Subaru Solterra – cestou necestou a na elektřinu

Testy
30.07.2024

F T G

Subaru Solterra – cestou necestou a na elektřinu

První ryze elektrický model Solterra je reakcí automobilky Subaru na nástup elektrifikace. Zajímavostí je, že podobně jako sportovní kupé BRZ vznikal tento model ve spolupráci s Toyotou. Testovali jsme SUV, jehož spřízněnost s Toyotou BZ4X je dobře patrná už na první pohled.

Vozy Subaru jsou již tradičně proslulé řadou technických aspektů, které je odlišují od běžných automobilek. Za zmínku bezesporu stojí spalovací motory typu Boxer, které mimo jiné přispívají k nízkému těžišti. Symetrický pohon všech kol je pak zárukou skvělých jízdních vlastností na povrchu se sníženou adhezí či velmi dobré průchodnosti terénem. Právě z těchto důvodů se Solterra prodává výhradně ve verzi 4x4, jejichž pohon zajišťují dva elektromotory.

Originální design

Design Subaru Solterra je již na první pohled outdoorový. To je dáno zejména díky velkému podílu černých plastů, které jsou zároveň praktickým prvkem při jízdě po nezpevněných cestách. Plně elektrický charakter vozu potvrzuje její zaslepená mřížka, pouze ve spodní části nárazníků si všímáme otevřených otvorů. Ty slouží k optimalizaci proudění vzduchu a v neposlední řadě také k chlazení baterie.

Charakteristickým prvkem přední části vozu jsou také specificky tvarované světlomety. Kvitujeme velmi dobrý světelný výkon a jednoznačně identifikovatelný podpis denního svícení. Z bočního pohledu se Lexus RZ chlubí elegantními tvary a zajímavými detaily. Za zmínku stojí například „kočičí uši“ nad sklem pátých dveří. Jedná se o netradiční aerodynamické prvky kombinující funkčnost a stylový vzhled.

Zadní světlomety byly opticky integrovány do leskle černé lišty, která protíná celou šířku karosérie a jsou viditelná i z profilu. Samotné světlomety mají tenké linie a působí moderním dojmem. Design Solterry rozhodně není nudný, přestože jeho křivky nikoho nedráždí. Základní výbavový stupeň Comfort má ve standardu osmnáctipalcová kola, dvě vyšší výbavy (Executive a Executive+) pak dvacetipalcová. Těmi byl vybaven i námi testovaný vůz. A nutno dodat, že v podbězích vypadají opravdu skvěle!

Digitální proměna

Na standardní interiéry Subaru u testované Solterry zapomeňte. Po usednutí do vozu zaujme digitální přístrojový štít s osmipalcovým displejem. Ten je netradičně umístěn prakticky až pod čelním sklem. Je tedy umístěn dále od řidiče, takže přední část interiéru dělá vzdušnější dojem. Zajímavostí je se na něj řidič dívá přes volant a nikoliv skrze něj, ve stylu i-Cockpitu od Peugetu. Dobrou zprávou také je, že toto řešení v podstatě nahrazuje head-up displej.

Jinak volant padne skvěle do ruky a v podélném směru i nad hlavou má posádka dostatek místa. Prostor pro nohy cestujících částečně omezuje relativně široký a vysoký středový panel. Sedadla jsou umístěna níže (650 mm nad vozovkou), než u běžných SUV, což je optimální pro přirozené nastupování a vystupování z vozu. Navíc jsou příjemně tuhá a neunaví ani po delší jízdě. Vzadu pak potěší možnost nastavení sklonu opěradel. Na palubní desce před spolujezdcem upoutá pozornost elegantní čalounění, které dodává interiéru originalitu.

Nevýhodou je, že tradiční schránku pod palubní deskou nahradil odkládací prostor pod středovým tunelem. Tento designový prvek sice nabízí alternativní úložné řešení, avšak jeho transparentnost představuje zásadní nevýhodu - všechny uložené předměty jsou viditelné zvenčí, což znemožňuje diskrétní uschování osobních věcí.

Uprostřed palubní desky najdete standardní 12,3“ obrazovku infotainmentu, jejíž rozhraní nese jasné znaky inspirace Toyotou. Displej nadchne svým jemným rozlišením, kvalitní grafikou a rychlou odezvou. Spodní část obrazovky je osazena řadou tlačítek, která přispívají k intuitivnímu a snadnému ovládání.

Další praktická tlačítka pro ovládání klíčových funkcí, jako je režim X-Mode pro jízdu v terénu, volič jízdních režimů nebo aktivace kamer kolem vozu, jsou umístěna na středovém tunelu, který je zdoben černým klavírním lakem. Tento esteticky působivý prvek však bohužel přitahuje otisky prstů a je náchylný na poškrábání.

Zavazadelník tohoto modelu přináší praktické řešení v podobě dvojitého dna s menší schránkou na příslušenství. V testované verzi Executive+ nabízí základní objem 441 litrů při podlaze v nejnižší poloze. Zvýšením podlahy se objem sníží na 410 litrů, avšak tento kompromis přináší výhodu v podobě zmizení schodu při sklopení zadních opěradel, která jsou dělená v poměru 60:40. Toto řešení usnadňuje manipulaci s nákladem a zajišťuje rovný povrch pro větší přepravní komfort.

Průměrný dojezd a vynikající trakce

Subaru Solterra, postavená na platformě e-TNGA, je na rozdíl od spřízněné Toyoty bZ4X dostupná výhradně s pohonem všech kol. Pohon každé nápravy má tedy na starost jeden elektromotor s nejvyšším výkonem 80 kW a maximálním točivým momentem činí 168,5 Nm. Celkový systémový výkon tedy činí 160 kW a největší točivý moment 337 Nm. Tyto parametry mají zajistit dostatečnou trakci za všech podmínek.

Dynamika testovaného vozu je dostatečná, což potvrzuje i hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s. Díky tomu je Solterra spolehlivým partnerem nejen pro městský provoz, ale i pro dálnice, horské silnice či bezpečné předjíždění. Srdcem tohoto elektrického SUV je pak lithium-iontová baterie s kapacitou 71,4 kWh.

Efektivita pohonu závisí mimo jiné na zvolené výbavě. Vyšší stupně výbavy Executive a Executive+ jsou mimo jiné vybaveny dvacetipalcovými koly, základní verze Comfort obouvá pneumatiky na kola osmnáctipalcová. Základní varianta Comfort se chlubí kombinovaným dojezdem na jedno nabití (dle WLTP) 465 km, lépe vybavené verze pak 414 kilometrů. Průměrná spotřeba by se pak v kombinovaném režimu měla pohybovat v rozmezí 16 – 18 kWh/100 km. A jaké jsou výsledky na základě našeho měření z reálného provozu?

V rámci letního provozu běžným jízdním stylem a při nutnosti klimatizování interiéru jsme avizovaných parametrů nedosáhli. V praxi jsme na jedno nabití zvládli ujet 300 – 350 kilometrů. Při popojíždění po městě s lehkou nohou a za optimálních teplotních podmínek jsme sice jezdili se spotřebou kolem 15 kWh/100 km. Jakmile ale vjedete mimo město nebo na dálnici, spotřeba elektromotoru se hravě přehoupne přes hranici 20 kWh/100 km. Při rychlosti 130 km/h jsme jezdili kolem 24 kWh/100 km, což výrazně snižuje dojezd.

Dobrou zprávou ale je, že automobilu nechybí vícestupňová rekuperace, kterou lze nastavit pádly pod volantem. Auto tak lze ovládat prakticky i jedním pedálem, přestože po uvolnění akcelerátoru Solterra úplně nezastaví. Při jízdě ustálenou rychlostí se navíc zadní elektromotor odpojuje a práci obstarává jen elektromotor přední.

Na rychlonabíječkách zvládá Solterra nabíjení výkonem až 150 kW, což umožňuje dobít baterii z 10 na 80 procent přibližně za 30 minut. To minimalizuje čas strávený čekáním při delších jízdách. Naopak palubní nabíječka zvládá výkon pouze 7 kW, což znamená delší dobu nabíjení při použití běžných domácích nebo veřejných nabíječek.

Podvozek je poměrně poddajný a zvládá pohltit i větší nerovnosti nekvalitních silnic. V zatáčkách se auto chová sebejistě a koncentrovaně, umožňuje svižné průjezdy bez výrazného naklánění kabiny. Tichou a pohodovou jízdu pak zajišťuje velmi dobré odhlučnění. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se dobře dávkuje jejich brzdná síla.

Účinný posilovač řízení zajišťuje snadné manévrování po městě nebo v lehkém terénu. Příliš zpětné vazby od předních kol k řidiči samozřejmě neposkytuje. Subaru Solterra nabízí i režim X Mode pro zvládání náročnějšího terénu. Ten optimalizuje řadu funkcí vozu pro optimální průjezd na nezpevněném povrchu. Robustně chráněný podvozek je další výhodou, která se hodí mimo zpevněné cesty, kde Subaru předvádí svoji odolnost a spolehlivost.

Resumé

Subaru Solterra je prvním elektrickým vozem značky. Přesně podle tradic značky si však stále zachovává i velmi dobré jízdní schopnosti mimo zpevněné komunikace. Jeho interiér boduje zdařilou ergonomií a dokáže zaujmout také osobitým designem. Pouze průměrný reálný dojezd příliš neoslní, stejně jako vyšší pořizovací cena. Právě cenovku si však Solterra dokáže obhájit především díky skvělým jízdním vlastnostem. Palec nahoru zaslouží i za komplexní možnosti využití a to nejen na silnici, ale i v lehkém terénu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Solterra
Karosérie:SUV
Motor:2x Elektromotor 160 kW
Palivo:elektřina
Rok výroby:2024
Technické parametry
Typ motoru:2x elektromotor
Válce:N/A
Objem motoru:N/A ccm
Nejvyšší výkon:160 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:337 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:160 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,9 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 16 (WLTP, verze Comfort) l, kWh
Velikost zav. prostoru:441 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):71,4
Pohotovostní hmotnost:2110 Kg
Nosnost:440 Kg
Základní cena:1 580 000 Kč (Comfort)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 580 000 Kč

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -
  • https://zahranicnecasino.com -