Škoda Superb Combi 2.0 TDI – inovace v každém detailu

Testy
20.07.2024

F T G

Škoda Superb Combi 2.0 TDI – inovace v každém detailu

Příchod čtvrté generace Škody Superb, vlajkové lodi mladoboleslavské automobilky, již delší dobu netrpělivě očekávala široká motoristická veřejnost. Auto se nejprve začalo prodávat pouze v praktičtější karoserii kombi a až později se přidal standardním liftback. Testovali jsme dálničního polykače kilometrů s úsporným motorem 2.0 TDI (110 kW) v nejvyšší specifikaci Laurin Klement.

Superb si již od své první generace dokázal vybudovat velmi dobrou pověst a to díky několika hlavním atributům. Neobyčejná prostornost a praktičnost, vyhovuje nejen rodinám, ale i profesionálům v různých oborech podnikání. Nenápadná elegance pak dokáže oslovit konzervativně smýšlející jedince stejně jako korporátní zákazníky.

Není tedy překvapením, že se Superb stal prodejním trhákem, vždyť od roku 2001 automobilka vyrobila přes 1,5 milionu těchto vozů. Škoda nedávno představila čtvrtou generaci, kterou důkladně vylepšila ve všech směrech. Jak se s ní jezdí?

Efektivní design

Už při prvním pohledu na novinku je zřejmé, že karosérie modelu Superb Combi opět narostla. Auto je nyní o bezmála 40 milimetrů delší a 5 mm vyšší. Proč došlo k zúžení karosérie novinky o 15 milimetrů (měřeno bez vnějších zpětných zrcátek) si ale nedokážeme vysvětlit. Dobrou zprávou je, že úpravy karoserie a specifické designové vylepšení snížily hodnotu součinitele odporu vzduchu o 15 %, čímž přispěly i k dosažení lepších jízdních parametrů. Za zmínku bezesporu stojí nižší hlučnost, nižší spotřeba paliva, snížené emise, což v některých zemích znamená i nižší daňové zatížení. Zajímavostí také je, že díky koeficientu odporu vzduchu (cₓ) 0,25 je nový Superb Combi nejvíce aerodynamickým kombi v historii značky Škoda.

Na druhou stranu musíme konstatovat, že design novinky přišel o kus své osobitosti předchozí generace. Stále však působí elegantně a atraktivně. Dobrou zprávou také je, že jen tak nezestárne. Přední část se vyznačuje výraznou maskou chladiče a ostře řezanými Matrix-LED předními světlomety s novým designovým prvkem Crystallinium. Na přání dodávaná Top LED zadní světla mají animované ukazatele směru a funkci Coming/Leaving Home. Design vozu dále vylepšují prvky v odstínu Dark Chrome, například nové 2D logo Škoda na kapotě a nápis Škoda na pátých dveřích.

Oproti předchozí generaci si potenciální zájemce může vybírat z šesti zcela nových barevných odstínů. Jedná se o bílý nemetalický lak Purity a dále metalické odstíny černý Ebony, stříbrný Pebble, červený Carmine, modrý Cobalt a žlutý Ice Tea. Nabídka standardních kol z lehké slitiny se rozšiřuje od stříbrných 17″ kol Mintaka až po volitelná 19″ kola.

Důraz na praktičnost a prostor

Okamžitě po usednutí do vozu si všímáme nadprůměrného prostoru. Ať už sedíte vpředu nebo na zadních sedadlech, stále budete mít dostatečnou rezervu a to ve všech směrech. Jednou z klíčových výhod Superbu Combi je již tradičně objemný zavazadlový prostor. Škodovce se podařilo navýšit už tak obrovský kufr na základní objem 690 litrů, což je mezigeneračně o 30 litrů více. Novinkou je také elektrická roleta, která se automaticky pohybuje při otevření a zavření pátých dveří, což zvyšuje komfort používání.

Škoda Superb Combi se prozatím nabízí ve dvou výbavových stupních – Selection a L&K. My jsme testovali luxusnější variantu, kterou lze pořídit s černým nebo hnědým interiérem s emblémy Laurin & Klement. Tato výbava přináší do hry spoustu pokročilých prvků. Za zmínku stojí například Matrix LED světlomety, jež zajišťují špičkové osvětlení, zatímco head-up displej poskytuje klíčové informace přímo v zorném poli řidiče. Novinkou je také bezdrátové nabíjení mobilního telefonu o výkonu 15 W s odvětráváním. Přední top ergonomická sedadla s masážní funkcí s deseti pneumaticky ovládanými vaky a vyhřívaná zadní sedadla zaručují maximální komfort pro všechny pasažéry.

