Škoda Kodiaq 2.0 TDI – zdařilá evoluce nejprostornější škodovky

Testy
30.08.2024

F T G

Škoda Kodiaq 2.0 TDI – zdařilá evoluce nejprostornější škodovky

Škoda Kodiaq se již od roku 2016 těší velké oblibě zákazníků a to nejen u nás, ale například i v Německu nebo Velké Británii. Nedávno představená druhá generace má pochopitelně ambice na tyto úspěchy navázat. Testovali jsme  variantu s úsporným motorem 2.0 TDI (110 kW) ve specifikaci Selection.

Hlavním cílem nové generace největšího modelu značky bylo rozšířit celkový prostor, zlepšit variabilitu, funkčnost a zvýšit bezpečnost v různých provozních podmínkách. Už podle papírových údajů je téměř jasné, že v rámci mainstreamového segmentu nebude mít novinka příliš konkurentů.

Design respektuje tradiční prvky značky

Při prvním pohledu na vůz si všímáme dospělejšího vzhledu a celkové propracovanosti. Nejedná se o žádnou revoluci, ale spíše výraznou modernizaci předchozího provedení. Snaha o zachování základních rysů původního Kodiaqu je tedy zřetelná.

Na přídi najdeme matrixové světlomety se zdařile osvícenou maskou. Přední světlomety jsou rozdvojené tak, jako u předchozí generace. Hlavní světla jsou nahoře a pod nimi se nachází světlomety do špatného počasí. Nelze si nevšimnout zaoblenějších prvků, takže příď současného Kodiaqu nepůsobí tak agresivně.

Naopak zadní část vozu má o něco ostřejší rysy. Zadní sdružené svítilny působí originálně především díky vzájemně opticky propojené lince. Je zde jasně viditelný grafický podpis v podobě pro škodovku typického písmene C. Zajímavostí je také C-sloupek, který má odlišné lakování, což opticky propojuje boční a zadní okna v jeden celek.

Důraz byl kladen také na aerodynamiku, kterou zlepšují kromě celkových tvarů i aktivní mřížky v masce či aerodynamické kryty kol. Ta jsou dostupná v rozměru 17 až 19 palců. Koeficient odporu vzduchu se povedlo snížit na Cx 0,28, což reprezentuje jednu z nejlepších hodnot ve své třídě. Karosérie nového modelu navíc získala na rozměrech - je dlouhá 4758 mm, široká 1864 mm, vysoká 1679 mm a  má rozvor 2789 mm.

Nejen digitální modernizace a spousty prostoru

Interiér Kodiaqu se svým stylem podobá Superbu, ale ne zcela. Superb má některé designové prvky převzaté z Enyaqu, na rozdíl od testované novinky. Jedná se například o zajímavý design mřížek ventilace. Dobrou zprávou je, že se i Škoda Kodiaq chlubí otočnými ovladači klimatizace a dalších funkcí!

Jedná se o tzv. Smart Dials, které představují ideální kompromis mezi klasickým a dotykovým ovládáním. Levý a pravý ovladač umožňují nastavení teploty klimatizace, výhřevu a ventilace sedadel. Střední ovladač pak slouží k nastavení hlasitosti audia, rychlé volbě jízdních režimů nebo intenzitě ventilace.

Otáčením ovladače upravujete zvolenou funkci, stiskem přepínáte mezi funkcemi. Po zkušenosti s testovaným vozem musíme uznat, že tyto multifunkční ovladače jsou intuitivní a výrazně usnadňují ovládání během jízdy. Pro řidiče se bezesporu jedná o pohodlnější a bezpečnější ovládání, než hledání nastavení klimatizace na displeji. Další změnou uspořádání ovladačů je přesunutí voliče převodovky na sloupek řízení, čímž vznikl prostor pro praktickou středovou konzoli. 

Volant, jenž testovaný model sdílí se Superbem, se perfektně drží a potěší i ergonomicky zdařile provedenými ovladači. Na předních sedadlech se sedí výše, tak jak je u vozu této kategorie zvykem. Dominantou přístrojové desky je nová volně stojící obrazovka infotainmentu s úhlopříčkou 13 palců. Oproti předchozí generaci se jedná o výrazné zlepšení, prakticky po všech stránkách.

Horní lištu lze individuálně přizpůsobit rychlými předvolbami, například pro vypnutí stop-start systému nebo rychlý přístup do menu asistenčních funkcí. Individualizovat lze i rychlé menu, které se otevře stažením shora. Nový infotainment navíc vyniká velmi rychlou odezvou, perfektní grafikou a v neposlední řadě přehledností. V základu se pak dodává 10-ti palcový přístrojový panel, který nabízí pěknou grafiku a několik variant zobrazení.

Interiér je dostupný v rámci čtyřech možností čalounění používajícím recyklovanou látku, vlněnou tkaninu, umělou kůži či perforovanou kůži. Důraz byl opět kladen na udržitelnost a zpracování. Vše působí kvalitně, stejně jako celkové pojetí kabiny, která je příjemně robustní. Ve dveřích již tradičně najdeme deštník a ve víčku nádrže škrabku, nově opět z udržitelných materiálů.

Interiér novinky ve srovnání s předchůdcem překvapuje svojí vzdušností, nabízí mnoho odkládacích prostorů a velmi dobře vypadají také propracované detaily s klikami a dekory dveří. Ať už sedíte vpředu nebo na zadních sedadlech, stále budete mít dostatečnou rezervu a to ve všech směrech. V testované variantě v základní výbavě Selection jsme ocenili ergonomii sedadel s účinným vyhříváním. Mají dostatečné boční vedení, nastavitelnou délku sedáků a neunaví ani při delší jízdě.

Hlavní výhodou Škody Kodiaq je opět větší zavazadlový prostor, který nabízí základní objem 910 litrů. Ten lze variabilně rozšířit až na úctyhodných 2105 litrů. Nákladová hrana se nachází ve výšce 759 mm. Volitelná třetí řada sedadel (+22 tisíc korun) je ideální především pro děti. Při její přítomnosti zůstává k dispozici 340 litrů pro zavazadla.

Složením třetí řady lze prostor zvětšit na 845 litrů. Toto řešení je velmi praktické zejména pro vícečlenné rodiny. V zadní části vozu najdete řadu užitečných detailů, jako jsou háčky a upevňovací prvky, které zajišťují bezpečnou přepravu nákladů, dovolenkových potřeb či sportovního vybavení.

Naftová volba 2.0 TDI 110 kW

Zájemce o Škodu Kodiaq může vybírat mezi dvěma benzinovými a naftovými motory. Základem je mild-hybridní pohonná jednotka 1.5 TSI s nejvyšším výkonem 110 kW. V nabídce nechybí ani plug-in hybrid 1.5 TSI (110 kW), který má dle údajů výrobce zajistit dojezd až 100 kilometrů čistě na elektřinu. Naftový vrchol pak představuje 2.0 TDI 142 kW, který se prodává výhradně s pohonem 4x4, slabší TDI s výkonem 110 kW je v nabídce pouze s pohonem přední nápravy. Všechny motorizace jsou vybavené novým sedmistupňovým automatem DSG.

Pod kapotou Škody Kodiaq se nacházel dvoulitrový čtyřválec 2.0 TDI s maximálním výkonem 110 kW při 3000 až 4200 ot/min a točivým momentem 360 Nm v rozmezí 1600 až 2750 ot/min. Tento motor působí kultivovaněji než jeho předchůdce a při nízkých otáčkách je téměř neslyšitelný. To je zásluhou vynikajícího odhlučnění interiéru a motorového prostoru.

Dynamika turbodieselu je v relativně těžkém SUV průměrná, potěší ale schopnost vozu táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2 tuny. Odezva plynového pedálu se zlepšila a nová automatická převodovka DSG pracuje plynuleji, optimálně řadí a necuká s vozem. DSG také zabraňuje podtáčení motoru a zbytečnému držení ve vyšších otáčkách. V režimu Sport je řazení a citlivost plynového pedálu výrazně lepší než u předchozí generace.

Testovaný motor je ideální pro řidiče hledající dlouhý dojezd na jedno natankování. Zajímavostí je, že oproti Superbu s totožnou motorizací je palivová nádrž menší - objem činí pouze průměrných 57,5 litrů. I tak se ale dojezd na jedno natankování pohybuje kolem hranice 1000 km. Na dálnici dosahovala spotřeba přibližně 6,5 l/100 km, na běžných silnicích klesala k pětilitrové hodnotě. Ve městě počítejte s apetitem kolem v rozmezí 5,5 – 6 l/100 km.

Komfort především

Oproti nedávno testovanému Superbu je samozřejmě znát vyšší těžiště Škody Kodiaq. Karosérie se při rychlém průjezdu zatáčky více naklání a má větší sklony k nedotáčivosti. V porovnání s minulou generací je však stabilita na lepší úrovni. Palec nahoru také zaslouží za vynikající odhlučnění motorového prostoru a podvozku.

Zásadní varianta Selection není vybavena adaptivním podvozkem DCC+. I tak je ale podvozek příjemně poddajný a poskytuje optimální kompromis mezi jízdní stabilitou a komfortem. Pochvalu také zaslouží za přesnost a absenci výrazných náklonů karosérie. I na příplatkových devatenáctipalcových kolech testovaný vůz tiše a účinně absorbuje většinu nerovností. Na nerovnostech Kodiaq příjemně filtruje výmoly, lehce se pohupuje a ani na větších výmolech  neodskakuje. Zároveň jsme nezaznamenali jakýkoliv projev těžkopádného chování.  

Absenci pohonu 4x4 jsme za běžných jízdních podmínek ani nepostrádali. Čtyřkolka by samozřejmě přišla vhod především v zimě. Do náročnějšího terénu Kodiaq pochopitelně není, avšak lesní cestu pomalým tempem rozhodně zvládá. Palec nahoru zaslouží relativně přesné progresivní řízení. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se pěkně dávkuje jejich brzdný účinek.

Resumé

Druhá generace Škody Kodiaq 2.0 TDI 110 kW reprezentuje mainstreamové SUV s prostornou karosérií a úsporným motorem. Interiér je dobře odhlučněn a pasažéry hýčká pohodlnými sedadly a to i v základní výbavě Selection. Základní čtyřválec 2.0 TDI 110 kW příliš dynamiky nepřináší, potěší však kultivovaným chodem a optimálně řadící automatickou převodovkou. Základní cena Škody Kodiaq 2.0 TDI začíná nad hranicí jednoho milionu korun, což je stále výrazně méně, než u srovnatelně vybavených prémiových značek.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Kodiaq
Karosérie:SUV
Motor:2.0 TDI DSG
Palivo:nafta
Rok výroby:2024
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1968 ccm
Nejvyšší výkon:110 / 3000 - 4200 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:360 / 1600 - 2750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:203 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,3 – 5,9 l, kWh
Velikost zav. prostoru:910 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):57,5
Pohotovostní hmotnost:1733 - 1792 Kg
Nosnost:513 - 572 Kg
Základní cena:980 000 Kč (1.5 TSI 110 kW AT, Selection)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 040 000 Kč (2.0 TDI 110 kW AT, Selection)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -