Citroen Berlingo MAX 1.5 BlueHDi 130 MAN6 - omlazený univerzál

Testy
13.08.2024

F T G

Citroen Berlingo MAX 1.5 BlueHDi 130 MAN6 - omlazený univerzál

Citroen nedávno představil facelift praktického modelu Berlingo. Ten má bohatou historii, která začíná prakticky u samotného vzniku francouzské značky. Testovali jsme osobní verzi s kratší karosérií M, úsporným vznětovým čtyřválcem 1.5 BlueHDi a manuální převodovkou. 

Není pochyb o tom, že Berlingo reprezentuje ikonický model Citroenu. Současná třetí generace byla představena v roce 2018 a zaujala především odvážným designem, vylepšenou funkčností a vyšším jízdním pohodlím. Nová platforma EFP2 přinesla zejména výraznou elektronizaci a dvě délky karosérie M a XL. Inovovaný model s novou identitou značky má přinést především vyšší bezpečnost, vylepšenou variabilitu a prostornost.

Moderní a praktický na první pohled

Testovaná varianta s kratší karosérií už na první pohled nepatří mezi subtilní MPV. Pětimístný vůz měří na délku 4 403 mm a chlubí se rozvorem náprav 2 785 mm. Zavazadelník nabízí velmi slušný objem od 597 až do 2126 litrů. V rámci faceliftu prošla hlavně přední část zásadní proměnou. Nyní působí výrazněji a má více vertikálních prvků.

Maska chladiče a nárazník tvoří jednotný celek, v jehož středu se nachází nové oválné logo Citroën. Po obou stranách loga se táhne černý pás s motivy dvojitých šípů. Ten spojuje logo s novými světlomety, které vytvářejí nový tříúrovňový světelný podpis Citroën, kombinující jednu svislou a dvě vodorovné lišty.

V rámci balíčku Advanced Comfort XTR je uprostřed nárazníku ochranná lišta s hliníkovým efektem. Barevně vůz dále odlišuje několik červených dekorů či emblém XTR. Součástí tohoto paketu jsou dále sedmnáctipalcová kola, která v základu nenabídne ani nejvyšší výbava MAX. Potěší také vylepšený interiér. Vyšší výbava testovaného vozu MAX nabízí například střešní ližiny nebo zatmavená zadní okna. 

Přestože krabicovitý tvar karosérie zůstal zachován, výrazná proměna světel a v neposlední řadě i nové logo, způsobily poměrně zásadní změnu vzhledu vozu. Auto nyní působí o poznání elegantnějším a vyspělejším dojmem. Především ultramoderní tvar předních světlometů zde sehrál zásadní roli. 

Důraz na prostor

Posez za volantem je příjemný a sedí se dostatečně vysoko, takže cestující vpředu mají perfektní výhled z vozu. Zajímavostí je, že součástí paketu XTR jsou rovněž lepší sedadla Advanced comfort. Ty jsou optimálně tuhá a mají dostatečné boční vedení. Originálním a zároveň praktickým prvkem interiéru je také tříbarevné čalounění látkou Hello. Vpředu chválíme dostatečný prostor prakticky ve všech směrech. Zadní sedadla jsou dělená a je na ně velmi dobrý přístup díky posuvným bočním dveřím. Prostoru je na zadní řadě také dostatek a dobrou zprávou je, že lze na ně umístit až tři dětské sedačky vedle sebe. 

Přístrojová deska je vyrobena z tvrdých plastů, slícování je však na vysoké úrovni. Novinkou je centrální desetipalcový dotykový displej s rychlou odezvou, pomocí kterého se ovládají základní funkce vozu. Samozřejmostí je pak možnost propojení prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. Palec nahoru dáváme intuitivnímu ovládání klimatizace prostřednictvím klasických ovladačů. Ocenili jsme dobře dostupnou řadicí páku šestistupňového manuálu a v neposlední řadě také graficky hezky provedený digitální přístrojový panel.

Testované varianta MAX nabízí relativně bohatou základní výbavu. Komfort při jízdě zajišťuje automatická dvouzónová klimatizace, elektricky ovládaná okna předních i zadních bočních dveří, parkovací kamera nebo kožený volant. Právě ten prošel výraznou změnou a nyní je dostupný s vyhříváním jako součást volitelných balíčků.

Volant má modernizovaný design s mírně zploštělou spodní částí a výraznějším středem, kde se nachází nové logo značky. Na volantu jsou umístěny ovládací prvky pro tempomat a audiosystém. Středová konzole nyní nabízí kromě dvou USB portů i novou přihrádku pro bezdrátové nabíjení telefonu. Mobilní telefon se však do ní vejde jen horizontálně, a to poměrně těsně. 