Ani po stovkách kilometrů strávených v interiéru jsme z vozu nevystupovali unaveni, za což zaslouží palec nahoru! Samozřejmostí luxusní výbavy je také paket pro spaní, který posádka ocení právě při dlouhých cestách. Nová generace adaptivního podvozku DCC Plus významně zlepšuje jízdní vlastnosti vozu, přičemž si stále vozu poskytuje zejména komfort.

Digitalizace a inovativní ovládání

Dominantou přístrojové desky je nová volně stojící obrazovka infotainmentu s úhlopříčkou 13 palců. Oproti předchozí generaci se jedná o výrazné zlepšení, prakticky po všech stránkách. Horní lištu lze individuálně přizpůsobit rychlými předvolbami, například pro vypnutí stop-start systému nebo rychlý přístup do menu asistenčních funkcí. Individualizovat lze i rychlé menu, které se otevře stažením shora. Nový infotainment navíc vyniká velmi rychlou odezvou, perfektní grafikou a v neposlední řadě přehledností. 

Hlavní změnou uspořádání ovladačů je přesunutí voliče převodovky na sloupek řízení, čímž vznikl prostor pro praktickou středovou konzoli. Ovládání mnoha funkcí vozu a infotainmentu je nyní snazší díky multifunkčním ovladačům Smart Dials. Nechybí ani digitální asistent, který brzy doplní funkce ChatGPT. Zastavme se ale na chvilku u Smart Dials. Tyto multifunkční ovladače byly poprvé představeny v konceptu rodinného SUV Vision 7S a v rámci nových modelů Superb a Kodiaq nyní debutují v sériové výrobě.

Smart Dials představují ideální kompromis mezi klasickým a dotykovým ovládáním. Levý a pravý ovladač umožňují nastavení teploty klimatizace, výhřevu a ventilace sedadel. Střední ovladač pak slouží k nastavení hlasitosti audia, rychlé volbě jízdních režimů nebo intenzitě ventilace. Otáčením ovladače upravujete zvolenou funkci, stiskem přepínáte mezi funkcemi. Po zkušenosti s testovaným vozem musíme uznat, že tyto multifunkční ovladače jsou intuitivní a výrazně usnadňují ovládání během jízdy. Pro řidiče se bezesporu jedná o pohodlnější a bezpečnější ovládání, než hledání nastavení klimatizace na displeji. Bravo!

Optimální volba pro dálniční kilometry

Potenciální zájemce o Škodu Superb Combi má na výběr ze tří benzinových motorů a dvojice turbodieselů. Konvenční pohonnou jednotku a zároveň nejsilnější motor v nabídce reprezentuje dvoulitrové TSI s nejvyšším výkonem 195 kW. Ostatní zážehové jednotky využívají hybridní technologii. Nejslabší motorem v nabídce je mild-hybrid 1.5 TSI 110 kW a zlatým střed zastupuje plug-in hybrid 1.5 TSI s nejvyšším výkonem 150 kW. Naftový vrchol představuje 2.0 TDI 142 kW, který se prodává výhradně s pohonem 4x4, slabší TDI s výkonem 110 kW je v nabídce pouze s pohonem přední nápravy. Všechny motorizace jsou vybavené novým sedmistupňovým automatem DSG.

Pod kapotou námi testovaného kombi se nacházel dvoulitrový čtyřválec 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 110 kW při 3000 – 4200 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 360 Nm vrcholí v rozmezí 1600 – 2750 ot/min. Motor na nás působí kultivovanějším dojmem, než u předchozí generace a nutno dodat, že o něm v nižších otáčkách téměř nevíte. Velkou zásluhu na tom má skvělé odhlučnění interiéru a motorového prostoru.

