Rodinný vůz střední třídy Toyota Avensis vyjíždí na silnici s novou paletou turbodieselů, které mají atakovat vznětové agregáty od konkurence především svými špičkovými výkonovými parametry a v neposlední řadě i šetrností k životnímu prostředí. Vyzkoušeli jsme 110 kilowatovou variantu s označením 2.2 D-4D.
Mezinárodní průzkumy nezávislých organizací hovoří jasně - v oblasti spolehlivosti se Toyota již několik let řadí na první příčku. Skutečnost, že je v autorizovaných servisech Toyota větší „pořádek“ než u konkurence však rozhodně k automobilovému prvenství nestačí. Při výběru vozu zákazníkem hrají totiž velkou úlohu právě emoce. A také parametry například v podobě pro mnohé z nás určitě opojujících zkratek kW a N.m. |
Ještě nedávno měl avensis v nabídce pouze jediný vznětový agregát 2.0 D-4D s výkonem 85 kW, který byl stále častěji porážen nejen inovovanými německými TDI, ale i novinkami z vlastního kontinentu například vznětovou jednotkou 2.2 i-CDTi od japonské Hondy. |
Nízká spotřeba paliva, dostatečný točivý moment k dispozici prakticky od volnoběhu a prodloužené servisní intervaly to vše podporuje poptávku po dieselových motorech a tak není divu, že se jednotliví výrobci pouštějí do nevypsaného souboje o nejvýkonnější pohonnou jednotku. Toyota ve střední třídě vozů s koncepcí pohonu přední nápravy nasadila laťku opravdu hodně vysoko – uvedla totiž do výroby dva celohliníkové agregáty se vstřikováním common rail v rámci stejného zdvihového objemu 2.2 litru a to ve dvou výkonových verzích. |
Slabší varianta 2.2 D-4D se 110 kW a 310 N.m využívá klasických solenoidových vstřikovačů s devítiotvorovými tryskami, výkonnější provedení 2.2 D-4D D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) pak piezoelektrické vstřikovače. |
Ty umožňují vícenásobný vstřik během jednoho pracovního cyklu. Výsledkem je neuvěřitelných 130 kW a 400 N.m, které řadí novinku na špičku své kategorie. V praxi jsme si ověřili, že i méně výkonná varianta nabízí za hranicí 2000 ot./min. opravdu slušné dynamické vlastnosti. Na německé dálnici lze pohodlně udržovat rychlé dálniční tempo kolem 180 km/h a majitelům průměrně výkonných benzinových vozů se tají dech i při svižném předjíždění nebezpečných kamiónů. |
Přední kola snadno ztratí adhezní schopnosti i na druhý převodový stupeň. Přestože se jedná o turbodiesel pohonná jednotka udivuje relativně kultivovaným během. |
K lepšímu pocitu z jízdy také přispívá speciální izolační fólie v čelním skle a zesílená tlumící vrstva na kapotě motoru a podlaze vozu. Palubní počítač na konci testu ukazoval solidní průměrnou spotřebu 7,0 l na 100 km, nutno dodat, že většina zkušebních jízd probíhala ve svižném tempu. Kvůli vyšší hmotnosti motoru proběhly změny na posilovači řízení, byla také zvýšena tuhost předního zkrutného stabilizátoru a upraveny tlumiče. |
Subjektivní dojem z podvozku je oproti předchozí variantě příznivější, zájemce však musí mít stále na paměti, že se jedná o vůz se zaměřením spíše na komfortní cestování. Avensis nabízí dostatek místa pro posádku ve všech směrech, což ocení především cestující na zadních sedadlech. |
Nenápadný vzhled vozu je téměř filozofií této značky někomu může vyhovovat jinému ne. To co se ale skrývá pod uhlazeným kabátem bezesporu osloví každého automobilového příznivce. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Toyota Avensis D-4D |
Motor |
Vznětový čtyřválec DOHC o zdvihovém objemu 2231 ccm. Nejvyšší výkon 110 kW při 3600/min. Největší točivý moment 310 N.m při 2000-3200/min. |
Převodné ústrojí |
Přední poháněná náprava. Šestistupňová přímo řazená převodovka. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 210 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s. Kombinovaná spotřeba paliva 5,9 l/100 km. |
Základní cena |
789 900 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Avensis |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 2.2 D-4D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2005 |
Technické parametry |