Mild-hybrid se v poslední době dostává do módy. Má totiž spoustu výhod. Na rozdíl od plug-in hybridu vás neotravuje potřebou dobíjet, jeho elektromotor pomáhá spalovacímu motoru a zvyšuje tak dynamiku vozu, a největším plusem je samozřejmě snížení spotřeby a emisí CO2. I proto emisní normy EU berou hybrid na milost (i když asi ne na dlouho). Podstatnou výhodou mild-hybridu je i to, že je cenově mnohem přijatelnější než bateriové vozy.
Automobilky hybridní pohon ochotně zařazují do svých nabídek. Například Peugeot už mild-hybridem pokryl celou svou osobní modelovou řadu s výjimkou Riftera, který je zatím na čekací listině. Peugeot je na svoji hybridní technologii náležitě hrdý, a proto uspořádal pro novináře workshop, na kterém je s mild-hybridem podrobně seznámil. Některé informace rozhodně stojí za to, abychom se s vámi o ně podělili.
Jak to funguje?
Hybridní systém Peugeot tvoří benzínový motor PureTech nové generace o výkonu 100 nebo 136 k, který je spojen s novou šestistupňovou dvouspojkovou elektrifikovanou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 %. Vůz vybavený tímto hybridním systémem tak může při jízdě ve městě více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi. Řidič je o fungování hybridního systému informován prostřednictvím sdruženého přístroje Peugeot i-Cockpit®, přičemž aktivace jednotlivých režimů je plně automatická.
Kolik ujede na elektřinu?
Bezemisní jízda není jeho silná stránka, na to má totiž moc malou baterii. Jedná se o 48V lithium-iontovou baterii o celkové kapacitě 898 Wh a dostupné kapacitě 432 Wh. Její hmotnost je 12 kg. Pro srovnání baterie plug-in hybridu váží i čtvrt tuny! Malá baterie mild-hybridnímu vozu nicméně na kousek jízdy vystačí. Jde o asi jeden kilometr rychlostí do 30 km/h. Není to moc, jenže bezemisní jízdu po hybridním voze nikdo nechce. Jeho úkolem je efektivně šetřit palivo, a to dělá na výbornou!
Kolik paliva ušetříte?
V porovnání s neelektrifikovaným benzínovým motorem se srovnatelnými vlastnostmi nabízí hybridní pohon průměrnou úsporu přibližně jeden litr paliva na 100 km. Této úspory je dosaženo především ve městě (-2,5 l/100 km) a na silnici (-0,7 l/100 km), při jízdě po dálnici zůstává spotřeba nezměněna. Tento výkon znamená například u SUV segmentu C průměrné snížení emisí CO2 o 20 g/km. Konkrétní úspora závisí na modelu. U Peugeotu je to takto:
Peugeot 208: 16 % (výkon 100 nebo 136 k)
Peugeot 2008: 17 % (výkon 136 k, verze 100 bude k dispozici později)
Peugeot 308: 16 % (136 k)
Peugeot 308 SW: 14 % (136 k)
Peugeot 408: 15 % (136 k)
Peugeot 3008 (2. gen.): 13 % (136 k)
Peugeot 5008: 15 % (136 k)
Peugeot 3008 nové generace: spotřeba 5,5 l, emise 124 g CO2/km (136 k)
Kolik zaplatíte za servis?
Pokud se bojíte, že to co ušetříte na palivu, propálíte v servisu za nákladnější údržbu, nemusíte. Výdaje na servisování hybridů jsou srovnatelné s konvenčními vozy. Někde dokonce můžete i ušetřit. Například na prodloužené životnosti brzdových komponent, které jsou díky rekuperaci méně namáhané. Pozitivní zprávou je i to, že rozvody jsou řešeny řetězem místo choulostivého řemene, což má na servisní náklady příznivý dopad.
Co když doslouží baterie?
Ano, baterie spoustu uživatelů stresuje. Každý slyšel historku o tom, jak těsně po záruce odešla baterie a chudák klient musel zaplatit půl milionu za novou. Navíc k děsivé story někdo přihodí „A co se stane s tou použitou baterií? Myslel vůbec někdo na ekologickou likvidaci?“ Pokud máte podobné starosti, měli byste vědět, že třeba u Peugeotu nemusíte hned kupovat novou baterii. V drtivé většině případů se to řeší repasí. Peugeot definuje čtyři úrovně poškození baterie, neboli čím lepší je stav baterie, tím míň zaplatíte. Další důležitou informací je to, že baterie hybridních vozů Peugeot jsou konstruovány tak, aby pokryly celou dobu životnosti vozu. Navíc Peugeot poskytuje záruku na baterii 8 let / 160 000 km.
Je ojetý hybrid neprodejný?
Vzhledem k tomu, že baterie je jednou z nejdražších částí vozu a kupující nezná její kapacitu, může se zdát, že se nevyplatí ojetý hybrid kupovat. Je zde riziko, že se krutě napálíte. Tak to je další klišé. O kapacitě baterie vám totiž koncesionář v Peugeotu vystaví certifikát. Tím zůstatkovou hodnotu vozu bezpečně zachováte. Stejný postup je třeba vyžadovat, kupujete-li vy sami ojetý hybrid. Rozhodně chtějte certifikát o kapacitě baterie!
Jak jezdit s hybridem?
Hybrid má nejraději město. Dopravní zácpy, dojíždění na semafory, časté manévrování… to jsou situace, které hybridu vyhovují nejvíc, protože se mi při nich daří rekuperovat nejvíc energie. Mimo město se naučte jezdit tak, aby se elektromotor měl šanci zapojovat, jak nejvíc to jde. Chce to lehkou nohu. Budete-li jen lechtat plynový pedál a sledovat na displeji, jak probíhá hospodaření s energií, rychle přijdete na to, jak jezdit co nejúsporněji. Chcete-li ovšem občas užít pořádnou dynamickou jízdu, jděte do toho. Můžete využít jednorázové navýšení točivého momentu, neboli overboost, které kompenzuje reakční dobu turbodmychadla, čímž se zabrání podřazování a zajistí se vyšší jízdní komfort a dynamika. Jakmile sešlápnete plynový pedál, pošle vám elektromotor dalších 9 kW výkonu.
Kolik stojí hybrid?
Mild-hybrid je cenově velmi přijatelný. Platí to zejména ve srovnání s elektrickými a plug-in hybridními vozy. Ty se totiž pohybují ve zcela jiných cenových relacích. Za hybridní systém si můžete připočíst jen pár desítek tisíc korun. Například nejlevnější hybridní Peugeot 208 stojí o 40 tisíc víc než verze se srovnatelným spalovacím motorem. Konkrétně se jedná o 519 000 Kč. Největší mild-hybridní Peugeot 5008 má dokonce zcela identickou cenu s dieselovou verzí.