Citroen modernizoval oblíbený model Berlingo, který má dlouhou a bohatou historii sahající až k počátkům samotné značky. Tentokrát jsme otestovali osobní verzi s kratší karoserií M, vybavenou úsporným naftovým čtyřválcem 1.5 BlueHDi a automatickou převodovkou.
Berlingo je bezpochyby jedním z nejikoničtějších modelů Citroënu. Třetí generace, uvedená v roce 2018, zaujala odvážným designem, vylepšenou funkčností a vyšším komfortem při jízdě. Nová platforma EMP2 přinesla výraznou elektronizaci a možnost výběru ze dvou délek karoserie, M a XL. Modernizovaná verze s novou identitou značky slibuje především vyšší úroveň bezpečnosti, lepší variabilitu a ještě větší prostornost.
Zkoušená verze Citroenu Berlingo s kratší karoserií se na první pohled řadí mezi robustnější MPV. Pětimístný vůz s délkou 4 403 mm a rozvorem 2 785 mm rozhodně nepůsobí nenápadně. Zavazadlový prostor nabízí velkorysý objem, který se pohybuje od 597 až do 2 126 litrů. Při faceliftu prošla zásadní proměnou zejména přední část vozu, která nyní působí výrazněji a je charakterizována větším množstvím vertikálních prvků.
Přední maska chladiče a nárazník tvoří harmonický celek, uprostřed kterého je umístěno nové oválné logo Citroën. Černý pruh s motivy dvojitých šípů se rozprostírá po obou stranách loga a propojuje ho s novými světlomety. Ty vytvářejí nový tříúrovňový světelný podpis Citroën, který kombinuje jednu svislou a dvě vodorovné světelné lišty.
V rámci nadstandardního výbavového paketu Advanced Comfort XTR najdeme uprostřed nárazníku ochrannou lištu s hliníkovým efektem. Vzhled vozu dále oživují červené dekory a emblém XTR. Tento paket také zahrnuje sedmnáctipalcová kola, která nejsou dostupná ani v nejvyšší výbavě MAX. Uvnitř potěší vylepšený interiér, zatímco výbava MAX nabízí navíc střešní ližiny a zatmavená zadní okna.
Ačkoli si karoserie zachovala svůj krabicovitý tvar, výrazná změna světlometů a nové logo výrazně proměnily celkový vzhled vozu. Auto nyní působí mnohem elegantněji a vyspěleji. Zásadní roli v této proměně hraje především velmi moderní design předních světlometů.
Po usednutí za volant dáváme palec nahoru pohodlným sedadlům. Jejich vyšší poloha zajišťuje skvělý výhled, což přináší vyšší míru bezpečnosti. Řidič má tak neustále skvělý přehled o tom, co se děje před vozem. Zajímavým prvkem balíčku XTR jsou vylepšená sedadla Advanced Comfort, která se vyznačují optimální tuhostí a solidním bočním vedením. Interiér oživuje tříbarevné látkové čalounění Hello, které je nejen originální, ale i praktické. V přední části vozu je dostatek prostoru ve všech směrech, což přispívá k celkovému komfortu. Zadní sedadla, dělená a snadno přístupná díky posuvným bočním dveřím, nabízejí dostatek místa a mohou pojmout až tři dětské sedačky vedle sebe.
Nejvyšší výbava testovaného vozu MAX přichází s relativně štědrou základní výbavou. O komfort během jízdy se stará dvouzónová automatická klimatizace, elektrické ovládání oken jak na předních, tak zadních bočních dveřích, parkovací kamera a také kožený volant. Ten prošel zásadní inovací a nyní je k dispozici i s vyhříváním, které je součástí volitelných balíčků.
Volant byl přepracován do modernější podoby s mírně zploštělou spodní částí a výraznějším středem, kde se nachází nové logo značky. Na volantu najdete ovládací prvky tempomatu a audiosystému. Středová konzole nyní kromě dvou USB portů obsahuje také novou přihrádku pro bezdrátové nabíjení telefonu. Telefon se však do ní vejde pouze horizontálně, a to docela natěsno.
Praktický zavazadlový prostor se pyšní nízkou nákladovou hranou a pravidelnými tvary, což usnadňuje manipulaci s nákladem. Po sklopení zadních sedadel sice nevznikne zcela rovná ložná plocha, ale objem 597 litrů je i tak nadprůměrný a zdárně konkuruje mnoha větším kombíkům. Kromě toho nabízí výrazně více místa do šířky a výšky, což z něj činí skvělého pomocníka pro převoz objemnějších nákladů.
Užitkový původ osobního Citroenu Berlingo přináší i některé nevýhody. Otevírání a zavírání bočních posuvných dveří vyžaduje značné úsilí, stejně jako manipulace s poměrně velkými dveřmi zavazadlového prostoru. Tento problém částečně zmírňuje možnost otevření prosklené části zadního okna, což usnadňuje manipulaci s menšími zavazadly a může být užitečná i při převozu delších předmětů.
Pro milovníky naftových motorů je Berlingo k dispozici s oblíbeným čtyřválcem 1.5 BlueHDi ve dvou výkonových variantách. Námi testovaný model byl vybaven silnější verzí s maximálním výkonem 96 kW při 3750 ot/min a točivým momentem 300 N.m, který vrcholí při 1750 ot/min. Nabídka motorů zahrnuje také slabší variantu s výkonem 75 kW, benzinový tříválec s maximálním výkonem 96 kW a čistě elektrickou verzi o výkonu 100 kW.
Testovaný naftový motor poskytuje plynulý zátah přibližně od 1500 ot/min. Řadit doporučujeme kolem hranice 4000 ot/min, kdy výkon začíná klesat. Krátká prodleva turbodmychadla po sešlápnutí plynu je v pořádku. Motor je vybaven vstřikováním AdBlue a filtrem pevných částic, aby splnil přísné emisní normy. Dynamika je spíše průměrná, takže tento motor je ideální pro řidiče preferující klidnější jízdní styl. Zvukový projev je kultivovaný a příjemný.
Pohonná jednotka 1.5 BlueHDi si velmi dobře rozumí s osmistupňovým automatem EAT8 z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Při rychlosti 130 km/h motor točí 2300 ot/min a provoz zůstává relativně úsporný a akusticky příznivý. Za automat se připlácí 60 tisíc korun (v rámci akční nabídky činí příplatek 50 tisíc korun) a zejména popojíždění po městě je s ním samozřejmě pohodlnější.
Mezi největší přednosti pohonné jednotky patří úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,6 l/100 km, což je perfektní hodnota. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba pohybuje kolem pětilitrové hranice, ve městě a na dálnici pak počítejte s hodnotami spotřeby začínající šestkou. Palivová nádrž má objem 50 litrů, což vozu zajišťuje dostatečný dojezd na jedno natankování.
Citroen Berlingo je navržen s důrazem na komfortní jízdu, což se projevuje v jeho odpružení. Karoserie se v zatáčkách mírně naklání, ale auto si stále udržuje stabilitu. Na hranici přilnavosti je cítit jemná nedotáčivost. Berlingo se bez problémů vypořádává s náhlými vyhýbacími manévry, aniž by řidiči přinášelo nepříjemná překvapení. Vyšší stavba karoserie činí vůz citlivější na boční vítr než běžné rodinné kombi, a při rychlostech nad 130 km/h se na dálnici objevuje výraznější aerodynamický hluk.
Posilovač řízení je velmi účinný, což sice snižuje zpětnou vazbu od volantu, ale i tak řízení zůstává přesné a odpovídá charakteru vozu. Ocenili bychom snad jen strmější převod. Brzdná síla je adekvátní, brzdy nevadnou ani při opakovaném brzdění a poskytují dobrou dávkovatelnost.
Citroen Berlingo MAX 1.5 BlueHDi EAT8 nabízí mimořádně praktický interiér a moderní technologie za atraktivní cenu. Tato kombinace je hlavní předností tohoto modelu. Pokud vám nevadí jeho užitkový původ, budete s ním velmi spokojeni. Konkurence za podobnou cenu nenabízí mnoho alternativ. Otázkou zůstává, zda se nevyplatí zvážit příplatek 25 tisíc korun za prodlouženou verzi s karosérií XL.
Citroen Berlingo MAX 1.5 BlueHDi EAT8 vyniká praktickým interiérem a moderními technologiemi a také skvělým poměrem ceny a užitné hodnoty. Zkrátka takový vnitřní prostor a praktičnost v této cenové relaci příliš mnoho automobilů nenabízí. Naftová varianta si dobře rozumí s automatickou převodovkou a nabízí velmi úsporný provoz. Na zvážení dáváme snad jen rozumný příplatek za verzi s prodlouženou karosérií XL, která rozšíří praktickou využitelnost vozu ještě o třídu výše.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | Berlingo |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 1.5 BlueHDi 130 EAT8 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 184 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | N/A s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,5 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 597 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1546 Kg |
Nosnost: | 554 Kg |
Základní cena: | 550 000 Kč (1.2 PureTech 110 k, MAN6, Plus, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 720 000 Kč (1.5 BlueHDi 130 k, EAT8, MAX, akční cena) |