Mladoboleslavský výrobce přichází v letošním roce s celou řadou novinek. Po Kodiaqu a Superbu Combi nyní začátkem června 2024 představuje novou elegantní limuzínu Superb čtvrté generace, která navazuje na více než dvacetiletou tradici tohoto vrcholového modelu značky Škoda.
Vedle vzhledových proměn nejvíce novinek najdeme v interiéru, v paletě motorizací a digitalizaci s důrazem na aktivní a pasivní bezpečnost. Není bez zajímavosti, že provedení liftback střední třídy začíná být na automobilovém trhu nedostatkovým zbožím a tak Škoda počítá s dobrým prodejem nejenom u nás, ale tradičně na německém, britském a polském trhu a také ve východních zemích, například v Turecku.
Nová generace Superbu opět narostla do délky a výšky. Představený model je dnes 4912 mm dlouhý, 1849 mm široký, 1481 mm vysoký a se stejným rozvorem 2841 mm jako u staršího provedení. Díky úpravě rozměrů mají nyní cestující více místa pro hlavu vpředu i vzadu a více prostoru pro nohy. Zásluhou úpravy úhlu čelního skla, optimalizovaným přívodům vzduchu a v neposlední řadě propracované kabině se automobilce povedlo dále vylepšit aerodynamiku. Aktuální součinitel odporu vzduchu je nyní cx = 0,23, což je hodnota, která rozhodně stojí za pozornost. Větší zavazadlový prostor nyní nabízí příjemných 645 litrů a případným sklopením opěradel ho lze navíc výrazně zvětšit podle konkrétních přepravních potřeb.
Vedle klasické koncernové masky určitě zaujmou do šířky protažené světlomety nebo vyšší stavba karoserie a svažující se linie oken k zádi. Opět zde najdeme typický podpis modelu v denním svícení LED páskem do tvaru písmene L. V zadních sdružených svítilnách nechybí škodovácké „céčko“, které z boků přechází až do víka pátých dveří. Vyšší výbavový stupeň přichází se světlomety s technologií Bi-LED Matrix druhé generace. Ty se budou do vozů dodávat ve dvou verzích. Nabídnou až 36 individuálních segmentů a o 40 procent vyšší svítivost oproti svému předchůdci.
Výrazným přínosem pro jízdní pohodlí je inovovaná modulární platforma zajištující lepší tuhost a snížení hmotnosti. Nový Superb s příplatkovým adaptivním podvozkem DCC Plus disponuje tlumiči s dvěma nezávisle řízenými ventily pro oddělení odskokové a kompresní části odpružení. Dříve byl k dispozici pouze jediný ventil. Díky tomu je dnes k dispozici širší rozsah tlumících charakteristik. Výsledkem je vyrovnanější jízda s menšími vertikálními výkyvy karosérie a vibracemi. S adaptivním podvozkem je jízda komfortnější i na hodně rozbité silnici nebo na městské dlažbě. Na Škodě Superb liftback čtvrté generace nyní najdeme 17 až 19 palcové lité disky kol podle výbavového stupně nebo za příplatek. Zákazníci také mohou vybírat z kompletní škály osmi laků karoserie, z nichž šest je zcela nových. Totéž platí pro šest variant interiérů s pečlivě sladěnými barvami a materiály zvýrazňující moderní životní styl.
Zcela nový koncept interiéru přichází s volně zabudovanou obrazovku infotainmentu o úhlopříčce až 13″. Netradiční volič převodovky se aktuálně přesunul na sloupek řízení a to umožnilo vytvořit přehlednou a mnohem prostornější středovou konzoli. Použití ovládání pod volantem v jízdní praxi je pro neznalého řidiče jenom otázkou zvyku a rychle se mu přizpůsobí. Tradičně nechybí téměř tři desítky chytrých řešení Simply Clever, z nichž některá jsou k dispozici poprvé. Textilní potahy jsou dnes vyrobené výhradně z recyklovaných materiálů a to stejné platí i pro některé doplňky a příslušenství.
Při usednutí za volant zaujme nejen nový informační displejový systém ale i trojice multifunkčních otočných ovladačů Smart Dials s vlastním integrovaným displejem. Dva krajní ovladače slouží k nastavení teploty a vyhřívání případně chlazení sedaček v přední řadě, střední ovladač je určen pro regulaci větrání, hlasitost, přepínání jízdních režimů a dalších funkcí. Po rychlém seznámení řidič ocení jak jejich zpracování, tak i snadnost ovládání i za provozu. Multifunkční ovladač Smart Dials je skvělé řešení pro praktické použití a jistě bude uživateli kladně hodnoceno i v tomto modelu.
V oblasti bezpečnosti nabízí nový Superb vedle téměř deseti airbagů také nové inteligentní asistenční systémy. Příkladem je asistent při odbočování nebo antikolizní asistent. Další systémy, které jsou známé již z předchozí generace, byly zoptimalizovány. Oceňujeme jednoduchost vypínání asistentů pro udržování v jízdním pruhu a hlídání maximální povolené rychlosti. Po stisknutí tlačítka na pravém rameni volantu a v přehledném seznamu v přístrojovém štítu se pouze odklepne příslušná funkce a je nastaveno.
Virtuální kokpit dnes nabízí velkou míru upravitelnosti fungování a zásahů vozidla během jízdy. Lze tak více personalizovat chování cestovního a dálničního asistenta s funkcí Stop & Go. Pokud systémy vyhodnotí blížící se kolizi, umí samy zavřít otevřená okna i panoramatickou střechu. Za pozornost stojí proaktivní ochrana cestujících před nárazem, která hlídají rizika možných srážek ze všech stran nebo nouzový asistent, který v případě kolapsu řidiče zvládne sám zastavit a pomocí eCallu zavolat pomoc. Nejen za tuto výbavu si Superb v testech bezpečnosti odnesl nejvyšší hodnocení.
Nabídka pohonných jednotek zahrnuje tři zážehové, dva vznětové motory a také zcela novou verzi s mild-hybridním pohonem. Brzy se představí i nový plug-in hybrid se zvýšeným dojezdem na elektřinu. U představeného liftbacku jsou aktuálně k dispozici dva naftové motory. Základní disponuje největším výkonem 110 kW a kombinuje se s pohonem předních kol, 142 kW verze standardně pohání všechna kola. Škoda Superb tak zůstává jedním z mála zástupců svého segmentu s možností pohonu 4×4. Všechny pohonné jednotky splňují emisní normu Euro 6d a jsou standardně spojeny se sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG.
Za pozornost rozhodně stojí benzínový motor 1.5 TSI mHEV 110 kW. Jeho reálná spotřeba je dnes prakticky srovnatelná s naftovými verzemi. Tento koncernový mild-hybrid s technologií vypínání dvou válců má spotřebu vyšší jen o tři desetiny litru než 2.0 TDI. Model je navíc téměř o sto kilo lehčí a to se dílčím způsobem projevuje i na jeho jízdních vlastnostech. Jak jsme měli možnost vyzkoušet přímo na premiéře, tak nízké otáčky mu nevadí a při vyšších prokazuje dostatek síly na předjíždění nebo výraznější stoupání a různé zhoršené provozní situace. Právě tuto motorizaci můžeme rozhodně doporučit. Jedná se o efektivní, úsporné a ekologicky příznivé řešení pro jízdní praxi.
Plug-in hybrid najdeme v novém Superbu o něco později ve zcela přepracovaném provedení. Podle informací přítomných vývojářů bude vůz schopný dojezdu téměř sto kilometrů čistě na elektrický pohon, opět ve spojení s agregátem 1.5 TSI. Samotný motor poskytuje výkon 110 kW a společně s elektromotorem se navyšuje na 150 kW. Tento plug-in dostane do výbavy 11 kW silnou palubní nabíječku. Baterie oproti třetí generaci dvojnásobně narostla na celkovou kapacitu 25,7 kWh. Z běžné nabíječky tedy vůz připravíte k jízdě za 2,5 hodiny. Navíc použitá technologie dobře zvládá i rekuperaci brzdného účinku, čímž se dokáže skutečný dojezd dále navýšit podle konkrétních provozních podmínek.
Vlajková loď mladoboleslavské automobilky v segmentu vozů se spalovacími motory vstupuje na trh v provedení Superb liftback aktuálně ve dvou výbavových stupních. Již základní výbava Selection nabízí zajímavou paletu, v níž nechybí například 8 airbagů, zadní parkovací kamera, 10palcový virtuální kokpit, třízónový Climatronic, vyhřívání předních sedadel, 15W bezdrátové nabíjení telefonu, textilní koberce vpředu i vzadu a mnoho dalších položek včetně celé škály bezpečnostních asistentů. Doporučená prodejní cena liftbacku včetně DPH startuje na 935 000 Kč u motorizace 1,5 TSI 110 kW a na 995 000 Kč u dieselového provedení 2,0 TDI 110 kW. Modely Škoda Superb liftback s hnací jednotkou 2,0 TDI 142 kW 4×4 začínají na 1 125 000 Kč.
Vyšší výbavový stupeň Laurin & Klement směřuje na nejnáročnější klienty. Nad rámec uvedené výbavy Selection přidává výbavové provedení L&K například Matrix-LED přední světlomety druhé generace, head-up displej, adaptivní podvozek DCC+ s progresivním řízením, virtuální pedál, bezklíčové zamykání a startování KESSY s alarmem. Nechybí také špičková ergonomická přední sedadla s ventilací a masážní funkcí, vyhřívání zadních sedadel, paket pro spaní, funkce asistované jízdy 2.0+ a řada dalších položek.
Kromě standardní výbavy si zákazníci mohou navíc vybrat z mnoha tematicky sestavených paketů a individuálních výbavových prvků. Modely Škoda Superb liftback ve výbavovém provedení Laurin & Klement jsou dnes v nabídce včetně DPH od 1 135 000 Kč s motorem 1,5 TSI 110 kW, od 1 195 000 Kč s agregátem 2,0 TDI 110 kW a od 1 325 000 Kč s motorem 2,0 TDI 142 kW 4×4. Další podrobnější informace o této zajímavé novince značky Škoda na našem trhu brzy přineseme v našich redakčních testech.
Tým AUTOiNDEX.cz