Elektrický pohon hraje čím dál častěji hlavní roli. Nejinak je tomu i u nového Renaultu Scenic, který se spalovacím motorem už ani nekoupíte. V souvislosti se snahou zajistit vozu optimální aerodynamiku se navíc jeho karosérie proměnila v prostorný hatchback, kterému však zůstaly rysy SUV. Jak se s ním jezdí?
Není se čeho bát. Nový Renault Scenic totiž přichází nejen s dojezdem přes 600 kilometrů, ale také slibem vysoké praktičnosti včetně prostorného zavazadlového prostoru. Zajímavostí je, že je pro český trh k dispozici pouze silnější varianta s výkonem 220 koní a baterií o kapacitě 87 kWh.
Renault Scenic přináší zajímavou kombinaci různých karosářských stylů. Tvarem balancuje mezi SUV, crossoverem, MPV a hatchbackem, přičemž nejblíže má k středně velkému crossoveru. I přesto, že má jeho karosérie délku jen 4470 mm, působí opticky větším dojmem. Zásluhu na tom má hlavně dlouhý rozvor 2785 mm, který nejenže přispívá k prostornému v interiéru, ale také auto opticky prodlužuje.
Karosérie se na rozdíl od elektrického Meganu chlubí relativně ostrými liniemi. Jsou moderní a propůjčují vozu dynamický charakter. Dominantním prvkem poměrně krátké přední části jsou účinné matrix LED světlomety a černá mřížka. Ta má vedle velkého Renault loga spoustu malých kosočtvercových vzorů, což vytváří zajímavý vizuální efekt. Pro lepší aerodynamiku je pod světly pro denní svícení umístěna vzduchová clona.
Kvůli snížení odporu vzduchu byla optimalizována také zadní část Renaultu Scenic. Za pozornost rovněž stojí dvojice mlhovek a couvacích světel umístěných nízko v zadním nárazníku. Z pohledu designu se jedná o nadčasové řešení, které zdůrazňuje francouzskou eleganci testované novinky. Moderně rovněž působí i vysouvací kliky pro optimalizaci odporu vzduchu při jízdě. Základní výbava zahrnuje stylová 19" kola, zatímco testovaný model v nejvyšší výbavě Iconic měl ještě větší, 20" disky s originálním designem. Při pohledu na vůz z boku nelze přehlédnout, že kola byly zasazeny co nejvíce do rohů karoserie. To má pozitivní vliv nejen na vnitřní prostor, ale také jízdní vlastnosti automobilu.
Interiér nového Scenicu E-Tech opět potvrzuje, že Renault opravdu umí navrhovat vnitřní prostory svých modelů. Kvalitní materiály, precizní zpracování a skvělá ergonomie, kterou by řada konkurentů mohly jen závidět. Dominantou přístrojové desky je velký vertikální displej, který zabírá místo prakticky na celé středové konzoli. Příjemně nás překvapila přítomnost fyzických ovladačů klimatizace pod ním – praktický detail, který si zachovává i větší model Rafale. Jednoduché a rychlé vypínání různých jízdních asistentů se pak řeší snadno pomocí dvojitého stisku tlačítka na palubní desce vlevo od volantu.
Multimediální systém OpenR Link využívá platformy Android Automotive. Je rychlý, má pěknou grafiku a intuitivní ovládání. Palec nahoru zaslouží navigační systém, který má standardní mapy od Googlu s aktuálními informacemi o provozu. Po pár dnech používání můžeme směle konstatovat, že se jedná o jeden z nejlepších multimediálních systému současnosti. Bravo!
Přední sedadla jsou dostatečně pohodlná, měkce polstrovaná a nabízí dostatečnou boční oporu. Do ruky skvěle padne prakticky tvarovaný volant s klasickými tlačítky. Digitální zpětné zrcátko sice vyžaduje chvíli zvyku, na druhou stranu ale řidiči nezabrání ve výhledu vysoký spolucestující či po strop naplněný zavazadlový prostor. Navíc skvěle kompenzuje menší zadní okno.
Vpředu je dostatek místa ve všech směrech a pochvalu rovněž zaslouží velkorysý prostor na zadních sedadlech. Právě v druhé řadě Scenic nabízí impozantních 278 mm místa pro kolena. To znamená, že se tu můžete pohodlně uvelebit a mít stále dostatek prostoru kolem sebe. Podlaha je navíc zcela rovná, a Renault se také postaral o atraktivní zábavní prvky pro zadní cestující.
Displeje vzadu sice nenajdete, ale zato vás potěší zajímavý držák na telefon nebo tablet. Po sklopení opěradla středového sedadla vzadu navíc vznikne nejen prostor pro nápoje, ale i praktický stojan na mobil či tablet. K dispozici jsou také dvě USB-C zásuvky v blízkosti, takže dobíjení je po ruce. Nevýhodou je, že zadní sedadla nejsou posuvná a nedají se sem vměstnat tři dětské sedačky vedle sebe.
Zůstaňme vzadu a podívejme se na zavazadlový prostor. Páté dveře odkrývají kufr s objemem 545 litrů, což je o 156 litrů více než u modelu Megane. I když se na první pohled nemusí zdát tak velký, jeho skutečnou výhodou je neobvyklá hloubka, která přispívá k objemu více než samotná délka zavazadelníku.
U nás se nový Renault Scenic E-Tech nabízí výhradně se silnějším elektromotorem s nejvyšším výkonem 160 kW a maximálním točivým momentem 300 Nm. Elektromotor vychází z modelu Megane E-Tech s tím rozdílem, že čerpá energii z akumulátoru typu NMC s využitelnou kapacitou 87 kWh. Ten by vozu měl zajistit teoretický dojezd až 625 kilometrů (dle metodiky WLTP). Synchronní motor s vinutím na rotoru se vyznačuje tím, že neobsahuje vzácné kovy, což vede ke snížení nákladů a omezení závislosti výroby na zahraničních dodavatelích.
Papírové parametry naznačují velmi dobrou dynamiku, a to zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy, přičemž maximální rychlost je elektronicky omezena na 170 km/h. Spotřeba energie se samozřejmě hodně odvíjí od způsobu použití vozu. Ve městě si elektrický Renault vystačil s přibližně 16 kWh na 100 km, zatímco mimo město jsme s lehkou nohou dosáhli až 13,5 kWh/100 km. Jedinou vyšší hodnotu spotřeby přinesla dálniční jízda rychlostí 130 km/h, kde jsme naměřili kolem 22,5 kWh na 100 km. Dojezd na jedno nabití se tedy odvíjí od stylu jízdy – na dálnici zvládne vůz necelých 400 kilometrů, zatímco při úspornější jízdě na běžných silnicích se klidně dostanete na hranici 600 kilometrů.
Testovaná novinka také přichází s lepší technologií nabíjení – umožňuje maximální výkon až 160 kW oproti původním 130 kW u modelu Megane. V praxi jsme si ale vyzkoušeli, že nabíjení tímto výkonem funguje pouze do cca 30% kapacity akumulátoru, takže příliš času neušetří. Všechny varianty Scenicu navíc standardně podporují AC nabíjení o výkonu 22 kW. Renault se také zaměřil na odhlučnění interiéru. Zajímavostí je například použití speciální tlumicí vrstvy na vrchní straně baterie, která účinně pohlcuje a izoluje vnější i vnitřní hluk. Výsledkem je, že i bez zapnutého rádia zaslechnete pouze jemný zvuk od kol a zpětných zrcátek. Nic tak nenarušuje příjemnou atmosféru na palubě.
Renault zaměřil svou pozornost především na komfortní jízdu, kde hraje klíčovou roli pohodlí a ticho. K tomu přispívají akustická skla a unikátní systém odhlučnění mezi baterií a podlahou. Podvozek je typicky francouzsky laděný, tedy komfortní, ale bez nežádoucího pohupování. Hladce zvládá jak drobné nerovnosti, tak i větší výmoly, přitom si však zachovává mírnou tuhost. A to i na dvacetipalcových kolech.
Jízdní vlastnosti Renaultu Scenic E-Tech jsou celkově dobré, ale při ostřejších průjezdech utaženými zatáčkami se rychle projeví sklony k nedotáčivosti. Svůj podíl na tom pochopitelně má pouze přední poháněná náprava. Elektromobil s délkou necelých 4,5 metru zaslouží pochvalu za hbitost a velmi dobrou ovladatelnost. Díky nízkému těžišti, které zajišťuje nízko umístěný akumulátor, je naklánění vozu v zatáčkách minimální, což umožňuje zažít i trochu dynamiky a zábavy.
Palec nahoru zaslouží relativně příznivá pohotovostní hmotnost 1842 kilogramů. Ta se pozitivně projevuje nejen na jízdní agilitě, ale prospívá i životnosti pneumatik, brzdám a dalším součástem vozu. Renault zde dosáhl velkého úspěchu – například Tesla Model Y váží přes 2 tuny, přestože je o něco delší a má menší baterii. Řízení má relativně strmý převod, což je velká výhoda zejména při manévrování ve stísněnějších prostorech. Posilovač řízení je však poměrně účinný, takže příliš informací od předních kol řidič nedostává.
Renault Scenic E-Tech je designově povedený kompaktní elektromobil s karosérií o délce 4470 milimetrů. I přes své rozměry nedostatkem prostoru v interiéru však rozhodně netrpí a navíc potěší velmi kvalitními materiály a provedením. Jízdu zpříjemňuje komfortní podvozek s dobrou stabilitou, který skvěle koresponduje s elektrickým pohonem. Právě elektromotor s výkonem 160 kW zajistí dostatečnou dynamiku a v porovnání s konkurenty i relativně úsporný provoz. Ocenili bychom snad jen variantu s pohonem všech čtyř kol a také delší dobu trvající nabíjecí výkon maximální rychlostí.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Scenic |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | E-Tech EV 87 220k |
Palivo: | elektřina |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Elektromotor |
Válce: | N/A |
Objem motoru: | N/A ccm |
Nejvyšší výkon: | 160 / 5473 - 11688 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1000 - 5090 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 170 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 16,8 – 17,3 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 545 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 87 |
Pohotovostní hmotnost: | 1842 Kg |
Nosnost: | 599 Kg |
Základní cena: | 1 085 000 Kč (EV87 220, Evolution) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 085 000 Kč |