnitřním rámem, rozsáhlejším použitím strukturních lepených spojů a zvýšením tuhosti uložení náprav To společně vede k tužší a lehčí karoserii, jež dále zlepšuje jízdní vlastnosti. Torzní tuhost karoserie byla se ve srovnání s předchozím modelem zvýšena o 10 %. Dvoupastorkové hřebenové řízení s elektrickým posilovačem a nastavení elektrického posilovače řízení je nyní upraveno tak, aby umožňovalo řidiči ovládat vozidlo přesně podle jeho potřeb. Výsledkem je přímý a přirozený pocit z řízení bez prodlevy. Podvozek efektivně tlumí nerovnosti a díky pevné karoserii se jejich zbytky nepřenášejí na cestující.
Hlavními prvky, jako jsou přední nasávací otvory, tvar spodního krytu motoru a umístění křidélek a lišt na různých částech karoserie zlepšily aerodynamické vlastnosti a to zajišťuje také lepší jízdní stabilitu i ve vysokých rychlostech. Proudění vzduchu bylo vylepšeno tak, aby hladce obtékalo karoserii i podvozek a omezovalo vztlak. Kromě toho je proudění vzduchu směrem k zadní části vozu usměrňováno a opět dále zlepšuje stabilitu v přímém směru.
Nový Forester vyniká špičkovou světlou výškou 220 mm v kombinaci s dostatečnými nájezdovými úhly. Právě tím nabízí flexibilitu pro širokou škálu terénních aktivit. Standardně je vybaven volitelným systémem X-MODE se dvěma režimy a funkcí pro sjíždění svahů, který maximalizuje ovladatelnost a trakci na kluzkém povrchu nebo v prudkém stoupání. Funkce režimu X-MODE, kdy při jízdě aktivně pomáhá elektromotor, nově funguje také při couvání, což zajišťuje ještě lepší ovladatelnost vozu. Pro mnohé uživatele je také důležitou informací schopnost vozu táhnout až 1870 kg těžký přívěs.
Novinka je dnes vybavena opět vylepšeným originálním asistenčním systémem EyeSight, který obsahuje celkem 15 funkcí, z nichž je 5 nových a 7 vylepšených. Díky nové širokoúhlé kameře, jež rozpoznává motocyklisty a chodce v širším úhlu před vozidlem, a novému přednímu radaru se výrazně zlepšila jeho rozpoznávací schopnost. Citlivý elektrický brzdový posilovač byl upraven pro rychlý nástup brzdného účinku. Tato vylepšení umožňují systému EyeSight v širším spektru situací pracovat plynuleji a rychleji. Mezi novinkami je například funkce nouzového zastavení snižující riziko nehody v případě, že řidič není schopen dále ovládat vozidlo, například kvůli náhlé zdravotní indispozici.
Další funkce s názvy Varování před čelním nárazem a Brzdění před vozidly přijíždějícími vpředu ze stran pomáhají předcházet nehodám na křižovatkách. V prvním případě je řidič na nebezpečí kolize upozorňován prostřednictvím displeje umístěného mezi přístroji, výstražných zvuků a ukazatele Eyesight Assist Monitor pod čelním oknem. Pokud systém zjistí vysoké riziko kolize, začne automaticky brzdit. Rozpoznávání dopravních značek umí identifikovat značky omezující rychlost a jejich dodatkové tabulky. Inteligentní omezovač rychlosti, jak již název napovídá, omezuje rychlost vozidla na hodnotu uvedenou na rozpoznané dopravní značce.
Standardní výbavou vozu je nyní celkem devět airbagů. Novinkou v oblasti bezpečnosti je pravý boční airbag pro sedadlo řidiče, který snižuje závažnost střetů mezi cestujícími vpředu a případně také mezi cestujícími a předměty v interiéru. Výrazně byl vylepšen výhled z vozu. Nový Multi-View Monitor kombinuje obraz ze čtyř kamer a zobrazuje 3D pohled z ptačí perspektivy, což poskytuje skutečně dobrý přehled o překážkách nacházejících se ve slepých úhlech.
Výhled směrem vpřed se zoptimalizoval snížením kapoty, zatímco zachování trojúhelníkových okének vpředu a zmenšené kryty zpětných zrcátek zlepšují výhled řidiče. Kromě toho již nejsou z místa řidiče viditelné stěrače, což dále zlepšuje výhled a oblast od konce kapoty motoru až po zadní část je přehledná. Tím se usnadňuje vnímání skutečných rozměrů vozu. Nová asférická zpětná zrcátka zmenšují slepé úhly při manévrování a zlepšují sledování vozidel jedoucích ve vedlejších jízdních pruzích. Nová LED odbočovací světla zlepšují výhled vpřed v noci tím, že osvětlují prostor před vozem a vedle něj při odbočování, což zase napomáhá včasnému rozpoznání překážek. Pohled dozadu byl vylepšen snížením výšky spodní hrany zadních oken o 40 mm.
Nový Forester je aktuálně nabízen ve čtyřech úrovních výbavy. Ta prakticky základní má název Active se zaváděcí cenovkou 985.000 Kč. Tento základ ale nabízí již velmi slušnou výbavu. Například full-LED světlomety, 18palcová litá kola, kůží čalouněný volant, látkové čalounění sedadel, vyhřívání předních sedadel, bezklíčový přístup, dvouzónovou automatickou klimatizaci, 11,6 palcový infotainment s bezdrátovým rozhraní Apple CarPlay a Android Auto, bezdrátovou nabíječku telefonu nebo takřka kompletní soubor asistenčních systémů EyeSight s vyjímkou asistenta dálkových světel, včetně 360stupňového kamerového systému.
Druhý stupeň výbavy Comfort posunuje cenu na nyní akčních 1.040.000 Kč. Navíc k již uvedenému nabízí zatmavená zadní okna, elektrické bezdotykové ovládání víka kufru popř. v 10 směrech elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou. Úroveň třetího stupně výbavy s označením Field začíná na 1.150.000 Kč a obsahuje navíc elektricky ovládané střešní okno, vyhřívání volantu či infotainment s navigací a deseti reproduktorovým audiosystémem Harman/Kardon. Špičková je pochopitelně nejvyšší výbava Touring, která cenově začíná od 1.235.000 Kč. Zde najdeme ke všemu ještě navíc 19palcová kola, kožené provedení nebo vyhřívání zadních sedadel. Další informace o této velmi zajímavé novince na našem trhu brzy přineseme v redakčním testu.
Tým AUTOINDEX.cz