Citroen Berlingo MAX 1.5 BlueHDi 130 EAT8 – racionální volba

Testy
05.10.2024

F T G

Citroen Berlingo MAX 1.5 BlueHDi 130 EAT8 – racionální volba

Citroen modernizoval oblíbený model Berlingo, který má dlouhou a bohatou historii sahající až k počátkům samotné značky. Tentokrát jsme otestovali osobní verzi s kratší karoserií M, vybavenou úsporným naftovým čtyřválcem 1.5 BlueHDi a automatickou převodovkou.

Berlingo je bezpochyby jedním z nejikoničtějších modelů Citroënu. Třetí generace, uvedená v roce 2018, zaujala odvážným designem, vylepšenou funkčností a vyšším komfortem při jízdě. Nová platforma EMP2 přinesla výraznou elektronizaci a možnost výběru ze dvou délek karoserie, M a XL. Modernizovaná verze s novou identitou značky slibuje především vyšší úroveň bezpečnosti, lepší variabilitu a ještě větší prostornost.

Elegance osobní verze upozadila užitkový charakter

Zkoušená verze Citroenu Berlingo s kratší karoserií se na první pohled řadí mezi robustnější MPV. Pětimístný vůz s délkou 4 403 mm a rozvorem 2 785 mm rozhodně nepůsobí nenápadně. Zavazadlový prostor nabízí velkorysý objem, který se pohybuje od 597 až do 2 126 litrů. Při faceliftu prošla zásadní proměnou zejména přední část vozu, která nyní působí výrazněji a je charakterizována větším množstvím vertikálních prvků.

Přední maska chladiče a nárazník tvoří harmonický celek, uprostřed kterého je umístěno nové oválné logo Citroën. Černý pruh s motivy dvojitých šípů se rozprostírá po obou stranách loga a propojuje ho s novými světlomety. Ty vytvářejí nový tříúrovňový světelný podpis Citroën, který kombinuje jednu svislou a dvě vodorovné světelné lišty.

V rámci nadstandardního výbavového paketu Advanced Comfort XTR najdeme uprostřed nárazníku ochrannou lištu s hliníkovým efektem. Vzhled vozu dále oživují červené dekory a emblém XTR. Tento paket také zahrnuje sedmnáctipalcová kola, která nejsou dostupná ani v nejvyšší výbavě MAX. Uvnitř potěší vylepšený interiér, zatímco výbava MAX nabízí navíc střešní ližiny a zatmavená zadní okna.

Ačkoli si karoserie zachovala svůj krabicovitý tvar, výrazná změna světlometů a nové logo výrazně proměnily celkový vzhled vozu. Auto nyní působí mnohem elegantněji a vyspěleji. Zásadní roli v této proměně hraje především  velmi moderní design předních světlometů.

Prostorný a praktický interiér

Po usednutí za volant dáváme palec nahoru pohodlným sedadlům. Jejich vyšší poloha zajišťuje skvělý výhled, což přináší vyšší míru bezpečnosti. Řidič má tak neustále skvělý přehled o tom, co se děje před vozem. Zajímavým prvkem balíčku XTR jsou vylepšená sedadla Advanced Comfort, která se vyznačují optimální tuhostí a solidním bočním vedením. Interiér oživuje tříbarevné látkové čalounění Hello, které je nejen originální, ale i praktické. V přední části vozu je dostatek prostoru ve všech směrech, což přispívá k celkovému komfortu. Zadní sedadla, dělená a snadno přístupná díky posuvným bočním dveřím, nabízejí dostatek místa a mohou pojmout až tři dětské sedačky vedle sebe.

Nejvyšší výbava testovaného vozu MAX přichází s relativně štědrou základní výbavou. O komfort během jízdy se stará dvouzónová automatická klimatizace, elektrické ovládání oken jak na předních, tak zadních bočních dveřích, parkovací kamera a také kožený volant. Ten prošel zásadní inovací a nyní je k dispozici i s vyhříváním, které je součástí volitelných balíčků.

Volant byl přepracován do modernější podoby s mírně zploštělou spodní částí a výraznějším středem, kde se nachází nové logo značky. Na volantu najdete ovládací prvky tempomatu a audiosystému. Středová konzole nyní kromě dvou USB portů obsahuje také novou přihrádku pro bezdrátové nabíjení telefonu. Telefon se však do ní vejde pouze horizontálně, a to docela natěsno.

Praktický zavazadlový prostor se pyšní nízkou nákladovou hranou a pravidelnými tvary, což usnadňuje manipulaci s nákladem. Po sklopení zadních sedadel sice nevznikne zcela rovná ložná plocha, ale objem 597 litrů je i tak nadprůměrný a zdárně konkuruje mnoha větším kombíkům. Kromě toho nabízí výrazně více místa do šířky a výšky, což z něj činí skvělého pomocníka pro převoz objemnějších nákladů.

