Prémiové SUV od značky DS Automobiles prošlo v roce 2022 modernizací. Ta přinesla nejen úpravy designu, ale také technické změny. Testovali jsme DS 7 s vrcholným plug-in hybridem E-Tense 360 a a pohonem všech kol.
Již při prvním pohledu na DS 7 si všímáme, že avizovaná modernizace přinesla přepracovanou masku chladiče. Ta je nyní o něco větší a doplněná svislými LED směrovkami, které vozu dodávají modernější a ještě více osobitý vzhled. Přední maska si zachovala šestiúhelníkový tvar a za pozornost stojí také zajímavé zpracování mřížky s uprostřed umístěným logem značky.
Přední světlomety DS Pixel LED Vision se v rámci faceliftu zúžily a přišly o otočné segmenty připomínající drahokamy. Tento originální prvek někomu může chybět, ale výsledný design je nyní čistší a uhlazenější. Také zadní část vozu zdobí užší světla a novinkou je i nápis DS Automobiles, který jasně deklaruje původ vozu. Nezaměnitelný šmrnc dodávají okenní rámy a střešní lišty, jež jsou nově vyvedeny v černém lesklém odstínu.
Hybridní technologii testovaného modelu odhalíte na první pohled snad jen pomocí decentního nápisu E-Tense na pátých dveřích nebo dvojice víček nádrže. Jedno z nich pochopitelně kryje zásuvku pro dobíjení akumulátorů. Je však zřejmé, že design každé DS 7 je velice elegantní a stylovou záležitostí. Novinkou jsou velká kola Brooklyn o rozměru 21 palců. Ty jsou ale v nabídce výhradě pro testovanou nejsilnější verzi E-Tense 360.
Přestože automobil působí robustním dojmem, skutečné rozměry karosérie snadno vyvedou z omylu. Vždyť se svoji délkou 4593 milimetrů a rozvorem 2738 milimetrů je tento model výrazně menší, než většina srovnatelných konkurentů.
Uvnitř se toho příliš nezměnilo, za zmínku však bezesporu stojí přepracovaný displej infotainmentu s úhlopříčkou 12,3 palců. Má novou grafiku, nové uživatelské prostředí a chlubí se i rychlejší reakcí na dotyk. Navíc lze ho řidič může nastavit dle svých potřeb. Samozřejmostí je i ovládání hlasem nebo funkce zrcadlení chytrého telefonu.
Palec nahoru dáváme také skvělé ergonomii interiéru. Všechny ovladače jsou dobře dostupné a každý nalezne optimální pozici za volantem. Také vnitřnímu prostoru DS 7 nelze co vytknout. Výjimkou je relativně široký středový tunel, který částečně omezuje prostor pro nohy cestujících na předních sedadlech. Právě sedadla však zaslouží pochvalu za skvělé tvarování a dostatečné boční vedení. U testované verze Performance Line potěší čalounění, které kombinuje příjemnou alcantaru s umělou kůží.
Vzadu se sedí pohodlně a posadí se zde i osoby vyššího vzrůstu. A zavazadelník? Ten má objem 555 litrů obdobně jako u variant s konvenčním pohonem. Zástavba hybridního systému tedy neubrala nic na praktičnosti vozu, což zaslouží palec nahoru. Zapomenout můžete snad jen na klasické rezervní kolo. Prostor pro zavazadla je dobře přístupný a po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká rovná plocha.
Dobrou zprávou pro zájemce o DS 7 E-Tense je skutečnost, že se každý výbavový stupeň chlubí bohatou základní výbavou. Za zmínku například stojí dvouzónová automatická klimatizace, digitální přístrojový štít nebo navigační systém s dvanáctipalcovou dotykovou obrazovkou. Od prostředního výbavového stupně Rivoli jsou součástí výbavy také vytříbené hodinky B.R.M. R180 s umístěním v horní části palubní desky. Po nastartování se hodinky vyklopí a jejich analogové provedení zajímavě doplňuje digitální interiér.
Od druhé základní výbavy Performance Line jsou pak k dispozici zmiňované sofistikované full-LED světlomety DS Pixel LED Vision. Za příplatek pak podle nás rozhodně stojí například špičkový audiosystém Focal se čtrnácti reproduktory a výkonem 515 W.
Testovaný vůz se chlubil nejvýkonnějším hybridním systémem této modelové řady. Jeho přepočtený celkový výkon činí 265 kW a největší točivý moment 520 Nm. To je výsledek spolupráce dvou elektromotorů a přeplňovaného zážehového čtyřválce o objemu 1598 cm3. Perfektní trakci navíc vozu zajišťuje pohon všech kol.
Zážehová pohonná jednotka 1.6 PureTech nabízí nejvyšší výkon 147 kW při 6000 ot/min. Jeho největší hodnota točivého momentu 300 Nm vrcholí při 3000 ot/min. Zatímco se spalovací motor v kombinaci s elektromotorem stará o pohon předních kol, druhý z elektromotorů zajišťuje pohon zadní nápravy. Nespornou výhodou tohoto řešení je fakt, že tento pohon nevyžaduje použití kardanu, jehož zástavba je u hybridních vozů kvůli akumulátorům v podlaze poměrně komplikovaná.
Výkonové parametry elektromotorů DS 7 E-Tense 360 jsou poměrně zajímavé. Vpředu má elektromotor nejvyšší výkon 81 kW a největší točivý moment 320 Nm, vzadu pak 83 kW, 166 Nm. V kombinaci s benzinovým motorem je hybridní systém zárukou velmi slušných dynamických parametrů. Elektrické SUV zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a jeho maximální rychlost činí 235 km/h.
Hybridní pohon DS 7 E-Tense pracuje ve čtyřech režimech. Čistě elektrický mód propůjčuje vozu DS 7 nulové emise a za optimálních podmínek s ním automobil urazí až 57 kilometrů. Nutností jsou ale plně nabité akumulátory, jejichž kapacita se nově zvětšila na 14,2 kWh. Ze standardní zásuvky se baterie dobijí za sedm hodin, zesílená zásuvka tento čas zkrátí na čtyři hodiny. Pomocí výkonného Wallboxu (7,4 kW) máte plně nabitý akumulátor za dvě hodiny.
Akumulátor lze pochopitelně nabíjet i při jízdě a to motorem nebo pomocí rekuperace brzdné energie. Dobíjení motorem má samozřejmě za následek vyšší spotřebu pohonných hmot. Na kratší vzdálenosti, např. při popojíždění po městě, je tedy optimální nabíjet vůz přímo ze sítě elektrické energie.
Dalšími jízdními režimy jsou hybridní a sportovní mód. Hybridní režim automaticky optimalizuje výkon a spotřebu elektrické energie. Využívá tedy ideální kombinaci spolupráce spalovacího motoru s dvojicí elektromotorů. Jízda v hybridním módu však nabízí vysoký komfort, který se k tomuto luxusnímu SUV opravdu hodí. Spalovací motor má perfektní odhlučnění a pochvalu si zaslouží velice hladké rozjezdy.
V rámci sportovního nastavení je vše podřízeno dynamice a motory hybridního systému jsou připraveny odevzdat maximální výkon pohonného ústrojí 360 koní. Režim 4x4 pak aktivuje stálý pohon všech kol pro co nejlepší trakci automobilu. Sportovní režim v kombinaci s nejvyšším výkonem pak dělají z tohoto auta velmi rychlé SUV v přímce. Přestože převodovka ve vysokých otáčkách nefunguje už tak hladce, jako v těch nízkých, předjížděcí manévry jsou velmi bezpečnou záležitostí.
Při klidné jízdě umí DS7 v hybridním režimu jezdit se spotřebou kolem 5,8 l na 100 kilometrů. Při snaze o mimořádně úspornou jízdu jsme v kombinovaném režimu dosáhli spotřeby 2,7 l/100 km. Podmínkou jsou ale nabité akumulátory. Při častém využívání výkonového potenciálu spotřeba hravě atakuje desetilitrovou hranici.
Kvůli zástavbě hybridního pohonu má palivová nádrž DS 7 objem zmenšený na 43 litrů. To pochopitelně zkracuje dojezd na jedno natankování, pokud tedy nevyužíváte vůz ve městě s možností denního dobíjení akumulátorů z elektrické sítě.
Zajímavostí je, že nejvýkonnější DS 7 E-Tense 360 dostala o 15 milimetrů snížený podvozek, vpředu se navíc rozšířil rozchod kol o 24 mm a vzadu o 10 mm. O naladění podvozku testovaného modelu se postarala divize DS Performance, což je zárukou dobře odvedené práce.
Přestože tlumiče mají adaptivní charakter a to díky systému DS Active Scan Suspension, celkově si všímáme tužšího podvozku oproti méně výkonným DS 7. Zajímavostí je, že aktivní odpružení využívá data z kamery pod čelním sklem, která čte a vyhodnocuje povrch vozovky před automobilem. Na základě toho mění charakteristiku tlumičů pro co nejefektivnější přejezd nerovností. Bohužel systém nefunguje za špatné viditelnosti.
DS 7 E-Tense je díky výkonnému hybridnímu systému opravdu rychlé auto, platí to však zejména pro zrychlení v přímce. V zatáčkách je totiž pohotovostní hmotnost vozu 1960 kg znát a auto je prostě více zaměřeno na univerzální použití než sportovní jízdu. Jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu jsou ale jedním slovem špičkové. Na rozbité silnici bohužel občas dochází k přenášení rázů do interiéru a to kvůli velkým kolům.
DS 7 E-Tense 360 4x4 je originální SUV s elegantním charisma. Model se pyšní špičkovým zpracováním a nadstandardním jízdním komfortem. Jeho výkonný plug-in hybridní pohonný systém zajišťuje značné úspory, ovšem hlavně při jízdě na krátké vzdálenosti a za předpokladu pravidelného nabíjení baterií. Velkou předností je pochopitelně „elektrická“ registrační značka EL, která umožňuje na mnoha místech parkování zdarma a legální jízdu bez dálniční známky. Za dynamicky laděnou variantu ve výbavě Performance Line v kombinaci s hybridní technologií E-Tense 360 zákazník zaplatí očekávaných 1 780 000 Kč.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | DS |
Model: | 7 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | E-Tense 360 EAT8 4x4 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový + 2x elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 147 / 6000 přepočtený výkon soustavy 265 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 3000 přepočtený toč. moment soustavy 520 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 235 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 1,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 555 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 43 |
Pohotovostní hmotnost: | 1960 Kg |
Nosnost: | 510 Kg |
Základní cena: | 1 000 000 Kč (1.5 BlueHDi 130 EAT8, Bastille) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 780 000 Kč (E-Tense 360 4x4 EAT8, Performance Line) |