Peugeot 3008 se v rámci nové generace poprvé představuje jako plně elektrický vůz. Ta je však zatím dostupná výhradně s pohonem předních kol a menší kapacitou akumulátoru. A jaké jsou naše dojmy z jízdy s tímto klíčovým SUV značky Peugeot?
Za posledních pár let si model 3008 od Peugeotu získal širokou základnu fanoušků a nyní vstupuje do éry elektrifikace značky. Testovaná nová generace 3008 je průkopníkem zcela nové platformy STLA Medium od skupiny Stellantis. Hlavní předností této platformy je její univerzálnost, která umožňuje integraci spalovacího motoru, plug-in hybridního systému i plně elektrického pohonu.
Design nové generace Peugeotu 3008 posouvá tvary úspěšného předchůdce směrem k modernějším a dynamičtějším liniím. Zatímco minulý model se držel klasického vzhledu SUV, aktuální verze přebírá styl módního kupé. Klíčovou roli při návrhu hrála aerodynamika – nízká silueta, zakrytý podvozek a promyšlené detaily na přídi přispěly k vynikajícímu koeficientu odporu vzduchu Cx 0,28, což řadí vůz mezi špičku segmentu.
Přední část vozu evokuje menší Peugeot 2008, zatímco zadní partie se vyznačují výrazně svažující se linií střechy a robustní spodní částí. Charakteristický je zejména světelný podpis předních světlometů ve tvaru tygřích drápů, doplněný zcela novým černým pásem mezi světlomety. Všechny varianty navíc disponují LED osvětlením, přičemž vyšší verze nabízí pokročilé pixelové světlomety s funkcí automatické úpravy směrování a intenzity světelného paprsku. V praxi jsme si ověřili, že se mohou pochlubit opravdu perfektní účinností.
Dynamický vzhled působí atraktivně, ovšem přináší kompromisy v praktičnosti – především ve výhledu vzad. Místo tradičního velkého okna je zde pouze úzký průhled, který značně omezuje přehled o situaci za vozem. Sportovní linie zkoušené novinky vycházejí z kompaktních rozměrů karosérie (délka 454 cm, šířka 189 cm, výška 164 cm).
Interiér Peugeotu 3008 okamžitě upoutá svým luxusním a moderním zpracováním. Dominantním prvkem je obrovský 21-ti palcový panoramatický displej, který se táhne přes celou šíři přístrojové desky, od levé strany až k centrální konzoli. LED ambientní osvětlení pod ním dodává displeji jedinečný „plovoucí“ efekt.
Displej je součástí systému i-Cockpit, jenž kombinuje zvýšený digitální panel a kompaktní volant s plochou horní i spodní částí. Toto uspořádání nabízí unikátní řidičský zážitek, ale vyžaduje kompromisy v poloze volantu, což nemusí každému vyhovovat. Displej je mírně natočen směrem k řidiči, což usnadňuje jeho ovládání, ale přístup spolujezdce zůstává omezený. Například při zadávání navigace spolujezdec často na obrazovku nedosáhne.
Levá část displeje zobrazuje klíčové informace o jízdě, jako je rychlost, stav asistenčních systémů či tok energie. Pravá sekce funguje jako dotykové ovládací rozhraní pro funkce jako klimatizace, navigace nebo multimédia. V centrální části palubní desky najdete i-Toggles, dotykové přepínače, které lze přizpůsobit pro rychlý přístup k často používaným funkcím. Robustní středová konzole kombinuje ovládací prvky s praktickými odkládacími prostory. Již základní výbava Allure zahrnuje systém Peugeot i-Connect s bezdrátovým zrcadlením Apple CarPlay a Android Auto.
Sedadla neunaví ani po delší jízdě a jsou označeny certifikátem AGR, který potvrzuje, že byly vyvíjeny pro maximálně zdravé sezení. Nabízejí vynikající boční vedení, nastavitelnou délku sedáku a optimální tuhost. Kombinovaná platforma STLA Medium testované novinky Peugeot e-3008 sice přináší nižší náklady na vývoj a výrobu, avšak nedokáže plně využít prostorové výhody specifické pro elektromobily. Elektrický pohon nepotřebuje tak velký prostor vpředu, což umožňuje čistě elektrickým architekturám nabídnout více místa v kabině, zejména v podélném směru.
Oproti některým konkurentům tak elektrický Peugeot e-3008 poskytuje méně prostoru pro kolena cestujících vzadu. To rovněž platí pro místo nad hlavou. Objemem zavazadelníku 520 litrů se sice Peugeot 3008 hravě vyrovná například Škodě Karoq, na elektrický Enyaq však ztrácí zhruba padesát litrů.
Protože nová platforma umožňuje integraci různých typů pohonů, základ nabídky tvoří mild-hybridní tříválcový motor 1.2 Hybrid s výkonem 136 koní, spojený s automatickou dvouspojkovou převodovkou. Na opačném konci spektra najdeme plně elektrickou variantu, která využívá 400V architekturu a nabízí technologii V2L (Vehicle-to-Load) pro napájení externích zařízení. Zanedlouho se přidá plug-in hybrid kombinující spalovací a elektrický pohon s celkovým výkonem 195 koní.
My jsme testovali elektrickou verzi, která je prozatím dostupná pouze se standardním dojezdem a pohonem předních kol (konfigurace s jedním motorem). Elektromotor poskytuje nejvyšší výkon 157 kW a je spojen s baterií s využitelnou kapacitou 73 kWh. Podle oficiálních údajů zvládne Peugeot e-3008 na jedno nabití ujet až 520 kilometrů, což je slušná hodnota. Z hlediska číselných údajů neohromí dynamika Peugeotu e-3008 ničím výjimečným. Maximální rychlost 170 km/h odpovídá standardům této kategorie a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy je spíše průměrné.
V praxi ale působí vůz živěji a elektromotor reaguje téměř okamžitě na sešlápnutí akcelerátoru. Navíc díky dobře nastavenému přenosu výkonu na přední kola zamezuje zbytečnému protáčení, které bylo dříve běžné u elektrických vozů s pohonem přední nápravy. Přestože Peugeot e-3008 není stavěný na sportovní jízdu, zrychlení a pružnost při běžném provozu zanechávají pozitivní dojem. Ani při plném obsazení a vyšších rychlostech na dálnici není předjíždění problematické, což zajišťuje pocit dostatečné rezervy síly v jakékoli situaci.
Palec nahoru zaslouží maximální výkon dobíjení, který činí 160 kW. Dobíjecí křivka je však v reálu nedosahuje slibovaných hodnot, což může způsobit i přetížení sítě a další parametry. V rámci nabíjecího intervalu 30% - 70% je však skutečná rychlost dobíjení slušná a posádku vozu na ultrarychlé dobíjecí stanici příliš nezdrží.
Co se týká spotřeby, v kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 17,8 kWh, což hodnotíme velmi kladně. Mimo město pak apetit elektromotoru výrazně klesá pod hranici 15 kWh. Vyšší hodnoty spotřeby pochopitelně přináší dálniční jízda rychlostí 130 km/h, při které jsme naměřili kolem 22 kWh na 100 km. Dojezd na jedno nabití se tedy odvíjí od stylu jízdy – na dálnici zvládne vůz necelých 300 kilometrů, zatímco při úspornější jízdě na běžných silnicích se klidně dostanete na hranici 500 kilometrů.
Podvozek Peugeotu e-3008 je komfortní a to i dvacetipalcová kola námi testovaného vozu. Auto zároveň dokáže účinně filtrovat nerovnosti našich a pochvalu zaslouží i celková tuhost karosérie. Vyšší hmotnost (2183 kg) není při řízení příliš znát a to hlavně díky nízkému těžišti, které mají na svědomí baterie uložené podlaze elektromobilu.
V zatáčkách se karosérie minimálně naklání a působí obratným dojmem. Ani při svižném průjezdu oblouky vůz neztrácí přilnavost, pokud nejde o extrémní situace. Zatímco pohon zadních kol by umožnil ještě lepší trakci v zatáčkách, přední náprava si vede nad očekávání dobře, zejména s ohledem na to, že podobné manévry nebudou běžnou součástí provozu tohoto rodinného SUV.
Řízení je přesně a palec nahoru zaslouží i posilovač řízení, který není příliš účinný. Zkrátka optimální naladění pro vůz daného segmentu. Brzdy se dobře dávkují a fungují bez zaváhání i při razantním brzdění.
Peugeot e-3008 představuje atraktivní SUV, které zaujme moderním interiérem srovnatelným s vozy prémiových značek. Přestože jeho univerzální platforma neumožňuje tak velkorysý vnitřní prostor jako u některých konkurentů, nabízí slušnou praktičnost a variabilitu. Jeho hlavními přednostmi jsou především pohodlí a výrazný, stylový design, který osloví i náročnější zákazníky.
V nabídce může potenciálním zákazníkům chybět snad jen výkonnější spalovací motor, což ponechává milovníky svižnějších jízdních zážitků odkázané výhradně na elektrické varianty. Přestože se elektrický model 3008 s baterií 73 kWh základní cenou 1 140 000 korun rozhodně nepodbízí, díky originálnímu pojetí a prémiovému nádechu své příznivce rozhodně najde.
Tým AUTOINDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 3008 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | Elektromotor 157 kW (Baterie 73 kWh) |
Palivo: | elektřina |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Elektromotor |
Válce: | N/A |
Objem motoru: | N/A ccm |
Nejvyšší výkon: | 157/3 935 - 14000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 345/250 - 4370 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 170 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,8 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 16,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 520 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 73 |
Pohotovostní hmotnost: | 2183 Kg |
Nosnost: | 457 Kg |
Základní cena: | 749 000 Kč (Hybrid 136 e-DCS6, Allure, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 079 000 Kč (Elektromotor 157 kW, Baterie 73 kWh, akční cena) |