Lexus LBX a UX 300h – poprvé za volantem

Novinky
29.04.2024

F T G

Lexus LBX a UX 300h – poprvé za volantem

Nový Lexus LBX a výrazně modernizovaný model UX 300h nabízí nejen prémiový charakter, ale také originální styl a v neposlední řadě úsporný provoz. Tyto kompaktní crossovery jsme nyní měli možnost vyzkoušet na našich silnicích. A jaké jsou naše první jízdní dojmy?

LBX – nový segment nejen pro Lexus

Japonský Lexus nedávno přepracoval Yaris Cross a vytvořil z něj výrazně stylovější a luxusnější crossover s označením LBX. V prémiové třídě tak vznikl zcela nový segment B-SUV, který má oslovit především mladší řidiče se zájmem o menší stylový crossover pro život ve městě. Avizovaná novinka se vyrábí výhradně v Japonsku.

Už při prvním pohledu na zkoušený model si všímáme trochu odlišného designu, než kterým se chlubí ostatní vozy této značky. Zapomeňte na hranatý design, malé SUV totiž zaujme především zakulacenými tvary! Vzhledem k tomu, že cílovou skupinou jsou z velké části ženy, auto nabízí i větší míru individualizace. Na seznamu výbavy najdete devět barevných alternativ karosérie a eleganci dále potvrzuje možnost volby střechy a sloupků v černém lakování.

Okamžitě po usednutí do interiéru nás zaujaly prémiové materiály včetně do ruky skvěle padnoucího volantu. Ten je obšitý velice příjemnou kůží a palec nahoru zaslouží i zdařilá architektura povedené přístrojové desky. V závislosti na výbavovém stupni může být LBX vybaven klasickým látkovým čalouněním nebo několika variantami kůže.

Lexus LBX je k dispozici pouze jako full hybrid, tedy bez nutnosti nabíjení. Srdcem hybridního pohonu je kompaktní a lehký tříválcový motor o objemu 1490 ccm. Nejvyšší výkon pohonu  činí 136 k (100 kW) a maximální točivý moment dosahuje 185 Nm., zrychlení z 0-100 km/h pak proběhne za příjemných 9,2 s.

Součástí pohonu je i nová převodovka. Uložením přepracované jednotky řízení energie přímo nad převodovku bylo možné u LBX zachovat nízkou křivku kapoty. Další prostorovou úsporu přinesly dva motorgenerátory uložené na samostatných hřídelích ve prospěch zkrácení celého hnacího ústrojí.Součástí celého systému je i nová bipolární baterie NiMH s kapacitou 1,0 kWh a nízkým odporem. Právě ta se významně podílí na výkonu elektromotoru při zrychlování a zlepšuje jízdní schopnosti v rámci jízdy výhradně na elektrický pohon tj. v režimu EV. LBX nabízí příplatkové 4x4 s označením Lexus E-Four. Jeho součástí je i další elektromotor na zadní nápravě.

My jsme vyzkoušeli variantu s přední poháněnou nápravou. Pohonný systém je velice kultivovaný a v interiéru skvěle utlumený při konstantní jízdě. Jakmile však sešlápnete pedál akcelerátoru více k podlaze, začne zvuk vytočeného tříválce výrazněji pronikat do kabiny vozu. S tím se snaží trochu pomoci reproduktory v interiéru, které mají mimo jiné za úkol právě tyto zvuky potlačit. Dobrou zprávou ale je, že i při vyšších rychlostech na dálnici je LBX překvapivě tichý.

Dynamika Lexusu je na poměry daného segmentu spíše průměrná, což potvrzuje i hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,2 s. To odpovídá primárnímu určení tohoto modelu, kterým je hlavně městské využití. Díky hybridnímu pohonu Lexus okamžitě reaguje na sebemenší pohyb plynovým pedálem, což se hodí nejen ve městě, ale například i při klasickém předjíždění. Při něm ale automobilu zejména ve vyšších rychlostech chybí výkon.

Dobrou zprávou je, že při troše snahy lze s LBX jezdit výhradně na elektrický pohon. Dojezd je pochopitelně limitován kapacitou baterie. Co se týká spotřeby pohonných hmot, v rámci prvních předváděcích jízd u nás jsme s novým modelem jezdili kolem pětilitrové hranice. Snad jen ve vyšších rychlostech na dálnici spotřeba snadno atakuje šestilitrovou hodnotu.

Podvozek avizované novinky je tužšího charakteru, což poskytuje dostatečnou stabilitu při projíždění zatáček nebo razantnějším brzdění. Přestože přejezd výraznějších nerovností nedokáže odpružení zcela odfiltrovat, zapomeňte na hlasité rázy s přenosem do interiéru. Zde inženýři japonské automobilky odvedli skvělou práci!

Díky naladění podvozku je jízdní projev LBX prakticky nerozeznatelný od klasického hatchbacku. Náklony karosérie v zatáčkách jsou eliminovány na minimum a auto se dobře drží zvolené stopy. Celkově je jízdní projev velice hbitý a obratný, což řidič ocení nejen ve městě. Řízení koresponduje s ostatními modely této značky. Je lehké, akorát strmé a samozřejmě bez větší odezvy od předních kol. Zajímavá je cenová politika Lexusu, vždyť v aktuální nabídce vychází základní provedení LBX na 699 000 Kč vč. DPH. Akční nabídka na operativní leasing pak začíná na 7 990 Kč bez DPH.

UX 300h – výkonnější a modernější

Další novinkou, která se vyrábí již od letošního ledna je nový Lexus UX 300h. Oproti předchůdci UX 250h nabízí vyšší celkový výkon 199 koní,  nový typ lithium-iontového akumulátoru a pokrokové asistenční systémy. Pátá generace hybridu Lexus UX 300h dostala výkonnější elektromotor vpředu, který nově disponuje výkonem 83 kW. Zadní elektromotor u varianty 4x4 se v současnosti chlubí výkonem 30 kW (původně pouze 5,3 kW). Jeho točivý moment navíc vzrostl z 55 Nm na 84 Nm. Hlavní novinkou v interiéru je virtuální kokpit nebo digitální klíč. Za zmínku také stojí nové asistenční systémy.

Za volant jsme usedli do varianty s přední poháněnou nápravou. Oproti LBX si okamžitě všímáme pružnějšího zrychlení, což samozřejmě souvisí s vyšším absolutním výkonem. Rozdíl je ale znát i v porovnání s předchozí verzí UX 250h a to hlavně ve vyšších rychlostech. Díky tomu auto solidně funguje i na dálnici.

Díky virtuálnímu kokpitu působí interiér o poznání modernějším dojmem. Palec nahoru zaslouží tradičně dobré odhlučnění interiéru, který i v tomto segmentu dokáže nabídnout vysoký jízdní komfort. To samozřejmě platí především pro přední sedadla, jež nabízí dostatek místa ve všech směrech. V rámci akční nabídky Limited Edition lze dobře vybavený Lexus UX 300h pořídit již za 879 000 Kč bez DPH. Podrobnější informace vám přineseme v některém z našich redakčních testů.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -