Před více než třemi roky Nissan představil třetí generaci oblíbeného modelu Qashqai a jenom v Evropě se jich od této doby prodalo více než 350 tisíc. Letos přichází právě u tohoto průkopníka městských crossoverů výraznější inovace. Ta nabízí nejen esteticky a materiálově přepracovaný exteriér a interiér, ale přináší také nové pokrokovější technologie, více bezpečnostních systémů a vylepšenou motorizaci.
Příznivce této japonské značky již brzy také čeká příchod sportovní verze Arivy, která ve specifikaci Nismo dorazí na český trh v únoru příštího roku. Následovat má zcela nový Nissan Leaf a dočkáme se také premiéry nové Mikry nebo plně elektrické varianty menšího městského crossoveru Juke.
Přední maska nového Nissanu Qashqai prošla rozsáhlou modernizací. Ta se nyní skládá z desítek trojrozměrných čárkovitých prvků lakovaných vysoce lesklou černou barvou. Po stranách středové části vytváří trojúhelníkový tvar od nových světlometů až k registrační značce. Boky nárazníku jsou v barvě karoserie a pod poznávací značkou se táhne černý pruh ve vysokém lesku ke spodním rohům nárazníku. Pod chladicím otvorem je tenký pásek v barvě karoserie stylově doplňující celé zdařilé řešení.
Nové přední světlomety mají dnes ještě ostřejší vzhled a jsou vybaveny adaptivním modulem dálkových světel doplněným menší jednotkou pro širší rozložení světla. To zajišťuje lepší viditelnost za zhoršených světelných podmínek a mlhy. Pod hlavní čočkou světla pro denní svícení jsou složeny z pěti malých čoček. Horní prvek světel pro denní svícení se po aktivaci stává ukazatelem směru a novinka poprvé také nabízí sekvenční odbočovací světla.
V zadní části zůstává tvar světel nezměněn a červené světelné prvky se nyní skládají ze čtyř samostatných segmentů, které kopírují tvar detailů přední mřížky. Tenký světelný prvek ve tvaru bumerangu rámuje horní stranu světelné jednotky a pokračuje přes zadní světlo. Přepracovaný nárazník má barvu leskle černou u vyšších stupňů výbavy nebo barvu karoserie u nového stupně N-Design. Při pohledu z profilu se Qashqai ve vyšších stupních výbavy vyznačuje novou leskle černou povrchovou úpravou karoserie pod dveřmi a podběhy kol.
Nová 18" kola z lehké slitiny s diamantovým výbrusem jsou aktuálně součástí výbavy N-Connecta. Pro vyšší stupně výbavy jsou k dispozici nová 19" kola z lehké slitiny a nový design 20" kol z lehké slitiny s diamantovým výbrusem. Tato řada výrazných kol poskytuje jednu z nejširších nabídek v segmentu. Novinkou v modelové řadě je stupeň výbavy N-Design. Ten je koncipována tak, aby oslovil zákazníky vozu Qashqai, kteří chtějí, aby jejich verze měla další odlišné estetické prvky. Zvenčí jsou u verze N-Design navíc spodní části vozu pod dveřmi a podběhy kol v barvě karoserie.
Barevná paleta byla nyní rozšířena o tři novinky. Nová Perleťově bílá se vyznačuje jasnějším a čistým odstínem, Perleťově černá nahrazuje předchozí černou variantu a má dnes sytější černý odstín. Barva s názvem Deep Ocean se v závislosti na světelných podmínkách nachází někde mezi tmavě modrou a kovově modrou. Pět barev vozu Qashqai – Perleťově bílá, Deep Ocean, červená Fuji Red, modrá Magnetic Blue a šedá Ceramic Grey jsou v nabídce za příplatek také ve dvoubarevném provedení s černou střechou.
V kabině najdeme nové materiály a detailnější řešení jednotlivých prvků. Například u vyšších stupňů výbavy je nově použita Alcantara na přístrojové desce, ve výplních dveří, na loketních opěrkách dveří, víku středové odkládací konzoly nebo i na kolenních opěrkách. Materiály s novým vzorem zdobí středovou konzolu kolem voliče převodovky a mezi horní částí palubní desky a odkládací schránkou.
Ve třech nejvyšších stupních výbavy modelu Qashqai bylo inovováno čalounění sedadel, které nyní působí ještě luxusnějším dojmem. Nejzajímavější je asi černá, částečně prošívaná prémiová kůže u nejvyšší specifikace. U předposledního stupně výbavy je k dispozici prošívaná syntetická kůže se ztvárněním na spodní části sedáku a ramenech vzpřímených sedadel. Sedadla ve stupni N-Design jsou zase potažena černou kůží s prošíváním a vložkami opět z Alcantary.
Dalším novým rozměrem, který zvyšuje komfort na palubě je ambientní osvětlení ve výbavových stupních N-Connecta, N-Design a vyšších. Pokročilé červené, zelené nebo modré LED diody umožňují řidiči a spolujezdci přizpůsobit si osvětlení interiéru podle vlastní nálady. U dvou nejvyšších stupňů jsou LED diody umístěny také v zadní části kabiny. Nastavení interiérového osvětlení lze pohodlně ovládat prostřednictvím centrální obrazovky.
Vylepšena byla jedna z nejpoužívanějších funkcí s názvem Around View Monitor (AVM), jedná se o 360° kamerový systém. Při couvání se spojí pohled čtyř externích kamer, které poskytují pohled na vozidlo z ptačí perspektivy a umožňují tak spolehlivé a bezpečné parkovací manévry. Tato nově aktualizovaná technologie využívá čtyři kamery, které poskytují jasný výhled za všech světelných podmínek.
Vylepšený systém AVM je nyní vybaven funkcí 3D, která řidiči umožňuje sledovat vůz nejen shora, ale také vybrat jeden z osmi různých pohledů vnější kamery. Tak si může vůz prohlédnout zepředu, zezadu, ze stran nebo z rohů a případně identifikovat neviditelná vnější nebezpečí. Tato funkce spolupracuje se systémem Nissan detekce pohybujících se objektů, který vydává varovný signál, když zaznamená pohybující se objekt v blízkosti vozu.
Za pozornost stojí funkce známá jako "neviditelný pohled z kapoty". Ta zase umožňuje řidiči vidět polohu předních kol, jako by se na ně díval těsně zezadu. To mu usnadňuje bezpečně manévrovat ve stísněných podmínkách, například na několikapatrovém parkovišti, kde jsou betonové obrubníky nebezpečné pro poškození kol. Tento pohled využívá strojové učení k vytvoření obrazu na základě toho, co přední kamera vidí vpředu a kola jsou do pohledu promítána tak, aby poskytla pocit perspektivy.
Další novou inteligentní funkcí AVM je "Paměť místa parkování" pro uložení často navštěvovaných parkovacích míst. Systém automaticky rozpozná polohu pomocí GPS. Podobně pomáhá bezpečně vjet z obtížného výjezdu na silnici s omezenou viditelností. Zde využívá širokoúhlou přední kameru, která zobrazuje pohled z přední části kapoty promítaný na centrální obrazovku. Také u funkce "Paměť místa parkování" lze místa s omezenou viditelností uložit do paměti GPS systému AVM a následně je automaticky aktivovat.
Některé designové změny byly provedeny ve vizuálním zobrazení na informačním TFT displeji přístrojové desky za volantem. Design ukazatelů na displeji se mění na červenou barvu v režimu Sport, na zelenou barvu v režimu Eco nebo na světle šedou barvu ve standardním režimu. Platí to jak v režimu normálního, tak v režimu rozšířeného zobrazení. Nyní je k dispozici navíc také minimální režim, který zobrazuje pouze zvolený převodový stupeň, režim jízdy a rychlost. U modelů Qashqai vybavených systémem e-POWER najdeme zobrazení toku energie v režimu normálního zobrazení.
Sada asistenčních systémů řidiče je nyní výrazně vylepšena. Například funkce autonomního nouzového brzdění byly překalibrovány, aby lépe rozpoznaly rizika a rychleji reagovaly v případě možné kolize. To se týká funkcí předního nouzového brzdění, předního nouzového brzdění pro chodce, předního nouzového brzdění pro cyklisty a inteligentního nouzového brzdění. V případě nouzového brzdění se aktivuje signál nouzového zastavení. Tím se spustí blikání zadních brzdových světel pro upoutání pozornosti vozidel jedoucích vzadu. Blikání se aktivuje při náhlém brzdění rychlostí vyšší než 60 km/h.
Systém nouzového udržování v jízdním pruhu se dnes automaticky aktivuje při nastartování. Při rychlostech nad 60 km/h se spouští funkce varování před opuštěním jízdního pruhu i systému prevence opuštění jízdního pruhu. K varování dochází prostřednictvím vibrací přes volant v případech, že systém zjistí přílišnou blízkost ke středovým čarám nebo ke krajnici. Systém inteligentního rychlostního asistenta, který pomáhá řidiči přizpůsobit systém vozidla platnému rychlostnímu limitu pomocí kamery pro čtení dopravních značek omezujících rychlost a údajů GPS byl také vylepšen. Blikající ikona nyní upozorňuje řidiče na překročení povolené rychlosti a spustí zvukový signál, pokud řidič nezareaguje.
Nový Qashqai je dnes standardně vybaven Mapami Google a po přihlášení k osobnímu účtu Google mohou uživatelé přistupovat ke svým oblíbeným místům a bodům zájmu. Díky bezdrátovým aktualizacím jsou mapové informace vždy aktuální. Asistent Google umožňuje řidiči používat hlas pro hands-free pomoc na cestách. Lze tak například hlasově ovládat klimatizaci, vyhřívání sedadel a čelního skla nebo navigovat k dalšímu cíli. Aktualizace Nissan Connected Services dohlíží na vůz za řidiče. Dokáže zákazníkům připomenout, pokud zapomněli zamknout vůz nebo zavřít okna pokud zůstanou otevřená ještě minutu po vypnutí motoru. Majitelé také mohou zavřít okna a zamknout vůz prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. Systém také upozorní, pokud bylo s vozem manipulováno nebo byl odtažen.
Základ nabídky nadále tvoří mild hybridní ústrojí 1,3 DIG-T mHEV o výkonu 103 kW (140 k) a 240 Nm, nabízené se šestistupňovým manuálem. Další možností volby je motor 116 kW (158 k) a 260 Nm s manuální převodovkou nebo 270 Nm s automatickou převodovkou. S tou má na českém trhu zůstat dostupná i verze s pohonem všech kol. Vrcholem nabídky je sériové hybridní provedení e-Power, které pohání elektromotor o 140 kW (190 k) a 330 Nm s 1,97 kWh vyrovnávací baterií.
Systém e-POWER se skládá z výkonné baterie a integrovaného hnacího ústrojí složeného ze zážehového motoru o výkonu 157 koní, generátoru energie, měniče a elektromotoru o výkonu 187 k. Jedná se o originální řešení, které umožňuje příjemné lineární zrychlení charakteristické pro elektromobil bez nutnosti externího nabíjení. Pro splnění typických potřeb evropských motoristů dosáhnul systém e-POWER výraznějšího vylepšení použitím 1,5litrového zážehového motoru s výkonem 140 kW (187 k). Zážehový motor slouží výhradně jako generátor elektrické energie a kola jsou poháněna elektromotorem.
V jízdní praxi to znamená, že motor může vždy běžet v optimálním režimu, což směřuje k vysoké účinnosti a nižším emisím CO2 včetně spotřeby ve srovnání s tradičním spalovacím motorem. Pro potenciálního zákazníka má toto ještě jednu velkou výhodu: celý systém pracuje s poměrně malou baterií, která nezabírá příliš mnoho prostoru a navíc nijak dramaticky nezvyšuje cenu vozu, který tak je dostupnější než klasické elektromobily. Díky čistě elektrickému pohonu nedochází k žádné prodlevě jako u spalovacího motoru nebo tradičního hybridu. Systém e-Power nabízí tři jízdní režimy: Standard, Sport a Eco. Všechny pak mají ještě tzv. mód B pro intenzivnější rekuperaci.
Městský crossover Nissan Qashqai vznikl ve Velké Británii a je určen především pro evropské zákazníky. Od zahájení produkce v roce 2007 jich bylo prodáno téměř tři miliony kusů. Modernizovaný model třetí generace se dnes vyrábí v britské továrně Nissan Sunderland. Podle informací dovozce akruálně začíná základní cena nového vozu Nissan Qashqai třetí generace s benzinovým motorem 1.3 DIG-T Mild Hybrid na 599 990 Kč. Nejvybavenější Nissan Qashqai e-Power stojí při využití současné akční slevy ve vrcholové výbavě Tekna Plus 964 990 Kč.
Ta nabízí vedle automatu také 20 palcová kola, dvouzónovou automatickou klimatizaci, vestavěnou navigaci, sadu bezpečnostních asistentů včetně sledování mrtvých úhlů, 360stupňovou kameru, parkovací senzory vpředu i vzadu, vyhřívaná a masážní přední sedadla, zvukový systém Bose nebo bezdrátové nabíjení chytrých telefonů. Další informace o této zajímavé novince na našem trhu včetně poznatků z provozu a podrobnějším seznámením se s celou řadou bezpečnostních asistentů již brzy přineseme v redakčním testu.