Dynamické vlastnosti testované motorizace jsou spíše průměrné, potěší však schopnost vozu zvládnout brzděný přívěs s hmotností 2 tuny. Všímáme si také na lepší odezvu při sešlápnutí plynového pedálu. Nová automatická převodovka DSG funguje jemněji, než dříve, optimálně řadí a s vozem nikterak necuká. DSG navíc motor nepodtáčí, ale ani ho zbytečně nedrží ve vyšších otáčkách. Zajímavostí také je, že u režimu Sport je způsob řazení a citlivost plynového pedálu o poznání výraznější v porovnání s předchozí generací. 

Testovaný motor je optimálním společníkem zejména pro ty, kteří hledají dlouhý dojezd na jedno natankování. Díky optimalizované spotřebě a zachované kapacitě 66litrové nádrže dokáží ujet až 1200 km na jeden zátah. Na dálnici jsme s vozem jezdili se spotřebou kolem 6 l na 100 kilometrů. Na běžných silnicích spotřeba klesá i pod pětilitrovou hranici. Ve městě pak palubní počítač ukazoval hodnoty kolem 5,5 l/100 km.

Proměna za volantem

Jednou ze zásadních novinek Škody Superb je adaptivní podvozek DCC+. Jeho dvouventilová technologie umožňuje samostatné nastavení tlumení a odskoku. To přináší preciznější doladění podvozku, což se v praxi projevuje výrazně lepší kontrolou pohybů karoserie bez ztráty komfortu. I na 19-ti palcových kolech testovaný vůz tiše a efektivně pohlcoval většinu nervností. Snad jen opravdu velké výmoly způsobily citelné rázy do karosérie.

Celkově lze konstatovat, že podvozek Škody Superb již není tak rozhoupaný, jako tomu bylo u předchozí generace. A pro ty, kteří preferují houpavější jízdu, je zde režim Komfort nabízející vysokou úroveň pohodlí. Naopak sportovní režim je tužší, což zvyšuje jistotu v zatáčkách, ale stále zůstává příjemně poddajný. Na klikatých okreskách podvozek, byť nenutí ke sportovnímu stylu jízdy, vykazuje skvělé držení stopy a menší naklánění oproti předchozí generaci. Normální režim představuje ideální kompromis pro každodenní jízdu. Pokud vám přednastavené režimy nevyhovují, můžete si vybrat z 15-ti individuálních nastavení.

Na dálnici Superb exceluje, kde se jeho chování může srovnávat s prémiovými značkami. Je stabilní, tiše hltá kilometry a díky aerodynamické karoserii minimálně šumí. Snad jen valivý hluk relativně velkých kol testovaného vozu částečně proniká do interiéru. Asistenční systémy fungují téměř bezchybně, s možností rychlého vypnutí otravnějších funkcí přes tlačítka na volantu. Předkolizní systém by mohl reagovat méně agresivně, ale bezpečnost je vždy na prvním místě. Řízení je lehké a citlivé kolem středové polohy, postupně tuhne s dalšími pohyby, což je výraznější v režimu Sport.

Resumé

Čtvrtá generace Škody Superb Combi 2.0 TDI 110 kW se špičkovou výbavou Laurin & Klement reprezentuje mimořádně efektivní dálniční křižník s prostornou karosérií a velice úsporným motorem. Kombinaci vysokého jízdního komfortu a agility zajišťuje nový adaptivní podvozek DCC+. Pohodlí v interiéru dále přináší vysoká úroveň odhlučnění, kterou si posádka užije na povedených ergonomických sedadlech. Od základního čtyřválce 2.0 TDI příliš dynamiky nečekejte, pro dlouhé cestování je však optimální volbou. Pořizovací cena testované verze se základní výbavou Selection startuje nad hranicí jednoho milionu korun. Výbava Laurin & Klement pak znamená příplatek 200 tisíc korun. Není to málo, ale výsledný dojem z vozu rozhodně stojí za to.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Superb Combi
Karosérie:Kombi
Motor:2.0 TDI/110 kW
Palivo:nafta
Rok výroby:2024
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1968 ccm
Nejvyšší výkon:110 / 3000 - 4200 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:360 / 1600 - 2750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:222 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,3 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,0 – 5,4 l, kWh
Velikost zav. prostoru:690 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):66
Pohotovostní hmotnost:1678 - 1859 Kg
Nosnost:457 - 638 Kg
Základní cena:975 000 Kč (1.5 TDI 110 kW AT, Selection)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 035 000 Kč (2.0 TDI 110 kW AT, Selection)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -