Peugeot pokračuje v rozšiřování své bezemisní produktové nabídky tak, jak to před několika lety deklaroval. Představená novinka je aktuálně jediným modelem ve svém segmentu, který v současnosti přichází se stoprocentní elektromobilitou až pro sedm cestujících. Nový Peugeot 5008 využívá platformu STLA Medium a v zemi výrobce zhotovenou baterii.
Novinka požadavky zákazníků, kteří hledají velké SUV s výrazným designem, kvalitním proměnným interiérem a efektivním elektrickým výkonem včetně velmi příznivých dojezdových parametrů. Z hlediska pohonů nabízí tři plně elektrické verze 210 k, 230 k s dlouhým dojezdem a 320 k se dvěma elektromotory a pohonem všech kol. Efektivní hybridní pohon je další možností volby pro zájemce o tento nový model v provedení Allure nebo vyšší výbavě GT.
Novinka má zřetelný vzhled vozů kategorie SUV a navazuje na nedávno představenou 3008.Design naznačuje pohyb od zadního okna, jehož sklon je zdůrazněn efektními bočním provedením, až po předek s novým světelným podpisem a inovativní maskou chladiče, která splývá s barvou karoserie. Již při prvním pohledu zaujme nejen aerodynamika karoserie s vyšší linií bočních oken, ale také výrazné tvary. Vlastní délka nové 5008 je nyní 479 cm, šířka 189 cm a výška 169 cm. Zavazadlový prostor má v pětimístné úpravě objem 748 litrů, v sedmimístné sestavě 259 litrů a v dvoumístné konfiguraci téměř 1 815 litrů. Propracované řešení kabiny vyniká vysokou modularitou umožňující širokou škálu kombinací uspořádání plně podle potřeb uživatelů.
Sofistikovanost masky chladiče podtrhuje štíhlý elegantní černý pás, který obepíná celou přední část vozu. U všech verzí jsou právě do něj zdařile zabudovány ultrakompaktní LED světlomety. Výbava GT používá novou technologií Peugeot Pixel LED, která automaticky přizpůsobuje paprsek světlometů podmínkám provozu a udržuje optimální osvětlení, aniž by rušila ostatní účastníky silničního provozu. Nová 5008 je po vzoru modelů 408 a 3008 vybavena koly s originálním vzorem, která dodávají moderní styl a zlepšují aerodynamické vlastnosti. Kola o velikosti 19" a 20" s technickým a geometrickým designem mají ve svém středu nový znak značky.
V rámci prosazované jednoduchosti má dnes vůz velmi hladké a čisté vertikální boky, jejichž eleganci podtrhuje skryté těsnění bočních oken ve dveřích. Klesl počet ozdobných prvků na karoserii a místo chromovaných dílů zde nyní najdeme lakované díly v odstínu Šedá Meteor na předním a zadním nárazníku nebo odstín Černá Orbital na krytech zrcátek a spodní linii oken. Nová 5008 je k dispozici v šesti barvách: Modrá Obsession, Modrá Ingaro, Bílá Okenite, Černá Perle, Šedá Artense nebo Šedá Titane. U verze GT je standardem černá střecha v lesklém provedení, která ještě umocňuje eleganci tohoto vozu.
Vývojáři spojily dva ze tří základních prvků systému i-Cockpit, vyvýšený přístrojový panel a velký centrální dotykový displej. Ty jsou nyní zabudovány do zakřivené panoramatické obrazovky tvořené jediným 21" panelem, který sahá od levého konce palubní desky až ke středové konzole. Plovoucí efekt podtrhuje speciální LED ambientní osvětlení pod displejem.
Navíc je mírně zakřivená směrem k řidiči a zároveň zůstává dokonale přístupná spolujezdci na předním sedadle. Na levé straně se na přístrojovém panelu zobrazují všechny informace týkající se jízdy jako rychlost, ukazatel výkonu, asistenční systémy řízení, vlastní tok energie atd. Na pravé straně panoramatické obrazovky se nachází dotyková část, která je přístupná řidiči i spolujezdci. Lze ji používat k ovládání topení popř. klimatizace, navigace nebo multimediálních systémů a konektivity.
V 5008 ve verzi Allure je nový Peugeot i-Cockpit standardně tvořen dvěma 10" digitálními panely umístěnými na jednom držáku, které vytvářejí stejný plovoucí efekt jako 21" panel. Volant si zachoval svou kompaktnost a má dnes modernější design. Přepracovaná středová část je menší a je izolovaná od ramen volantu, aby působila levitujícím dojmem podobně jako panoramatická obrazovka nad palubní deskou. Nové jsou i ovládací prvky umístěné na volantu. Pro optimální ergonomii automaticky rozpoznají prsty řidiče, ale aktivují se až po stisknutí, aby se zabránilo chybným pohybům. U verze GT je standardně vyhřívaný.
Za volantem nově najdeme dva štíhlé a elegantní ovladače a také dvě páčky pro rekuperační brzdění. Ve střední části palubní desky jsou umístěny ovladače i-Toggles, tedy plně přizpůsobitelné dotykové ovladače poskytující rychlý přístup k oblíbeným funkcím uživatele.
Výbava Allure standardně zahrnuje systém Peugeot i-Connect, který nabízí plnou konektivitu díky funkci bezdrátového zrcadlení Apple CarPlay/Android Auto. Součástí výbavy verze GT je systém Peugeot i-Connect Advanced vybavený online navigací TomTom s funkcí Trip planner. Nechybí hlasové ovládání.
Nová přední sedadla jsou pokryta čalouněním kombinujícím TEP a látku u verze Allure a TEP a Alcantaru u GT. Sedadla jsou ergonomicky vytvarovaná a jejich výplň tvoří pěna s vysokou hustotou. U verze GT jsou sedadla navíc odvětrávaná a opatřená masážní funkcí. Vyhřívání je rozšířeno i na zadní řadu sedadel Ovládací panel v zadní části středové konzoly umožňuje cestujícím ve druhé řadě nastavovat teplotu a ventilaci třízónové klimatizace včetně vyhřívání sedadel.
Díky svému rozvoru 290 cm nabízí novinka dostatek prostoru ve druhé i ve třetí řadě sedadel. Druhá řada je vybavena propracovanými sedadly, která tvoří posuvnou lavici dělenou v poměru 60/40 s opěradly v poměru 40/20/40 pro dokonalou kombinaci modularity a pohodlí. Opěradla sedadel ve druhé řadě se nezávisle sklápějí v 5 polohách. Přístup ke třetí řadě sedadel je snadný díky systému Easy Access. Sedadla ve druhé řadě lze zcela sklopit a zároveň posunout dopředu. V kombinaci s širokým otevřením velkých zadních dveří umožňuje tento systém pohodlné usazení ve třetí řadě pro všechny cestující bez ohledu na jejich výšku.
Díky dynamickému nastavení podvozku je nový Peugeot 5008 hbitý a výkonný jak ve městě, tak i mimo něj. Pro usnadnění manévrování je vůz standardně vybaven zadní kamerou, která řidiči nabízí dva úhly pohledu zezadu nebo z ptačí perspektivy. Tato kamera je vybavena čisticí tryskou pro zachování dokonalého obrazu za všech provozních podmínek. Za příplatek může být nová 5008 vybavena systémem Peugeot VisioPark 360°, který díky čtyřem kamerám umístěným co nejblíže předním a zadním kolům a dvanácti senzorům rozmístěným po celém voze poskytuje 360° pohled na okolí.
Vůz aktuálně nabízí více než 40 jízdních asistenčních systémů. Například systém Drive Assist Plus 2.0 u modelu 5008 pomáhá řidiči s využitím všech senzorů vozu a informací z online navigace. Asistenční systémy jsou navrženy tak, aby usnadnily řidiči jízdu na víceproudých silnicích, jako jsou dálnice nebo rychlostní silnice. Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a systém udržování vozu v jízdním pruhu nastavuje řízení a rychlost tak, aby se vůz udržel v jízdním pruhu a jel rychlostí, kterou řidič nastaví. Poloautomatická změna jízdního pruhu provede za řidiče změnu jízdního pruhu. Stačí aktivovat funkci a stisknout tlačítko „OK“ na volantu a systém navede vůz do nového jízdního pruhu.
Za pozornost stojí včasné doporučení rychlosti, kdy systém na základě snímání dopravních značek a shromažďování informací z online navigačního systému rozpozná jakoukoli změnu rychlostního limitu a navrhne řidiči úpravu nastavení adaptivního tempomatu. Pokud je detekován déšť, systém okamžitě navrhne snížení rychlosti v souladu s rychlostními limity, například ze 130 na 110 km/h na dálnici. Tyto vlastnosti poloautonomního řízení vyžadují prakticky vždy z hlediska bezpečnosti potvrzení řidičem.
Nová 5008 byla od počátku koncipována jako elektrický vůz a proto nabízí celou řadu pohonů s nulovými emisemi a s dojezdem od 500 do 664 km včetně čtyřkolky. Synchronní elektromotory s permanentními magnety poskytují vyšší výkon a vyšší účinnost. Verze s pohonem dvou kol mají výkon 157 kW (345 Nm) nebo 170 kW (345 Nm). Připravovaná varianta se dvěma elektromotory a pohonem všech kol bude nabízet celkový výkon 237 kW, konkrétně 157 kW vpředu a 80 kW vzadu. Přední motor zde zajišťuje točivý moment 345 Nm a zadní motor 170 Nm.
Vysokonapěťová lithium-iontová baterie 400 V s chemickým složením NMC (nikl, mangan a kobalt) je umístěna pod podlahou a napájí trakční elektromotor. Ostatním elektrickým spotřebičům jako světla, infotainment atd. dodává nadále energii 12V baterie, která je sama napájena z vysokonapěťové baterie prostřednictvím měniče. Tepelný management baterie využívá cirkulující chladicí kapalinu, která zajišťuje velmi rychlé nabíjení, optimalizovaný dojezd a delší životnost. Zabudované tepelné čerpadlo zase přispívá k tepelnému komfortu cestujících a zároveň šetří energii baterie. Na ní je dnes poskytována záruka 8 let nebo 160 000 km s garancí minimální nabíjecí kapacity 70 %.
Standardně se dodává třífázová nabíječka o výkonu 11 kW a za příplatek třífázová nabíječka o výkonu 22 kW. Pro případy dobíjení stejnosměrným proudem prostřednictvím rychlonabíjecích stanic slouží zásuvka typu Mode 4 až pro výkon 160 kWh. To například umožňuje doplnění energie pro dojezd 100 km za pouhých 10 minut a dobití baterii z 20 % na 80 % za 30 minut.
V současné nabídce Peugeotu je také 5008 s hybridním motorem. Model 5008 Hybrid 136 e-DCS6 je vybaven systémem Peugeot Hybrid 48V, který tvoří benzínový motor nové generace o výkonu 136 k ve spojení se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, kde její součástí je elektromotor. Díky baterii dobíjené za jízdy nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 % na výsledných 5,7 l/100 km. Při jízdě ve městě může například nový 5008 Hybrid 136 e-DCS6 až 50 procent času fungovat v plném elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Zájemci mají nyní na výběr dva výbavové stupně Allure a GT. Obě verze poskytují pro cestování až 7 plnohodnotných míst. Verze 5008 Allure jsou v jednobarevném provedení, čalounění v kombinaci TEP/látka s reliéfními motivy. Mezi hlavní prvky standardní výbavy patří bezklíčové odemykání a startování, zadní HD kamera, zadní parkovací senzory, LED světlomety a světla, 19palcová litá kola, Peugeot i-Cockpit se dvěma 10palcovými digitálními panely, online informační systém Peugeot i-Connect atd.
Verze 5008 GT se dodává ve dvoubarevném provedení s černou střechou a čalouněním Alcantara. Hlavní standardní výbava zahrnuje navíc k verzi Allure 20palcová litá kola, LED světlomety Pixel, přední parkovací senzory, elektrické otevírání víka zavazadlového prostoru, vyhřívaná přední sedadla a volant, indukční nabíječku telefonů, přizpůsobitelné ambientní osvětlení, Peugeot Panoramic i-Cockpit se zakřivenou 21palcovou obrazovkou, přizpůsobitelné dotykové ovladače i-Toggles, online informační systém Peugeot i-Connect Advanced atd.
Na český trh vstupuje nová 5008 ve výbavě Allure s hybridním pohonem v rámci současné akční nabídky za 820 000 Kč. Základní akční cena vozu ve výbavě GT činí 920 000 Kč, čistě elektrické varianty pořídíte se současným zvýhodněním od 1 150 000 Kč. Pestrá paleta další nabízené výbavy umožnuje budoucím majitelů si vůz nadstandardně přizpůsobit již při zadání objednávky u prodejce. Další informace o této zajímavé novince, která právě nyní přichází i na český trh, brzy přineseme v redakčním testu.