Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV 4x2 – odvaha se vyplatila

Testy
23.01.2025

F T G

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV 4x2 – odvaha se vyplatila

Hyundai Santa Fe páté generace přichází na evropský trh s ambicí zaujmout řidiče netradičním vzhledem, vysokou úrovní komfortu a luxusními prvky za dostupnější cenu než u prémiové konkurence. Testovali jsme hybridní verzi s pohonem předních kol v druhé nejvyšší výbavě Style.

Některé vozy si zachovávají svůj ikonický vzhled napříč generacemi a mění se jen v detailech, aby si uchovali své tradiční linie. Na opačné straně spektra stojí auta, která mezi generacemi projdou dramatickou proměnou. Typickým příkladem je právě Hyundai Santa Fe.

Větší a hranatější

Pokud byste vedle sebe postavili čtvrtou a pátou generaci Santa Fe, laik by jen těžko uvěřil, že jde o pokračování stejného modelu. Design prošel radikální transformací, která dává vozu zcela nový charakter. Jedinou konstantou zůstává kategorie – stále jde o velké SUV s možností sedmimístného uspořádání a volbou mezi pohonem předních nebo všech kol.

Hyundai Santa Fe nepřipomíná žádného přímého konkurenta. Pokud bychom měli hledat podobnost, nejblíže má k jinému modelu z rodiny Hyundai – futuristickému elektromobilu Ioniq 5. Ústředním bodem vizuální identity testované novinky se stávají prvky designu ve tvaru písmene „H“.

Právě ty se objevují nejen v předním nárazníku, ale i v grafice denního svícení a zadních světel. Nejvíce ale upoutá dramatické zkosení karoserie vzadu, které působí, jako by jej designéři vykreslili jediným tahem podle pravítka. Tento ostře geometrický tvar dodává vozu robustní, až industriální vzhled, který je v segmentu SUV poměrně neobvyklý.

Délka karosérie páté generace modelu Santa Fe se zvětšila o 45 milimetrů na 4,83 metru. Rozvor nově měří 2815 mm, což je o 50 mm více, než u předchozí generace. Tento nárůst spolu s výrazně hranatou siluetou zajišťují velkorysý vnitřní prostor. Hyundai přichází s možností volby nejen klasické pětimístné konfigurace, ale také šestimístné nebo sedmimístné verze s třetí řadou sedadel, což výrazně rozšiřuje praktičnost a přizpůsobivost vozu různým potřebám rodin i cestovatelů.

Futuristický interiér

Vnitřní prostor nového Santa Fe kombinuje moderní digitální technologie s klasickou praktičností. Dominantní obrazovky doplňují stále přítomné otočné ovladače a dotykové panely, což usnadňuje intuitivní ovládání bez nutnosti hledat jednotlivé funkce v menu. Nový volant svým robustním designem evokuje dojem luxusních vozů. A to není náhoda – kvalita zpracování, volba materiálů i celkový pocit z interiéru posouvají Santa Fe do sféry, kterou lze bez ostychu nazvat prémiovou.

Testovaný model byl vybaven relaxačními sedadly vpředu, které jsou součástí nejvyšší výbavy Calligraphy nebo testované Style s paketem Premium.  Ty v sobě spojují eleganci a maximální pohodlí. Nabízí ergonomické tvarování, elektrické nastavení, vyhřívání i ventilaci, a k tomu bonus v podobě elektricky ovládané podpěry nohou. Tato funkce umožňuje nastavení do velmi komfortní polohy.

Hyundai Santa Fe se může pochlubit nejmodernějšími technologiemi. Standardní klíč s přehledem nahradí chytrý telefon nebo hodinky. V interiéru nechybí dvojice bezdrátových nabíječek, head-up displej, hlasové ovládání nebo skvěle hrající audiosoustava Bose (součástí paketu Premium).

Při nastupování za volant se sedadlo automaticky posune dozadu a volant se zvedne, čímž umožní pohodlné usazení bez zbytečného manévrování. Palec nahoru zaslouží posez za skvělý výhled dopředu i do stran. Samozřejmostí je dostatek prostoru ve všech směrech. Druhá řada sedadel poskytuje téměř stejný komfort jako přední sedadla. Cestující zde ocení absenci masivního středového tunelu, což přispívá k pocitu prostornosti. Místa je tu tolik, že i čtyři osoby s nadprůměrnou výškou si mohou užívat pohodlí bez kompromisů.

Skvělým detailem jsou držáky na nápoje nejen ve sklopené středové loketní opěrce, ale také přímo ve výplních dveří. Zadní lavice je dělená v poměru 60:40, přičemž obě části lze posouvat podélně a opěradla nastavit v širokém rozsahu úhlů. Tato flexibilita přidává vozu na praktičnosti a činí interiér maximálně variabilním.

V pětimístném uspořádání poskytuje zavazadlový prostor testované varianty s hybridním pohonem velkorysých 711 litrů, a pokud se zadní sedadla posunou nebo sklopí, objem dále narůstá. I při volbě šesti nebo sedmimístné konfigurace však kapacita zůstává na velmi solidní úrovni 628 litrů, což je v dané třídě nadstandardní hodnota. Líbí se nám i praktický detail v podobě ochranné plachty integrované do podlahy kufru, která při vytažení chrání zadní nárazník před poškrábáním nebo ušpiněním při manipulaci s nákladem.

1.6 T-GDI HEV – náhrada za diesel?

Jednoznačně nejoblíbenější pohonnou jednotkou v rámci předchozí generace modelu Santa Fe byl jednoznačně turbodiesel. Nový model však dorazil na evropské trhy výhradně s přeplňovanými šestnáctistovkami doplněnými o hybridní technologii. K dispozici je buď standardní hybrid s výkonem 215 koní, nebo plug-in hybrid nabízející až 253 koní. Plug-in varianta díky větší baterii přirozeně přidává na hmotnosti. Klasický hybrid nabízí možnost volby mezi pohonem přední nápravy nebo čtyřkolkou, zatímco plug-in hybrid je standardně vybaven pohonem všech kol.

My jsme testovali klasický hybrid, který byl poháněný předními koly. Nejvyšší výkon benzinového motoru 1.6 T-GDI činí 117,6 kW při 5500 ot/min. V kombinaci s elektromotorem (47,7 kW) pak celkový přepočtený výkon dosahuje slušných 158 kW při 5600 ot/min. Maximální točivý moment 367 Nm pak vrcholí v rozmezí 1000 – 4100 ot/min.

Zrychlení z 0 na 100 km/h probíhá za 9,6 s, přičemž nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h. Benzinový čtyřválec 1.6 T-GDI je plynulý a kultivovaný. Hybridní pohon je dobře odhlučněný a přepnutí mezi elektrickým a spalovacím pohonem prakticky ani nezaznamenáte. Řidič má k dispozici tři jízdní režimy – Eco, Sport a My Mode. Dobrou zprávou je, že i v nastavení Eco motor poskytuje dostatek výkonu a je tedy příjemným společníkem.

Oproti zmiňovanému naftovému čtyřválci předchozí generace nám dynamika této pohonné jednotky připadá o něco lepší. Nečekejte však žádné atletické výkony, novinka se nejlépe hodí pro klidnou a pohodovou jízdu. Kombinovaná spotřeba paliva se pohybuje kolem 7 l na 100 kilometrů, na dálnici však počítejte s osmilitrovým průměrem. Ve městě auto naopak využívá výhod hybridního pohonu nejvíce a není problém dosáhnout hodnoty šesti litrů. To samé platí i při defenzivní jízdě po okreskách. Pochvalu zaslouží nadprůměrný objem palivové nádrže 67 litrů.

S důrazem na komfort

Podvozek nového Hyundai Santa Fe je vyladěn s důrazem na komfort a klidnou jízdu. Posádka si může užívat hladké překonávání nerovností, což platí i v případě dvacetipalcových kol, která jsou ve vyšších výbavách součástí standardu. Velké SUV se chová suverénně na městských výmolech i při jízdě po rozbitých silnicích, čímž potvrzuje své zaměření na pohodlí spíše než na sportovní ambice. Agresivní průjezdy zatáčkami a rychlé manévry ale nejsou jeho silnou stránkou tohoto modelu. Kvůli široké karoserii a vyšší hmotnosti působí Santa Fe poněkud neohrabaně. Dvojnásob to platí při svižnější jízdě na úzkých okreskách.

Adaptivní odpružení bohužel není k dispozici ani za příplatek, což je vcelku překvapující. Pozitivní zprávou je ale přítomnost víceprvkové zadní nápravy, která výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti. V zatáčkách je ale znát větší náklon karoserie, což je přímým důsledkem absence adaptivního podvozku a měkčího naladění odpružení.

Řízení odpovídá charakteru vozu – je lehké a přesné, což přispívá k nenáročnému ovládání i v městském provozu. Zvláštní zmínku si zaslouží rekuperační brzdy, které překvapily plynulým chodem bez náznaku cukání.

Testovaná verze s pohonem předních kol občas vykazovala známky ztráty trakce při dynamickém rozjezdu nebo v ostřejších zatáčkách pod plynem. Pokud plánujete s vozem vyrážet na horské cesty či nezpevněné povrchy, vyplatí se připlatit si za čtyřkolku. Na běžných polních cestách si však Santa Fe s pohonem přední nápravy poradí obstojně a jeho schopnost filtrovat nerovnosti zůstává působivá i mimo asfalt.

Resumé

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV 4x2 je velké SUV s netradičním designem a nadprůměrným vnitřním prostorem. V interiéru dále překvapí kvalitními materiály, zatímco moderní technologie zajišťují pohodlné ovládání. Oproti většině prémiových konkurentů je v nabídce za výrazně nižší cenu. Navíc nabízí i klasický hybrid a v neposlední řadě také pohon pouze přední nápravy. Pihou na kráse může naopak být absence výkonnější motorizace.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Hyundai
Model:Santa Fe
Karosérie:SUV
Motor:1.6 T-GDI HEV 4x2
Palivo:hybrid
Rok výroby:2024
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1598 ccm
Nejvyšší výkon:117,6 / 5500 přepočtený výkon soustavy 158 / - [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:265 / 1500 - 3500 přepočtený toč. moment soustavy 367 / 1000-4100 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:180 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,6 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 6,4 – 6,9 l, kWh
Velikost zav. prostoru:711 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):67
Pohotovostní hmotnost:1920 - 2050 Kg
Nosnost:660 Kg
Základní cena:1 139 900 Kč (1.6 T-GDI HEV Hybrid, 2WD, Comfort, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 139 900 Kč

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -