Kvalita, odolnost a spolehlivost – to jsou tradičně silné stránky terénního automobilu Land Cruiser, který již téměř 73 let prokazuje své schopnosti prakticky po celém světě. Postupně se koncepce tohoto vozu rozdělila do několika samostatných provedení, která ho předurčují pro nejnáročnější specifický provoz například v zemích Afriky, Asiii nebo Tichomoří.
Pro evropské požadavky je nyní určená řada Light Duty s označením 250. Díky své pověsti se v současnosti tento model řadí k nejprodávanějším vozům této japonské značky ve více než 170 zemích světa. Zcela přepracovaná Toyota Land Cruiser 250 s výraznými vzhledovými a technologickými proměnami právě nyní přichází i na český trh.
Design exteriéru spojuje tradice i moderní pojetí s odkazem na jeho proslavené terénní schopnosti. Vzhled nového Land Cruiseru připomíná typické křivky prvních modelů od robustní vodorovné osy přes dlouhou kapotu, vzpřímené čelní sklo a krátký přední převis až po markantní lichoběžníkové podběhy kol. Kabina krabicového tvaru za vertikální osou vozidla přispívá k prostornosti a pohodlí interiéru. Celková délka vozu je 4925 mm při šířce 1980 mm a výšce 1935 mm. Rozvor náprav činí 2850 mm. Podle výbavy je novinka obuta do 18" nebo 20" kol z lehké slitiny v novém designu.
Budoucí uživatelé jistě ocení pohodlí sedadel a variabilitu možností úprav sedadel pro přizpůsobení interiéru pro různé specifické přepravy. Třetí řada sedadel je snadno přístupná a po jejich sklopení vzniká téměř rovná podlaha. Z palety nabízených odstínů karoserie jmenujme zejména tradiční modrou Smoky a žlutou Sand v kombinaci se světle šedou střechou. Vzhledem k široké nabídce příslušenství si každý zákazník dotvoří vzhled vozu podle vlastních požadavků včetně střešních ližin, bočních nášlapných prahů nebo výklopného okna na zádi.
Přední partie svým uspořádáním připomínají klasický vzhled Land Cruiseru. Samotné funkční části jsou seskupeny spíše ke středu s vysoko posazenými světlomety, aby se zmenšila pravděpodobnost jejich poškození v náročnějším terénu. Standardně se nabízejí užší podlouhlé světlomety s trojicí LED zdrojů, resp. projektorové bi-LED světlomety klasického kulatého tvaru v kombinaci s vertikálními směrovými ukazateli a světly denního svícení.
Přední mlhová světla jsou opět kvůli ochraně před poškozením zapuštěna hluboko do rohů nárazníku, přední i zadní rohy jsou zkoseny a dveře jsou ve spodní části vyklenuté. Snížená střední část kapoty zlepšuje výhled vpřed a zmenšuje slepý úhel bezprostředně před vozidlem. Kvůli lepšímu výhledu do stran je přední A-sloupek vzpřímenější, zrcátka jsou uchycena na dveřích a okenní čára je v porovnání s předchůdcem přibližně o 30 mm níže.
Oceňujeme vysokou kvalitu zpracování a vzdušnou atmosféru kabiny se skvělým výhledem nejen řidiče, ale i celé posádky. Výše umístěný přístrojový štít a displej multimediální soustavy usnadňují čtení údajů a podporují jejich rychlé a intuitivní ovládání. Digitální přístrojový štít 7" nebo 12,3" podle výbavy prezentuje všechny ukazatele a data ve vysokém rozlišení s dobrou čitelností i za zhoršených světelných podmínek. Rozhraní multimediálního systému tvoří dotykový displej s jemnou grafikou 9" nebo 12,3". Cloudová navigace s průběžnou aktualizací dopravních informací je nyní dostupná i v českém jazyce.
Návrháři přizpůsobili fyzický tvar spínačů i způsob jejich ovládání pro snadné přepínání nebo ovládání stiskem. V náročném terénu pomáhají řidiče chránit kolenní opěrky a měkké prvky vnitřního osazení dveří. Horní část výplní dveří má navíc vykrojený profil, aby zde zbylo co nejvíce místa pro loket řidiče. Zajímavý je design volantu se širokými otvory mezi paprsky a ke vzdušné atmosféře v kabině také přispívá zjednodušený tvar čalounění stropu. Na přání je k dispozici otevíratelné střešní okno nebo popř. velké panoramatické střešní okno, které zasahuje až nad sedadla druhé řady.
Na evropské trhy se tento nový model nyní dodává s přeplňovaným naftovým motorem 2,8 litrů. Jedná se o řadový víceventilový čtyřválec se zdvihovým objemem 2755 cm3 a přímým vstřikování paliva s maximálním výkonem 204 k/150 kW při 3000 ot/min. Tento hnací agregát je spojen s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Direct Shift.
Díky nejvyššímu točivému momentu 500 Nm v pásmu 1600–2800 ot/min tak má vůz dost síly k tažení přívěsů o hmotnosti až 3500 kg. Nová osmistupňová automatická převodovka přispívá k lepším jízdním schopnostem, nižší spotřebě paliva a tichému chodu. Převodovka s jemnějším odstupňováním převodových stupňů, novým kompaktním měničem točivého momentu a optimalizovanými prvky zajišťuje precizní uzavírání spojky, plynulé přeřazování a hladké lineární zrychlování.
Součástí systému stálého pohonu všech kol Land Cruiseru je přepracovaná konstrukce hnacího hřídele se zohledněním požadavků na odolnost a tišší chod. Centrální jednotka nyní nabízí lepší schopnosti a efektivnější chod a volitelný zadní diferenciál je z důvodu vyšší spolehlivosti robustnější. Obě jednotky jsou odladěny tak, aby optimálně vyvažovaly záběrové schopnosti v terénu se stabilitou na zpevněných cestách. Systém uzávěrek diferenciálu namísto elektromotoru používá elektromagnetický akční člen při zkrácení doby odezvy na protáčení kol o plných 85 %, to je cca 0,15 s. Modernizovaná rozdělovací převodovka nabízí vyšší odolnost, vyšší točivý moment elektromotoru akčního členu a lepší antikorozní vlastnosti. Nový páčkový přepínač pro volbu režimu pohonu H4 nebo L4 společně s novými spínači uzávěrky diferenciálu najdeme na středovém panelu vedle řadicí páky.
Výsledkem celého souboru úprav jsou lepší vlastnosti zrychlování i jízdního chování, snížení hladiny hluku a vibrací nebo vylepšené ovládání za náročných podmínek. Pohon je řešen tak, aby zprostředkoval lineární zrychlování s důraznou odezvou na počátku akcelerace. Na druhé straně blokovací spojka osmistupňové automatické převodovky zamezuje náhlým nárůstům otáček motoru. Přepracované efektivnější turbodmychadlo s menším průměrem má nyní nové oběžné kolo s kompaktními lopatkami. Nechybí inovovaný elektrický posilovač řízení a výkonnější alternátor 200 A. Ekologičtější provoz zajišťuje katalyzátor SCR ve spojení s větší nádrží na močovinu o objemu 17 litrů.
Základem výborných jízdních schopností je nová platforma GA-F s rámem, která se uplatnila i u nového Land Cruiseru 300. Konstrukce dnes vykazuje výrazně vyšší pevnost a tuhost. Kolem bočních dveří a u spodních okrajů prahů nového modelu najdeme dalších 84 svarových míst s krátkou roztečí. Poprvé se také používá strukturální lepidlo ke zvýšení tuhosti v místech styku plechů. U podélných nosníků a příčných vzpěr byly místo výztuh nově použity na míru svařované výlisky, čímž se podařilo zachovat tuhost při současném poklesu hmotnosti. S cílem dosažení co nejvyšší robustnosti a pevnosti se na strategických místech po celém rámu používá silný ocelový plech a vysokopevnostní materiály. Celková torzní tuhost rámu se zvýšila o 50 % a tuhost rámu v kombinaci s karoserií vzrostla o 30 %.
Vůz používá kotoučové brzdy, vpředu o průměru 340 mm a vzadu 335 mm. Na zadních kolech je elektronická parkovací brzda. Asistent pro sjíždění příkrých svahů (DAC) automaticky zajišťuje stabilní brzdění bez zablokování kol, kdy udržuje nízkou rychlost při sjíždění prudkých svahů. Systém je navržen tak, aby mohl fungovat podobně jako tempomat za rychlostí od 4 do 30 km/h v režimech pohonu H4 a L4. Systém Crawl Control dokáže udržovat nízkou rychlost jízdy nového Land Cruiseru při zdolávání terénu a sjíždění svahů. Reguluje točivý moment motoru a tlak v brzdové soustavě, kdy zamezuje prokluzování nebo zablokování kol a řidič se může plně soustředit na řízení. Novinka je nyní také vybavena stabilizátorem s odpojovacím mechanismem (SDM). Řidič může spínačem na středovém panelu odblokovat přední stabilizátor, a tak zvětšit kříživost náprav a udržovat kontakt všech čtyř kol s povrchem pro lepší ovladatelnost vozidla v náročném terénu.
Požadovanou ochranu posádky v případě nárazu zajišťuje nejen robustní konstrukce nového Land Cruiseru 250. Vůz je vybaven komplexem bezpečnostních a asistenčních systémů, které pomáhají předcházet nehodám a případně zajišťují ochranu celé posádky v situacích, kdy již nelze střetu zabránit. Součástí paketu je nejnovější generace systému Toyota Safety Sense s vylepšeným hardwarem pro větší rozsah rozpoznávání rizika nehody.
Novinkou je například rozšíření předkolizního bezpečnostního systému o systém zmírňování kolize na křižovatkách, funkci potlačení nechtěné akcelerace, která reaguje na náhlé použití akceleračního pedálu za pomalé jízdy a nechybí nouzový asistent řízení. Za nízkých rychlostí jízdy navíc pomáhá proaktivní asistent řízení, který rozpoznává nebezpečí střetu s parkujícími vozidly nebo chodci.
Z dalších nových funkcí stojí za pozornost systém nouzového zastavení. Je-li aktivní asistent pro udržení uprostřed jízdního pruhu tak dokáže rozpoznat, že řidič delší dobu neovládá volant, brzdy ani plynový pedál, a snaží se řidiče varovat. Pokud nereaguje, systém postupně zpomalí až do úplného zastavení a zapne výstražná světla. Asistent bezpečného vystupování varuje před rizikem otevření dveří do dráhy jiného vozidla nebo cyklisty přijíždějícího zezadu.
Nová Toyota Land Cruiser 250 se aktuálně dodává zákazníkům ve čtyřech stupních výbavy: Prado, Prestige, Invincible a Executive a jeho cena začíná na 1 790 000 Kč. V nabídce je skutečně bohatá paleta dalších doplňků a výbav, která umožnuje přizpůsobit každý model podle budoucí využitelnosti v následné provozní praxi. Další informace brzy přineseme v redakčním testu.