Přestože se současná generace Peugeotu 308 prodává již třetím rokem, elektrickou verzi automobilka představila teprve nedávno. Testovali jsme atraktivní kombík SW v nejvyšší výbavě GT.
Nástup elektrifikace na Peugeotu 308 demonstruje, jak rozmanitá může dnes být nabídka pohonných jednotek. Zatímco dříve jsme měli na výběr pouze benzinové a naftové motory, Peugeot 308 nyní nabízí širší škálu variant. Kromě známého 1,2litrového tříválce PureTech a 1,5litrového čtyřválce BlueHDI jsou k dispozici také plug-in hybridní verze s výkonem 133 nebo 165 kW (180/225 k), a nově i mild hybrid o výkonu 100 kW (136 k) nebo právě testovaný plně elektrický model.
Různorodost pohonů je umožněna díky platformě EMP2, na které je Peugeot 308 postaven jako první v rámci koncernu. Tato platforma byla navržena s ohledem na různé typy motorů, což znamená, že užitné vlastnosti jednotlivých verzí zůstávají víceméně shodné. Pouze mild hybridy a elektrická verze mají kvůli umístění akumulátorů lehce snížený objem zavazadlového prostoru.
Na první pohled je patrné, že inženýři Peugeotu 308 věnovali pozornost nejen designu, ale i praktickému využití prostoru. Karoserie se natáhla na 4636 mm a rozvor byl oproti předchozímu modelu prodloužen o 55 mm. To opticky protáhlo siluetu a přineslo více místa pro cestující vzadu. Snížení výšky pak dodalo vozu sportovnější a dynamičtější vzhled.
Kromě emblémů poznáte elektrickou verzi i podle specifického designu osmnáctipalcových hliníkových kol Ottawa s precizním výbrusem, která podtrhují jeho osobitý charakter. Ačkoliv se může zdát, že pro někoho může být tento design až příliš odvážný, designéři Peugeotu si z toho nedělají hlavu – jejich cílem bylo vytvořit vůz, který zaujme na první pohled.
Ve variantě GT, kterou jsme testovali, se Peugeot 308 pyšní efektními Full LED světlomety s technologií matrix s perfektní účinností. Zadní část vozu zdobí moderní LED svítilny s 3D grafikou, evokující lví drápy – již tradiční designový prvek značky. Karoserie má výrazné blatníky s ostrými prolisy nad předními a zadními koly, které dodávají vozu agresivní a sebevědomý vzhled. Aerodynamiku vozu vylepšuje zadní linie s výrazným dlouhým spoilerem a splývavou střechou. Prémiový charakter v neposlední řadě podtrhuje i dlouhá přední kapota.
Jakmile usednete za volant, budete okamžitě pohlceni moderním designem palubní desky a kvalitními materiály, které dominují interiéru. Ačkoliv i-Cockpit prošel modernizací, zachoval si své klíčové atributy, jako je kompaktní volant s plochým spodním okrajem a vyvýšený přístrojový panel. Dobrou zprávou je, že digitální přístrojová deska nabízí různé režimy zobrazení, které lze jednoduše upravovat přímo z volantu.
Z hlediska ergonomie interiér exceluje a jeho design je esteticky velmi příjemný. V rámci špičkové výbavy GT lze za příplatek 33 tisíc korun objednat přední sedadla s funkcí masáže a vyhřívání, přičemž sedadlo řidiče je elektricky nastavitelné v deseti směrech a získalo certifikaci AGR pro zdravotní podporu. Samozřejmostí je i bederní opěrka a manuální nastavení délky sedáku. Zadní sedadla jsou však umístěna nízko, což může být pro vyšší pasažéry méně pohodlné.
Palubní deska je vybavena moderním 10palcovým digitálním panelem, který je zcela konfigurovatelný a nabízí různé možnosti přizpůsobení. Multimediální systém, který doplňuje dotyková lišta i-Toggles, poskytuje řidiči jednoduchý přístup k softwarovým tlačítkům, která jsou snadno ovladatelná i během jízdy. Tento prvek nejen zvyšuje bezpečnost, ale také posouvá celý interiér na novou úroveň modernosti. Obrazovka infotainmentu si zaslouží uznání za ostrou grafiku a navigační systém se také dočkal inovací. Systém je svižný a nabízí bezdrátové propojení s chytrými telefony.
Co se týče prostoru, v přední části vozu je dostatek místa i pro vyšší osoby, vzadu je ale omezenější prostor pro nohy a hlavu. Zavazadlový prostor elektrické verze má objem 548 litrů, což je o nevýznamných 60 litrů méně, než u varianty s konvenčním pohonem.
Hlavní novinkou testovaného Peugeotu e-308 SW je elektromotor s maximálním výkonem 115 kW a točivým momentem 270 Nm. Díky němu automobil zrychlí z 0 na 100 km/h zabere 9,9 sekundy. Maximální rychlost v režimu Sport pak činí 170 km/h.
Nová lithium-iontová baterie má kapacitu 54 kWh, z toho je 51 kWh využitelných. Ta má zajistit dojezd vozu 409 km podle normy WLTP (v kombinovaném cyklu) a 520 km v rámci městského režimu. Baterie si udrží 70 % kapacity po dobu 8 let nebo do najetí 160 000 km, jak garantuje výrobce.
Všechny verze vozu mají ve standardu třífázovou palubní nabíječku s výkonem 11 kW a nabíjecí kabel pro Wallbox s kapacitou 22 kW. Co se týče rychlodobíjení na veřejných stanicích, auto zvládne výkon až 100 kW díky regulaci teploty baterie. Dobití z 20 na 80 % je možné za pouhých 30 minut při použití rychlonabíječky.
V praxi jsme zjistili, že reálný dojezd se blíží spíše 300 kilometrům, pokud jezdíte převážně po městě za příznivých podmínek a s lehkou nohou. V městském provozu můžete dosáhnout spotřeby kolem 15 kWh/100 km. Defenzivní jízda po venkovských silnicích spotřebu dále sníží na příjemných 13 kWh/100 km.
Nicméně na dálnici spotřeba rychle stoupá nad 20 kWh/100 km. Při cestovní rychlosti okolo 130 km/h jsme dosáhli spotřeby 22 kWh/100 km, což znamená dojezd zhruba 230 kilometrů. Nutno dodat, že nabíjení posledních 20 % kapacity baterie je méně efektivní, protože se výrazně zpomaluje.
Auto nabízí tři jízdní režimy – Eco, Normal a Sport. Režim Eco omezuje výkon motoru pro maximální efektivitu a prodloužení dojezdu, což však činí vůz méně agilním. Režim Normal je ideální pro každodenní pohodlnou jízdu, zatímco v režimu Sport je k dispozici plný výkon 115 kW pro dynamický zážitek z jízdy.
Pro brzdění máte na výběr dva režimy regenerace energie. Standardní režim připomíná klasické vozy se spalovacím motorem. Pokud aktivujete režim Brake (označený „B“), auto při uvolnění plynového pedálu začne výrazněji zpomalovat, čímž efektivněji regeneruje energii. Nicméně, více úrovní rekuperace není k dispozici a na volantu také chybí pádla pro její ovládání.
Naladění podvozkových prvků Peugeotu e-308 SW je o poznání sportovnější, než výkonový potenciál samotného elektromotoru. Díky pečlivě vyladěným hydraulickým tlumičům si však auto zachovává vysokou úroveň komfortu, a to i ve verzi GT s osmnáctipalcovými koly. Nerovnosti na silnici posádka sice zaznamená, ale vibrace a nárazy jsou skvěle tlumené, aniž by narušily pohodlí.
Stabilita a ovladatelnost vozu zasluhují velké uznání, a to i při plném zatížení. Nedotáčivost se objeví jen při velmi ostré jízdě, jinak auto sebejistě drží stopu a působí neuvěřitelně pevně, dokonce i na nerovném povrchu, přestože má vzadu jednoduchou torzní příčku. Odhlučnění kabiny je rovněž na vysoké úrovni, což oceníte zejména při dlouhých cestách po dálnici. Brzdový systém funguje naprosto spolehlivě, s vysokou odolností proti přehřívání při opakovaném brzdění a přesným dávkováním brzdného účinku. Naopak posilovač řízení působí příliš citlivě, takže ztrácíte výraznější kontakt s vozovkou.
Elektrický Peugeot e-308 SW kombinuje eleganci s praktičností v atraktivním balení. Interiér je pečlivě zpracovaný a palec nahoru zaslouží i za relativně velký zavazadlový prostor. Ačkoliv model e-308 nepatří mezi nejsilnější elektromobily, má rozumnou spotřebu a precizně vyladěný podvozek. Ten peugeotu poskytuje skvělé jízdní vlastnosti. Potenciální zájemci se musejí smířit snad jen s cenovkou, která atakuje hranici jednoho milionu korun.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 308 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | Elektromotor 115 kW |
Palivo: | elektřina |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Elektromotor |
Válce: | N/A |
Objem motoru: | N/A ccm |
Nejvyšší výkon: | 115/4070 - 7500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 270/500 - 4060 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 170 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 15,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 548 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 54 |
Pohotovostní hmotnost: | 1791 Kg |
Nosnost: | 384 Kg |
Základní cena: | 559 000 Kč (Active, PureTech 130 MAN6, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 015 000 Kč (Allure, Elektromotor 115 kW, Baterie 54 kWh, akční cena) |