Opel Astra v rámci své šesté generace okamžitě upoutá svým moderním minimalistickým designem. Pod elegantním zevnějškem naleznete spolehlivou technologii z dílny koncernu Stellantis. Tentokrát jsme měli možnost otestovat úspornou variantu s naftovým čtyřválcem 1.5 CDTI a osmistupňovou automatickou převodovkou.
Opel Astra je stále jedním z nejúspěšnějších modelů značky a pod vedením koncernu Stellantis se zdá, že má skvěle nakročeno k dalšímu úspěchu. Její pokrokový vzhled se vyhýbá kontroverzním prvkům, které najdeme u sesterského Peugeotu 308, což z ní činí atraktivní volbu především pro konzervativněji laděné zákazníky.
Vzhled nového Opelu Astra je jedním z hlavních taháků tohoto atraktivního modelu. Jeho uhlazené linie, zbavené jakýchkoli provokativních tvarů, vytvářejí elegantní a čistý design. Testovaná verze v modré perleťové barvě ještě více podtrhuje ladné křivky vozu a to i díky černě lakované střeše. Právě dvoubarevné lakování je součástí výhradně vyšší výbavy GS.
Zajímavostí je, že se karosérie oproti předchozí generaci prodloužila o 4 mm na celkovou délku 4374 mm. Zároveň je o 44 mm nižší a o centimetr užší. Rozvor však narostl o 13 mm, což přináší více prostoru v interiéru.
Přední část vozu dominuje leskle černá maska, označovaná jako Opel Vizor, která plynule přechází do LED světlometů s výrazným denním svícením ve tvaru písmene L. Tento designový prvek byl poprvé představen u modelu Opel Mokka v roce 2020. Předek vozu navíc zaujme i robustním nasávacím otvorem, který dodává Astře výrazný a dynamický vzhled.
Při pohledu zezadu si okamžitě všímáme ostře tvarovaného C sloupku střechy a úzkých zadních světlometů. Ty působí futuristicky a doplňuje je výrazný nápis názvu modelu. Design podtrhují také osmnáctipalcové broušené ráfky (+6 tisíc korun) a zatmavená zadní okna, která jsou součástí standardní výbavy GS.
Interiér Opelu Astra byl navržený výhradně automobilkou Opel, což znamená, že se nemusíte obávat kontroverzního i-Cockpitu známého z Peugeotu. Volant má klasický tvar, a na přístrojový panel je skvěle vidět z téměř jakékoliv pozice. Na rozdíl od současných trendů je kabina vybavena větším množstvím fyzických tlačítek, což výrazně usnadňuje ovládání různých funkcí během jízdy. Dvojice desetipalcových displejů působí velmi stylově, protože jsou vizuálně propojené do jednoho celku.
Ovládání infotainmentu sice vyžaduje chvíli zvyku, ale možnost přizpůsobení rozhraní podle vašich potřeb je vítanou funkcí. Líbivá grafika displeje jen přispívá k celkově pozitivnímu dojmu. Interiér je pečlivě zpracovaný a využívá kvalitní materiály, i když použité barevné odstíny by mohly být živější. Výraznou pochvalu si zaslouží komfortní AGR sedadlo řidiče, které poskytuje pohodlí i při delších cestách a je součástí standardní výbavy GS. Za příplatek, který zahrnuje také vyhřívání volantu a sedadel, lze získat stejně komfortní AGR sedadlo i pro spolujezdce.
Posezení za volantem je velmi pohodlné, a překvapí i možnost relativně nízkého posezu. Přední část interiéru nabízí dostatek prostoru ve všech směrech a ani středový tunel neomezuje komfort. Zadní sedadla poskytují přiměřené množství místa, ideální pro osoby standardního vzrůstu. Zavazadlový prostor nabízí objem 422 litrů, přičemž potěší dvojité dno, nadprůměrná šířka mezi podběhy (106 cm) a nízko položená hrana, která usnadňuje nakládání těžšího nákladu.
Opel Astra se chlubí širokou nabídkou motorizací. K dispozici je benzinový, naftový, plug-in hybridní nebo čistě elektrický motor. My jsme testovali čtyřválcový turbodiesel s nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min. Největší točivý moment 300 Nm pak vrcholí při 1750 ot/min. Vznětový motor se prodává výhradně v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou, zatímco benzinový čtyřválec 1.2 PureTech je ve slabší variantě dostupný i se šestistupňovým manuálem.
Testovaný motor vychází z koncernové pohonné jednotky 1.6 BlueHDI, u které byl zdvihový objem zmenšen zkrácením zdvihu. Dostal samozřejmě i další úpravy, jako například nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. Díky těmto parametrům zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min.
V praxi jsme ocenili hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a to díky minimální prodlevě turbodmychadla. Kultivovanost motoru je pouze průměrná a zapracovat by se mohlo i na lepším odhlučnění. Ničím nevybočují ani dynamické vlastnosti vozu, což naznačuje i výrobcem uváděná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 s. Předjížděcí manévry vyžadují tedy více obezřetnosti a to především při jízdě s plně naloženým vozem. Pro běžné jízdní tempo je ale výkon motoru dostatečný.
Pohonná jednotka 1.5 CDTI si velmi dobře rozumí s osmistupňovým automatem AT8 z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Mezi největší přednosti pohonné jednotky patří úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,1 l/100 km, což je perfektní hodnota. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba pohybuje dokonce pod pětilitrovou hranicí, ve městě se pak jen málokdy přehoupne přes 5,8 l/100 km. Palivová nádrž má objemu 52 litrů, což vozu zajišťuje dostatečný dojezd na jedno natankování.
Není žádným překvapením, že šestá generace Opelu Astra využívá podvozkové platformy EMP2, kterou sdílí s některými dalšími modely koncernu Stellantis. Podvozek tvoří jednoduchá náprava vzadu a klasické tlumiče. Jízdní chování je podobné Peugeotu 308, charakter podvozku Opelu Astra je však trochu jiný. Naladění tlumičů je měkčí, což přináší vyšší jízdní komfort zejména na nekvalitních silnicích nebo městské dlažbě.
Při rychlé jízdě se karosérie o něco více naklání a není tak precizní při průjezdu zatáčkami. Stále si však zachovává neutrální jízdní vlastnosti. Ocenili jsme ale skutečnost, že zásahy elektronické stabilizace nejsou tak časté, jako u sourozence ze stáje Peugeot. Řízení je přeposilované a jeho převod je relativně málo strmý. Celkově tedy vůz nepůsobí tak dynamicky jako Peugeot 308, avšak lépe se cítí na nerovnostech při běžné jízdě.
Opel Astra 1.5 CDTI AT8 je designově povedený vůz s ergonomicky skvěle pojatým interiérem. Interiér zaslouží pochvalu především za přítomnost klasických ovladačů, které v kombinaci s displeji působí moderně a prakticky zároveň. Vznětový čtyřválec zajistí úsporný provoz především při dálničním cestování, otázkou zůstává, zda to dokáže vykompenzovat o padesát tisíc vyšší cenovku oproti srovnatelně výkonnému benzinovému čtyřválci 1.2 PureTech. Podvozek nabízí pohodlnou jízdu, pro dynamické svezení se však příliš nehodí. S testovaným vznětový motorem si však rozumí znamenitě!
Tým AUTOINDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Opel |
Model: | Astra |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.5 CDTI AT8 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1498 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 209 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,0 / 4,4 / 5,0 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 422 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 52 |
Pohotovostní hmotnost: | 1438 Kg |
Nosnost: | 502 Kg |
Základní cena: | 549 990 Kč (1.2 Turbo 110k, Edition, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 729 990 Kč (1.5 CDTI AT8, Edition, akční cena) |