Praktický zavazadelník se chlubí nízkou nákladovou hranou a v neposlední řadě také pravidelnými tvary. Po složení zadních sedadel sice nevznikne zcela rovná ložná plocha, ale i tak jsou jeho rozměry nadprůměrné. To dokládá velmi slušný objem 597 l, který se vyrovná kdejakému prostornému kombi. Do šířky a hlavně výšky do něj však naložíte daleko více.

Užitkový původ osobního Berlinga má samozřejmě i nevýhody. Zatažení bočních posuvných dveří vyžaduje relativně velké úsilí, stejně jako zavření či otevření relativně velkých dveří zavazadlového prostoru. Částečně tento neduh kompenzuje možnost otevření prosklené části zadního okna při potřebě manipulace s menšími zavazadly. To se může také hodit pro převoz delších předmětů.   

Naftová volba a pohodlný podvozek

 Pro příznivce naftových motorů se Berlingo nabízí s oblíbeným vznětovým čtyřválcem 1.5 BlueHDi a to ve dvou výkonových variantách. Námi testovaný vůz byl vybaven silnější verzí s maximálním výkonem 96 kW při 3750 ot/min. Největší točivý moment 300 N.m vrcholí při 1750 ot/min. Nabídka motorů dále zahrnuje slabší verzi s výkonem 75 kW, benzinový tříválec s nejvyšším výkonem 96 kW nebo čistě elektrickou verzi (100 kW).

Testovaný naftový čtyřválec má plynulý zátah zhruba od 1500 ot/min. Řadit se vyplatí až kolem hranice 4000 ot/min, kdy výkon začíná klesat. Ocenili jsme krátkou prodlevu turbodmychadla po sešlápnutí plynu. Díky přísným emisním normám je motor vybaven vstřikováním AdBlue a filtrem pevných částic. Dynamika je spíše průměrná, takže testovaný vůz vyhoví spíše řidičům s klidným jízdním stylem. Pochvalu zaslouží kultivovaný zvukový projev. 

Šestistupňová manuální převodovka je dobře odstupňovaná. Díky umístění na vyvýšeném středovém panelu je řadicí páka v optimálním dosahu. Ocenili bychom snad jen o něco přesnější řazení. Při rychlosti 130 km/h motor točí 2500 ot/min a provoz zůstává relativně úsporný a akusticky příznivý.

Hlavní výhodou naftového čtyřválce je úsporný provoz. Spotřeba paliva se v kombinovaném režimu pohybovala kolem 5,5 l/100 km. Ve městě a na dálnici pak apetit atakuje šestilitrovou hranici, zatímco mimo město jsme se dostali i pod pět litrů. Palivová nádrž má spíše průměrný objem 50 litrů.

Odpružení Citroenu Berlingo je nastaveno s důrazem na komfortní jízdu. Karoserie se v zatáčkách mírně naklání, auto se ale dobře drží své stopy. Na hranici adheze je cítit mírná nedotáčivost. Berlingo sympaticky zvládá náhlé vyhýbací manévry bez nepříjemných překvapení pro řidiče. Vyšší stavba karosérie je samozřejmě citlivější na boční vítr, než běžný rodinný kombík. Na dálnici je navíc už kolem 130 km/h slyšet výraznější aerodynamický hluk. 

Posilovač řízení je účinný, což snižuje zpětnou vazbu od volantu, jinak je ale řízení přesné a odpovídá charakteru vozu. Ocenili bychom snad jen strmější převod. Brzdná síla je v pořádku, brzdy nevadnou ani při opakovaném brzdění a dobře se dávkují.

Resumé

Citroen Berlingo MAX 1.5 BlueHDi nabízí mimořádně praktický interiér a moderní technologie za atraktivní cenu. Tato kombinace je hlavní předností tohoto modelu. Pokud vám nevadí jeho užitkový původ, budete s ním velmi spokojeni. Konkurence za podobnou cenu nenabízí mnoho alternativ. Otázkou zůstává, zda se nevyplatí zvážit příplatek 25 tisíc korun za prodlouženou verzi s karosérií XL.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:Berlingo
Karosérie:MPV
Motor:1.5 BlueHDi 130 MAN6
Palivo:nafta
Rok výroby:2024
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1499 ccm
Nejvyšší výkon:96 / 3750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:184 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:10,3 s
Velikost zav. prostoru:597 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):50
Pohotovostní hmotnost:1516 Kg
Nosnost:604 Kg
Základní cena:550 000 Kč (1.2 PureTech 110 k, MAN6, Plus, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:670 000 Kč (1.5 BlueHDI 130 k, MAN6, MAX, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -