Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – rodinná proměna

Testy
24.11.2024

F T G

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – rodinná proměna

Renault Espace vždy patřil mezi legendární vozy kategorie MPV. V minulém roce francouzský výrobce představil již šestou generaci tohoto modelu, která se ale vydala úplně jiným směrem. Testovali jsme hybridní variantu ve špičkové výbavě Iconic.

Model Espace, který debutoval už v roce 1983, je dlouholetou ikonou značky Renault. Toto rodinné MPV prošlo pěti generacemi a vždy patřilo mezi velmi dobře prodávané velkoprostorové vozy. Šestou generaci Renault postavil na platformě CMF-CD a z rodinného MPV se tak rázem stalo SUV. Dobrou zprávou pro všechny příznivce prostorného vozu však je, že se Espace nabízí v pětimístném i sedmimístném provedení!

Největší model značky

Právě zmiňovanou platformu CMF-CD má Espace společnou s modelem Austral, s nímž sdílí nejen technický základ, ale i mnohé designové prvky. Na první pohled je podobnost obou modelů zřejmá, přestože je Espace o něco prostornější. S délkou 4722 mm je o 212 mm delší a rozvor se prodloužil o 72 mm na 2738 mm. Šířka je u obou vozů stejná, tedy 2083 mm se zrcátky, zatímco výškou 1645 mm Espace menší Austral mírně převyšuje.

Celá modelová řada Renault nyní využívá jednotný designový styl, který nastoupil s loňskou modernizací Renaultu Clio. Díky modelům jako Mégane, Symbioz, Austral, Rafale a Espace tak působí prakticky všechny modely tohoto výrobce velice moderně. Už při prvním pohledu na přední část vozu je zřejmé, že Espace reflektuje aktuální designový směr značky – dominantu tvoří velké logo umístěné v horní části černé masky. Právě ploché 2D logo, které se inspirovalo stylizací z minulého století, avšak odpovídá dnešní digitální estetice. I když starší trojrozměrná verze loga působila vizuálně bohatším dojmem, k moderním liniím přídě novodobé generace toto nové logo dobře zapadá.

Nad světlomety, jež elegantně přecházejí do boků v podobě bumerangových světelných trubic, se táhne tenká lesklá lišta. Tento jasně rozpoznatelný světelný podpis je u současných vozů Renault nezaměnitelný. Boční profil opticky zeštíhluje zužující se linie oken, zatímco subtilní černé lemování blatníků a podběhů zdůrazňuje charakter SUV. Zadní část zrcadlí přední designové prvky – světla mají obdobný tvar, a výrazné černé detaily, jako ochranný kryt nárazníku či svislé prvky střešního spoileru, celkový vzhled podtrhují.

Bohatá výbava a prostor

Po usednutí do interiéru je zřejmé, že i zde výrobce čerpal inspiraci z modelu Austral a převzal architektonický styl aktuálních modelů Renaultu. Dominantou přístrojové desky jsou dva velké displeje systému openR Link – 12,3" digitální přístrojový panel a 12" dotykový infotainment (lze doplnit 9,3" head-up displejem), uspořádané do tvaru „L“.

Právě infotainment Renaultu patří mezi špičku na trhu. Díky platformě Android Automotive je mimořádně přehledný, intuitivní a přináší oblíbené aplikace (například Google Maps, Spotify a mnoho dalších dostupných na Google Play) přímo do systému vozu, což eliminuje potřebu zrcadlení telefonu, přestože, která zde navíc funguje bezdrátově. Na rozdíl od některých moderních infotainmentů, které mohou být komplikované na ovládání, je tento systém navržen tak, aby byl uživatelsky příjemný a snadno ovladatelný.

Poloha voliče automatické převodovky vyžaduje chvíli zvyku, protože se nachází přímo nad pravou páčkou stěračů. Palec nahoru zaslouží velkoryse pojatý středový tunel s integrovanou schránkou, do které snadno uložíte větší láhev nebo drobnosti. Navíc lze tento prostor elegantně skrýt pod madlo. Sedadla jsou pohodlná, mají dostatečné boční vedení a posádku hýčkají nejen možností elektrického nastavení, ale také masážní funkcí. Interiér působí elegantně díky pečlivě zvoleným materiálům, které zahrnují kombinaci textilu, kůže, látky, alcantary a pravého dřeva, v závislosti na výbavě.

Espace klade důraz především na prostornost pro pasažéry a nutno dodat, že je ho ve všech směrech dostatek. Nechybí ani řada praktických odkládacích míst, například posuvné police s bezdrátovým nabíjením na středové konzoli. Vzadu zaujme možnost posunout sedadla až o 22 centimetrů, což výrazně zvyšuje pohodlí, zejména pro vyšší cestující. Ty si vzadu užijí i dostatek místa nad hlavou, zatímco mají k dispozici výdechy klimatizace a dvojici USB-C portů pro nabíjení zařízení.

Objem zavazadlového prostoru u testované pětimístné verze činí až 943 litrů v závislosti na posunutí druhé řady sedadel. Na rozdíl od starších generací Renaultu Espace už není možné druhou řadu sedadel vyjmout, což znemožňuje vytvořit naprosto rovnou ložnou plochu.

Hybridní tříválec a sofistikovaný podvozek

Jedinou dostupnou motorizací je přeplňovaný benzínový tříválec o objemu 1,2 l spojený s full-hybridním systémem. Spalovací motor poskytuje nejvyšší výkon 96 kW a největší točivý moment 205 Nm, zatímco hlavní elektromotor přidává dalších 50 kW a také 205 Nm točivého momentu. Dále je zde vysokonapěťový startér-generátor s výkonem 25 koní a točivým momentem 50 Nm, jehož úlohou je spouštět spalovací motor a pomáhat s řazením. Celkový výkon pohonné soustavy dosahuje 147 kW.

Energie pro hlavní elektromotor je uložena v lithium-iontové baterii s kapacitou 2 kWh, umístěné pod předními sedadly. Ta umožňuje čistě elektrický dojezd až tři kilometry. O plynulý přenos výkonu se stará multimódová převodovka se dvěma stupni pro elektrický pohon a čtyřmi pro spalovací motor, přičemž nabízí až 15 různých kombinací pro maximální účinnost.

Skutečnost, že pod kapotou pracuje pouze tříválcový motor, vůbec neomezuje jízdní komfort. Palec nahoru dáváme za odhlučnění a celkově kultivovaný zvukový projev. Pro běžný jízdní styl je dynamika vozu v pořádku, zapracovat by se však mělo na nastavení převodovky. Ta totiž při náhlém přidání plynu občas váhá, jaký rychlostní stupeň zvolit. To doprovází drobné škubnutí a subjektivní ztrátou dynamiky například při potřebě rychlého předjížděcího manévru.

Spotřeba pohonných hmot je naopak předností full hybridní pohonné jednotky. V rámci redakčního testu jsme dosáhli kombinované hodnoty 6,3 l/100 km, ve městě spotřeba dokonce klesá až k pětilitrové hranici. To je dáno hlavně schopností jezdit čistě na elektrický pohon bez aktivace spalovacího motoru. Na dálnici pak počítejte s apetitem kolem 6,8 l/100 kilometrů. Výhodou je jednoznačně palivová nádrž o objemu 55 litrů a rychlé dobíjení baterie prostřednictvím rekuperace energie.

Co se týká jízdních vlastností, Renault Espace nabízí velmi dobrý komfort a to i na dvacetipalcových kolech testovaného vozu. Snad jen příčné nerovnosti podvozek nedokáže zcela odfiltrovat. Nicméně v zatáčkách poskytuje dostatečnou stabilitu bez výrazných náklonů karosérie. Pohotovostní hmotnost vozu se pohybuje v rozmezí 1,7 – 1,8 tuny (u sedmimístné verze) a při jízdě není příliš znát.

Zejména ve městě jsme ocenili systém 4 Control, který umožňuje natáčení kol zadní nápravy. Při vyšších rychlostech se zadní kola otáčejí ve stejném směru jako přední, což zvyšuje stabilitu, zatímco při nižších rychlostech se natáčejí opačně, což usnadňuje manévrování s relativně velkým vozem.

Brzdy fungují na jedničku a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se skvěle dávkují. V tomto segmentu asi nikoho nepřekvapí poměrně účinný posilovač řízení.

Resumé

Renault Espace E-Tech je prostorný, praktický a chytře navržený vůz, který nabízí příjemný zážitek z jízdy. Dokáže být pohodlný i svižný, navíc je tichý a úsporný díky hybridnímu pohonu. I když ten by mohl být ještě o něco vyladěnější. Příjemným překvapením je podvozek, který si i bez adaptivních tlumičů dokázal poradit i s ostřejšími nerovnostmi, aniž by do interiéru přenášel zbytečný hluk či rázy. Za špičkově vybavený model v sedmimístném provedení zaplatíte 1 119 000 korun, což je s ohledem na užitné vlastnosti rozhodně zajímavá nabídka. Srovnatelná konkurence z Německa totiž vyjde o poznání dráž.

Tým AUTOiNDEX.CZ

Základní parametry
Výrobce:Renault
Model:Espace
Karosérie:SUV
Motor:E-Tech full hybrid 200
Palivo:hybrid
Rok výroby:2024
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový tříválec + elektromotor
Válce:3
Objem motoru:1199 ccm
Nejvyšší výkon:96 / 4500 přepočtený výkon soustavy 147 / - [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:205 / 1750 přepočtený toč. moment soustavy 230 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:175 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 4,7 – 4,8 l, kWh
Velikost zav. prostoru:943 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):55
Pohotovostní hmotnost:1772 - 1824 Kg
Nosnost:568 - 738 Kg
Základní cena:880 820 Kč (E-Tech full hybrid 200, 5 míst, Techno, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:880 820 Kč (E-Tech full hybrid 200, 5 míst, Techno, akční cena)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -