Známé užitkové modely japonského výrobce Proace a Proace City právě nyní doplňuje další Toyota Proace MAX, která tak rozšiřuje nabídku portofolia vozidel Toyota Professional. Tato novinka, která bude již na podzim 2024 u zákazníků, spojuje špičkové parametry objemu nákladního prostoru a užitečné hmotnosti s hospodárným provozem. Navíc nabízí rozhodně zajímavý a zdařilý design.
Nová Proace MAX je výsledkem užší spolupráce společností Toyota Motor Europe a francouzského sdružení Stellantis. Oba výrobci tak těží z výhod společného vývoje a optimalizace výrobních nákladů. Tento model se bude vyrábět v závodech společnosti Stellantis v polských Gliwicích a italské Atesse.
Na první pohled zákazníka zaujme pečlivě zpracovaný vzhled exteriéru. Na přídi dominuje stylový horní díl sladěný s barvou vozidla, který je navíc protažený kolem matně černé masky až do barevně sladěného předního nárazníku. Ve vyšší výbavě Comfort nechybí Full LED světlomety společně s mlhovkami včetně funkce přisvěcování do zatáček, matně černá maska chladiče a výrazná 16" litá kola.
V pohodlné kabině najdeme moderní barevný digitální přístrojový štít o velikosti 7" s čitelným zobrazením všech potřebných informací. Pro multimédia a konektivitu je zase k dispozici 10 palcová dotyková obrazovka s jemnou grafikou. Nechybí praktický centrální držák nápojů, různé úložné prostory v přístrojovém panelu a stylové chromové dekory.
Představená novinka bude v nabídce pro zákazníky v různých rozměrech, aby si každý uživatel mohl vybrat podle svých potřeb. Skříňové provedení je tak k dispozici v celkem šesti různých rozměrech se dvěma různými variantami rozvoru (3450 mm a 4035 mm) a s možností volit ze tří různých délek (5413 mm, 5998 mm a 6363 mm), resp. tří výšek (2254 mm, 2524 mm a 2764 mm). Uvedené varianty nabízejí velký prostor pro náklad o objemu od 10 do 17 m3, tedy k pohodlnému naložení například až pěti europalet.
Ke speciálním účelům se navíc nabízejí nejrůznější možnosti přestaveb. Mezi nejžádanější je jednostranný nebo třístranný sklápěč se sklopnými postranicemi včetně volitelného provedení kabiny Crew Cab s druhou řadou čtyř sedadel, celkem tedy pro převážení až sedmi členů posádky.
Vlastní hmotnost Proace MAX s naftovým agregátem se pohybuje od 3300 do 3500 kg nebo 4250 kg u čistě elektrických provedení v závislosti na specifikaci. Prakticky ve všech variantách vůz nabízí velmi příznivé parametry nosnosti i tažné kapacity. Čistě elektrická Toyota Proace MAX vede ve své třídě užitečnou hmotností až 1500 kg a tažnou kapacitou 2400 kg v závislosti na konkrétním velikostním modelu. U provedení s naftovým pohonem je nosnost až 1425 kg a tažná kapacita 3000 kg, opět podle zvolené kombinace délky a výšky.
Nakládku a vykládku usnadňují zadní dveře o šířce 1562 mm a výšce až 2030 mm s nízkým prahem pro jednodušší přístup. Poprvé v rámci značky se dveře otevírají v úhlu až 270 stupňů pro lepší využitelnost nákladového prostoru po stranách a snadnější přístup. Vzniklý otvor posuvných bočních dveří je široký 1,25 m a to bohatě stačí například pro nakládání europalet.
Čistě elektrická Toyota Proace MAX s pohonem o výkonu 270 k (200 kW) a točivým momentem 410 Nm aktuálně nabízí dojezd až 420 kilometrů. Pomocí tří různých jízdních režimů Eco, Normal a Power může řidič upravovat charakter akcelerace a nejvyšší rychlost s ohledem na požadovaný výkon a dojezd. K dobíjení baterie o kapacitě 110 kWh lze využít 150kW systém rychlodobíjení k dosažení 80 % kapacity za pouhých 55 minut a tak minimalizovat časové prostoje na delších cestách. Pro praktické nabíjení ve firmě nebo doma je k dispozici také AC palubní nabíječka o výkonu 11 kW, která se využije například přes noc nebo při delším parkování.
Další nabídkou pohonu představuje hospodárný a nízkoemisní naftový motor Euro 6E se šestistupňovou manuální převodovkou nebo osmistupňovým automatickým ústrojím. V tomto případě pohonný agregát nabízí výkony 120 k (88 kW) až 180 k (132 kW) podle konkrétního provedení vozidla. Zde emisí začínají na 198 g/km a to je pro vůz této velikostní třídy skutečně velmi příznivý parametr. Novinka je výhradně s pohonem předních kol, podobně jako to je u převážné většiny srovnatelných vozů v segmentu velkých užitkových vanů.
Vedle běžných skříňových provedení v několika délkových a výškových kombinacích výrobce nabízí tento model také jako šasi umožňující zvolit zakázkové řešení podle konkrétních potřeb přeprav. Například u provedení Platform Cab s nákladovou plošinou, resp. Chassis Cab s nekrytým žebřinový rámem, si zákazník může nechat vozidlo přestavět zcela podle jeho přání. Obě uspořádání se nabízí ve standardní nebo prodloužené verzi tj. 5943 mm, resp. 6308 mm. V případě provedení Crew Cab jsou k dispozici další místa k sezení.
Za pozornost jistě stojí široký seznam příslušenství zahrnující řešení pro ochranu interiéru, snazšího převážení nákladu nebo jeho zabezpečení. Pro interiér jsou k dispozici například ochranné kryty na bázi dřeva nebo polypropylenu na podlahu, podběhy kol a boční panely, zabraňující opotřebení v rámci každodenního nakládání a vykládání. K upevnění nákladu slouží kolejničky a různé zajišťovací popruhy. Prostor k převozu nákladu je možné dále zvětšit pomocí střešního nosiče nebo střešních ližin s přístupem pomocí žebříku na zádi vozidla nebo zevnitř kabiny. V nabídce je také sestava variabilní regálů.
Již v základní výbavě najdeme řadu nových prvků aktivní bezpečnosti a asistenčních systémů Toyota Safety Sense, které nejen chrání vozidlo, ale celkově přispívají k bezpečnosti jízdy. Novinka jako jediná ve své třídě nabízí asistent pro boční vítr, který pomáhá stabilizovat vozidlo za silného větru a snižuje tak riziko nechtěného vybočení z pruhu a následné nehody. Pokud dojde k nehodě, je zde systém pro zaznamenávání událostí Event Data Recording, EDR, který shromažďuje a ukládá informace o chování a stavu vozidla před dopravní nehodou, během nehody a po nehodě.
V husté dopravě řidiči pomáhá nový asistent pro jízdu v koloně, který je rozšířením praktického adaptivního tempomatu. Řidič tak může ve stojící koloně dát nohu z pedálu a systém automaticky zajišťuje popojíždění podle pozice vozidla vpředu. Parkování usnadňuje až 16 senzorů rozmístěných kolem celého vozidla.
Ve výbavě je také nejnovější multimediální platforma s výkonnějšími procesory, rychlejší odezvou, intuitivnějším ovládáním a novými funkcemi. Desetipalcová dotyková obrazovka s jemnou grafikou zajišťuje snadnou čitelnost za nejrůznějších světelných podmínek a zprostředkuje čisté, srozumitelné a jednoduché rozhraní včetně vestavěné SIM karty pro nepřetržité spojení. Navigace využívá on-line cloudové služby k poskytování průběžně aktualizovaných dopravních informací.
Palubní systém podporuje bezdrátovou konektivitu chytrých telefonů přes Android Auto a Apple CarPlay Přes mobilní aplikaci MyToyota lze používat další online služby a získávat užitečné informace o vozidle a o jeho provozu a servisu. Aktuální nabídka nové Toyoty Proace MAX přichází s výbavou Active nebo Comfort, šesti volitelnými barvami karosérie a celou paletou doplňků a příslušenství. Základní cena tohoto nového užitkového modelu začíná na 815 000 Kč bez DPH a za pozornost pro budoucí uživatele rozhodně stojí také prodloužená záruka na 5 let nebo ujetí 250 000 kilometrů.