Užitkový původ osobního Citroenu Berlingo přináší i některé nevýhody. Otevírání a zavírání bočních posuvných dveří vyžaduje značné úsilí, stejně jako manipulace s poměrně velkými dveřmi zavazadlového prostoru. Tento problém částečně zmírňuje možnost otevření prosklené části zadního okna, což usnadňuje manipulaci s menšími zavazadly a může být užitečná i při převozu delších předmětů.   

Úsporný motor 1.5 BlueHDi a komfortní podvozek

Pro milovníky naftových motorů je Berlingo k dispozici s oblíbeným čtyřválcem 1.5 BlueHDi ve dvou výkonových variantách. Námi testovaný model byl vybaven silnější verzí s maximálním výkonem 96 kW při 3750 ot/min a točivým momentem 300 N.m, který vrcholí při 1750 ot/min. Nabídka motorů zahrnuje také slabší variantu s výkonem 75 kW, benzinový tříválec s maximálním výkonem 96 kW a čistě elektrickou verzi o výkonu 100 kW.

Testovaný naftový motor poskytuje plynulý zátah přibližně od 1500 ot/min. Řadit doporučujeme kolem hranice 4000 ot/min, kdy výkon začíná klesat. Krátká prodleva turbodmychadla po sešlápnutí plynu je v pořádku. Motor je vybaven vstřikováním AdBlue a filtrem pevných částic, aby splnil přísné emisní normy. Dynamika je spíše průměrná, takže tento motor je ideální pro řidiče preferující klidnější jízdní styl. Zvukový projev je kultivovaný a příjemný.

Pohonná jednotka 1.5 BlueHDi si velmi dobře rozumí s osmistupňovým automatem EAT8 z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Při rychlosti 130 km/h motor točí 2300 ot/min a provoz zůstává relativně úsporný a akusticky příznivý. Za automat se připlácí 60 tisíc korun (v rámci akční nabídky činí příplatek 50 tisíc korun) a zejména popojíždění po městě je s ním samozřejmě pohodlnější.

Mezi největší přednosti pohonné jednotky patří úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,6 l/100 km, což je perfektní hodnota. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba pohybuje kolem pětilitrové hranice, ve městě a na dálnici pak počítejte s hodnotami spotřeby začínající šestkou. Palivová nádrž má objem 50 litrů, což vozu zajišťuje dostatečný dojezd na jedno natankování.  

Citroen Berlingo je navržen s důrazem na komfortní jízdu, což se projevuje v jeho odpružení. Karoserie se v zatáčkách mírně naklání, ale auto si stále udržuje stabilitu. Na hranici přilnavosti je cítit jemná nedotáčivost. Berlingo se bez problémů vypořádává s náhlými vyhýbacími manévry, aniž by řidiči přinášelo nepříjemná překvapení. Vyšší stavba karoserie činí vůz citlivější na boční vítr než běžné rodinné kombi, a při rychlostech nad 130 km/h se na dálnici objevuje výraznější aerodynamický hluk.

Posilovač řízení je velmi účinný, což sice snižuje zpětnou vazbu od volantu, ale i tak řízení zůstává přesné a odpovídá charakteru vozu. Ocenili bychom snad jen strmější převod. Brzdná síla je adekvátní, brzdy nevadnou ani při opakovaném brzdění a poskytují dobrou dávkovatelnost.

Resumé

Citroen Berlingo MAX 1.5 BlueHDi EAT8 nabízí mimořádně praktický interiér a moderní technologie za atraktivní cenu. Tato kombinace je hlavní předností tohoto modelu. Pokud vám nevadí jeho užitkový původ, budete s ním velmi spokojeni. Konkurence za podobnou cenu nenabízí mnoho alternativ. Otázkou zůstává, zda se nevyplatí zvážit příplatek 25 tisíc korun za prodlouženou verzi s karosérií XL.

Citroen Berlingo MAX 1.5 BlueHDi EAT8 vyniká praktickým interiérem a moderními technologiemi a také skvělým poměrem ceny a užitné hodnoty. Zkrátka takový vnitřní prostor a praktičnost v této cenové relaci příliš mnoho automobilů nenabízí. Naftová varianta si dobře rozumí s automatickou převodovkou a nabízí velmi úsporný provoz. Na zvážení dáváme snad jen rozumný příplatek za verzi s prodlouženou karosérií XL, která rozšíří praktickou využitelnost vozu ještě o třídu výše. 

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:Berlingo
Karosérie:MPV
Motor:1.5 BlueHDi 130 EAT8
Palivo:nafta
Rok výroby:2024
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1499 ccm
Nejvyšší výkon:96 / 3750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:184 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:N/A s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,5 l, kWh
Velikost zav. prostoru:597 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):50
Pohotovostní hmotnost:1546 Kg
Nosnost:554 Kg
Základní cena:550 000 Kč (1.2 PureTech 110 k, MAN6, Plus, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:720 000 Kč (1.5 BlueHDi 130 k, EAT8, MAX, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -