Dynamicky pojatá Kia EV6 patři mezi velmi schopné elektromobily současnosti. To potvrzuje i prvenství v rámci evropské ankety Auto roku v roce 2022. Redakčnímu testu jsme podrobili model v nejvyšší výbavě GT line se zadní poháněnou nápravou.
Kia EV6 využívá platformu E-GMP (Electric-Global Modular Platform), která byla vyvinuta výhradně pro elektrické vozy. Není žádným tajemstvím, že na stejné platformě byl postaven například i sesterský Hyundai Ioniq 5. Díky tomuto technickému řešení lze naplno využít veškeré přednosti elektrického vozu. Dále toto řešení přináší i vyšší míru praktičnosti a v neposlední řadě i svobody pro designéry.
Už při prvním pohledu na vůz nelze přehlédnout výrazných světel pro denní svícení, které jsou podle automobilky klíčovou součástí "digitální tygří tváře" vozu. Zaujmou také přívody vzduchu pod světly, které rozšiřují čelní část vozu a zdůrazňují jeho high-tech výraz. Tato úprava není jen pro oko, ale také pro aerodynamiku, protože vede vzduch od přídě skrz plochou podlahu vozu, což optimalizuje proudění vzduchu a zlepšuje aerodynamiku.
Zajímavostí je, že Kia EV6 není pouze obrovským hatchbackem, chlubí se i prvky typické pro crossovery. To platí zejména při pohledu na vůz zboku. Skloněné čelní sklo přináší dojem dynamiky a efektivity, zatímco robustní boky na zadní části vozu dodávají karoserii na objemu. Charakteristická křivka, která se vine podél dolní části dveří a postupně stoupá k blatníkům zadních kol, opticky prodlužuje profil vozidla. Elektricky ovládané zapuštěné kliky jsou nejen efektní, ale zlepšují i aerodynamiku vozu.
Co se týká rozměrů karosérie, model EV6 se vyznačuje větší světlou výškou 160 mm a zároveň relativně nízkou karoserií. Jeho rozvor dosahuje délky 2900 mm, což zajišťuje velmi dobrý vnitřní prostor. Nelze si nevšimnout ani krátkých převisů. Na délku Kia měří 4680 mm, šířka pak činí 1880 mm a výška 1550 mm.
Po usednutí za volant je zřejmé, že designéři vynaložili mnoho úsilí na vytvoření esteticky působivého prostředí. Centrálním prvkem minimalistické přístrojové desky je 12,3 palcový zakřivený displej infotainmentu, který se vyznačuje vysokým rozlišením a rychlou odezvou. To přispívá k přehlednému uživatelskému prostředí.
S touto hlavní obrazovkou je propojený virtuální kokpit řidiče. Jeho displej má rovněž velikost 12,3 palců a zobrazuje všechny potřebné informace. Jedním z mála nedostatků bylo, že při optimálním nastavení volantu bylo hůře vidět na zbývající dojezd a aktuální rychlost.
Na dolní části palubní desky najdete zajímavý prvek - dotykovou lištu, kterou doplňují fyzické otočné ovladače. Tato lišta umožňuje ovládat buď klimatizaci, nebo multimediální systém s navigací. Mezi těmito režimy můžete snadno přepínat stiskem jednoho z dotykových tlačítek.
Přestože jsou fyzické ovladače obecně intuitivnější, líbilo se nám, že zkratky výrazně urychlují práci s infotainmentem. Součástí standardní výbavy GT-line byl také head-up displej s rozšířenou realitou. Je skvěle čitelný a zobrazuje sousty praktických informací. Při jízdě jsme si také užívali relaxačních předních sedadel v semišovém provedení. Jsou ergonomicky velmi dobře zpracované a neunaví ani při delší jízdě. Navíc se chlubí účinným vyhříváním a ventilováním.
Pokud jde o prostornost, Kia EV6 rozhodně nezklame. Díky dlouhému rozvoru kol a speciálně navržené platformě poskytuje tento korejský model vzdušný interiér s dostatkem místa jak pro cestující na předních, tak na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor patří mezi největší ve své třídě s objemem 572 litrů v testovaném modelu 4x2. Po sklopení zadních sedadel lze zavazadlový prostor zvětšit až na 1 352 litrů. Pro srovnání uvádíme, že například Škoda Enyaq nabízí jen nepatrně větší zavazadelník (585 litrů).
Kia EV6 se u nás nabízí ve třech provedeních. Základem je verze s elektromotorem o výkonu 125 kW, pohonem zadních kol a 58 kWh baterií. Zlatým středem je model s elektromotorem o výkonu 168 kW, pohonem zadních kol a baterií s kapacitou 77,4 kWh. Nejvyšší řadu zastává verze s pohonem všech kol, výkonem 239 kW a opět s baterií o kapacitě 77,4 kWh. Samozřejmě, že je k dispozici také ultimativní verze s výkonem 430 kW. Ta se však prodává pouze ve variantě GT, která se prodává odděleně od konvenčních verzí.
My jsme testovali prostřední variantu s nejvyšším výkonem 168 kW, jejíž hlavní zbraní má být zejména velmi slušný dojezd. Kromě dostatečné hodnoty nejvyššího výkonu testovaná varianta zaujme i největším točivým momentem 350 Nm. Tyto parametry vozu zajistí zrychlení z 0 na 100 km/h za solidních 7,3 sekundy. Maximální rychlosti pak činí 185 km/h. Auto má tři jízdní režimy – Eco, Normal a Sport. Ty se od sebe liší především v ostrosti reakce na sešlápnutí akcelerátoru.
V praxi se elektrický pohon projevuje příjemně bezprostředním charakterem, díky okamžité odezvě na plyn a plynulému a konstantnímu zátahu. To vše přispívá k velmi svižnému dojmu, který EV6 poskytuje. I přesto, že elektromobily excelují především při pomalejší jízdě nebo ve městě, Kia EV6 si vedla dobře i na dálnici. Dokonce i při tempu okolo 150 km/h si udržela chuť k důstojnému zrychlení, což potvrzuje její univerzální použitelnost. A jak je na tom s efektivitou spotřeby?
Co se týče spotřeby, EV6 je vybavena akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh. Výrobce udává dojezd až 504 kilometrů v kombinovaném cyklu a dokonce 687 km v městském provozu. Tyto parametry mají platit pro verzi vybavenou dvacetipalcovými koly, z našeho pohledu jsou však příliš optimistické.
Přestože Kia uvádí průměrnou spotřebu v kombinovaném cyklu 17,2 kWh/100 km, palubní počítač testovaného vozu ukazoval kolem 19 kWh/100 km. Na dálnici se pak průměrná spotřeba vyšplhala na 23 kWh/100 km. Z těchto údajů vyplývá, že se dojezd pohybuje kolem 400 kilometrů. To jsou v daném segmentu očekávané hodnoty.
Co se týká nabíjení, díky 800V architektuře je možné akumulátor modelu EV6 nabít z 10% na 80% kapacity do 20 minut. To však pouze za předpokladu použití velmi rychlé nabíječky s výkonem nad 200 kW. V rámci nabíjení na 50 kW nabíječce lze pak 80% kapacity dosáhnout kolem 70 minut. Ani v těchto parametrech EV6 ničím nevybočuje od srovnatelných konkurentů.
Naladění podvozku testovaného modelu představuje zdařilý kompromis mezi komfortem a jízdní stabilitou. Podvozek je spíše tuhý, ale stále dostatečně pružný, a i ve spojení s dvacetipalcovými koly obutými do pneumatik o rozměru 255/45 zvládá efektivně tlumit nerovnosti. Navzdory vyšší světlé výšce podvozku působí Kia EV6 stabilně a vyváženě. Svůj podíl na tom pochopitelně má i relativně široký rozchod kola a nízké těžiště díky akumulátorům integrovaným do podlahy.
Při jízdě auto reaguje ochotně na pohyby volantu a karoserie zůstává stabilní i při rychlých manévrech. Dokonce i v utažených zatáčkách se dvoutunový elektromobil skvěle ovládá a mění směr s překvapivou lehkostí. Zadní pohon navíc efektivně tlačí auto k apexu zatáčky a podvozek se projevuje jen mírně přetáčivým dojmem.
Oproti většině konkurentů model EV6 zaslouží pochvalu i za naladění elektronických pomocníků jízdní stability. Zapomeňte na necitlivé zásahy asistentů do řízení nebo omezování točivého momentu při sebemenším náznaku prokluzu kol zadní nápravy. Přenos síly je sympaticky plynulý a elektronika zasáhne až v momentě, kdy je to skutečně třeba. Opravdoví nadšenci navíc jistě ocení, že lze stabilizační systém EV6 úplně vypnout. Brzdy jsou účinné a neunaví se ani při razantním brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují. Posilovač řízení je poměrně účinný, avšak příliš zpětné vazby nenabízí.
Kia EV6 GT-line s výkonem 168 kW, větší baterií a pohonem zadních kol představuje optimální volbu v rámci této modelové řady. Auto nabízí rozumný dojezd a zároveň poskytuje dostatečný výkon pro svižné svezení. Pohon zadní nápravy skvěle koresponduje s agilním podvozkem a jeho limitem může být snad jen jízda na zasněžené silnici. Kia EV6 překvapí dostatečným vnitřním prostorem a slušnou základní výbavou. Nevýhodou atraktivně vzhlížející karosérie tak může být snad jen méně místa nad hlavou či horší výhled. Cenově se EV6 nikterak nepodbízí, oproti některým srovnatelně vybaveným německým konkurentům však přeci jen vychází o něco lépe. Cena špičkově vybavené EV6 GT-line se pohybuje kolem hranice 1,5 milionu korun.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Kia |
Model: | EV6 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 77,4 kWh, 229 k |
Palivo: | elektřina |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Synchronní AC elektromotor |
Válce: | N/A |
Objem motoru: | N/A ccm |
Nejvyšší výkon: | 168 / 0 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 350 / 0 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 185 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 17,2 kWh l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 572 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 77,4 |
Pohotovostní hmotnost: | 1910 - 2000 Kg |
Nosnost: | 425 - 515 Kg |
Základní cena: | 1 425 980 Kč (77,4 kWh, 168 kW, 4x2, Earth) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 425 980 Kč |