Nedávno představený Renault Rafale převzal jméno po historickém letounu C460 Rafale, vyráběný společností Caudron-Renault a má se stát novou vlajkovou lodí automobilky. Jedná se o módní SUV kupé s hybridním pohonem, jehož srdcem je přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru.
Právě zmiňované letadlo Rafale dosáhlo v roce 1934 úctyhodný rychlostní rekord 445 km/h. Marketingové spojení s testovanou novinkou má tedy něco do sebe, obzvláště s ohledem na skutečnost, že Renault Rafale má být především stylovým vozem zaměřeným především na radost z jízdy.
Renault Rafale se splývavou zádí na první pohled zaujme dynamickou siluetou s robustními podběhy, ostrými hranami a prolisy po stranách karosérie. Oproti stylově podobně vyvedené Arkaně se na první pohled jedná o výrazně větší automobil. S rozměry 4710 mm na délku a 1866 mm na šířku patří tento model do segmentu D, přičemž výška 1613 mm odpovídá standardům pro sportovněji laděná SUV. Díky rozvoru 2738 mm, který je stejný jako u modelu Espace, zbývá dostatek prostoru i pro cestující na zadních sedadlech.
Design masky chladiče se inspiroval geometrickými tvary Renault loga, vše na podkladu v modré nebo šedé barvě podle výbavy. Efekt se mění podle úhlu pohledu, což dodává mřížce zajímavý vizuální dojem. Přední světla nesou výrazný světelný podpis, založený podobně jako maska chladiče na motivu kosodélníků. Vynikající světelné účinností dosahují díky technologii Matrix LED Vision.
Při pohledu na zadní část karosérie je zřejmé, že na rozdíl od běžných SUV, která sází na světlomety ve tvaru písmene C a oblé linie, Renault Rafale přichází s ostrými, šípovitými tvary. Díky úzkým zadním světlům působí auto sportovněni, k čemuž přispívá i náznaku difuzoru ve spodní části a výrazný spoiler nad zadním oknem.
Zajímavý detail je použití odlišného písma pro označení modelu: zatímco modely Espace a Austral mají název napsaný přísně geometrickým písmem, Rafale se pyšní rukopisným logem, což odpovídá jeho stylovému a energickému charakteru. Na první pohled působí testovaná novinka atraktivně a díky výrazným proporcím také poměrně robustně. Testovaná verze s prostřední výbavou Esprit Alpine je navíc obohacena o řadu stylových prvků a detailů, což přidává vozu na vizuální zajímavosti.
Po usednutí za volant obšitý alcanatarou si okamžitě všímáme ergonomického sedadla s výraznou boční oporou v oblasti beder a ramen. Sedadla testované modelu jsou čalouněna v kombinaci syntetické kůže a příjemné alcantary. Chvíli zvyku vyžaduje ovladač převodovky s netradičním umístěním na sloupku řízení. Samozřejmostí je naopak tlačítko jízdních režimů MULTI-SENSE, které přizpůsobubí tuhost řízení, reakce motoru a chování podvozku požadavkům řidiče s možnostmi Eco, Sport, Comfort a Perso.
Dominantou přístrojové desky je infotainment OpenR, kombinující dva displeje. Horizontální displej o velikosti 12,3 palce přímo v zorném poli řidiče a 12-ti palcový dotykový displej uprostřed přístrojové desky. Testovanému vozu nechyběl ani head-up displej o velikosti 9,3“, který zobrazuje rychlost, aktivní asistenty, varování před překročením rychlosti a navigační údaje. Za příplatek 24 tisíc korun může navíc atmosféru na palubě zlepšit prémiový audiosystém Harman Kardon a to prostřednictvím 12-ti reporduktorů včetně subwooferu.
Palec nahoru zaslouží kvalita a slícování použitých materiálů. Jako jeden z prvních vozů využívá Rafale břidlici a tónovaný korek v interiéru. Zajímavostí je, že ve verzi Esprit Alpine břidlice evokuje alpské prostředí a najdeme ji na palubní desce před spolujezdcem.
Posádku rovněž upoutá panoramatické střešní okno Solarbay (+37 tisíc korun) s nastavitelnou průhledností, které má rozměry 1470 x 1117 mm a nepotřebuje krycí clonu. Díky posunu molekul pomocí elektrického pole lze okno nastavit do devíti různých stupňů průhlednosti, obdobně jako například u modelu Espace. Technologie vícevrstvého skla minimalizuje přehřívání interiéru a chrání i před zimním chladem, zatímco neprůhledný režim se aktivuje automaticky při vypnutí motoru.
Na předních sedadlech je dostatek místa ve všech směrech. Navzdory klenutému profilu střechy poskytuje zadní prostor na hlavu výšku 880 mm, což je srovnatelné s modelem Espace. Zavazadlový prostor s objemem 630 litrů poskytuje nadstandardní kapacitu a jeho praktičnost dále zvyšuje dělené sklápění zadních opěradel v poměru 40:20:40. Po jejich sklopení nevzniká sice zcela rovná podlaha, ale Rafale to vyrovnává rozměrným a dobře využitelným prostorem s možností uložení předmětů pod podlahu.
Námi testovaný vůz byl vybaven hybridním pohonným systémem, jehož srdcem je přeplňovaný benzínový tříválec o objemu 1,2 l. Benzinový motor nabízí maximální výkon 96 kW a točivý moment 205 Nm, zatímco hlavní elektromotor přispívá dalšími 50 kW a rovněž 205 Nm točivého momentu. Kromě toho je vůz vybaven vysokonapěťovým startér-generátorem s výkonem 25 koní a točivým momentem 50 Nm, jehož úkolem je spouštět spalovací motor a asistovat při řazení. Kombinovaný výkon pohonné jednotky dosahuje 147 kW.
Elektrickou energii pro hlavní elektromotor zajišťuje lithium-iontová baterie o kapacitě 2 kWh, umístěná pod předními sedadly, která umožňuje dojezd na čistě elektřinu až tři kilometry. Multimódová převodovka, která kombinuje dvě rychlosti pro elektrický pohon a čtyři pro spalovací motor, nabízí až 15 různých převodových kombinací pro co nejefektivnější přenos výkonu.
Pochvalu si zaslouží kvalitní odhlučnění kabiny a v neposlední řadě také kultivovaný chod tříválcového motoru. Dynamika renaultu je pro běžnou jízdu dostatečná, snad jen automatická převodovka by potřebovala trochu doladit. Při prudkém sešlápnutí plynu občas váhá s výběrem rychlosti, což může způsobit drobné cuknutí a subjektivně snížený výkon. To nám vadilo zejména při potřebě rychlého předjetí.
Spotřeba paliva patří mezi přednosti modelu Rafale se základním hybridním pohonem – v testu dosáhla průměrné hodnoty 5,9 l/100 km, a ve městě se dokonce pohybuje kolem 5 l/100 km díky častému využívání čistě elektrického režimu. Při jízdě po dálnici je průměrná spotřeba zhruba 6,7 l/100 km. Praktické je také objemné 55litrové palivové nádrže, což v kombinaci s rychlým dobíjením baterie pomocí rekuperace představuje další výhodu tohoto hybridního systému.
Renault Rafale využívá stejnou platformu CMF-CD jako model Austral nebo Espace. Jeho podvozek nabízí vysokou úroveň komfortu jízdy, a to i při osazení 20-ti palcovými koly. Odpružení zvládá většinu nerovností s přehledem – pouze ostré příčné výmoly mohou lehce narušit jinak plynulou jízdu. V zatáčkách si podvozek vede stabilně, bez výraznějších náklonů karoserie. Díky jeho relativně lehkému motoru nad přední nápravou je jeho jízdní projev agilní a pohotovostní hmotnost 1735 kilogramů není za volantem příliš znatelná.
Brzdy poskytují spolehlivý výkon i při častém použití a umožňují přesné dávkování. Posilovač řízení je v tomto segmentu nastaven na optimální účinnost, což přispívá k pohodlné ovladatelnosti vozu. Obzvlášť ve městě přijde vhod systém 4 Control, který natáčí zadní kola. Při vyšších rychlostech se zadní kola pohybují ve směru předních, což zlepšuje stabilitu, zatímco při pomalejší jízdě se natáčejí opačně, čímž usnadňují manévrování s rozměrným vozem.
Renault Rafale je atraktivní SUV s prostorným interiérem a bohatou základní výbavou. S testovaným dvousetkoňovým hybridem dokáže být tichý a úsporný. K dokonalosti mu schází snad jen lépe nastavená převodovka či chybějící adaptivní podvozek v rámci základní motorizace. Pro příznivce svižnější jízdy je v nabídce výkonnější varianta E-Tech 300, která oproti testované variantě přináší i pohon 4x4. Cena za variantu se základním motorem startuje na hranici jednoho milionu korun, za prostřední výbavu zaplatíte 100 tisíc korun navíc, což není vůbec špatné.
Tým AUTOiNDEX.CZ
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Rafale |
Karosérie: | SUV |
Motor: | E-Tech full hybrid 200 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový tříválec + elektromotor |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 1199 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 4500 přepočtený výkon soustavy 147 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 205 / 1750 přepočtený toč. moment soustavy 230 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 175 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 4,7 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 630 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 55 |
Pohotovostní hmotnost: | 1735 Kg |
Nosnost: | 522 Kg |
Základní cena: | 999 000 Kč (E-Tech full hybrid 200, Techno) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 999 000 Kč |