Opel Astra se v rámci své šesté generace prodává nejen ve variantě hatchback, ale také jako praktické kombi. Relativně širokou nabídku spalovacích motorů doplňuje moderní plug-in hybrid a v neposlední řadě také čistě elektricky poháněná varianta. Právě verzi s elektromotorem jsme testovali v nejvyšší výbavě GS.
Opel Astra zůstává klíčovým pilířem nabídky značky a pod taktovkou koncernu Stellantis směřuje k dalšímu úspěchu. Její moderní design se vyhýbá extravagantním prvkům, které charakterizují sesterský model Peugeot 308, což z Astry činí lákavou volbu pro zákazníky s konzervativnějším vkusem. Díky promyšleným liniím a decentní eleganci se Opel Astra profiluje jako stylový, ale ne příliš výstřední kombík, ideální pro ty, kteří hledají harmonii mezi inovacemi a tradičním přístupem.
Opel Astra zaujme na první pohled svým moderním a uhlazeným designem, který klade důraz na eleganci bez zbytečných extravagantních prvků. Čisté linie a precizní detaily podtrhují vyvážený vzhled vozu, zejména v červené metalíze Kardio s kontrastní černou střechou, která je součástí nejvyšší výbavy GS.
Karosérie kombíku dorostla do úctyhodných 4,64 metru, což z ní činí výrazně prostornější model než kdy dříve. Klíčovou roli v nárůstu hraje prodloužený rozvor náprav – ten přidává téměř šest centimetrů oproti kratšímu hatchbacku. Ve srovnání s předchozí generací se rozvor natáhl o sedm centimetrů, což představuje zásadní posun ve prospěch komfortu na zadních sedadlech i lepší stability na silnici. Přesto je zajímavé, že v celkové délce zaostává za minulou generací, což podtrhuje důraz na optimalizaci prostoru uvnitř vozu.
Přední části dominuje černá maska Opel Vizor, plynule integrovaná s LED světlomety ve tvaru písmene L, což je designový prvek inspirovaný modelem Mokka. Robustní přívod vzduchu umocňuje dynamický výraz vozu. Zadní partie jsou charakteristické ostře řezanými liniemi C sloupku a minimalistickými, úzkými světlomety, které doplňuje nápis modelu rozprostřený napříč víkem kufru.
Celkový sportovní dojem završují osmnáctipalcová černá kola a tmavá zadní okna, která jsou rovnější standardem pro výbavu GS. Tento harmonický design dělá z Astry elegantní, ale přitom výrazný kombík, který si snadno najde své místo na silnici.
Vnitřní prostor Astry Sports Tourer si zachovává čistý a praktický design, který je dílem výhradně značky Opel. Zde nenajdete žádné prvky inspirované i-Cockpitem od Peugeotu – místo toho dostáváte klasicky tvarovaný volant a přehledný přístrojový panel, který je snadno čitelný z každé pozice. Opel kladl důraz na intuitivní ovládání, což potvrzuje přítomnost fyzických tlačítek, jež usnadňují manipulaci s funkcemi i během jízdy.
Dva desetipalcové displeje spojené do elegantního celku přinášejí moderní a stylový dojem. Ovládání infotainmentu vyžaduje krátkou adaptaci, ale přizpůsobitelné rozhraní přidává na uživatelském komfortu. Grafické zpracování obrazovek je atraktivní a odpovídá současným trendům.
Opel se zaměřil na kvalitu zpracování a výběr materiálů, i když barevné ladění by mohlo být odvážnější. Velkou devizou jsou ergonomická AGR sedadla, která přinášejí výbornou oporu při dlouhých cestách. Řidičovo sedadlo je standardem ve výbavě GS, zatímco sedadlo spolujezdce s podobným komfortem je k dispozici za příplatek, často v balíčku s vyhříváním sedadel a volantu.
Kabina je prostorná, s možností nízkého posezu za volantem. Přední část interiéru poskytuje dostatek místa ve všech směrech, a i středový tunel byl navržen s ohledem na pohodlí. Na zadních sedadlech je prostor adekvátní a odpovídá běžným požadavkům kombíky nižší střední třídy. Objem zavazadlového prostoru elektrické varianty činí 516 litrů. Je velmi dobře využitelný, přestože verze se spalovacím motorem nabízí o poznání větší objem (597 litrů).
Jeho praktičnost podtrhuje dělené zadní sedadlo v poměru 40:20:40, což umožňuje přepravovat delší předměty, aniž by bylo nutné sklápět celou řadu. Po sklopení zadních sedadel vznikne dokonale rovná ložná plocha, která maximálně usnadňuje manipulaci s nákladem a umožňuje efektivnější využití prostoru. Tento prvek přidává na univerzálnosti a dělá z Astry Sports Tourer praktického parťáka nejen na cesty do práce, ale i na víkendové výlety či větší nákupy.
Testovaný kombík si propůjčil osvědčenou techniku od Stellantisu v podobě elektromotoru s nejvyšším výkonem 115 kW a točivým momentem 270 Nm. Tyto parametry vozu zajišťují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy. Maximální rychlost v režimu Sport činí 170 km/h, což odpovídá standardům v této třídě.
Klíčovým prvkem je lithium-iontová baterie s kapacitou 54 kWh (z toho 51 kWh využitelných), která by podle výrobce měla zajistit dojezd 413 km dle normy WLTP. Opel navíc garantuje, že baterie si udrží 70 % své kapacity po dobu osmi let nebo do najetí 160 000 km. Palec nahoru zaslouží rychlost dobíjení. Při použití veřejné nabíjecí stanice DC lze využít výkon až 100 kW, což umožňuje nabití z 20 na 80 % za pouhých 30 minut.
A jaká je efektivita elektrického kombíku v praxi? V reálném provozu se dojezd pohybuje spíše kolem 300 km při klidné jízdě po městě nebo na okresních silnicích. Ve městě spotřebuje Astra ST kolem 16 kWh/100 km, zatímco defenzivní jízda mimo město může spotřebu snížit pod hranici 15 kWh/100 km. Na dálnici při rychlosti 130 km/h je nutné počítat s apetitem kolem 23 kWh/100 km, což snižuje dojezd na přibližně 220 km.
Opel Astra Electric nabízí tři jízdní režimy – Eco, Normal a Sport. Eco režim omezuje výkon pro maximální úsporu energie, Normal je vyvážený pro běžnou jízdu a Sport využívá plný výkon elektromotoru, což přináší svižnější reakce.
Rekuperační brzdění má dvě úrovně. V základním nastavení se vůz chová podobně jako auta se spalovacím motorem, zatímco režim Brake (označený „B“) zvyšuje intenzitu zpomalování při uvolnění plynového pedálu, čímž se maximalizuje regenerace energie. Chybí však možnost plynulejšího nastavení rekuperace a na volantu nejsou pádla pro její ovládání.
Šestá generace Opelu Astra stojí na modulární platformě EMP2, což není žádné překvapení – sdílí ji s dalšími modely koncernu Stellantis. Zadní náprava je jednoduchá, doplněná klasickými tlumiči, které podtrhují zaměření na komfort. Oproti Peugeotu 308, se kterým sdílí technický základ, se však Astra chová o něco jinak.
Naladění podvozku je měkčí, což prospívá pohodlí na městské dlažbě i rozbitých okreskách. Karoserie se při svižnější jízdě naklání více než u Peugeotu, což omezuje přesnost v zatáčkách. I tak se ale Astra ST může chlubit perfektní jízdní stabilitou a to nejen na okreskách, ale také na dálnici. Řízení je lehčí a méně strmé, což sice ubírá na sportovním dojmu, ale zároveň to přináší větší klid při běžné jízdě.
Opel Astra Sports Tourer Electric je moderní elektrické kombi s ergonomicky povedeným vnitřním prostorem. Přístrojová deska zaslouží pochvalu hlavně za přítomnost klasických ovladačů, které v kombinaci s palubními displeji působí moderně a prakticky zároveň. Přestože koncernový elektromotor nepatří mezi nejvýkonnější, má rozumnou spotřebu a jeho akumulátor zvládá slušnou rychlost dobíjení na DC veřejných stanicích. Za praktičtější variantu kombi si potenciální zájemci připlatí zanedbatelných 20 tisíc korun oproti hatchbacku. Nepotěší naopak skutečnost, že pořizovací cena jakékoliv verze elektrické Astry atakuje hranici jednoho milionu korun.
Tým AUTOINDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Opel |
Model: | Astra |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | Elektromotor 115 kW (Baterie 54 kWh) |
Palivo: | elektřina |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Elektromotor |
Válce: | N/A |
Objem motoru: | N/A ccm |
Nejvyšší výkon: | 115 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 270 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 170 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 15 - 15,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 516 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 54 |
Pohotovostní hmotnost: | 1760 - 1785 Kg |
Nosnost: | N/A Kg |
Základní cena: | 569 990 Kč (1.2 TURBO 81 kW, Edition, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 069 990 Kč (Elektromotor 115 kW, Baterie 54 kWh, Edition, akční cena) |