Šestá generace Subaru Outback nabízí nejen komfortní interiér s moderním uživatelským prostředím, ale také vysokou míru aktivní bezpečnosti. K lepší průchodnosti terénem pak přispívá tuhá karosérie a především univerzální podvozek. Pod kapotou se již tradičně nachází benzinový čtyřválec typu Boxer o objemu 2.5 litru.
Subaru Outback bylo poprvé představeno v roce 1995 a jako jeden z prvních modelů zkombinovalo karosérii typu kombi s výhodami vozu SUV. Outback je tedy právem považován za průkopníka prostorných rodinných kombíků s vyšší světlou výškou podvozku. Díky tomu zdatně konkuruje právě automobilům segmentu SUV, jejichž uživatelé však většinou bojují s omezeným vnitřním prostorem daným vyšší stavbou karosérie.
Ačkoliv design Subaru Outback navazuje předchozí generace, na první pohled je zřejmý jeho výrazný outdoorový charakter. To potvrzuje robustní oplastování především na bocích karosérie a v neposlední řadě také ostré rysy. Dominantou je šestiúhelníková maska chladiče a moderní hlavní světlomety s technologií Bi-LED. Ty se dále chlubí funkcí natáčení do stran a zejména vykrývání svitu tak, aby neoslňovaly ostatní účastníky provozu.
Karosérie má délku 4870 mm a oproti minulé generaci Outback narostl do šířky a to o 35 mm. Modelový rok 2023 přinesl mimo jiné nový design osmnáctipalcových litých kol. Ty jsou zároveň jedinou dostupnou velikostí. V závislosti na výbavě se však liší provedením. V rámci modelového roku 2024 Outback dostal dvě nové barvy karosérie - Geyser Blue a Cashmere Gold Opal).
My jsme testovali limitovanou edici Geyser, která na český trh nedávno dorazila v pouhých čtyřiceti kusech. Na první pohled se liší právě speciálním lakováním Geyser Blue. Tento lak Subaru vyvíjelo roky a zajímavostí je, že má v sobě pigmenty, které dokáží měnit jeho odstín podle dopadajícího světla. Na přímém slunci je barva jasně modrá, s ubývajícím světlem postupně přechází do šedomodré. Speciální lak byl navíc doplněn tmavou lištou mezi zadními světly a tmavými písmeny označujícími název modelu.
Celkově auto působí mohutným dojmem, což podtrhují zejména zvýrazněné blatníky a zmiňované oplastování. Zajímavostí je, že dle stupně výbavy jsou variantně v nabídce dva druhy střešních ližin. Ty se liší podle nosnosti (100 kg resp. 67,5 kg) a také systémem uchycení příčníků. Jedna z verzí má totiž příčníky přímo integrované do těla ližin. Právě testovaná edice Geyser byla vybavena střešními ližinami s vyšší nosností a v podstatě tak kombinuje drsnější vzhled výbavového stupně Field s luxusním celokoženým interiérem provedení Touring.
Právě kvalitní kožené čalounění Nappa testovaného vozu nás překvapilo stejně jako reprezentativně pojatá a originálně ztvárněná přístrojová deska s řadou nadstandardních materiálů. Zajímavostí je, že kůží je z velké části obšitá i samotná přístrojová deska. Líbí se nám přehledný přístrojový štít, který si stále zachovává klasické analogové přístroje. Přední sedadla jsou optimálně tuhá a nabízí vysoký komfort i při dlouhém cestování. Palec nahoru dáváme nastavitelné délce sedáku u sedadla řidiče, která je ve standardu u všech výbavových stupňů.
Relativně široká karosérie a související komfort v oblasti ramen a loktů je znát prakticky na všech sedadlech. Cestující vzadu si mohou užívat dostatku místa v oblasti nohou a hlavy. Pohodlné cestování zajistí také vysoko umístěný sedák na zadních sedadlech.
Dominantou přístrojové desky je multimediální systém s 11,6 palcovým, vertikálně umístěným displejem. Pohyb v infotainmentu je přehledný a to hlavně díky rozměrné obrazovce. Ta je rozdělena do třech segmentů, což zjednodušuje orientaci. V horní části se zobrazují jízdní údaje, ve střední pak hlavní funkce a dole je prostor pro údaje klimatizace. Prostřednictvím displeje se tedy ovládá většina funkcí, takže na klasické ovladače už příliš místa nezbylo. Snad jen regulaci teploty lze ovládat i pomocí standardních ovladačů.
Ať už jde o řadu parkovacích kamer nebo další bezpečnostní systémy, je vidět, že prioritou výrobce je především jednoduché ovládání vozu. To dokresluje i skvělý výhled z auta, který podporují tenké sloupky karosérie a v neposlední řadě i bohaté prosklení. Ani v tomto modelu samozřejmě nechybí chlouba automobilky Subaru v podobně nejnovější generace bezpečnostního systému EyeSight v.4.
Ten pomocí kamer v horní části čelního okna neustále monitoruje dění před vozem. V rámci poslední generace má navíc téměř dvojnásobně velké zorné pole. Pokud elektronika vyhodnotí nebezpečnou situaci, umí samovolně aktivovat nouzové brzdění. Nechybí ani funkce automatického udržování vozidla v jízdním pruhu. Systém také spolupracuje s vylepšeným adaptivním tempomatem. Součástí výbavy testovaného vozu byl také systém DMS (Driver Monitoring System), který řidiče upozorní na nepozornost či únavu.
Zavazadelník se chlubí objemem 561 litrů, což je na rodinné poměry dostatečná hodnota. Praktickou vychytávkou je také bezdotykové otevírání víka. Nefunguje však tradičně na pohyb nohy pod nárazníkem, ale předmětný senzor byl integrován přímo do znaku výrobce uprostřed pátých dveří. Potěší i rovná nakládací hrana a praktické háčky, kterými lze fixovat náklad.
Jedinou motorizací v nabídce je zážehový čtyřválec o objemu 2498 cm3, který je výhradně spojen s automatickou převodovkou Lineartronic CVT. S příchodem šesté generace modelové řady Outback byl však zásadně přepracován. Výrobce dokonce uvádí, že upravil 90% dílů. Kvůli přísnějším emisním normám dostal filtr pevných částí a nový systém řízení teploty kvůli snížení spotřeby paliva při studených startech.
Zajímavostí je, že díky těmto úpravám se motor stále obejde bez jakékoliv elektrifikace. Jeho nejvyšší výkon činí 124 kW v rozmezí 5000 – 5800 ot/min a maximální hodnota točivého momentu 252 Nm vrcholí při 3800 ot/min. Pohonná jednotka jde jednoduše do otáček a chlubí se kultivovaným chodem. V určitých aspektech ji lze dokonce s klidem přirovnat k šestiválci. Síly má Outback tak akorát a pro svižnější jízdu výkon rozhodně stačí. Testované Subaru je však předurčeno především pro klidné cestování, takže absenci výkonnějšího motoru v nabídce netřeba litovat.
Automatická převodovka Lineartronic se v praxi chlubí plynulou změnou převodů a za hlavní výhodu považujeme sametový rozjezd pouhým uvolněním brzdového pedálu. To řidič ocení hlavně při popojíždění v zácpách. Akcelerace je příjemná díky lineárnímu zátahu bez jakéhokoliv přerušení síly kvůli změně rychlostního stupně. Nechybí ani manuální režim pro volbu osmi virtuálních převodových stupňů.
Na pravé straně volantu je volič pro změnu jízdních režimů SI Drive. Ten mění reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu, ale i charakteristiku převodovky. Spotřeba se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 8,3 l/100 km. Při popojíždění ve městě pak počítejte s apetitem v rozmezí 9-10 litrů na sto kilometrů. Defenzivní jízdu mimo město lze absolvovat klidně i za sedm litrů.
Podvozková platforma SGP (Subaru Global Platform) testovaného Subaru Outback využívá zavěšení typu McPherson vpředu a lichoběžníkovou nápravu vzadu. Mezigeneračně došlo u náprav k významnému zlepšení tuhosti, což podpořilo ovladatelnost vozu a celkový dojem z řízení. Pro jízdu v terénu je Outback již tradičně velmi dobře uzpůsoben. Světlá výška podvozku činí nadprůměrných 213 mm a dostatečné jsou také nájezdové a přechodové úhly.
Při jízdě auto velmi dobře žehlí nerovnosti a zároveň působí relativně stabilním dojmem. Podvozek není příliš tuhý a velmi dobře funguje hlavně při běžném jízdním tempu. To perfektně koresponduje s charakterem motoru a převodovky, takže řidič nemá prakticky žádný důvod k rychlé jízdě. Auto je příjemně komfortní a ladně se přenáší přes nerovnosti našich silnic.
Karosérie se v zatáčkách výrazně nenaklání, takže se není třeba obávat nejistého chování a zhoršené stability. Řidič má při jízdě stále pocit, že vůz skutečně řídí a na kdovíjaké houpání zapomeňte. Tento rodinný crossover tak stále poskytuje atraktivní kombinaci terénních schopností, komfortu a stability. Bravo!
V terénu navíc kromě sofistikovaného pohonu všech kol Symmetrical AWD přijde vhod i pomocník X-Mode. Ten ve své nejnovější evoluci nabízí možnost výběru mezi kluzkým, zledovatělým, bahnitým nebo sypkým povrchem. Změna mezi jednotlivými režimy se provádí přímo v menu na středovém displeji. V rámci jednotlivých módů dochází ke změně charakteristiky motoru, převodovky, pohonu všech kol a systému jízdní stability. Součástí všech výbavových stupňů je i pomocník pro sjíždění prudkých svahů.
Subaru Outback nabízí dostatečný vnitřní prostor, moderní interiér a skvělé jízdní vlastnosti na silnici i v terénu. Jedná se o optimální rodinný vůz pro ty, kteří často vyráží do přírody trávit čas aktivním životním stylem. Limitovaná edice Geyser navíc přináší jistou dávku originality. S ohledem na limitovaný počet (44 ks) k nám dovezených vozů, totožný model na našich silnicích jen tak nepotkáte! Vadou na kráse tak může být pouze jediná motorizace v nabídce. Při kalkulaci pořizovacích nákladů nového modelu Outback doporučujeme vzít v úvahu bohatou standardní výbavu s absencí příplatkových prvků.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Outback |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.5i Lineartronic |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 2498 ccm |
Nejvyšší výkon: | 124 / 5000 - 5800 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 252 / 3800 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 193 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,2 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 9,1 / 6,5 / 7,4 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 561 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 63 |
Pohotovostní hmotnost: | 1739 Kg |
Nosnost: | 461 Kg |
Základní cena: | 1 110 000 Kč (2.5i Active Lineartronic) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 110 000 Kč |