Tento třetí nejlépe prodávaný elektromobil v Evropě za rok 2023 aktuálně přichází s výraznou modernizací nejen vnějšího vzhledu a interiéru, ale také s dalšími zajímavými inovacemi a technologiemi. Rozhodně překvapí svými parametry svědčící o tom, že nová Dacia Spring má v současnosti dobré předpoklady nabídnout výhody elektromobility dalším příznivcům tohoto ekologického pohonu.
Samotné designové řešení Dacie především vychází z linií světa vozů SUV. Český dovozce v současnosti nabízí vedle příznivé pořizovací ceny také provozní jednoduchost, spolehlivost a všestranné možnosti využití tohoto nového modelu pro všechny zájemce a příznivce značky.
Novinka navazuje na designové řešení nejnovější generace modelu Dacia Duster. Překvapí robustnější styl a výrazné členité tvary karoserie, které mimo jiné zvyšují vzhledovou atraktivitu. Čisté a jasně definované linie najdeme například na vyšší tvarované kapotě. Nová identita značky Dacia je jasně patrná ze dvou černých pruhů, jednoho vpředu a druhého vzadu, které se setkávají v lesklém provedení se specifickými matnými pásy na zádi.
Tyto dva pruhy doprovází symbolický světelný podpis značky ve tvaru písmene "Y", který je především výrazný u LED světel pro denní svícení vpředu a u obrysových LED světel vzadu. Moderní design nového Springu také podtrhují grafické polepy zdobící přední a zadní masku vozu ve vyšší výbavě.
K výraznějšímu vzhledu rozhodně přispívají nově použitá 15palcová kola se stylovými lemy blatníků, která jsou nyní standardem pro verze s elektromotorem o výkonu 65 koní. V souladu s filozofií značky Dacia má nové provedení zvýšenou odolnost. Příkladem jsou lehké chrániče bočních prahů. Snadno se montují, jsou cenově dostupné a lehce se také vyměňují.
Stejně jako u všech nových modelů Dacia byly odstraněny chromované lišty. Totéž platí pro střešní lišty, které jsou u tohoto městského vozu používaného převážně na krátké cesty obvykle málo využívané. V nabídce je dnes k dispozici šest barev včetně nové béžové Safari a vzhledově líbivé cihlově červené.
Vlastní kabina vozu již po prvním seznámení působí především prakticky. Původní digitální přístrojová deska byla zcela přepracována a má zcela nový vzhled. Spring je nyní vybaven personifikovaným digitálním přístrojovým panelem se sedmipalcovým displejem u všech výbavových verzí. Tato barevná obrazovka umístěná za novým výškově nastavitelným volantem přehledně a srozumitelně zobrazuje důležité informace. Lze ji přizpůsobit tak, aby zobrazovala další údaje, například zbývající dojezd, spotřebu energie nebo jízdní asistenty.
Když se nový Spring nabíjí, digitální přístrojový panel zobrazuje úroveň nabití baterie a čas zbývající do úplného nabití. Další 10 palcový centrálním displejem multimediálního systému najdeme u vyšších úrovní výbavy. Barvy a materiály interiéru byly přepracovány tak, aby nabízely kvalitu a zároveň byly v souladu s filozofií značky Dacia z hlediska udržitelnosti výroby a ochrany životního prostředí.
Jednobarevné bílé prvky u všech nových modelů Spring pomáhají vytvářet svěží a modulární atmosféru. Jsou umístěny kolem sdružených přístrojů, řadicí páky a dveřních schránek. Charakteristické písmeno "Y" pro vozy Dacia, které je umístěno ve středu výdechů ventilace, je bílé popř. měděné podle provedení. Také obložení středového panelu se liší podle úrovně výbavy: šedá Alto u základní výbavy Essential, cihlově červená u vyšší výbavy Expression a khaki u nejvyššího výbavového stupně Extreme. Základem designu nového modelu Spring je praktičnost. Například velký multimediální dotykový displej byl umístěn co nejvýše pro optimální ergonomii. Přizpůsobitelná digitální přístrojová deska se sedmipalcovou obrazovkou byla navržena s ohledem na jednoduchost a intuitivnost a poskytuje řidiči rychlý přístup k důležitým informacím.
Nový Spring je vybaven inovativními úchyty YouClip kompatibilními s příslušenstvím navrženým značkou Dacia, které je k dispozici i pro nový Duster. Stupeň výbavy Extreme má robustní gumové koberečky a prahy dveří s originálním designem. Novinka nabízí nejlepší kapacitu zavazadlového prostoru ve své kategorii. Zavazadlový prostor o objemu 308 litrů a se sklopenými zadními sedadly téměř 1 004 litrů se dokonce vyrovnává vozům vyššího segmentu. Další odkládací prostory jako dvojitá přihrádka, schránky ve dveřích atd. s celkovým objemem téměř 33 litrů dokonce překračují obvyklé standardy.
Chytré a praktické příslušenství dále zvyšuje úložnou a přepravní kapacitu novinky. Schránka pod přední kapotou zvětšuje užitečný objem o 35 litrů. Nový Spring je standardně vybaven třemi úchytnými body YouClip, jeden je na palubní desce a dva na středové konzoli. Do nich lze umístit odkládací kapsu, držák na chytrý telefon s indukční nabíječkou nebo chytré zařízení tzv. 3 v 1, které kombinuje držák na nápoje, háček na tašku a kapesní svítilnu. Všechno toto a další příslušenství je k dispozici v celé prodejní síti Dacia.
Představená novinka se může pochlubit čtyřmi novými prvky, které mají za cíl zlepšit ergonomii místa řidiče a jízdní dynamiku. Nový volant dnes umožňuje lepší držení a díky volantovým ovladačům snadnější přístup k ovládacím prvkům. Přepracovaný sloupek řízení s nastavitelnou výškou zlepšuje ergonomii. Nový elektrický posilovač řízení zase zabezpečuje větší přesnost a lepší odezvu řízení.
Použitá 15" kola přispívají k lepší přilnavosti k vozovce a jsou ve standardní výbavě vyšších výbavových verzí. Vůz nyní nabízí nový režim B (Brake) se silnější rekuperací při brzdění. V režimu D je zpětně získaná energie vzniklá při brzdění a zpomalování ukládána do akumulátoru a při zvednutí nohy dochází k malému zpomalení. Vůz má jeden z nejmenších poloměrů otáčení na trhu 4,8 m a to zajišťuje dobrou ovladatelnost a efektivnější manévrování.
Media Control je multimediální systém, který se standardně dodává do výbavových stupňů Essential a Expression a lze ho ovládat přímo z volantu. Informace o médiích a telefonních hovorech se zobrazují na digitálním přístrojovém štítu. Jeho součástí jsou také dva reproduktory, připojení Bluetooth a port USB. Po připojení k bezplatné aplikaci Dacia Media Control může řidič ovládat funkce rádia či médií a přistupovat k dalším funkcím, jako je navigace přímo z displeje svého chytrého telefonu. Systém Media Nav Live je součástí standardní výbavy Extreme a na přání se dodává k výbavě Expression. Tento centrální 10" dotykový displej integruje online připojenou navigaci po dobu 8 let s dopravními informacemi v reálném čase a vždy aktuálními mapovými podklady Evropy. Nabízí také bezdrátové ovládání systémů Apple CarPlayTM a Android AutoTM. Nechybí dva porty USB.
Výbava byla doplněna o nové jízdní asistenty, které splňují nejnovější evropské bezpečnostní normy: automatické nouzové brzdění (městské/příměstské s detekcí vozidel, chodců, cyklistů a motocyklů), rozpoznávání dopravních značek s varováním před překročením rychlosti, asistent parkování vzadu, nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent udržování v jízdním pruhu, systém sledování pozornosti řidiče a nouzové volání eCall. Aby Dacia svým zákazníkům usnadnila život, přidala chytré tlačítko My Safety pro rychlý přístup k preferované konfiguraci asistenčních systémů pro řidiče.
Představený Spring aktuálně nabízí nový elektromotor o výkonu 65 k/48 kW. Tento agregát je nyní dostupnější, protože je k dispozici kromě výbavového stupně Extreme také u nového výbavového stupně Expression. Nabízí dynamickou akceleraci z 0 na 100 km/h za 13,7 sekund. Pro městský provoz vyhovuje osvědčený elektropohon o výkonu 45 k, který je k dispozici ve výbavových stupních Essential a Expression. Baterie o hmotnosti 190 kg je integrována do kompaktní platformy. Spring s pohotovostní hmotností 984 kg v nejvyšší výbavě Extreme je jediným elektromobilem v Evropě, který váží méně než tunu.
Pohonného ústrojí nabízí příznivou spotřebu pod 13,5 kWh/100 km u verze s výkonem 65 k a 14,1 kWh/100 km u verze s výkonem 45 k. Kompaktní baterie s kapacitou 26,8 kWh je přizpůsobena potřebám uživatelů tohoto modelu, aniž by nadměrná hmotnost snižovala celkový výkon vozu. U všech verzí nabízí dojezd přes 225 km. To je více než dostatečný dojezd pro zákazníky, kteří podle údajů poskytovaných systémem konektivity vozu ujedou v průměru 37 km denně a to plně stačí na dobití vozu přes noc z domácí zásuvky. Pro další optimalizaci dojezdu slouží systém rekuperačního brzdění.
Nová Dacia Spring je standardně vybavena nabíječkou na střídavý proud o výkonu 7 kW, která umožňuje nabít baterii z 20 % na 100 % pomocí domácí zásuvky za méně než 11 hodin nebo za 4 hodiny pomocí 7kW wallboxu. Na přání je k dispozici stejnosměrná nabíječka o výkonu 30 kW, která umožňuje rychlé nabití z 20 % na 80 % dokonce za 45 minut. Poprvé se také nabízí možnost obousměrného nabíjení Power to Object a je standardní výbavou provedení Extreme. Vůz tak lze využít jako zdroj energie pro napájení elektrických spotřebičů. Speciální adaptér, který se zapojuje do nabíjecího konektoru vozu umístěného pod mřížkou chladiče, poskytuje tradiční domácí zásuvku například pro dobití elektrokola, elektrický gril, různé nářadí a v neposlední řadě zahradní osvětlení.
V souladu s ostatními modely značky byla mezi výbavové verze Spring Essential a Spring Extreme přidána střední úroveň výbavy Spring Expression. Motor o výkonu 65 k/48 kW je nabízen u nového Springu Expression a Extreme, agregát o výkonu 45 k/33 kW je k dispozici u výbav Essential a Expression. Základní výbava Spring Essential nabízí mimo jiné 7 palcovou digitální přístrojovou desku, výškově nastavitelný tříramenný volant, posilovač řízení, systém Media Control s USB zásuvkou, omezovač rychlosti, tempomat, ovládání rádia na volantu, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, zadní parkovací senzory nebo 12V zásuvku. Dacia Spring Expression k tomu přidává navíc manuální klimatizaci, 15" kola nebo výkonnější agregát.
Plně vybavený model Dacia Spring Extreme má ještě navíc k již uvedenému měděné prvky obložení interiéru a exteriéru, elektricky ovládaná zrcátka a zadní okna, multimediální systém Media Nav Live s 10" centrální obrazovkou, dvě zásuvky USB a bezdrátové připojení pro Apple CarPlayTM a Android AutoTM. Novinka je také v nabídce ve dvoumístné užitkové verzi s názvem Spring Cargo se zaměřením na firemní využití. Aktuální cena základního provedení startuje na 419 900 Kč. Plně vybavený Spring v nejvyšší výbavě Extreme dnes pořídíte za 494 900 Kč. Další informace o této zajímavé novince na našem trhu brzy přineseme v redakčním testu.